شناسهٔ خبر: 58312 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

۶ خرداد در آئینه تاریخ؛

از ضاربین آیت الله هاشمی اطلاعات وسیعی به دست آمد

تاریخ انقلاب

نماینده در تلاش است تا برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان محترم از تاریخ معاصر کشورمان به ویژه تاریخ ایران پس از انقلاب به صورت روزانه سه سال ابتدایی انقلاب را مرور کند. در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

۶ خرداد ۱۳۵۸

با شناسایی مهاجمانی که به هاشمی رفسنجانی سوء قصد کرده اند با توجه به این که اعضای گروه فرقان پیش از این شناسایی شده اند دستگیری مهاجمان که به احتمال قریب به یقین در دو ترور گذشته نیز دست داشته اند بیش از پیش امکان پذیر شد .

روزنامه ها امروز اعلام کردند تلاش یک گروه برای ورود به خانه آیت الله مفتح با هوشیاری محافظان وی ناکام مانده است .

وزارت خارجه طی بخشنامه ای به کلیه وزارت خانه ها و سازمان های دولتی که در زمان رژیم سابق با اسرائیل قراردادهای فنی ، اقتصادی و نظامی محرمانه بسته اند خواست که نوع این قراردادها و موافقت نامه ها را به اداره هشتم وزارت خارجه اعلام کنند .

سرلشکر فربد رئیس ستاد ارتش گفت : هیچ لزومی ندارد که تراکم ارتش ما در یک نقطه خاص باشد که وابسته به یک تعهد سیاسی خاص است ، ما ارتش غیر متعهد هستیم ، ارتش ما باید در سطح کشور به طور متناسبی تقسیم شود ، ارتش در هر استان ممکن است یک تیپ یا یک لشکر داشته باشد .

اعضای کانون فرهنگی- نظامی و پاسداران انقلاب اسلامی خرمشهر از صبح دیروز در مسجد جامع این شهر دست به تحصن زدند و طی اطلاعیه ای یادآور شدند تا قبل از دستگیری مسببین حمله به کانون مذکور و ستاد پاسداران خرمشهر تحصن یک هفته ای آنان ادامه می یابد و در پایان این مدت اعتصاب غذا خواهند کرد .

انور سادات رئیس جمهور مصر ۲۴ ساعت پس از تخلیه شهر العریش از نیروهای اسرائیلی با یک هواپیمای سی -۱۳۰ وارد مرکز صحرای سینا شد و طی سخنانی اظهار داشت : دیگر جنگی در خاورمیانه روی نخواهد داد زیر مصر از جنگ خارج شده است و بدون مصر اعراب در هر شرایطی قادر به جنگ با اسرائیل نخواهند بود لذا آتش جنگی را روشن نخواهند کرد .

کاردار سفارت ایران در  آمریکا طی نامه ای به سناتور جاویتس خاطر نشان کرد : چرا هیچ گاه از جنایات شاه سابق خشمگین نشدید ؟

۶خرداد۱۳۵۹
کرایسکی صدر اعظم اتریش پس از دیدار با شورای انقلاب طی مصاحبه ای اظهار داشت : هر چند من کارشناس مذهبی و دینی نیستم ولی میتوانم این مسئله را بگویم کاری که شما انجام دادید و انقلابی که در ایران رخ داده است موجب علاقه به اسلام در خارج از جهان اسلام شده است .

بنی صدر رئیس جمهور در این دیدار با اشاره به تسخیر سفارت آمریکا توسط دانشجویان مسلمان گفت : چون دولت آمریکا به دخالت های خود پس از انقلاب اسلامی ادامه داده و مدارکی که در جاسوسخانه به دست آمده نشان می دهد این تداوم در دخالت موجود بوده است بنابراین حمله به آنها را باید که بیان اراده مردم به پایان دادن این دخالتها تلقی کرد.

 هشت نفر عراقی که در حوزه استان ایلام به خاک ایران تجاوز کرده بودند به وسیله ماموران ایرانی محاصره و دستگیر شدند .

رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه ای در باره عمران سریع کردستان به مسئولان امور هشدار داد .

در پي پخش شايعاتي مبني بر خلع سلاح ستون اعزامي به بانه و انهدام چند تانك لشگر ۱۶ قزوين در اين رابطه اطلاعيه‌اي انتشار و این شایعات را تكذيب كرد.

سازمان عفو بین الملل اعلام کرد که تعداد محکومین به اعدام در آمریکا تقریبا از تمام کشورهای جهان بیشتر است و دولت آمریکا به این ترتیب به دولت های دیگر می آموزد که برای فرونشاندن نارضایتی ها به خشونت متوسل شوند .

جورج بوش گفت : باید متحد شویم تا کشور را از رهبری ضعیف و بی صلاحیت جیمی کارتر در چهار سال آینده نجات دهیم .

میدان اسب دوانی فرح زاد تهران به اردوگاه معتادان تبدیل شد و در پی آن شب گذشته بیش از ۳ هزار نفر از معتادان تهران توسط پاسداران زندان قصر از خیابان های تهران جمع آوری و به این محل منتقل شدند .

