شناسهٔ خبر: 54568 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

۲۵اردیبهشت در آئینه تاریخ

چرا امروز کیهان در 4 صفحه منتشر شد ؟

تاریخ انقلاب

نماینده در تلاش است تا برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان محترم از تاریخ معاصر کشورمان به ویژه تاریخ ایران پس از انقلاب به صورت روزانه سه سال ابتدایی انقلاب را مرور کند. در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

۲۵ اردیبهشت ۱۳۵۸ 
رهبر انقلاب امروز گروهی از کارکنان روزنامه کیهان را به حضور پذیرفتند . 

بايد مطبوعات در خدمت كشور باشند، نه بر ضد انقلاب كشور. مطبوعاتي كه بر ضد انقلاب كشور هستند، اينها خائن هستند. مطبوعات بايد منعكس كننده آمال و آرزوي ملت باشند. مسائلي كه ملت مي‎خواهند، آنها را منعكس بكنند. البته آزادند كه يك مطلب ديگري هم كه كسي مي‎گويد منعكس كنند؛ لكن در توطئه آزاد نيستند.
روزنامه کیهان امروز در ۴ صفحه منتشر شد . بر اثر عدم همکاری برخی از اعضای هیئت تحریریه روزنامه در چهار صفحه توسط کارگران و کارکنان مبارز و دلیر که هیچ گاه سنگر مبارزه را خالی نکرده اند منتشر شد . 
امام خمینی در جمع اعضاي هيأت بازرگانان ايراني : اين هويدا پانزده سال، يا سيزده سال تقريباً نخست‎وزير بود و تمام جنايات گردن نخست‎وزير است. ما هر نخست‎وزيري كه در آن عصر [منصوب] شده، اگر پيدا كنيم ـ مثل شريف امامي  ، مثل بختيار  ـ محكوم به قتلند اينها. بختيار خودش اقرار كرد كه به امر من قتل واقع شد. اينها عامل قتلند به اينطور كه وادار كردند به قتل عام. جمعيت اينها مفسدند؛ اينها فاسدند. ما براي حقوق بشر اين كار را داريم انجام مي‎دهيم. و اين جمعيتي كه صدا بلند مي‎كنند كه حقوق بشر، حقوق بشر، اينها عمال استعمارند.
حالا هم كه حكمي صادر نشده براي قتل محمدرضا، لكن صادر مي‎شود. اگر ما پيدايش بكنيم، بايد كشته بشود. اينهايي كه مي‎گويند حقوق بشر حالا صدايشان درآمده و اظهار تأسف مي‎كنند!
به دنبال درگیری های اخیر خرمشهر که به آتش کشیده شدن کانون فرهنگی – نظامی این شهر منجر شد استاندار خوزستان اعلام کرد : از امروز همه کانونها و کمیته های خرمشهر منحل شده و دیگر وجود نخواهند داشت و کمیته های دیگر شهرهای استان نیز به زودی منحل خواهند شد.
تیمسار دریادار مدنی استاندار خوزستان همچنین با آیت الله شبیرخاقانی دیدار و مذاکره کرد.
در این جلسه مقرر شد : کلیه امور انتظامی و غیر انتظامی زیر نظر دولت و توسط سازمان های دولتی انجام گیرد و افراد غیر مسئول حق دخالت در کارها را نداشته باشند .
بر اساس توافقات صورت گرفته سازمان سیاسی خلق عرب همچنان به فعالیت خود ادامه خواهد داد و کلیه کانون های عربی و غیر عربی خوزستان منحل می شود . 
در ادامه تحصن گروهی از کسبه ، بازاریان و مردم خرمشهر در فرمانداری این شهر محمد رضا علوی فرماندار خرمشهر اظهار داشت : عصر دیروز یک راهپیمایی پشتیبانی از آیت الله خاقانی انجام شد و راهپیمایان خلق عرب پس از خاتمه راهپیمایی هنگامیکه از مقابل ساختمان کانون فرهنگی – نظامی می گذشتند مبادرت به شلیک گلوله کرده و با حمله به ساختمانها اعضای این کانون و کمیته انتظامات را خلع سلاح و ساختمانها را به آتش کشیدند . 
بازاریان مسجد سلیمان به عنوان اعتراض به نبود امنیت و سرقت های مکرر سارقین بازار را تعطیل و در مسجد جامع این شهر تحصن کردند .
توسلی شهردار تهران گفت : قیمت زمین را به صفر می رسانم .
جبهه دموکراتیک ملی خواستار لغو قرار داد های اسارت آور میان ایران و آمریکا شد . 
سازمان آزادیبخش فلسطین اعلام کرد که اسرائیل خود را برای یک حمله نظامی دامنه دار به سوریه و لبنان آماده می کند . 
وزارت امورخارجه آمریکا از صدور حکم اعدام شاه و برخی از اعضای خانواده وی توسط آیت الله خلخالی اظهار تاسف کرد . 
۲۵ اردیبهشت ۱۳۵۹
دادستان کل انقلاب اسلامی با صدور اطلاعیه ای به کلیه دادسراها و دادگاه های سراسر کشور دستور داد کسانی که اقدام به سوزاندن خرمنها می کنند محکوم به اعدام بوده و احکام مجازات آنان احتیاج به تائید دادستان کل انقلاب ندارد .

