شناسهٔ خبر: 59045 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

۱۰ خرداد در آئینه تاریخ

آغاز درگیری های شدید در نقاط مرزی ایران و عراق

تاریخ انقلاب

نماینده در تلاش است تا برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان محترم از تاریخ معاصر کشورمان به ویژه تاریخ ایران پس از انقلاب به صورت روزانه سه سال ابتدایی انقلاب را مرور کند. در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

۱۰ خرداد ۱۳۵۸

آیت الله بهشتی با انتقاد شدید از سخنان اخیر حسن نزیه اظهار داشت :  مبادا کنگره شما نسخه دوم کنگره اندیشمندان شاهنشاهی باشد .

اگر این انقلاب را اسلامی می دانید که بسیار خوب بفرمائید مثل گذشته در متن این انقلاب قرار بگیرید و در جای خودتان پیش بروید و اگر این انقلاب را اسلامی نمی دانید پس بدانید که جامعه ما جامعه انقلابی ، انقلابیون ما و رهبران انقلابی ما نمی توانند و حق ندارند اجازه بدهند که شما در این انقلاب و میدان انقلاب نفوذ کنید .

طبق آخرین گزارشها رقم کشته شدگان و مجروحان حوادث اخیر خرمشهر و آبادان به بیش از ۲۰ کشته و ۵۰ مجروح رسیده است .

دکتر کریم سنجابی رهبر جبهه ملی ایران طی سخنانی در جمع گروهی از دانشجویان شدیدا به حزب توده حمله کرده و روش این حزب در جریان کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ را مورد انتقاد قرار داد .

آزادی های بیان ، قلم ، و همه آزادی های مصرح در اطلاعیه حقوق بشر به هر قیمتی باید در ایران محفوظ بماند و قانون اساسی ایران باید با گزینش نمایندگان مجلس در آنجا تصویب شود .

آیت الله دکتر مفتح گفت : تا ده روز دیگر به احتمال قوی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران انتشار می یابد و در معرض افکار عمومی قرار می گیرد و سپس در شورای مشورتی که با شرکت صاحب نظران نمایندگان مردم از تمام کشور تشکیل می شود مورد اصلاح قرار می گیرد و آنگاه به رفراندوم گذاشته می شود .

وی تاکید کرد قرار است تا ۸۰ روز پس از انتشار قانون اساسی تکلیف تمام مسائل کشور روشن شود .

آیت الله باهنر همچنین در جریان افتتاح اولین مجمع انجمن اسلامی کارکنان شرکت ملی نفت ایران به اظهارات اخیر حسن نزیه واکنش نشان داده و اظهار داشت : وی می گوید اگر فکر کنیم تمام مسائل سیاسی و اقتصادی وقضایی را می توانیم در قالب اسلامی بسازیم این امر در شرایط حاضر نه مقدور است نه ممکن و نه مفید ، اگر ایشان اکتفا کرده بودند به اینکه مقدور نیست و این را حمل می کردیم بر اینکه منظور ایشان این است که قدرت استعمار گر شرق و غرب مانع از اجرای قوانین نجات بخش اسلامی است و با توجه به قدرت آنها مقدور نیست .

آیت الله منتظری اظهار داشت : در حال حاضر متن پیشنهادی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از طرف امام خمینی در اختیار چند تن از بهترین حقوقدان های ایرانی که ضمن آشنایی به حقوق بین الملل در قوانین اسلامی مبتنی بر قرآن نیز شناخت کافی و لازم دارند قرار گرفته است تا این حقوقدان ها نظرات خود را به آن بیفزایند و سپس متن کامل قانون اساسی پیشنهادی برای اظهار نظر تمام اقشار مردم منشتر خواهد شد .

روزنامه نیویورک تایمز در شماره اخیر خود نوشت یادداشت های خصوصی شاه نشان می دهد که وی از همسر سناتور آمریکایی یعقوب جویتس و ارتباطی که او با یک شرکت روابط عمومی داشت به عنوان پوششی برای کوشش های خود به منظور ایجاد روابط دوستانه با نمایندگان با نفوذ کنگره آمریکا استفاده می کرد .

۱۰ خرداد ۱۳۵۹

آیت الله دکتر بهشتی: امروز ما مصمم هستیم که از وجود مهندس کلانتری در پست نخست وزیری اگر بشود استفاده کنیم و فعلا این مسئله را در شورای انقلاب مورد بررسی قرار می دهیم تا چه حدی بتوانیم موفق شویم خدا گواه است .

