شناسهٔ خبر: 58313 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

۷ خرداد در آئینه تاریخ

از استعفای استاندار آذربایجان شرقی تا اعتراض شدید رئیس دستگاه قضا به رئیس جمهور !

تاریخ انقلاب

نماینده در تلاش است تا برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان محترم از تاریخ معاصر کشورمان به ویژه تاریخ ایران پس از انقلاب به صورت روزانه سه سال ابتدایی انقلاب را مرور کند. در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

۷ خرداد ۱۳۵۸

در دومین روز کنگره سراسری کانون وکلای دادگستری که مقارن ظهر امروز برگزار شد چند تن از اعضای هیئت مدیره و رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز صحبت کردند .

نزیه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت : اگر ما فکر کنیم تمام مسائل سیاسی و اقتصادی و قضایی را می توانیم در قالب اسلامی بسازیم آیات عظام هم میدانند این امر در شرایط حاضر نه مقدور است نه ممکن و نه مفید [!]

امنیت و حفظ جان امام خمینی و رهبران روحانی در قم و تهران به دژبان مرکز سپرده شده است .

خلع سلاح عمومی در خرمشهر با همکاری مردم در این شهر آغاز شد .

آیت الله باهنر در باره موضع نظام اسلامی دربرابر چپ ها گفت : ما عمیقا معتقدیم از راه مبارزه ایدئولوژیک و تربیت مبانی اعتقادی باید در برابر مکتب ها قرار گرفت ، اما ملاحظه می کنید بعضی وقت ها صحبت عرصه عقاید نیست .

من تصور می کنم که آنچه مردم را به مبارزه قهرآمیز وادار می کند نمی دانیم این واقعیت است یا تصور است که چپ ها در توطئه ها دست دارند و اخلال می کنند ، مثلا مسئله گنبد را مردم یک مبارزه ایدئولوژیک تلقی نمی کنند و یا مسئله کردستان را ، بنا بر این این موضع خصمانه قهرآمیز ناشی از برداشتی است که از اعمال آنها داشتند .

برژنف گفت : ما دقیقا از اصل احترام بر حاکمیت و استقلال ایران و مردم ایران بر اساس منشور ملل متحد حمایت می کنیم .

آیت الله خلخالی که به نمایندگی از امام خمینی به دوبی رفته است در سومین روز اقامت خود با شیخ راشد حاکم دوبی دیدار و در باره کشف و توقیف ۸ هزار قبضه سلاح گفت و گو کرد .

مهندس رحمت الله مقدم مراغه ای استاندار آذربایجان شرقی گفت : استعفای خود را از استانداری آذربایجان شرقی تسلیم وزیر کشور کرده ام .

سلطان قابوس وضع خلیج فارس را بسیار وخیم و وحشت آور خواند و تاکید کرد که به این دلیل با یک ابتکار دیپلماتیک آمریکا برای جلوگیری از توسعه نفوذ شوروی در این منطقه موافق است .

رهبران مصر و اسرائیل در ملاقات خود با حضور ونس وزیر خارجه آمریکا سیاست درهای باز بین دو کشور را اعلام کردند.

در پی حمله فرانسه به دانشجویان ایرانی سازمان مجاهدین خلق [منافقین] با انتشار بیانیه ای تاکید کرد عمل فاشیستی پلیس فرانسه را محکوم می کنیم .

۷خرداد۱۳۵۹

نخستین دوره مجلس شورای ملی جمهوری اسلامی ایران همزمان با سالروز ولادت مولای متقیان امام علی (ع) صبح امروز گشایش یافت .

 در اولین جلسه مجلس دکتر یدالله سحابی به عنوان رییس سنی و مهندس مهدی بازرگان به عنوان نایب رییس سنی مدیریت جلسه را برعهده گرفتند .

امام خمینی در پیامی به مجلس تاکید کردند : سیاست نه شرقی و نه غربی را در تمام زمینه‌های داخلی و روابط خارجی حفظ کنید و کسی را که خدای نخواسته به شرق یا غرب گرایش دارد هدایت کنید و اگر نپذیرفت او را منزوی نمایید.

