شناسهٔ خبر: 39057 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

نگاهی به یازده دوره انتخابات ریاست جمهوری

هزار دستان انتخابات؛ قسمت دهم: آیا سه رنگ پرچم ایران عوض شده است؟!

احمدی نژاد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به دلیل اتحاد بسیاری از سیاسیون علیه یک رئیس جمهور و نپذیرفتن نتیجه انتخابات و هم چنین طرح ادعای دروغین تقلب به برهه مهمی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد.

نماینده؛ بعد از برگزاری نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب دکتر محمود احمدی نژاد بسیاری از این انتخاب خرسند شدند و بسیاری هم ناخرسند بودند. نارضایتی بعضی از این انتخاب موجب شد که به مردم وعده سقوط دولت را بدهند اما به رقم خواسته بسیاری این طور نشد و دولت توانست چهار سال سکان اجرایی کشور را به دست بگیرد. دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به دلیل اتحاد بسیاری از سیاسیون علیه یک رئیس جمهور و نپذیرفتن نتیجه انتخابات و هم چنین طرح ادعای دروغین تقلب به برهه مهمی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد.

 

دولت نهم

دولت نهم با خدمات ارزنده ای وارد میدان سیاست شد. از جمله: سفرهای استانی، پیشرفت های هسته ای و علمی و ... این خدمات همراه با مردمی بودن و ساده زیستی شخص رئیس جمهور موجب اقبال عمومی نسبت به دولت شد. دولت نهم توانست در زمینه های بین المللی هم هویت تازه ای به ایران ببخشد. اما بسیاری از سیاسیون شکست خورده تلاش کردند که خدمات دولت را کوچک و کم ارزش نشان دهند و دولت پر کار و با تلاشی مثل دولت نهم را که مورد تقدیر رهبر انقلاب نیز قرار گرفته بود با اتهام های واهی تخریب کنند.

 

احمدی نژادبودن یا نبودن مسئله این است ...

هاشمی رفسنجانی کاندیدای شکست خورده سال 84، در این دوره جرات ورود به انتخابات را نداشت اما وی در آذر ماه سال 87 با طرح ایده ای به نام دولت وحدت ملی که بر اساس آن همایشی با مسئولیت علی لاریجانی برگزار شد تلاش کرد با دیگر کاندیداها قرابتی ایجاد کند و پروژه «نه به احمدی نژاد» را کلید بزند. و به این صورت مانع ریاست جمهوری دوباره احمدی نژاد شود. این طرح موجب شد که میان طیفی از اصلاح طلبان و اصولگرایان برای رای نیاوردن احمدی نژاد اتفاق نظر ایجاد شود.

دیگر نامزد احتمالی این دوره سید محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین ایران بود که بعد از ماه ها تردید و طومارهای حمایت و دعوت جهت کاندیداتوری به علت نگرانی از محدودیت اختیارات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری نمی کرد. او سرانجام بعد از گفت و گو با میرحسین موسوی تصمیم به حضور در انتخابات گرفت و اعلام رسمی کرد اما چند روز بعد میرحسین موسوی نیز که گروهی به دورش جمع شده بودند و از او می خواستند در انتخابات شرکت کند؛ حضور خود را در انتخابات اعلام نمود. این موضوع موجب شد اختلاف میان خاتمی و موسوی آشکار شود. خاتمی سر انجام از حضور در انتخابات انصراف داد و موج حمایت از او تا مدتی به تخریب موسوی پرداخت.

ولایتی نیز از چهره هایی بود که اخباری مبنی بر حضورش در انتخابات مطرح شده بود. او شدیدا به دنبال طرح دولت وحدت ملی هاشمی بود و بر همین اساس در ائتلافی با قالیباف و رضایی و لاریجانی تلاش کرد حمایت چهره های اصولگرا را به دست آورد. مواضع سازشکارانه او توانسته بود بسیاری از اصلاح طلبان را هم به دور خود جمع کند. اما به گفته رضایی، ولایتی در انتظار تایید رهبری برای حضور در انتخابات بود که چون چنین نشد از حضور در انتخابات پشیمان شد.

حسن روحانی دبیر شورای عالی امنیت در دولت خاتمی یکی از افرادی بود که زودتر از دیگر کاندیداها درصدد سیاه نشان دادن کارنامه دولت برآمد. انتقادات تند و سیاه نمایی شدید او درباره دولت نهم بدون توجه به مواضع رهبر انقلاب موجب شد که آتش انتخابات شعله ور تر شود. اما او هم از حضور در انتخابات پشیمان شد.

ناطق نوری نیز یکی دیگر از کسانی بود که به واسطه برگزاری همایش دولت وحدت ملی احتمال حضورش در انتخابات تشدید شد. او یکی از گزینه های مورد حمایت هاشمی نیز بود اما به دلیل تجربه تلخی که در انتخابات سال 76 و حمایت هاشمی از او وجود داشت از حضور در انتخابات پشیمان شد.

از دیگر گزینه های مطرح شده در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری می توان به محمدرضا عارف، محمدباقر قالیباف، علی لاریجانی، حداد عادل، عبدالله نوری، مصطفی پورمحمدی اشاره کرد که همه از حضور در انتخابات پشیمان شدند.

احمدی نژاد

 

دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری   

انتخابات88 را شاید بتوان پرشور ترین انتخابات ریاست جمهوری ایران دانست چرا که از ماه ها قبل از انتخابات تب حضور کاندیداها در کشور در جریان بود و روزهای قبل از انتخابات شاهد گفتگوهای داغ انتخاباتی میان مردم عادی در سطح شهرها بودیم.

در دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری مجموعا 475 نفر ثبت‌نام کردند که از آن میان شورای نگهبان صلاحیت چهار نفر را تایید کرد.

چهره‌های شاخص ردصلاحیت شده عبارت بودند از: اکبر اعلمی، نماینده دوره‌های ششم و هفتم تبریز در مجلس شورای اسلامی، رفعت بیات، نماینده زنجان در دور هفتم مجلس شورای اسلامی و قاسم شعله‌سعدی، نماینده دوره های سوم و چهارم شیراز در مجلس شورای اسلامی.

 محسن رضایی، میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمود احمدی نژاد کسانی بودند که توانستند تایید شورای نگهبان را به دست آورند.

احمدی نژادبرای اولین بار در انتخابات ریاست جمهوری مناظره های دو نفره میان کاندیداها در صدا و سیما برگزار شد که تاثیر زیادی بر انتخاب مردم داشت.

مهم ترین مناظره مربوط به احمدی نژاد رئیس جمهور وقت و میرحسین موسوی نخست وزیر زمان امام بود که در آن محمود احمدی نژاد با بیان ادله ای بر موسوی غلبه پیدا کرد و با نام آوردن از رقیب سال 84 خود به عنوان باند قدرت، هاشمی را که سال ها به عنوان استوانه نظام معروف بود به چالش. این اتفاق موجب شد که احمدی نژاد مبارزی در برابر باندهای قدرت شناخته شود.

بیان نام هاشمی در مناظره موجب شد هاشمی رفسنجانی نامه ای نه چندان محترمانه و بدون سلام به رهبر انقلاب بنویسد و در آن احمدی نژاد را با منافقین سال های ابتدای انقلاب مقایسه کند. این نامه موجب خشم بسیاری از حامیان ولایت شد.

از پیش از شروع انتخابات زمزمه هایی مبنی بر تقلب در انتخابات مطرح شد اما رهبر انقلاب بر سلامت انتخابات تاکید داشتند.

احمدی نژاد

 

نتایج  انتخابات

روز جمعه 22 خرداد سال 88 انتخابات ریاست جمهوری با حضور گسترده مردم برگزار شد. در این دوره 85 درصد مردم در پای صندوق های رای حاضر شدند که این میزان در تاریخ ایران بی سابقه بوده است.

 نتایج دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، به شرح زير اعلام شد:

 مجموع آراء 39165191 راي با مشاركت بيش از 85 درصد

1-  محمود احمدي‌نژاد: 24527516 راي معادل 62/63 درصد

2- ميرحسين موسوي: 13216411 راي معادل 75/33 درصد

3- محسن رضايی: 678240 راي معادل 73/1 درصد

4- مهدي كروبي: 333635 راي معادل 85 /0 درصد

آراء باطله نيز 409389 راي بوده است كه معادل 04/1 درصد كل آرا بوده است.


اتفاقات روز رای گیری

  1. در روز 22 خرداد به دلیل اطلاعات به دست آمده مبنی بر آشوب سیستم پیامک تلفن های همراه  قطع شد.
  2. در همان روز همسر هاشمی رفسنجانی، عفت مرعشی بعد از شرکت در انتخابات در توصیه به مردم گفت: «اگر تقلب کردند بریزید در خیابان ها!»
  3. غلامحسین کرباسچی مسئول ستاد مهدی کروبی با حضور در جمع دانشجویان امیرکبیر رای خود را به میرحسین موسوی داد.
  4. میرحسین موسوی در آخرین ساعات روز رای گیری با تنظیم کنفرانس خبری اعلام کرد: «برابر اطلاعاتی که از ستادهایمان در سطح کشور داریم برنده قطعی با نسبت آرای بسیار زیاد این جانب هستم!» این درحالی بود که حتی نتایج اولیه انتخابات نیز اعلام نشده بود.