 جلسه شورای انقلاب به ریاست بنی صدر برگزار شد و در پایان این جلسه دکتر حبیبی سخنگوی شورا اظهار داشت : مجلس شورای ملی نیمه اول خرداد ماه تشکیل خواهد شد . گروهی از مردم ساوه که به عنوان اعتراض به ابطال انتخابات دور اول مجلس شورای ملی این شهرستان به تهران آمده بودند پس از اجتماع در مقابل محل سکونت امام در برابر محل تشکیل شورای انقلاب جمع شده و خواهان رسیدگی فوری به درخواست های خود شدند.
حسن نزیه مدیرعامل سابق شرکت نفت که به دلیل تخلفات متعدد در دوران مسئولیت تحت تعقیب قرار داشته و به خارج از کشور فرار کرده است طی سخنانی اظهار داشت : مخالفین دولت ایران در خارج به زودی شورش می کنند ! 
سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با انتشار یک اطلاعیه از وقوع یک توطئه جدید توسط آمریکا که از حمله نظامی پیشین این کشور در طبس گسترده تر می باشد بیم داده و مسئولین را به انجام برخی اقدامات عاجل فراخواند . 
در پی اعلام نتایج آرای مرحله دوم انتخابات در منطقه استهبان و نیریز فارس طرفداران یکی از نامزدهای شکست خورده در محل دادگاه این شهر متحصن شده و گروهی از این افراد که مسلح بودند فرماندار و بازرس وزارت کشور را به گروگان گرفتند . 
طی یک درگیری مسلحانه که بین مزدوران رژیم بعث عراق و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صورت گرفت یک تن از مهاجمین عراقی کشته و مقداری مهمات از آنان به دست آمد .
شجاع الدین فتاحی معاون بازرگانی خارجی وزیر بازرگانی گفت : به دنبال آغاز تحریم اقتصادی کشورهای عضو بازار مشترک اروپا که احتمالا از ۲۷ اردیبهشت آغاز می شود ده ها کشور و صدها شرکت خارجی آمادگی خود را برای تامین نیازمندی های ایران اعلام کردند . آیت الله دکتر بهشتی رئیس دیوان عالی کشور و عضو شورای انقلاب در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت  : انتخاب نخست وزیر پیش از تشکیل مجلس کار اصولی نیست .  
۲۵ اردیبهشت  ۱۳۶۰ 
نمازجمعه امروز تهران نیز همانند هفته های گذشته به امامت حضرت آیت الله خامنه ای در محل دانشگاه تهران برگزار شد .

 اگر خط امیرالمومنین در تاریخ مانده است به خاطر تیزی شمشیر و قاطعیت او است این انقلاب و این جریان فقط در سایه قاطعیت در ادامه و دنباله گیری راه اسلام و اصول اسلامی ممکن است زنده بماند و لاغیر.
ما اعلام می کنیم و ملت ما این را تصدیق و تائید خواهد کرد که ما با همه گرفتاری هایی که امروز داریم با سرگرمی به جنگ و با مسائل داخلی اگر دشمن صهیونیست به سوریه حمله بکند مردم ما و ملت ما و دولت ما در کنار برادران مسلمان با اسرائیل غاصب خواهد جنگید .
 علی اکبر ولایتی پیش از خطبه های نمازجمعه : تصرف لانه جاسوسی آمریکا باعث رسوایی عاملان آمریکا شد و معلوم گردید افرادی چون نزیه و متین دفتری و مقدم مراغه ای همان شاپور بختیار ها هستند و هدفشان جز از بین بردن این انقلاب نیست و بعد از این عمل انقلابی ضد انقلابیون مجبور شدند که مراکز فعالیتشان را در خارج از کشور قرار دهند.
آیت الله منتظری در خطبه های امروز نمازجمعه قم خطاب به مجاهدین خلق و دیگر گروه های ضد انقلاب گفت : من از سرانتان قطع امید کرده ام اما برای شما جوان های عزیز که چه بسا احساسات پاک شما را به دامان این گروه ها انداخته نگران هستم.
اگر دست ما درگیر جنگ نبود همه نیروهای ما آماده کمک به فلسطین ، سوریه و لبنان و آزاد ساختن مسجد الاقصی از دست اسرائیل غاصب بود.

برچسب‌ها:

نظر شما