شناسهٔ خبر: 56474 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

۳۱ اردیبهشت در آئینه تاریخ

اعتراض شدید وزیر خارجه به اقدام مداخله جویانه آمریکا ؛ قرار داد دو جانبه با آمریکا لغو می شود

تاریخ انقلاب

نماینده در تلاش است تا برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان محترم از تاریخ معاصر کشورمان به ویژه تاریخ ایران پس از انقلاب به صورت روزانه سه سال ابتدایی انقلاب را مرور کند. در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

۳۱ اردیبهشت ۱۳۵۸

دولت موقت جمهوری اسلامی ایران به رویه سنای آمریکا در مقابل ایران شدیدا اعتراض کرد و آن را دخالت آشکار و غیرقابل قبول مقامات حاکمه آمریکا در امور داخلی ایران دانست .

تصمیم وزارت خارجه ایران مبنی بر تعویق ورود سفیر جدید آمریکا به ایران در پی انتقاد شدید امام خمینی از سنا و دولت آمریکا  بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشت .

به دنبال صدور قطعنامه سنای آمریکا در اعتراض به اعدام عوامل رژیم شاه مردم در برخی از شهرهای کشور به خیابان ها ریخته و به دخالت های آمریکا در امور داخلی ایران اعتراض کردند .

کنفرانس استانداران کشور که در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه به دعوت احمد صدر حاج سید جوادی وزیر کشور به منظور تبادل نظر و طرح و حل مشکلات مناطق مختلف کشور تشکیل شده بود امروز با صدور قطعنامه ای به کار خود پایان داد .

در قطعنامه استانداران لزوم خلع سلاح عمومی و تشکیل و تقویت سپاه پاسداران انقلاب مورد تاکید و تصویب قرار گرفته و آمده است که باید نسبت به تعیین حدود و اختیارات کمیته های انقلاب اسلامی تا زمان انحلال آنها اقدامات لازم صورت گیرد

هانی الحسن رئیس دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین اعلام کرد مدارکی در مورد همکاری های نزدیک انور سادات رئیس جمهوری مصر با سازمان جاسوسی موساد داریم که بزودی فاش خواهیم کرد .

با ابلاغ پیام امام خمینی به آن دسته از نمایندگان مجلسین که فعلا در زندان قصر بازداشت هستند نمایندگان مجلسین به استثناء آنان که دستشان به خون آلوده است مشمول عفو شدند .

آیت الله صادق روحانی در یک مصاحبه مطبوعاتی با اشاره به سفر جلود به ایران گفت : سفر نخست وزیر لیبی به ایران بر خلاف میل ما بود و در نظر داشتیم وی را تا زمانی که لیبی امام موسی صدر را زنده یا مرده تحویل ندهد به عنوان گروگان نگه داریم .

دکتر صادق طباطبایی معاون وزیر کشور گفت : همه بانک ها ملی خواهد شد و بیمه های خصوصی امکان تاسیس نخواهند داشت .

تولید نفت ایران که پس از پیروزی انقلاب از مرز ۵ میلیون بشکه در روز تجاوز کرده بود طی روزهای اخیر به ۴ میلیون بشکه در روز کاهش یافت .

 آیت الله طباطبایی قمی طی پیامی به شورای انقلاب در مورد مسائلی که به گفته وی این روزها پیرامون دادسراها و دادگاه های انقلابی وجود دارد به این شورا هشدار داد .

مهندس مهدی بازرگان نخست وزیر دولت موقت در مصاحبه ای با لوموند اظهار داشت : رهبران و شکنجه گران رژیم پیشین بی شک مستحق اشد مجازات هستند .

جنبش ملی مجاهدین [منافقین] و جنبش انقلابی مردم مسلمان ایران [جاما] با انتشار بیانیه مشترکی با تاکید بر ضرورت یگانگی مسلمانان ضد استبداد و ضد ارتجاع و ضد استعمار اعلام کردند که از این پس ضمن حفظ مواضع سیاسی و اقتصادی و تشکیلاتی خود سعی خواهند کرد تا حتی المقدور در صورت لزوم موضعگیری سیاسی هماهنگ با دیگری داشته باشند .

دکتر ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد : قرار داد ۲ جانبه نظامی ایران و آمریکا لغو می شود .