 

احمدی نژادتقلب رمز فتنه

اولین ناآرامی های انتخابات ریاست جمهوری در بعد از ظهر روز شنبه 23 خرداد در اطراف دانشگاه تهران شروع شد و کم کم به سمت وزارت کشور و سازمان صدا و سیما ادامه پیدا کرد. شعارهای مخالفان حاکی از تقلب در انتخابات بود و آن ها خواستار ابطال انتخابات بودند. در همین زمان معترضان به جای پیگیری خواسته هایشان از مجاری قانونی و ارائه ادله حامیانشان را به حضور در خیابان دعوت کردند. این موضوع موجب به آتش کشیدن اتوبوس ها و سطل های زباله و هم چنین درگیری با نیروی انتظامی شد.

میرحسین موسوی هم که قرار بود نقش رهبری فتنه را بازی کند در 23 خرداد اولین بیانیه خود را صادرکرد و با رجزخوانی و فحاشی ناشی از شکست اعلام کرد: اسیر این صحنه آرایی خطرناک نمی شود!

شورش های انتخاباتی از این زمان آغاز شد و بیانیه های موسوی آتش این فتنه را تشدید می کرد.

شورای نگهبان که وظیفه حفاظت از آرا را برعهده داشت پیش از انتخابات با دعوت از نامزدها از آنان خواست نمایندگانی در شعب اخذ رای معرفی کنند. سه روز پس از انتخابات نیز با دعوت از نمایندگان نامزدها از آنان خواست اعتراض خود را از راه قانونی طی کنند. در روز سی خرداد نیز با دعوت از تمام کاندیداها از آنان خواست که ده درصد از صندوق در شش استان با حضور آن ها بازشماری شود که در این جلسه فقط محسن رضایی حضور پیدا کرد.

یکی از مهم ترین اتفاقات هفته بعد از انتخابات ریاست جمهوری جلسه نمایندگان چهار کاندیدای ریاست جمهوری با مقام معظم رهبری بود که بدون حضور رسانه ها برگزار شد. در این جلسه قرار بر این بود که تمامی کاندیداها نظر خود را به صراحت اعلام کنند تا در آخر به جمع بندی برسند. اما نمایندگان نامزدهای شکست خورده به جای بیان ادله خود مبنی بر تقلب فقط خواستار ابطال انتخابات شدند.

 

فصل الخطاب

29خرداد ماه نماز جمعه به امامت رهبر معظم انقلاب برگزار شد. رهبر انقلاب در خطبه های نماز جمعه به شفاف سازی در زمینه انتخابات پرداختند و بیان کردند: اعتماد به نظام جمهورى اسلامى در اين انتخابات آشكار شد. و من بعد عرض خواهم كرد كه دشمنان همين اعتماد مردم را هدف گرفته‌اند؛ دشمنان ملت ايران مي خواهند همين اعتماد را در هم بشكنند. اين اعتماد بزرگترين سرمايه‌ى جمهورى اسلامى است، مي خواهند اين را از جمهورى اسلامى بگيرند؛ ميخواهند ايجاد شك كنند، ايجاد ترديد كنند درباره‌ى اين انتخابات و اين اعتمادى را كه مردم كردند، تا اين اعتماد را متزلزل كنند.

رهبر انقلاب همچنین به مسئولین و سیاسیون هشدار دادند: من مي خواهم عرض كنم به اين حضرات، كه امروز يك لحظه‌ى حساس تاريخى براى كشور است؛ نگاه كنيد به وضع دنيا، نگاه كنيد به وضع خاورميانه، نگاه كنيد به وضع اقتصادى عالم، نگاه كنيد به مسائل كشورهاى همسايه‌ى ما مثل عراق، مثل افغانستان، مثل پاكستان. ما در نقطه‌ى حساسى از تاريخ قرار گرفته‌ايم. همه‌ى ما وظيفه داريم كه در اين مرحله‌ى تاريخى هوشيار باشيم، دقيق باشيم، مواظب باشيم اشتباه نكنيم. در اين قضيه‌ى انتخابات، مردم حقاً و انصافاً به وظيفه‌ى خودشان عمل كردند. وظيفه‌شان اين بود كه بيايند پاى صندوق هاى رأى، كه به بهترين وجهى اين وظيفه ادا شد. اما ما و شما وظائف سنگين‌ترى داريم. آن كسانى كه به يك نحوى يك نوع مرجعيتى در افكار مردم دارند؛ از اين سياسيون و رؤساى احزاب و كارگردانان جريانات سياسى، و يك عده‌اى از اين ها حرف‌شنوى دارند، اينها خيلى بايد مراقب رفتار خودشان باشند؛ خيلى بايد مراقب گفتار خودشان باشند. اگر آنها كمى افراطى‌گرى كنند، دامنه‌ى اين افراطى‌گرى در بدنه‌ى مردم به جاهاى بسيار حساس و خطرناكى خواهد رسيد كه گاهى خود آنها ديگر نمي توانند آن را جمع كنند، كه ما نمونه‌هايش را ديده‌ايم. افراط وقتى در جامعه به وجود آمد، هر حركت افراطى به افراطى‌گرى ديگران دامن مي زند. اگر نخبگان سياسى بخواهند قانون را زير پا بگذارند، يا براى اصلاح آبرو، چشم را كور كنند، چه بخواهند، چه نخواهند، مسئول خون ها و خشونت ها و هرج و مرج‌ها آنهايند. من به همه‌ى اين آقايان، اين دوستان قديمى، اين برادران توصيه مي كنم بر خودتان مسلط باشيد؛ سعه‌ى صدر داشته باشيد؛ دست هاى دشمن را ببينيد؛ گرگ هاى گرسنه‌ى كمين‌كرده را كه امروز ديگر نقاب ديپلماسى را دارند از چهره‌هايشان برمي دارند و چهره‌ى حقيقى خودشان را نشان مي دهند، ببينيد؛ از اين ها غفلت نكنيد.

