شناسهٔ خبر: 60565 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

۱۳ خرداد در آئینه تاریخ

از حمله مسلحانه به منزل آیت الله تا اولین جلسه دادگاه فرمانده اسبق نیروی دریایی !

تاریخ انقلاب

نماینده در تلاش است تا برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان محترم از تاریخ معاصر کشورمان به ویژه تاریخ ایران پس از انقلاب به صورت روزانه سه سال ابتدایی انقلاب را مرور کند. در این فرایند به سه سال مهم ابتدای پیروزی انقلاب یعنی سال های ۵۸ الی ۶۰ می پردازیم تا در آینده بتوانیم سال های بعد را نیز پوشش دهیم .

۱۳ خرداد ۱۳۵۸

آیت الله محمد باقر صدر در پاسخ به نامه امام خمینی تاکید کردند : من از توجهات حکیمانه آن جناب نیرو گرفته احساس می کنم مسئولیت خطیر نگهبانی این دستگاه علمی و اسلامی و حمایت از رسالت سنگینش را به دوش دارم.

گفتنی است امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی در اول خرداد سال جاری طی نامه ای خطاب به آیت الله صدر تاکید کرده بودند : از قرار مسموع جنابعالي به واسطه بعض پيشامدها خيال هجرت از عراق داريد. اينجانب از اين امر نگران هستم. هجرت جنابعالي را از نجف اشرف مركز علوم اسلامي صلاح نميدانم. اميد است انشاءاللّه رفع نگراني جنابعالي بشود.

سخنگوی آیت الله خلخالی اعلام کرد : از سوی جوانی که بر ترک یک موتور سیکلت سوار بود به سوی خانه آیت الله خلخالی آتش گشود و این دو نفر در مقابله با پاسداران محافظ خانه فرار کردند.

آیت الله خلخالی که در اهواز به سر می برد اظهار داشت : در پاسخ به این سوال که آیا خود را کاندیدای ریاست جمهوری می کنید یا نه گفت : این بستگی به ملت ایران دارد، من برای پست ریاست جمهوری در خود هیچ مانعی مشاهده نمی کنم.

استاندار خوزستان گفت : ما از عراق و کویت گله داریم که حقوق ما را حفظ نمی کنند، اسلحه قاچاق از کشور عراق میاید و کویت علنا دعوت به طغیان علیه حکومت اسلامی می کند.

احزاب چپ گرای مکزیک به تصمیم دولت این کشور در مورد دادن ویزا به شاه سابق ایران اعتراض کردند.

کیانوری دبیرکل حزب توده ایران لغو همه قراردادهای اقتصادی، نظامی و سیاسی بین یاران و آمریکا را که در زمان شاه منعقد شده بود خواستار شد.

با تلاش های پاسداران انقلاب اشرار مسلح که ضمن راهزنی باعث شهادت یک پاسدار شده بودند سرکوب شده و با به جا گذاشتن یک کشته از منطقه گریختند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد شرکت راه آهن زیر زمینی تهران با بازپس دادن وثیقه های سه شرکت فرانسوی به قرارداد خود با این شرکت ها پایان داد.

عزالدین حسینی امام جمعه مهاباد که به تازگی با امام خمینی ملاقات کرده است پس از بازگشت از قم اظهار داشت : هنگامیکه در سردشت بودم با جلال طالبانی که او نیز به سردشت آمده بود ملاقات کردم و نقطه نظرهای امام خمینی را در زمینه امنیت منطقه برایشان تشریح کردم و یادآور شدم که باید امنیت منطقه به شکل قابل قبولی حفظ شود.

سرلشکر فربد رئیس ستاد ارتش گفت : برای حفظ انقلاب حتی المقدور باید از مردم انقلابی و پاسداران استفاده کرد چون ما ارتشیان کاری برای انقلاب نکردیم پس باید حفظ انقلاب را به عهده خود مردم بگذاریم، ما الان باید افتخار کنیم اجازه ندادیم ارتش در گنبد و سایر جاها در مقابل مردم بایستد [!]

صبح امروز گروهی از کارکنان وزارت دادگستری در محوطه داخل کاخ دادگستری اجتماع کردند و در اعتراض به گفته های اخیر حسن نزیه رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت ملی نفت و متین دفتری دبیر جبهه دموکراتیک ملی دست به تظاهرات زدند.

۱۳ خرداد ۱۳۵۹

اولین جلسه محاکمه تیمسار دریادار محمود علوی فرمانده اسبق نیروی دریایی در دادگاه انقلاب اسلامی ارتش آغاز شد. تماس غیرمجاز با اتباع خارجی از جمله مستشاران نظامی و رابطه با وابسته نظامی آمریکا، در اختیار قراردادن مدارک مستشاری به آمریکا و زمینه سازی برای دسترسی مجدد آنان به مدارک طبقه بندی شده که منتهی به از بین رفتن مدارک شده است از جمله اتهاماتی است که متوجه تیمسار علوی است.

درگیری های شدید زمینی میان ایران و عراق در مناطق مرزی مهران و قصر شیرین با حمله مجدد سربازان بعثی به نیروهای ایرانی گسترش بیشتری یافت.

 از قصر شیرین خبر می رسد حملات نیروهای بعث عراق به قصر شیرین ابعاد تازه ای یافته است و با آغاز عملیات توپخانه دشمن از ساعت ۹ شب گذشته تا صبح امروز صدای شلیک توپ لحظه ای قطع نمی شود.

