شناسهٔ خبر: 59855 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

12 خرداد در آئینه تاریخ ؛

از تکذیب تمرکز نیروهای عراقی در مرزهای ایران تا دو روز ناآرامی در اهواز !

تاریخ انقلاب

نماینده در تلاش است تا برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان محترم از تاریخ معاصر کشورمان به ویژه تاریخ ایران پس از انقلاب به صورت روزانه سه سال ابتدایی انقلاب را مرور کند. در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

۱۲ خرداد در آئینه تاریخ

امام خمینی در پیامی خطاب به ملت ایران تاکید کردند : من روز ۱۵ خرداد را براي هميشه عزاي عمومي اعلام ميكنم. و براي بزرگداشت شهداي خويش در اين روز بزرگ در مدرسه فيضيه به سوگ مينشينم.

دکتر ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه در مصاحبه ای با روزنامه کویتی الانباء اظهار داشت اگر واشنگتن به مداخله در امور ایران ادامه دهد تهران روابط خود را با آمریکا قطع خواهد کرد .

دادگاه انقلاب اسلامی اهواز شب گذشته به پرونده اتهامی ۸ تن از عاملان رژیم گذشته رسیدگی کرد و در پایان هر ۸ متهم را به اعدام محکوم کرد .

حسن نزیه مدیرعامل شرکت نفت امروز به اظهارات آیات بهشتی و باهنر پاسخ گفت .

حسن نزیه در پاسخ به آیت الله بهشتی که تقاضای محاکمه وی را مطرح کرده است اظهار داشت : این دکتر بهشتی است که باید محاکمه شود نه من ، چون ایشان در لباس روحانیت می خواهند به مردم دروغ [!] بگویند .

در اهواز طی دو روز گذشته ناآرامی هایی در این شهر روی داد و در چند مورد تظاهرات به خشونت و مقابله گروه های مختلف با هم انجامید .

آیت الله شبیر خاقانی در این دیدار گفت : روشی که دولت در خوزستان پیش گرفته خطرناک و ناصحیح است ، چنان چه روش دولت و اعمال آن به این شدت ادامه یابد عواقب وخیمی برای دولت و ملت در بر خواهد داشت .

دولت عراق برخی گزارش ها مبنی بر تمرکز قوای این کشور در اروند رود و در مرز با ایران را تکذیب کرد .

دولت مکزیک اعلام کرد با اعطای ویزای توریستی ۶ ماهه به شاه سابق ایران برای سفر به این کشور موافقت کرده است ولی اعلام داشت که به محمد رضا پهلوی پناهندگی نخواهد داد .

روزنامه پراودا ارگان حزب کمونیست شوروی پاکستان را متهم کرد که از شورشیان مخالف حکومت چپ گرای افغانستان حمایت می کند .

۱۲خرداد ۱۳۵۹

کنفرانس بین المللی بررسی مداخلات آمریکا در ایران صبح امروز با قرائت پیام امام در محل هتل استقلال [هیلتون سابق] افتتاح شد .

امام خمینی در پیامی خطاب به کنفرانس بین المللی بررسی مداخلات آمریکا در ایران تاکید کردند : ملت ما اكنون چشم به شما نمايندگان دوختهاند كه براي رسيدگي به جرايم امريكا و شاه مخلوع به ايران آمدهايد و از شما اميد عدل و انصاف دارد.

بامداد امروز خبرگزاری آسوشیتدپرس از واشنگتن گزارش داد که علیرغم تهدید های کارتر و وزارت دادگستری آمریکا هیئت آمریکایی در کنفرانس حضور خواهد یافت .

مقامات بندری استانبول امروز گزارش دادند که دو ناو جنگی شوروی دیروز برای پیوستن به ناوگان این کشور در دریای مدیترانه از تنگه بسفر گذشتند.

هروئینی ها در میدان اسب دوانی آیت الله خلخالی را به گروگان گرفتند اما پاسداران با تیراندازی هوایی موفق شدند حلقه محاصره را شکسته و وی را از دست گروگانگیران معتاد نجات دهند .

دو تن از اعضای گروه تروریستی فرقان به حکم دادگاه ویژه انقلاب اسلامی اعدام شدند .

شیخ علی تهرانی در نامه سرگشاده ای خطاب به آیت الله خزعلی از وی بابت این که مجاهدین خلق را منافق و کافر خوانده اند انتقاد کرد .

 کارتر رئیس جمهور آمریکا گفت اگر هر یک از ۵۰ گروگان آمریکایی محاکمه شوند همه گزینه ها برای برخورد جدی با ایران روی میز خواهند بود .

  ساعت دو بامداد حدود ۸۰ نفر از مهاجمین عراقی مقر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قصر شیرین را با سلاح های سنگین زیر آتش گرفتند .

 در پی دعوت صدا و سیما از سازمان مجاهدین خلق [ منافقین] برای برگزاری بحث آزاد این سازمان در اطلاعیه ای تاکید کرد بحث آزاد زمانی قابل پذیرش است که به ما اجازه دهند پیش از آن [به صورت یک طرفه ] به همان مدتی که در روزهای ۴ و ۵ خرداد علیه ما سمپاشی شده است با مردم سخن بگوئیم !

سید محمد خاتمی نماینده اردکان یزد در ادامه سلسله مقالات خود با عنوان نگرشی بر اصل ولایت فقیه در شماره امروز روزنامه اطلاعات با بررسی دو گونه دموکراسی نوشت : ما با مشروطیت دوره ای را آغاز کردیم که به تعبیر حضرت دکتر داوری می توان آن را دوره سیاست زدگی نام گذاشت که محصول غرب زدگی بود و غرب زدگی نه یک جریان طبیعی که یک بیماری فاجعه آمیز در جامعه ما بود

  ۱۲ خرداد ۱۳۶۰

مهندس بهزاد نبوی سخنگوی دولت : اگر امروز آقای رجایی و یا مجلس من را برکنار کنند و شب بیایم نامه بنویسم و در روزنامه ها چاپ کنم و از اقتصاد مملکت و ...ایراد بگیرم مردم می فهمند که هدف اصلی من چیست و به خاطر مردم و مملکت دلسوزی نمی کنم.

مسئله اصلی که من می خواهم به آن اشاره کنم این است که علیرغم اختلافات کوچک و بزرگ ما که در روزنامه ها به آن دامن زده می شود مردم علاقه سرشاری برای دنبال کردن آن ندارند.

روابط عمومی دادستانی انقلاب اسلامی مرکز به دنبال اعلام خبر بازداشت منوچهر مسعودی مشاور حقوقی دفتر رئیس جمهور اعلام داشت که جهت اطلاع امت مسلمان و انقلابی ایران برخی از اتهامات وی به اطلاع می رسد.

 هیئت سه نفری حل اختلاف بعد از ظهر امروز در محل وزارت کشور تشکیل جلسه داد و در پایان این جلسه سخنگوی هیئت در گفت و گویی مطالب مطرح در این جلسه را تشریح کرد.

آیت الله یزدی سخنگوی هیئت سه نفره: در باره رفراندوم باید به این نکته اشاره کرد که بر اساس اصل ۵۹ قانون اساسی مراجعه به آرای عمومی در اختیار هرکسی نیست.

برچسب‌ها:

نظر شما