مقام معظم رهبری درباره نقش دولت های بیگانه در این شورش ها بیان کردند: دشمنى‌هاى خودشان با نظام اسلامى را دارند نشان مي دهند؛ از همه هم خبيث‌تر دولت انگليس. من به اين برادران عرض مي كنم، به مسئوليت پيش خداى متعال فكر كنيد. پيش خدا مسئوليد، از شما سؤال خواهد شد. آخرين وصاياى امام را به ياد بياوريد؛ قانون، فصل‌الخطاب است؛ قانون را فصل‌الخطاب بدانيد. انتخابات اصلاً براى چيست؟ انتخابات براى اين است كه همه‌ى اختلاف ها سر صندوق رأى حل و فصل بشود. بايد در صندوق هاى رأى معلوم بشود كه مردم چى مي خواهند، چى نمي خواهند؛ نه در كف خيابان ها.

 

بسیاری از معتقدین به نظام بعد از نماز جمعه از اعتراضات خود دست برداشتند و فقط تعدادی از افراد ضد انقلاب بر مواضعشان پای فشردند و اعتراضات خود را در کف خیابان و با آشوب پیگیری کردند که چندماه بعد چهره منافقانه و ضد دین خود را در شادی در روز عاشورا و پاره کردن عکس امام نشان دادند. اما در 9 دی ماه با پاسخ کوبنده مردم مواجه شدند.

 

احمدی نژادتنفیذ

حكم تنفيذ محمود احمدی نژاد در 12 مرداد  88 از سوي مقام معظم رهبري صادر شد. حضرت آیت الله خامنه ای در این مراسم فرمودند: سى سال از عمر انقلاب مي گذرد. در اين مدت، سى بار تقريباً انتخابات انجام گرفته است. از مديريت هاى اجرایى كشور تا مسئولان تقنينى كشور، تا مديران شهرى كشور، مشمول اين انتخابات شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. اصل نظام اسلامى با رأى مردم، قانون اساسى با رأى مردم، مديريت هاى اساسى كشور با رأى مردم تعيين شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.

ایشان هم چنین تاکید کردند: انتخابات امسال ما انتخابات بسيار مهمى بود. اين انتخابات پيام داشت؛ هم پيام داشت، هم تجربه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایى در درون اين انتخابات وجود داشت و هم وسيله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى امتحانى شد. ماها را به آزمايش كشيد؛ به ما محك زد. اين انتخابات به نظر من يك انتخابات بسيار مبارك بود.

ایشان  به دولت توصیه کردند: رئيس جمهور محترم و منتخب ما كه با آرای بالا، با يك نصاب بى‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظير به اين مسئوليت بزرگ از سوى مردم گذاشته شدند و گماشته شدند، قدر اين نعمت را بدانند؛ شكر بگزارند. همكاران ايشان در دولت آينده قدر بدانند؛ قدر اسلام را، قدر ايمان را، قدر اين فروغى كه دلهاى اين مردم را روشن كرده است و آنها را به اين صحنه كشانده است. قدردانى از عظمت اين انقلاب اقتضاء ميكند كه مسئولان كشور همه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى توان خود را، همه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى تلاش خود را براى خدمت به مردم و براى پيشرفت به سمت اهداف انقلاب به كار بگيرند.

 

منابع

روزشمار 8 ماه نبرد مقدس، مرکز اسناد انقلاب

روزشمار کودتای سبز، مرکز اسناد انقلاب

تقلب بزرگ؛مرکز اسناد انقلاب

سایت مقام معظم رهبری

نظر شما