شناسهٔ خبر: 57716 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

۵ خرداد در آئینه تاریخ

از اعتراف سارقان اسناد وزارت خارجه تا انفجار بمب روبروی حسینیه ارشاد!

تاریخ انقلاب

نماینده در تلاش است تا برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان محترم از تاریخ معاصر کشورمان به ویژه تاریخ ایران پس از انقلاب به صورت روزانه سه سال ابتدایی انقلاب را مرور کند. در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

۵ خرداد ۱۳۵۸

رهبر انقلاب امروز در پیامی به مناسبت ترور ناکام آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشتند : مرحوم مدرس كه به امر رضاخان ترور شد، از بيمارستان پيام داد: «به رضاخان بگوييد من زنده هستم». مدرس حالا هم زنده است. مردان تاريخ تا آخر زنده هستند. بدخواهان بايد بدانند هاشمي زنده است چون نهضت زنده است.

آیت الله بهشتی در ادامه با اشاره به دسته ای از روحانیون که هر چند در ابتدای نهضت اسلامی با انقلاب همراه نبودند ولی به تدریج به این انقلاب پیوستند گفت : نباید این گروه را با بهانه این که دیر به انقلاب پیوسته اند رد کرد . من با صراحت اعلام می کنم که بنده و دوستانم به سهم خودمان خواهان آن هستیم که این گروه هایی که به انقلاب پیوسته اند فقط و فقط سعی شان در این باشد که گذشته را جبران نمایند و کوتاهی های قبلی را را جبران کنند و در این مرحله خطیر فعلی که قرار داریم نقش موثرتری را برای به ثمر رسانیدن انقلاب بر عهده بگیرند .

انورسادات رئیس جمهور مصر گفت مایل است که به شاه سابق ایران در مصر پناهندگی دهد و اضافه کرد واقعا حیف است که محمد رضا پهلوی هنوز پناهگاهی برای خودش نیافته باشد .

پس از راهپیمایی هواداران سازمان مجاهدین خلق [منافقین] که در سالگرد کشته شدن بنیانگذاران این سازمان ترتیب داده شده بود مسعود رجوی طی سخنانی اظهار داشت : مجاهدین خلق آیت الله طالقانی را به عنوان نامزد خود برای انتخابات ریاست جمهوری برگزیده است .

امروز روزنامه ها اعلام کردند که سازمان فدائیان اسلام توسط آیت الله خلخالی و به رهبری وی تجدید سازمان پیدا کرده و فعالیت های خود را از سرگرفته است .

ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه گفت هیچ یهودی ایران به خاطر ارتباط با اسرائیل و صهیونیسم محاکمه نخواهد شد .

وزارت امور خارجه آمریکا تظاهرات ضد آمریکایی مردم تهران را در برابر سفارت این کشور در تهران نکوهش کرده و از همه مقام های رسمی ایران خواست که احساسات برآشفته مردم را آرام کنند .

روسای دانشگاه‌ها در پایان جلسه دو روزه شورای روسای دانشگاه‌ها آیین نامه تزکیه در محیط دانشگاه‌ها را تصویب کرد و قرار شد که این طرح در هیات دولت مطرح شود و سپس نسبت به اجرای آن اقدام شود.

گروهی از دانشجویان ایرانی یهودی در بیانیه ای قطعنامه سنای آمریکا را محکوم ساخته و جاکوب جاویتس را رشوه خوار بین المللی نامیدند .

۵خرداد۱۳۵۹

آیت الله سیدهادی خسروشاهی رئیس هیئت امنای بنیاد مسکن از انتقال چند سازمان دولتی به خارج تهران برای کاهش ترافیک خبر داد .

سرپرست وزارت کشور در یک گفت و گوی مطبوعاتی اعلام کرد انتخابات حوزه هایی که تا به حال باطل شده به زودی برگزار خواهد شد .