رضا اصفهانی معاون وزارت کشاورزی در سومین جلسه کنگره شوراهای اسلامی روستاهای اهواز طی سخنانی گفت :  به فضل خدا و به وسیله دو نهاد مقدس انقلاب یعنی پاسداران و جهاد سازندگی حدود ۳۰۰ هزار هکتار زمین بین کشاورزان تقسیم شده است .

به دنبال پخش برنامه ای از رادیو در زمینه انحرافات ایدئولوژیکی سران سازمان مجاهدین خلق و اعتراض این سازمان صدا و سیما با انتشار اطلاعیه ای از مسعود رجوی سرکرده مجاهدین [منافقین] خواست در یک مناظره رادیویی شرکت کند .

گزارشات رسیده از نقاط مرزی کشور حاکیست که نیروهای عراقی از ساعت ۴ بامداد امروز حملات خود را به سوی مناطق مرزی ایران از سر گرفته اند .

نتایج بررسی سالانه ای که توسط صندوق بین المللی پول انجام یافته نشان می دهد که اقتصاد ایران با مسائل دشواری مواجه شده ، تورم رو به افزایش است و تولید نفت نیز رو به کاهش می رود .

شهربانه به تصرف نیروهای انقلابی درآمد و مهاجمین به خاک عراق فرار کردند . ابوشریف فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت و گویی اظهار داشت : در جریان آزاد سازی شهر بانه ۱۲ پاسدار به شهادت رسیده اند .

به دنبال پرواز چندین شی نورانی بر فراز آسمان شیراز پدافند هوایی این شهر با کسب دستورات لازم از مرکز به سوی این اشیای نورانی شلیک کرد .

۱۰ خرداد ۱۳۶۰

خبرهای رسیده از جبهه های جنگ حاکیست رزمندگان جمهوری اسلامی در جریان یک حمله غافلگیرانه و برق آسا موفق شدند مناطق وسیعی از ارتفاعات مشرف به نوسود را به تصرف خود در آورند.

بعد از ظهر دیروز ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور و فرمانده کل نیروهای مسلح در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی با شرکت خبرنگاران داخلی و خارجی شرکت کرد و به سوالات مختلف خبرنگاران پاسخ داد.

اگر ما مسئله جنگ را مسئله اصلی بدانیم در این جنگ لاجرم می باید به فرماندهی مسئول این جنگ کمک بکنند و اگر نکردند مسئولند اگر جنگ اصلی است و مسائل دیگر فرعی است پس چطور مسائل دیگر طرح می شود؟!

تنها دیگران نیستند که حق دارند تضعیف نشوند من هم حق دارم که تضعیف نشوم و موقعیت خودم را به عنوان مسئول در مخاطره می بینم حق دارم پیشنهاد بکنم این میزان که آرای عمومی و آرای ملت است اظهار بشود یا خیر؟

رئیس جمهور درپاسخ به سوالی در زمینه استعفا نیز گفت : درخت را اره می کنند خودش نمی افتد.

 آیت الله یزدی سخنگوی هیئت سه نفری حل اختلاف سخنرانی ها و مصاحبه مطبوعاتی رئیس جمهور را تخلف از بیانیه ده ماده ای امام و تخلف از قانون اساسی عنوان کرد.

آیت الله خامنه ای نماینده امام در شورای عالی دفاع در مدرسه فیضیه و در جمع طلاب اظهار داشتند : از ملاقات با هیئت های کنفرانس طائف و غیرمتعهدها نتیجه ای نگرفتیم.

دکتر چمران فرمانده ستاد جنگ های نامنظم جنوب طی گفت و گویی نحوه هماهنگی نیروهای کشورمان را به هنگام تصرف ارتفاعات الله اکبر و شحیطیه شرح داد و استراتژی این نیروها را در بیرون راندن دشمن و سرکوب آتش آن ها در بلندی های مرزی جنوب کشورمان تشریح کرد.

هجدهمین کنفرانس کشورهای اسلامی در سطح وزیران خارجه از فردا دوشنبه به مدت ۶ روز در بغداد تشکیل خواهد شد.

رضا علوی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز اعلام کرد ایران تمامی کشورهای عضو هیئت حسن نیت اسلامی در جنگ ایران و عراق را که در اجلاس دوشنبه وزیران امورخارجه اسلامی بغداد حضور یابند بی طرف قلمداد نمی کند.

 پس از یک هفته آرامش نسبی طی دو روز گذشته زد و خورد های سختی همراه با مبادله آتش توپخانه و خمپاره انداز بین نیروهای حافظ صلح سوریه و نیروهای دست راستی فالانژ در بیروت درگرفت.

از سوریه نیز خبر می رسد هیئت وزیران سوریه برای مقابله با حملات احتمالی خارجی در این کشور وضعیت فوق العاده اعلام کرده است .

برچسب‌ها:

نظر شما