شناسهٔ خبر: 56472 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

۳۰ اردیبهشت در آئینه تاریخ

از افزایش قیمت رنو تا انتقاد اصولی رئیس دولت به بودجه !

تاریخ انقلاب

نماینده در تلاش است تا برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان محترم از تاریخ معاصر کشورمان به ویژه تاریخ ایران پس از انقلاب به صورت روزانه سه سال ابتدایی انقلاب را مرور کند. در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

۳۰ اردیبهشت ۱۳۵۸

رهبر انقلاب امروز وزیر کشور و استانداران سراسر کشور را به حضور پذیرفته و نسبت به کنفرانس استانداران اظهار گلایه کردند .

بايد ـ به طور قاطع ـ ارتش، ژاندارمري، به طور قاطع عمل بكنند و سرحدات را جلويش را بگيرند كه اين تفنگها نيايد، اين مفسدين نيايند. اينها مهمتر از كشاورزي است. اينها ما را از بين خواهند برد؛ اگر مهلت بهشان بدهيد. الآن چيزي نيستند؛ الآن با يك «هو» از بين ميروند؛ اما اگر مهلت بهشان بدهيد، خوب، كمكم قواي مجتمع ميشوند و كمكم رشد ميكنند. اين را بايد جلويش را بگيريد.

رهبر انقلاب امروز با نمایندگان مردم بحرین و پاکستان نیز دیدار و گفت و گو کردند .

آيا مسلمين، و خصوصاً حكومتهاي اسلامي، چه وقت ميخواهند بيدار بشوند؛ چه وقتي ميخواهند اغراض شخصيه خودشان و آمال شخصي خودشان را كنار بگذارند و براي ملتها خدمت بكنند؟

دو انگلیسی به اتهام همکاری با ساواک در منطقه راه آهن ازنای اراک دستگیر شدند .

امیر فهد بن عبدالعزیز ولیعهد و معاون اول نخست وزیر عربستان سعودی تاکید کرد کشورش آماده است برای بازگرداندن بیت المقدس به مسلمانان با اسرائیل بجنگد .

به دنبال درگیری های مسلحانه در روستای عرب نشین دیلم در ۳۰ کیلومتری شوشتر که یک کشته و ۲۱ مجروح به جای گذاشت پاسداران انقلاب و مامورین ژاندارمری ۳۰ نفر را به اتهام شرکت در نزاع مسلحانه بازداشت کردند .

عزالدین حسینی با بیان اینکه کردستان جزء جدا نشدنی ایران است گفت : ما دنبال خودمختاری هستیم !

آیت الله خلخالی علت اعتراض جاکوب جاویتس سناتور آمریکایی علیه رویدادهای ایران را فاش کرد و گفت : جاویتس و همسرش در دادگستری ایران پرونده دارند و تحت تعقیب هستند .

۳۰ اردیبهشت ۱۳۵۹

بنی صدر در جریان دیدار خود از جنوب کشور در استادیوم بندر عباس گفت : من برای از میان برداشتن مشکلات فعلی به نیروی شما ملت غیور احتیاج دارم و قول میدهم که خون شهیدان انقلاب اسلامی را گرامی داشته و اجازه ندهم جز جمهوری اسلامی بر این کشور حکومت کند .

 رئیس جمهور در جمع نیروهای نظامی گفت :  من با هر نوع حرکت خودکامگی مقابله خواهم کرد و اجازه نخواهم داد حاکمیت ایران به خطر بیفتد .

هیئت منتخب امام برای رسیدگی به کارکرد بنیاد مستضعفان با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد کلیه سپرده ها و حسابهای بانکی بنیاد و موسسات وابسته به آن تا اطلاع بعدی مسدود و غیرقابل انتقال می باشد .

 امروز اعلام شد قیمت رنو از سوی کارخانجات اتومبیل سایپا افزایش می یابد علاوه بر آن به علت اینکه تولید ژیان در حال حاضر برای کارخانه مقرون به صرفه نیست لذا تصمیم گرفته شده است که تولید ژیان متوقف شود .

صادق قطب زاده وزیر امور خارجه در اجلاس کنفراس اسلامی که در اسلام آباد پاکستان برگزار شد اظهار داشت برخی از کشورهای منطقه آمریکا را در تجاوز به ایران یاری دادند .

در پی اعتراض نشریه مجاهدین خلق به توقیف برخی نشریات ضد انقلابی   دادستانی انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای به آن پاسخ داد .

۳۰ اردیبهشت ۱۳۶۰

هیئت حل اختلاف از رئیس جمهور و نخست وزیر خواست به طور جداگانه در جلسات هیئت شرکت کنند.

همزمان با میلاد حضرت علی علیه السلام تعداد کثیری از اعضا و هواداران انجمن اسلامی دانشجویان در آمریکا و کانادا طی یک راهپیمایی باشکوه در واشنگتن علیه سیاست های استعمارگرانه آمریکا و جنایات روز افزون قدرتهای جهانی دست به تظاهرات زدند.

محمد علی رجایی نخست وزیر در مصاحبه ای اعلام کرد نظر اسلام را درباره سرمایه دارها و فئودال ها پیاده می کنیم .

من یک انتقاد اصولی بر بودجه وارد می دانم و آن این است که مشکل بودجه از نظر فصل و ماده و این چیزها و موافقت نامه ها این ها همان چیزهایی است که در دوران رژیم طاغوت هم وجود داشت اگر ما بخواهیم به بودجه انتقاد کنیم باید این انتقاد اصولی را داشته باشیم که چرا بودجه از نظر شکل و محتوی تغییر نکرده است و به یک بودجه اسلامی تبدیل نشده است .

 به گزارش مقامات نظامی سوریه یک هواپیمای گشتی رژیم صهیونیستی در ساحل غربی سوریه مورد اصابت قرار گرفته و سقوط کرد .

معاونت فرهنگی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که آیا خبر یکی از روزنامه های صبح مبنی بر همکاری فردی به نام کاظم رجوی را با ساواک از طریق اسناد مکشوفه تائید می کنید یا خیر گفت : بر اساس اسناد به دست آمده از سارقین همکاری این فرد با ساواک منحله رژیم سابق محرز است و وزارت خارجه طی احضاریه ای که برای وی فرستاده نامبرده را به ایران فراخوانده است .

حزب شین فین جناح سیاسط ارتش جمهوری خواه ایرلند به دنبال انتشار مطلبی در روزنامه مجاهد ارگان رسمی سازمان مجاهدین خلق مبنی بر این که مبارزان ایرلندی مسئله زندانیان سیاسی در ایران را محکوم کرده اند اطلاعیه ای منتشرکرد .

برچسب‌ها: