شناسهٔ خبر: 37249 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مجلس‌ایران

بررسی ده دوره انتخابات ریاست جمهوری

هزار دستان انتخابات؛ قسمت اول: نخستین گناه

بنی صدر بازخوانی پرونده ده دوره انتخابات ریاست جمهوری علاوه بر یادگیری تاریخ کشور می تواند دست های پشت پرده دشمنان ایران اسلامی را در هر دوره مشخص تر کند.

مجلس ایران؛ نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری پر بود از نیرنگ ها و توطئه ها در فضای بعد از انقلاب و در شرایطی که هنوز ثبات در کشور حاصل نشده بود. شرایطی که در نهایت، مردم را در دام خود کشید و موجب شد گزینه نامناسبی چون «ابوالحسن بنی صدر» را انتخاب کنند. نگاه دوباره به تاریخ انتخاب رؤسای جمهور می تواند در جلوگیری از اشتباه مجدد موثر باشد.

 

بررسی شرایط:

13 آبان 1358 سفارت جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام اشغال شد. این حرکت از سوی امام (ره) مورد تایید قرار گرفت اما باعث شد دولت موقت به نخست وزیری مهدی بازرگان که از این موضوع ناخشنود بود استعفا دهد. در حالی که استعفای دولت موقت شرایط کشور را بحرانی تر کرد، وزارت کشور زمان انتخابات ریاست جمهوری را 5 بهمن ماه 1358 اعلام کرد. از اوایل آذرماه بود که چهره ها و گروه های سیاسی برای اعلام کاندیدا به تکاپو افتادند. در اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری 124 نفر ثبت نام کردند که چون هنوز ارکان حکومت به صورت کامل تشکیل نشده بود بررسی صلاحیت این افراد توسط حضرت امام (ره) به مردم واگذار شد.

حضرت امام (ره) در پیامی این امر را بر عهده مردم قرار دادند: "با اينكه در اين دوره به حسب قانون اساسي مصوب از ناحيه ملت، تصديق صلاحيت رييس جمهوري و واجد بودن شرايط او به عهده اينجانب است، به واسطه بعضي مصالح و جـهـات لازم المراعات، از آن جمله وضع استثنايي كه كشور دارد، لازم است در اين امر مهم حـيـاتـي تـاخير نشود. از طرفي شناسايي بيش از يكصد و بيست نفر محتاج به زماني طـولانـي اسـت و تـاخير در اين حال استثنايي به صلاح ملت و كشور نيست. به اين جهت و جـهـات ديـگـر انـتـخـاب امر صلاحيت را به ملت واگذار نمودم كه خود سرنوشت خويش را تعيين نمايند ... اینجانب از مـلت شـريـف ايران تقاضا مي كنم كه در اين امر مهم حياتي سستي و بي تـفـاوتـي نـشـان ندهند و انتظار دارم همانطوري كه با شور و شعف به پاي صندوق هاي راي براي تصويب جمهوري اسلامي رفتند، در اين امر با جديت و علاقه به اسلام شركت كنند كه خداوند متعال با آنان است و پيروزي نصيب ملت شريف مسلمان است."

امام هم چنین در صحبت هایشان خواستار عدم دخالت روحانیون در انتخابات ریاست جمهوری بود که این موضوع موجب شد بسیاری از روحانیون برجسته آن زمان همچون آیه الله بهشتی و حجه الاسلام باهنر از انتخابات کناره گیری کنند. ظاهرا از ناحيه امام، صلاحيت نامزدها مردود اعلام نگرديد، اما از اين رو كميته­ی نظارت بر تبليغات انتخابات به رياست موسوي خوئيني­ها‌، با همكاري وزارت كشور با كسب اجازه از امام (ره) صلاحيت نامزدها را مورد بررسي قرار داد  و 96 نفر در انتخابات به رقابت پرداختند.

بنی صدر

احزاب و چهره ها:

در آن زمان حزب جمهوری اسلامی به دلیل نفوذ در میان مردم از اهمیت ویژه ای برخوردار بود. بعد از عدم حضور آیت الله بهشتی در انتخابات، جلال الدین فارسی از جناح اكثریت راست حزب جمهوری و سید كاظم موسوی بجنوردی نیز از جناح اقلیت چپ حزب مورد حمایت قرار گرفتند. به هرحال در تاریخ 11/10/58 آیت الله بهشتی رسماً جلال الدین فارسی را به عنوان نامزد حزب جمهوری اسلامی برای ریاست جمهوری دوره اول معرفی نمود و در جلسه­ای از طرف تمام اعضای حزب جمهوری اسلامی با وی بیعت كرد.

نهضت آزادی كه بعد از حزب جمهوری، دومین نیروی سیاسی قدرتمند سیاسی کشور به شمار می­آمد، برای بقا در فضای سیاسی خواه ناخواه باید وارد میدان می­شد. اما وقایع 13 آبان  58 و عملكرد هشت ماهه دولت موقت كه منتقدین زیادی داشت مانع از آن بودكه نهضت آزادی این ریسك بزرگ را انجام دهد و رهبر خود را بی دفاع وارد كارزار سهمگین انتخابات سازد. زیرا با شكست مهدی بازرگان قطعاً جایگاه نهضت آزادی تحت تأثیر قرار می­گرفت. با این همه بازرگان علیرغم مخالفت­های برخی اعضای نهضت آزادی تصمیم می گیرد وارد رقابت انتخابات شود، گویا حسن حبیبی همكار قدیمی نهضت آزادی و رئیس كنفدارسیون دانشجویان خارج از كشور  با زیركی خاص و با استدلال­های خود بازرگان را متقاعد ساخت خود را كاندیدای ریاست جمهوری نكند. در آخر کاظم سامی در انتخابات مورد حمایت نهضت آزادی قرار گرفت.

در ابتدا رقابت اصلي بين جلال­الدين فارسي و بني‌صدر بود. اما افراد خاصي از جمله شيخ­ علي تهراني با ارائه ی اسناد و مداركي مدعي شد كه فارسي ايراني نيست. وقتي وزارت كشور از فارسي توضيح خواست، وي گفت كه اجدادش ايراني هستند و حدود صد سال قبل به ايران آمده‌اند ولي با برگه اقامت زندگي مي‌كردند و خود ايشان در مشهد متولد شده و بعد هم به تابعيت ايران در آمده است. اين مطلب در وزارت كشور مطرح شد و در جمع­بندي كه به عمل آمد و با در نظر گرفتن تعابير و حالت‌هاي مختلف ايراني‌الاصل بودن، ايشان ايراني‌الاصل شناخته شد. مراجعات زياد همان اشخاص به دفتر امام موجب شد كه امام (ره) شخصا پرونده ی ايشان را از وزارت كشور بخواهند. هاشمي رفسنجاني و فارسي با پرونده­ی وي خدمت امام (ره) رسيدند. امام پس از شنيدن حرف‌هاي فارسي، فرمودند كه ايشان ايراني­الاصل نيست و اولين رئيس­جمهور ما نبايد شبهه­ی قانوني در موردش باشد.  فارسي همان جا عرض كرد حال كه صلاحديد شما اين است، همين الان استعفاي خود را از نامزدي اعلام مي‌كنم. اين موضوع كه 9 روز قبل از انتخابات مطرح شد به شدت اوضاع را به نفع بني‌صدر تغيير داد. حزب جمهوری نیز بعد از انصراف فارسی در هفته قبل از انتخابات از حسن حبیبی حمایت کرد. جامعتین هم که از فارسی حمایت می کرد بعد از انصراف فارسی در انتخابات وارد مصداق نشد.

احزاب و گروه های دیگری که در انتخابات شرکت داشتند شامل حزب ملت ایران که از داریوش فروهرحمایت کرد، موج سوم جبهه ملی نیز از احمد مدنی حمایت کردند؛ حزب كارگران سوسیالیست بابك زهرایی را به عنوان كاندیدا معرفی نمودند و عده­ای دیگر نیز به عنوان كاندیدای منفرد ثبت نام كردند و در انتخابات شرکت کردند.

