شناسهٔ خبر: 54578 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

۲۶ اردیبهشت در آئینه تاریخ ؛

تصمیم دولت برای تغییرات اساسی در تقسیمات کشوری !

نماینده در تلاش است تا برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان محترم از تاریخ معاصر کشورمان به ویژه تاریخ ایران پس از انقلاب به صورت روزانه سه سال ابتدایی انقلاب را مرور کند. در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

۲۶ اردیبهشت ۱۳۵۸

آیت الله آذری قمی در پاسخ به این سوال که به چه علت متهمان نمی توانند وکیل اختیار کنند اظهار داشت : دادگاه خوشحال می شود که وکیلی از متهمان دفاع کند .

فقط اموال کسانی که به اعدام محکوم شده اند مصادره نخواهد شد ، بلکه همه کسانی که از راه نامشروع و رباخواری ، سرمایه اندوخته باشند مصادره خواهد شد خواه محکوم به اعدام شوند و یا حتی دستگیر نشده باشند .

در دومین روز برنامه کار کنفرانس استانداران سراسر کشور که از ساعت ۸  صبح امروز آغاز شد مسائل مربوط به  مشکل مسکن ، خانه سازی ، کمیته های انقلاب و شرح وظایف و حدود اختیارات آن ها ، مطرح گردید .

احمد صدر حاج سید جوادی وزیر کشور گفت : در حال حاضر ۲۴ استان در ایران وجود دارد که این به نظر وزارت کشور از نظر شرایط منطقه با وضع انسانی منطبق نیست .

ما در نظر داریم با یک برنامه صحیح و با مطالعه کافی و با نظر خواهی از مردم تغییراتی در تقسیمات کشوری بدهیم و حتما این کار  را خواهیم کرد .

دولت ترکیه اعلام کرد که به هواپیماهای شناسایی بلندپرواز آمریکایی اجازه نخواهد داد برای کنترل تسلیحاتی مربوط به پیمان سالت ۲ در آسمان ترکیه به پرواز درآیند مگرآنکه دولت ترکیه بدوا خواستار تائید این اقدام از جانب شوروی شود .

مفتی اعظم سوریه در یک مصاحبه تلویزیونی از احکام اعدام که توسط دادگاه های انقلابی ایران صادر و اجرا می شود دفاع کرد .

در پی حمله عده ای در روز ۲۳ اردیبهشت ماه به مرکز ستاد کمیته سابق خرمشهر دریادار مدنی استاندار خوزستان اظهار داشت : این عوامل شناخته شده اند و تحت تعقیب قرار خواهند گرفت .

از روز جمعه آینده خلع  سلاح در خوزستان آغاز خواهد شد و به مدت یک هفته پایان می گیرد .

گروهی به شهربانی خرمشهر حمله کردند و تعداد ۱۲ قبضه اسلحه را با خود بردند .

۲۶ اردیبهشت ۱۳۵۹

امام خمینی امروز فرمانده لشکر ۲۸ کردستان را به حضور پذیرفته و طی سخنانی بر لزوم تصفیه اشرار در کردستان تاکید کردند .

 امام خمینی امروز شمس آل احمد سردبیر روزنامه اطلاعات را به حضور پذیرفته و طی سخنانی با انتقاد از روشنفکران اظهار داشتند : ما مبتلا به يك طايفه روشنفكر غربزده هستيم كه هر اصلاحي در كشور بخواهد بشود نميگذارند. در گذشته شاه نميگذاشت، حالا اينها.

حضرت آیت الله خامنه ای در خطبه های نماز جمعه این هفته تهران اظهار داشتند : ملت ما به خاطر غذا و نان عقب نشینی نخواهد کرد امروز ما وارد مرحله ای شده ایم که هر گونه عقب نشینی مرگ ما خواهد بود و ملت رضا به این عقب نشینی نخواهد داد.

مهاجمین مسلح امروز یک بار دیگر شهر پاوه را زیر آتش خمپاره گرفتند و هشت خمپاره به سوی این شهر شلیک کردند که بر اثر اصابت یکی از خمپاره ها به مسجد جامع پاوه خساراتی وارد آمد .

دکتر ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور طی سخنانی در جمع مردم تبریز اظهار داشت : ما بنا نداریم درس های گذشته را تکرار کنیم و اجازه بدهیم با استفاده از چماقداران چپ و راست موجودیت انقلاب ما به خطر بیفتد ملت ما را انتخاب کرده است تا با قاطعیت تمام پاسداران این جمهوری باشیم پاسداران تمامیت ارضی ایران و پاسداران استقلال و آزادی های مردم باشیم .