 رادیو مسکو گزارش داد وزارت دفاع آمریکا به منظور اعمال فشار به ایران و تدارک تجاوز علنی به این کشور به افزایش تعداد نیروهای مسلح خود ادامه می دهد .

 بازرگان گفت : مرتبا در طول تصدی نخست وزیری دولت موقت به ما ایراد  می گرفتند که چرا مصدقی بر سر کار می آورید ، ما که نمی توانستیم محمد رضاشاهی و رضا شاهی بر سرکار بیاوریم و ناچار می بایست به دوره مصدق می رفتیم و مصدقی می آوردیم که این یکی از جرم های نابخشودنی ما بود .

۶ خرداد ۱۳۶۰

رهبر انقلاب امروز در دیدار با نمایندگان مجلس و در اظهاراتی تاریخی به قانون شکنان هشدار دادند. 

بعد از این که یک چیزی قانونی شد دیگر نق زدن در او اگر بخواهد مردم را تحریک بکند مفسد فی الارض است و باید با او دادگاه ها عمل مفسد فی الارض بکنند.

باید حدود معلوم شود ، آقای رئیس جمهور حدودش در قانون اساسی هست یک قدم آن ور بگذارد من با او مخالفت می کنم اگر همه مردم هم موافق باشند. آقای نخست وزیر حدودش چقدر است از آن حدود نباید حارج بشود یک قدم کنار برود با او مخالفت می کنم.

روابط عمومی شورای نگهبان نظر این شورا را درباره لایحه حذف عبارت فرمان همایونی اعلام کرد.بر اساس نظر شورای نگهبان تعیین صلاحیت رئیس کل بانک مرکزی و قائم مقام او توسط مجلس مغایر اصل ۵۷ قانون اساسی است.

هیئت سه نفری حل اختلاف اعلامیه اخیر نهضت آزادی را تخلف از فرمان امام دانست.

آیت الله بهشتی رئیس دیوان عالی کشور در ادامه کار کنفرانس مسئولین ، دولت ، مجلس و دادگستری در جمع طلاب حوزه علمیه قم حضور یافت و پیرامون بحث آزاد تلویزیونی ، شورای عالی قضایی ، تصفیه روحانی نمایان و گروه ها مطالبی بیان داشت .

 می گویند انحصار طلبی به جایی رسیده است که وقتی می خواهیم به جنگ هم برویم ما را می گیرند و زندانی می کنند ! ما می گوئیم چون از خیانت های شما می ترسند .

ما تغییرات را در پست های حساس قضایی ادامه خواهیم داد و از جنجال بازی ها کمترین بیمی به خود راه نمی دهیم.

شورای عالی قضایی در پاسخ به نامه سرگشاده رئیس جمهور به این شورا اعلام کرد اقدام این شورا هیچ گونه مخالفتی با اصل ۱۶۴ قانون اساسی ندارد و درخواست این که مصلحت جابجایی قضات توسط این شورا باید در سطح روزنامه ها در اختیار رئیس جمهوری قرار گیرد مخالف قانون اساسی است .

 اکنون که شما این همه تقید به قانون دارید طبق اصل ۱۴۲ قانون اساسی رئیس جمهور باید صورت دارایی خود و همسر و فرزندانش را به دیوان عالی کشور بدهد و شما پس از ۱۵ ماه که از انتخابتان می گذرد هنوز نداده اید در این باره به مسئولیت خود عمل نمائید .

محمود فهیمی دادستان انتظامی قضات به نامه سرگشاده رئیس جمهور به شورای عالی قضایی در زمینه اعتراض به تغییر سمت عده ای از قضات دادگستری پاسخ داد.

علوی رئیس روابط عمومی وزارت امورخارجه در رابطه با اطلاعیه ای که قرار بود از سوی این وزارت خانه در پاسخ به اظهارات رئیس جمهور منتشر شود گفت حقایق سرقت اسناد در اختیار دادستانی قرار گرفته است .

فرانسوا میتران رئیس جمهور جدید فرانسه با ارسال پیامی به انورسادات رئیس جمهور مصر آمادگی فرانسه را برای شرکت در تلاش هایی که به منظور استقرار صلح در خاورمیانه انجام می گیرد اعلام داشت.

۱۳۰ تن از نمایندگان مجلس طی نامه ای خطاب به معمر قذافی بر دفاع از لیبی در برابر تهاجم امپریالیسم تاکید کردند.

آسوشیتدپرس از ابوظبی گزارش داد سران ۶ کشور عرب هشدار دادند جنگ ایران و عراق تهدیدی علیه امنیت منطقه می باشد .

خبرگزاری فرانسه به نقل از روزنامه اسرائیلی هارتض گزارش داد شوروی به آمریکا و انگلیس هشدار داده است اگر اسرائیل به سوریه حمله کند شوروی وارد جنگ خواهد شد.

 

برچسب‌ها:

نظر شما