تیمسار سرلشکر امیر بهمن باقری صبح امروز طی نامه ای خطاب به بنی صدر رئیس جمهور از سمت های خود در نیروی هوایی استعفا کرد.

سخنگوی هیئت اعزامی از مکزیک به سمینار بررسی مداخلات آمریکا گفت : دولت مکزیک از انقلاب ایران می ترسد زیرا مشاهده می کند که انگیزه مذهبی می تواند موتور انقلاب باشد.

با معرفی اعضای کمیسیون تحقیق مجلس در جلسه علنی دیروز این کمیسیون کار خود را از صبح امروز آغاز کرد. منابع آگاه اظهار نظر می کنند که با توجه به زمزمه هایی که از هم اکنون شنیده می شود انتظار می رود که اعتبارنامه های چند نماینده باطل شود.

 شورای جدید مدیریت دانشگاه تهران طی جلسه ویژه ای توسط شورای سرپرستان دانشکده های این دانشگاه انتخاب شد.

شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی مرکز سیامک فرزاد فراماسونر برجسته ایران را به حبس ابد محکوم کرد.

رئیس دادگاه راسل که جنایات آمریکا در ویتنام را به محاکمه کشیده بود در گفت و گویی اعلام کرد که این دادگاه بار دیگر کار خود را برای بررسی جنایات آمریکا و شوروی در ایران و افغانستان آغاز می کند.

 حجت الاسلام عمید زنجانی عضو هیئت منتخب امام در زمینه بررسی حسابهای بنیاد مستضعفان گفت : دادگاه ویژه ای برای بررسی تخلفات و سهل انگاری و مسامحه کاری هایی که در امور بنیاد مستضعفان صورت گرفته است تشکیل شده است.

رادیوی ترکیه اعلام کرد ۶ هلیکوپتر عراقی بر روی ۱۸ دهقان ترک که وارد مرز عراق شده بودند آتش گشودند. در این حمله هوایی ده تن از دهقانان کشته و سه تن دیگر زخمی شدند.

کارتر از کشورهای اروپایی خواست از هر گونه تلاشی برای تغییر دادن موافقت نامه کمپ دیوید خودداری کنند و از خودمختاری فلسطینی ها سخن نگویند و این اندیشه را کنار بگذارند.

روابط عمومی لشکر ۸۱ ذرهی کرمانشاه اعلام کرد که محاصره مهاجمین در بخش باینگان شکسته شد و تلفات سنگینی به آنها وارد آمد.

۱۳ خرداد ۱۳۶۰

رئیس جمهور  در نامه ای خطاب به آیت الله اشراقی نماینده خود در هیئت حل اختلاف پیرامون تصمیمات این هیئت تاکید کرد مطالب اعلام شده از سوی آیت الله یزدی سخنگوی هیئت حل اختلاف خلاف واقع است.

هیئت سه نفری حل اختلاف امروز طی جلسه ای در محل وزارت کشور کار خود را دنبال کرد و در پایان جلسه آیت الله یزدی سخنگوی این هیئت گفت : هیئت سه نفری در بحث و مشاجرات طرفین دخالت نمی کند.

دکتر حسین نمازی وزیر امور اقتصادی و دارایی با انتشار اطلاعیه ای به اظهارات اخیر رئیس جمهوری در مورد مدیریت بانک مرکزی ایران پاسخ داد.

همان طور که می دانید پایه و اساس بانک بر مبنای اعتماد می باشد مدیریت بانک مرکزی متاسفانه نتوانسته است از اعتماد لازم و کافی دولت و سایر نهادهای انقلابی برخوردار باشد ...جای تردید نیست که ادامه چنین وضعی به نظام بانکی کشور ضرر می رساند با توجه به مطالب یاد شده ادامه کار آقای نوبری در سمت رئیس کل بانک مرکزی ایران مورد تائید اینجانب نمی باشد.

روابط عمومی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی طی اطلاعیه ای در رابطه با احضار کاظم رجوی کاردار ایران در سنگال جهت ادای توضیحات و عدم مراجعت وی و اقامت غیرقانونی این فرد در پاریس مطالبی بیان داشت.

دفتر ریاست جمهوری طی نامه ای به دادسرای عمومی تهران علیه حسین صادقی معاون وزارت امورخارجه اعلام جرم کرد. در اقدامی متقابل حسین صادقی معاون وزارت خارجه نیز طی شکوائیه ای به دادستان کل کشور خواستار تعقیب جزایی بنی صدر شد و تقاضای ۲۰۰ میلیون ریال ضرر و زیان معنوی کرد.

دکتر عبدالله جاسبی معاون نخست وزیر در امور طرح ها و بررسی ها طی تحلیلی از بودجه سال ۶۰ : جیره بندی مواد غذایی و کالاهای ضروری و مکانیزم هایی که می تواند به محدود کردن مصرف بیانجامد و زمینه را برای خودکفایی آماده کند در پائین نگه داشتن تورم نقش مهمی دارد.

رزمندگان اسلام حمله پریشب عناصر مسلح غیرقانونی مرتبط با حزب دمکرات به نقاط مختلف پیرانشهر را دفع کرده و مزدوران قاسملو را وادار به عقب نشینی ساختند.

خبرگزاری عراق گزارش داد که فرستاده ویژه فرانسوا میتران بعد از ظهر دیروز وارد بغداد شد. وی قرار است پیام میتران را تسلیم صدام کند.

برچسب‌ها:

نظر شما