بنی صدر

میوه ممنوعه:

بنی صدر ششم دی ماه 58 با امام دیدار كرد و پس از این ملاقات رسما آمادگی خود را برای نامزدی ریاست جمهوری اعلام كرد. بنی صدر تظاهر می کرد کاندیدای مورد تایید امام (ره) است. با اعلام آمادگی وی به تدریج گروه ها و شخصیت­های مطرح جامعه به 

بنی صدر

حمایت از وی پرداختند. با انصراف فارسی از انتخابات حمایت ها از بنی صدر افزایش یافت. ابوشریف (فرمانده سپاه) و آيت­الله پسنديده برادر امام با انتشار بيانيه‌اي بني‌صدر را جهت سوابق، اصالت و سيادت خانوادگي و تحصيلات عاليه مورد تأييد قرار دادند و حجه­الاسلام و المسلمين اشراقي داماد امام نيز تلويحا از بني‌صدر حمايت كردند. حسین خمينی فرزند حاج آقا مصطفي نيز به تبليغ بني‌صدر مي‌پرداخت. این درحالی بود که صادق طباطبایی برادر همسر سید احمد خمینی نیز در انتخابات شرکت داشت. تعداد افراد و گروه هایی كه تا برگزاری انتخابات از بنی صدر اعلام حمایت كردند به

1179 گروه و سازمان رسید. اكثر این گروه ها انجمن اسلامی ها، و گروه های اسلامی بودند. بني‌صدر در سخنراني‌هاي خود از اوضاع و شرايط انتقاد مي‌كرد و خود را منجي اقتصاد ورشكسته­ی ايران معرفي مي‌كرد. از جمله مسائلی که باعث افزایش آرای بنی صدر در انتخابات ریاست جمهوری شد، طرح ملی کردن بانک ها بود. وی این طرح را در دوره ای که در شورای انقلاب عضویت داشت، مطرح کرد و با توجه با وضعیت نامناسب بانک 

ها در آن دوره، این طرح مورد استقبال قرار گرفت. بيشتر شعارها و برنامه‌هاي بني‌صدر ناظر بر سياست‌هاي مالي دولت بود و از همان ابتدا اختيارات رياست­ جمهوري را براي حل مشكلات و خارج كردن كشور از وضعيت بحراني ناكافي 

مي‌دانست. او هر واقعه‌اي را توطئه عليه خود بر مي‌شمرد و حزب جمهوري را به تخريب و بداخلاقي و بر هم زدن جلسات سخنراني خود متهم مي‌كرد. او سران حزب جمهوري را معروفات حزب بداخلاق مي‌ناميد .بنی صدر از حمایت گسترده سازمان مجاهدین برخوردار بود که در سطح کشور، شبکه ای گسترده در همه شهرها و روستاها برای تبلیغ بنی صدر به وجود آورده بودند.

اتفاق تأثیر گذار دیگر بر انتخابات انصراف مسعود رجوی  از نامزدی انتخابات بود. امام صراحتا رجوی را رد صلاحیت کرد چرا که او در همه پرسی قانون اساسی شرکت نکرده بود. حذف سردسته مجاهدین خلق، دستمایه تبلیغاتی بنی‌صدر را فراهم ساخت تا آرای هواداران رجوی را جلب كند. بنی‌صدر در یكی از سخنرانی‌های تبلیغاتی خود گفت: «صلاحیت این افراد را چه كسی باید تشخیص دهد؟ من با حذف مسعود رجوی مخالف بوده و هستم. جای خوشوقتی است كه طرفداران رجوی ایجاد تشنج نكردند و عاقلانه رفتار كردند و من از طرفداران ایشان تشكر می‌كنم».

 

نتایج فریب :

 سرانجام انتخابات اولین دوره ریاست جمهوری ایران در پنجم بهمن 1358 برگزار شد و ابوالحسن بنی صدر با كسب 330/709/10 رأی -70/75 درصد آرا- به عنوان اولین رئیس جمهور ایران انتخاب شد. در این انتخابات تعداد واجدین شرایط برای رأی دادن 391/857/20 نفر بود كه تعداد 622/146/14 نفر در انتخابات شركت كردند و درصد مشاركت 83/67 درصد بود.

 

اسامی نامزدها

تعداد كل آرای مأخوذه

نسبت آراء به كل آراء

1ـ ابوالحسن بنی صدر

330/709/10

70/75%

2ـ سید احمد مدنی

554/224/2

72/15%

3ـ حسن حبیبی

859/674

77/4%

4ـ داریوش فروهر

478/133

94/0%

5ـ صادق طباطبایی

776/114

81/0%

6ـ كاظم سامی

270/89

63/0%

7ـ صادق قطب‌زاده

547/48

34/0%

آرای باطله مأخوذه

698/149

05/1%

سایر كاندیداها

110/2

14/0%

جمع

622/146/14

100%

 

 