ملک فهد ولیعهد سعودی گفت : اگر اسرائیل قول دهد از سرزمین های عربی خارج شود ما فلسطینی ها و دیگر کشورهای عربی را دعوت می کنیم تا موافقت نامه صلح کاملی با اسرائیل امضا کنند .

ملک عبدالله فرمانده گارد ملی سعودی نیز در یک مصاحبه جداگانه گفت اگر دولت فلسطینی تاسیس شود کشورهای عرب همزیستی مسالمت آمیز اسرائیل و اعراب را تضمین خواهند کرد .

پیکرهای ۲۲ نفر از پیشمرگان کرد مسلمان که توسط گروه های مسلح شکنجه و به شهادت رسیده اند توسط پیشمرگان کشف شد .

 ۹ فرماندار ، بخشدار و شهردار شهرهای کردستان در تهران به اتهام همکاری با گروه های مسلح دستگیرشدند .

حجت الاسلام موسوی تبریزی که از حوزه انتخابیه تبریز به مجلس راه یافته است پس از دیدار با امام خمینی از نمایندگی مجلس انصراف داد .

صباغیان با اشاره به اینکه حزب جمهوری اسلامی اکثریت مجلس را بر عهده دارد و فکر نمی کنم که این حزب نسبت به نخست وزیری حبیبی مخالفتی داشته باشد گفت : به گمان من بهتر است گروهی که اکثریت نسبی را در مجلس بر عهده دارد مسائل اجرایی را همان گروه بر عهده بگیرد .

۵ خرداد ۱۳۶۰

دکتر ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور و فرمانده کل قوا استعفای سرپرست جمعیت هلال احمر را نپذیرفت.

سارقان اسناد سری وزارت خانه ها ضمن اعتراف و اظهار ندامت چند تن از همکاران خود را به دادسرای انقلاب معرفی کردند.

دادسرای انقلاب : متهم اقرار کرده است تاکنون به ۸ وزارت خانه و ارگان دیگر از جمله دانشگاه ها ، وزارت کشور ، وزارت کشاورزی ، شهربانی و ...جهت دریافت مدارک مراجعه نموده و بدون داشتن حکم خروج اسناد مقادیر متنابهی مدرک و سند و فتوکوپی پرونده اشخاص را به دفتر ریاست جمهوری برده است .

مامورین دادستانی انقلاب اسلامی مرکز برای جلوگیری از نسخه برداری و نقل و انتقال اسناد بانک مرکزی از شب گذشته حفظ و حراست اسناد بانک مرکزی را به عهده گرفتند.

با تصرف بخشی دیگر از ارتفاعات سوسنگرد در نزدیکی بستان موفقیت های نیروهای جمهوری اسلامی در تسلط بر ارتفاعات و مناطق اطراف سوسنگرد تکمیل شد و نیروهای انقلاب شب گذشته در این ارتفاعات مستقر شدند.

در پی گسترش حملات رژیم صهیونیستی به سرزمین های فلسطینی و جنوب لبنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی اطلاعیه ای ضمن پشتیبانی کامل خود از مردم مسلمان سوریه و فلسطین آمادگی خود را برای جنگ با اسرائیل اعلام کرد.

آیت الله مهدوی کنی وزیر کشور روز گذشته با انتشار اطلاعیه ای دستور برگزاری انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی را در حوزه های انتخابیه ۲۲ شهر صادر کرد.

 آیت الله بهشتی اظهار داشت : ما زندگی مان را بر اساس پسند دنیا انتخاب نمی کنیم ما مستقلیم و راهی را انتخاب می کنیم که به عنوان بهترین راه به آن اعتقاد داریم چه دنیا بخواهد و چه نخواهد ما آن راه را ادامه می دهیم و این امر طبیعی است که هر پدیده و راه نو در ابتدا مورد فهم و پسند دنیا واقع نمی شود.

ساعت یک بامداد دیروز بمبی در ضلع جنوبی حسینیه ارشاد منفجر شد.

برچسب‌ها:

نظر شما