یزدی در پاسخ به سوالی درباره اعتراض سنای آمریکا به ترکیب دادگاههای انقلاب گفت : در قطعنامه سنای آمریکا در یک جا به نظر و نقل قولی از آیت الله خلخالی به عنوان رئیس دادگاه های انقلاب اشاره شده است ، اما تا آنجا که ما تحقیق کردیم ایشان رئیس دادگاه های انقلابی و حتی عضو محکمه هم نیستند.

۳۱ اردیبهشت ۱۳۵۹

امام خمینی امروز محمد حسین طارمی مدیر واحد اطلاعات صدا و سیما را به حضور پذیرفته و تاکید کردند : ملت، اسلام را می‌خواهد، و همه نهادهایی که در ایران هست باید اسلامی باشد ، معنی آزادی این نیست که کسی بخواهد توطئه کند، در توطئه هم آزاد است، نه، در توطئه آزاد نیست؛ یا حرفهایی را بزند که شکست ملت است، شکست نهضت است، این آزادی نیست. خبرهای رسیده از نواحی شرق کشور حاکی است که دو فروند هلی کوپتر مهاجم افغانی از مرزهای آن کشور وارد حریم هوایی ایران شده و تا ۴۰ کیلومتری مرز پیش رفته و جنوب شهر تایباد را به وسیله راکت و با گلوله های کالیبر ۵۰ گلوله باران کردند .

شورش سیاهان آمریکا در میامی با به جا گذاشتن ۱۶ کشته و صدها زخمی علیرغم تلاش نیروهای پلیس و اعلام منع عبور و مرور شبانه ابعاد گسترده تری یافته است . بر اساس گزارش خبرگزاری ها ۴ هزار پلیس مسلح گارد ملی آمریکا برای بازگرداندن آرامش و جلوگیری از گسترش شورش سیاهان وارد میامی شده اند .

بر اساس گزارش های رسیده جنگ در اطراف پادگان بانه همچنان ادامه دارد و گروه های ضربت پیشمرگان مسلمان کرد و همچنین پاسداران انقلاب اسلامی مستقر در منطقه و پاسداران افتخاری محل و گروه های انتظامی عملیات پاکسازی خود را در روستاهای منطقه جوانرود ادامه می دهند .

آیت الله بهشتی در جمع پاسداران انقلاب اظهار داشت : ما تا پاکسازی کامل در منطقه غرب هیچ صلحی را نخواهیم پذیرفت .

 شرکت دخانیات ایران طی اطلاعیه ای از مردم خواست برای جلوگیری از خروج مقادیر زیادی ارز به صورت قاچاق از مصرف سیگارتهای خارجی خودداری کنند .

۳۱ اردیبهشت ۱۳۶۰

مجلس شورای اسلامی صبح پنجشنبه به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی تشکیل جلسه داد.در جلسه امروز مجلس ۵ ماده از لایحه حذف فرمان همایونی تصویب شد .

 به مناسبت پیروزی های اخیر رزمندگان اسلام در جبهه های جنگ ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور و فرمانده کل قوا امشب طی پیامی خطاب به تیمسار فلاحی جانشین و رئیس ستاد مشترک ارتش از جانبازی ها و دلاوری های فرد فرد پرسنل قوای مسلح که در حصول این پیروزی نقش داشته اند تقدیر و تشکر کرد.

آخرین اجلاس کنگره هزاره نهج البلاغه عصر امروز در مدرسه عالی شهید مطهری با صدور قطعنامه ای به کار خود پایان داد.

در مراسم پایانی این کنگره حضرت آیت الله خامنه ای طی سخنانی درباره حکومت و زمام داری در نهج البلاغه اظهار داشتند : از نظر على « عليه السلام » منشأ اصلى حكومت ، يك سلسله ارزشهاى معنوى است . آن كسى مى‏تواند بر مردم حكومت كند و ولايت امر مردم را به عهده بگيرد كه از خصوصياتى برخوردار باشد . اما اين ارزش معنوى هم به تنهايى كافى نيست تا اينكه انسان فعلا و عملا حاكم و والى باشد ، بلكه مردم هم در اينجا سهمى دارند كه مظهر آن « بيعت » است.

برچسب‌ها:

نظر شما