امام خميني در 4 بهمن به دنبال عارضه­ی قلبي در تهران بستري شدند؛ به همين خاطر، 15 بهمن بني‌صدر با حضور در بيمارستان قلب و در مقابل اعضاي شوراي انقلاب، اعضاي جامعه­ی روحانيت مبارز، رئيس ستاد مشترك فرماندهان نيروهاي سه‌گانه­ی ارتش و نمايندگان رسانه‌ها و ... حكم رياست­جمهوري خود را از امام خميني (ره) دريافت نمود. امام خميني اولين حكم رياست ­جمهوري ايران را بر روي برگه‌هايي با سربرگ بيمارستان قلب تنفيذ كردند و در اين حكم تشريح كرده بودند: «...به حسب آن­كه مشروعيت آن بايد به نصب فقيه جامع‌الشرايط باشد، اينجانب به موجب اين حكم، رأي ملت را تنفيذ و ايشان را به اين سمت منصوب نمودم، لكن تنفيذ و نصب اينجانب و رأي ملت مسلمان ايران، محدود است به عدم تخلف ايشان از احكام مقدسه­ی اسلام و تبعيت از قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران ...».

بنی صدر

امام در اين مراسم طي سخنانی آفت مقام را به بني‌صدر متذكر شدند و فرمودند: «من از آقاي بني‌صدر مي‌خواهم كه ما بين قبل از رياست­جمهوري و بعد از رياست­جمهوري در اخلاق روحي‌شان تفاوتي نباشد، تفاوت بودن دليل بر ضعف نفس است.»

پس از انتخابات "دفتر هماهنگی بنی صدر با مردم" با نزدیک شدن به گروه های لیبرال و مذهبی های چپ گرا کوشید تا به صف آرایی در برابر نیروهای خط امام بپردازد. بنی صدر همچنین از امکانات دولتی در جهت رای آوردن در انتخابات مجلس استفاده کرد. از اولین عملکردهای بنی صدر در دومین ماه ریاست جمهوری، دستور مشکوک بمباران هواپیماها و بالگردهای به جامانده از آمریکایی های متجاوز در هنگام فرار از صحرای طبس بود که در جریان آن محمد منتظر القائم (فرمانده سپاه یزد) به شهادت رسید.

کارنامه عملکرد سیاه بنی صدر در ماه های حمله عراق به ایران موجب شد تا رأی به عدم کفایت سیاسی بنی صدر توسط نمایندگان مجلس داده شود و  حضرت امام خمینی نیز اول تیر 1360 بنی صدر را از مقام ریاست جمهوری عزل کردند.      

 

نکته های قابل تأمل انتخاب اول:

در هر دوره از انتخابات یکی از مسائل مهم میزان پایبندی کاندیداهای ریاست جمهوری به رای و نگاه رهبری است. در این دوره شهید بهشتی و جلال الدین فارسی به دلیل اینکه حضرت امام (ره) موافق نبودند از انتخابات کناره گیری کردند.

حمایت افراد و گروه های معتبر موجب نمی شود که مردم صرفا به دلیل حمایت آن گروه از یک کاندیدا بدون تحقیق به آن فرد رای دهند. هرچند که آن فرد یکی از نزدیکان امام و رهبر باشد. در انتخابات دوره اول داماد و نوه امام (ره) از بنی صدر حمایت کردند.

همیشه نامزدهای مختلف انتخاباتی با شعارهای اقتصادی سعی می کنند رای بیشتری به دست بیاورند همان گونه که بنی صدر اینگونه رفتار کرد.

بنی صدر

بنی صدر

بنی صدر

بنی صدر

بنی صدر

بنی صدر

بنی صدر

بنی صدر

 

منابع:

هاشمي رفسنجاني، اكبر؛ انقلاب و پيروزي، كارنامه و خاطرات سال‌هاي 1357 و 1358، به كوشش عباس بشيري، تهران، دفتر نشر معارف اسلامي

صحیفه امام خمینی (ره)

نیمه پنهان (رازهای دهه شصت)، مرتضی صفارهرندی؛ دفتر پژوهش های موسسه کیهان

سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی:

http://www.irdc.ir/fa/content/30110/default.aspx

سایت پژوهشگاه علوم انسانی:

http://www.ensani.ir/fa/content/10928/default.aspx

6-سایت پژوهشکده باقر العلوم:

http://www.pajoohe.com/fa/index.php?Page=definition&UID=45103

درحال بارگزاری...

دریافت فایل صحبت های رهبری درباره بنی صدر با حجم
777 KB

نظر شما