 اسکاتلند یارد امروز اعلام کرد هویت مغز متفکر گروه مهاجمان به سفارت ایران در لندن را کشف کرده است .وی یک مرد ۳۵ ساله عراقی است که سامی محمد علی نام دارد ولی با نام مستعار روباه معروف است .

۲۶ اردیبهشت ۱۳۶۰

ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور و فرمانده کل قوا در نامه ای به نمایندگان مجلس ضمن مقایسه مصوبه مجلس شورای اسلامی در مورد شرایط آزادی گروگان ها و بیانیه الجزایر و سایر اسناد مربوط به آن این توافق ها را منطبق با مصوبات مجلس ندانست .

طی حکمی از سوی امام خمینی رهبر انقلاب غلامحسین کرباسچی به ریاست اداره سیاسی ایدئولوژیک ژاندارمری جمهوری اسلامی منصوب شد .

  روزنامه میزان متعلق به نهضت آزادی مدعی شد مامور ترور مهندس بازرگان خود را به این روزنامه معرفی و اظهار ندامت کرده است !

لایحه ملی کردن تجارت خارجی برای تقدیم به مجلس شورای اسلامی آماده شد و پیشنهاد تمدید مهلت تسلیم لایحه دولتی کردن تجارت خارجی به مجلس از سوی هیئت دولت رد شد .

 خبرگزاری فرانسه از پاریس گزارش داد در چهار سال گذشته با تشدید بحران اقتصادی در فرانسه درصد خودکشی در این کشور به شدت افزایش یافته است .

 آیت الله موسوی اردبیلی دادستان کل کشور در یک گفت و گوی مطبوعاتی اعلام کرد اصل قضیه ۱۴ اسفند توطئه بود.سرکنسول عراق در کراچی روز گذشته اظهار داشت کشور متبوع وی مبلغ ۵ /۱۹ میلیون دلار را به به عنوان کمک به پاکستان اختصاص داده است و پاکستان از این کمک جهت پرداخت مابه التفاوت قیمت های نفت استفاده می کند.

مامورین دادگاه مبارزه با منکرات پس از بازدید از هتل هما (شرایتون سابق) این هتل را محل فساد و فحشا تشخیص داده و تا اطلاع ثانوی آن را تعطیل کردند.

وزارت آموزش و پرورش با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد فرزندان اتباع ایرانی مجاز به ثبت نام در مدارس اتباع خارجی نخواهند بود .

ستاد تبلیغات جنگ که به دنبال پایان کار ستاد تبلیغات شورای عالی دفاع تشکیل شده است امروز با انتشار اطلاعیه ای کار خود را آغاز کرد .

یک ژنرال ارتش آمریکا که فرماندهی آمادگی این کشور را نیز به عهده دارد معتقد است آمریکا در صورت لزوم به خلیج فارس حمله خواهد کرد و این حمله زمانی صورت خواهد گرفته که صدور نفت در منطقه قطع گردد زیرا قطع نفت از نظر آمریکا غیرقابل تحمل است .

با گسترش بحران خاورمیانه قدرت ناوگان دریایی آمریکا در مدیترانه افزایش یافت .

دادگاه بین المللی لاهه دعاوی حقوقی را که پس از به گروگان گرفته شدن آمریکایی ها توسط دولت آمریکا علیه ایران اقامه شده بود لغو کرده است .

موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک عامل اولیه بروز جنگ عراق بوده است اما پس از آن ریشه های این درگیری را باید بیش از همه در انقلاب ایران و آمادگی درگیر شدن آن و همچنین هوس و آرزوی صدام برای رهبری منطقه جست و جو کرد.

دکتر عبدالکریم سروش عضو  و سخنگوی شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به منتقدین این شورا گفت : کسانی که در انتقاد سبقت می گیرند در خدمت هم سعی و همکاری کنند.

معاون بانک مرکزی : در حال حاضر سهم عمده افزایش قیمت ها و افزایش نرخ تورم متوجه داخل کشور است و درصد افزایش قیمت کالاهای وارداتی که از خارج به ما تحمیل می شود بسیار کمتر است و این افزایش داخلی هم تا حدود زیادی به علت غیراصولی بودن شبکه توزیع و کاهش تولید و در نهایت کاهش عرضه است .

برچسب‌ها:

نظر شما