نمایندگان مجلس امروز به دعوت حوزه علمیه قم با مدرسین حوزه در محل کتابخانه مدرسه فیضیه دیدار کردند .

آیت الله مشکینی اظهار داشت : حوزه علمیه قم هم یک قوه مقننه است و نمایندگان مجلس در چهارچوب احکام استخراج شده به وسیله این حوزه می توانند قانون گذاری نمایند .

هاشمی رفسنجانی گفت : زمانی که آمریکا به ایران حمله کرد و در طبس شکست خورد ما به عنوان مسئولان کشور در خانه خوابیده بودیم و ساعت ۱۲ روز بعد متوجه شدیم که به ایران حمله شده است .

 حضرت آیت الله خامنه ای از طلاب خواستند تا رابطه ارگانیکی ما بین حوزه علمیه قم و مجلس شورای ملی به وجود بیاورند .

در اولین ساعات بامداد هفت تن از اعضای یکی از بزرگترین و در عین حال فعال ترین باندهای قاچاق مواد مخدر که در سطح بین المللی فعالیت می کردند به حکم دادگاه ویژه انقلاب اسلامی به جوخه اعدام سپرده شدند .

۷ خرداد ۱۳۶۰

ارتفاعات بسیار مهم و حساس مرزی حوار ماما از توابع مرزی پاوه به مریوان توسط نیروهای سپاه پاسداران پاوه و نودشه در یک عملیات سریع و موفقیت آمیز به تصرف درآمد.

یک روزنامه چاپ بیروت به استناد یک گزارش ویژه از عمان پایتخت اردن نوشت اخیرا کمیته کمک به عراق در جنگ علیه ایران به ریاست یکی از وزرای سابق اردن به نام ذوقان  الهنداری تشکیل شده است .

نیروهای ملی گرا و دموکراتیک در خلیج فارس طی اعلامیه ای تشکیل شورای همکاری خلیج [فارس] در ابوظبی را مورد حمله و انتقاد قرار دادند و آن را یک پیمان امنیتی در چهارچوب توطئه های امپریالیسم آمریکا علیه ملل منتطقه دانستند.

طبق گزارش خبرگزاری های مختلف در پی شکست ماموریت فیلیپ حبیب فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه رونالد ریگان وی را روز گذشته به واشنگتن احضار کرد تا از اقدامات انجام شده اش مطلع شود.

روزنامه الشرق چاپ بیروت در شماره دیروز خود نوشت اسرائیل قصد دارد به جای حمله به موشک ها سراسر جنوب لبنان را اشغال کرده  و پایگاه های فلسطینی را در این منطقه نابود کند.

آیت الله بهشتی در مصاحبه ای با خبرنگاران تاکید کرد دستگاه قضایی به وظیفه قانونی خود قاطعانه عمل خواهد کرد .

 طرح مسئله رفراندوم درست به منظور تضعیف جمهوری اسلامی ، تضعیف قانون اساسی ، مجلس و دولت است و ملت ما باید توجه داشته باشد که امروز بحمدالله اکثریت قاطع قوه مقننه ، دولت و قوه قضائیه و نهادهای انقلاب این ها همه هم فکر و یکپارچه هستند و این نعمت بزرگی است .

اینکه رئیس جمهور صورت دارایی خود و همسر و فرزندانش را به دیوان عالی کشور نداده با این که دو بار کتبا آن هم با فاصله های طولانی فرم های لازم برای ایشان فرستاده شده و ایشان از عمل به این وظیفه قانونی خودداری کرده اند البته دیوان عالی کشور که وظیفه تحقیق درباره اموال و دارایی رهبر ، رئیس جمهور و نخست وزیر و وزرا را دارد از راه های دیگر اقدام خواهد کرد.

هیئت حل اختلاف در جلسه اخیر خود که در محل وزارت کشور برگزار شد به مسئله خروج اسناد از وزارت امورخارجه رسیدگی کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما