شناسهٔ خبر: 58576 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

بحران کردستان از آغاز تا فرجام - ۱۰

نخستین انتخابات و اولین بحران ؛ احزاب تجزیه طلب در رفراندوم جمهوری اسلامی شرکت نمی کنند!

کردستان

نماینده تلاش دارد که تحولات پس از انقلاب شکوهمند اسلامی را در حوزه های گوناگون سیاسی و امنیتی به بحث بنشیند . در اولین گام می کوشیم تا رخداد ها و تحولات کردستان پس از انقلاب اسلامی را به صورت روزانه و از روزی که این بحران آغاز شد ، ادامه یافت و به پایان رسید بررسی کنیم .

امیدواریم بتوانیم گامی هر چند کوچک در بازخوانی تاریخ انقلاب و اثبات مظلومیت انقلاب شکوهمند اسلامی که از اولین روز پیروزی گرفتار جدایی طلبان و حمایت های بین المللی ابرقدرت ها از آنان شد برداشته باشیم .

شاید برای تعدادی از دوستان و مخاطبان بزرگوار این نوشتار سوال باشد که در شرایط کنونی چه الزام ونیازی به پرداختن به تاریخ کردستان احساس می شود ؟ که این سوال را می توان از منظرهای مختلفی به بررسی نشست و به آن پاسخ گفت . 

آن چه که در این مجال ضروری است بدان پرداخته شود ضرورت بازخوانی تاریخ انقلاب اسلامی است . رهبر معظم انقلاب ۶ خرداد ماه سال گذشته طی سخنانی در دانشگاه امام حسین (ع) اظهار داشتند : تاریخ انقلاب را بدانید. این انقلاب مثل خیلی از حرفهای دیگری که در دنیا معمول است، صِرف ادعا نیست؛ یک دامنه‌ی وسیعی از تجربه و عمل در مقابل آن است. این انقلاب آزموده است، تجربه‌شده است. این حرفها، حرفهائی است که در میدان عمل، صدق خود را ثابت کرده است. اگر امام عزیز ما به ما یاد میداد که به خدا توکل کنیم، اعتماد کنیم، حسن ظن داشته باشیم، تلاش کنیم، و میگفت اگر این کار را بکنید، پیروز خواهید شد، این اتفاق افتاد؛ همچنان که در صدر اسلام اتفاق افتاد؛ که امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) در نهج‌البلاغه فرمود: «فلمّا رأی اللّه صدقنا انزل بعدوّنا الکبت و انزل علینا النّصر». این ملت صدق خود را نشان داد، راستگوئی خود را نشان داد؛ وارد میدان شد و در میدان عمل، این فکر و این اندیشه و این مبانی نظری تجربه شد. این را باید شما در تاریخ انقلاب ببینید.

آن چه از فرمایشات آیت الله خامنه ای می توان استنباط کرد این واقعیت بسیار مهم است که باید برای فهم داشته ها به تاریخ انقلاب مراجعه کرد تاریخی که پر است از نشانه ها ؛ از نشانه های مظلومیت تا نمادهای اقتدار و عظمت یک ملت در برابر دشمنان .

کردستان را شاید بتوان نقطه عزیمتی دانست برای دو مقوله ای که ذکر آن رفت . جمهوری اسلامی هم در کردستان مظلوم واقع شد و هم اقتدار و قدرت خود را به جهانیان نشان داد. امروز با گذشت بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب تاریخ کردستان پس از انقلاب مرور نشده است . کسی نمی داند که در آن برهه تاریخی و در آن خطه از سرزمین کهن ایران چه گذشت و این ندانستن زمینه ساز آن شده که دشمنان انقلاب و ایران برای ما تاریخ سازی کنند ...روزی به بهانه قومیت ها و روزی دیگر به بهانه مذاهب و ...

اگر ما تاریخ مظلومیت و اقتدار خود را در کردستان سرافراز مرور نکنیم و نگوئیم که فرزندان معنوی حضرت روح الله برای آزادی و سرافرازی این خطه چه ها که نکشیدند فردا روزی شرمنده تاریخ خواهیم شد ...شرمنده از آن روی که قلم به دستان مزدور اجانب تاریخ را خواهند نوشت و به دربار افاعنه تقدیم خواهند نمود و بسیار سخت است تاریخی که نوشته شده است را تغییر داد مگر آن که واقعیت ها و حقیقت ها را آن گونه که هست مرور و به مردم ارائه کرد تا کسی را یارای تحریف نباشد ...

از این رو است که ما ضرورت مرور تاریخ انقلاب به صورت عام و تاریخ کردستان پس از انقلاب به صورت خاص را احساس کرده و بر آن استمرار داریم و امیدواریم که این تلاش مختصر مورد رضایت حضرت حق قرار گرفته و روح ملکوتی امام خمینی را شاد نماید ...انشاء الله 

۸ فروردین ۱۳۵۸

عزالدین حسینی : در انتخابات شرکت نمی کنم

شیخ عزالدین حسینی امام جمعه مهاباد با انتشار بیانیه ای اعلام کرد در انتخابات آینده شرکت نمی کند .

وی گفت : به علت این که محتوای جمهوری اسلامی معلوم نبوده و خودمختاری کردستان در چارچوب ایران آزاد  نامشخص است در رفراندوم شرکت نمی کنم .[۱]

در انتخابات شرکت نمی کنیم

در مقابل تعدادی از سازمان ها و احزاب نوظهور نیز اعلام کردند در رفراندوم شرکت نخواهند کرد . ۸جمعیت و سازمان کرد از جمله جمعیت دفاع از آزادی و انقلاب کردستان ( سنندج) ، سازمان پیشرو برای اتحاد ، نهضت ملی ، کمیته موقت ارتباط جبهه ملی ، معلمان پیشگام ، سازمان پیکار و... نامشخص بودن ماهیت و محتوای جمهوری اسلامی را دلیل عدم حضور خود در انتخابات آینده اعلام کردند . [۲]

رئیس جدید ستاد ارتش : قره ني دستور سركوبي شديد مردم كردستان را داده بود!!

سرلشگر ناصر فربد رييس جديد ستاد ارتش ملي اسلامي ايران و هماهنگ كننده نيروها كه از روز ششم فروردين به دستور مهندس بازرگان به اين سمت منصوب شده است از ديروز كار خود را رسماً آغاز كرده است.

پیشینه سرلشکر فربد

بر اساس گزارش کیهان رييس جديد ستاد كل ارتش ملي اسلامي ايران در سال ۱۳۰۱ در تهران متولد شد او تحصيلات خود را از ساالهاي ابتدايي تا پايان دوره دانشكده افسري در تهران گذراند و در سال ۱۳۲۲ به درجه افسري نائل شد. نخستين سمت رييس جديد ستاد كل ارتش فرماندهي دسته بود. كه تا فرماندهي تيپ ادامه يافت آخرين سمت سرلشگر فربد فرماندهي دانشگاه پدافند پس از سالها تدريس در همين دانشگاه بود و در سال ۱۳۵۴ نيز بازنشسته شد سرلشگر فربد ظرف سه سال اخير اقدام به نوشتن دو كتاب با عنوان «عصر استعمار زدايي و ادراك من از هستي» نمود . رييس جديد ستاد كل ارتش دوره‏هاي مختلف تخصصصي را در خارج از كشور گذرانده است.

علت تغيير نخستين رييس ستاد كل ارتش

کیهان امروز در گزارشی نوشت : سرلشگر قرني در جريان وقايع كردستان و سنندج در مقابل تقاضاي «احمد صدر حاج سيد جوادي» وزير كشور مبني بر جلوگيري از پرواز فانتومها كه محل مذاكره هيات اعزامي امام خميني و نمايندگان خلق كرد بوده، مقاومت كرد و آنرا ناديده گرفت و اين اقدام به گفته آگاهان سياسي يكي از عوامل بركناري او بود.

 بر اساس این گزارش پيامي كه وزير كشور براي جلوگيري از پرواز فانتومها براي سرلشگر قرني فرستاده بود چنين است«پيام، تلفنگرام، وسيله بي سيم، شير و خورشيد سرخ سنندج از طرف احمد صدر حاج سيد جوادي وزير كشور از شهر سنندج به تيمسار قرني رييس ستاد ارتش ملي ايران» پرواز جتها بر فراز سنندج، موجب عصبانيت مردم و قطع مذاكرات ما شد. چه كسي دستور چنين مانورهايي را داده است. از طرف پادگان به سوي مردم تيراندازي مي‏كنند و كشتار شديد مي‏كنند. دستور دهيد فورا تيراندازي قطع شود و ديگر نه روز نه شب تير اندازي نكنندو شعله افكن شبها نياندازند.»

این گزارش می افزاید : سرلشگر قرني در پاسخ وزير كشور چنين مي‏گويد: تا موقعي كه اينجانب از طرف رهبر انقلاب مسووليت اداره ارتش را دارم، از انجام نظر جنابعالي و آزاد كردن افرادي كه به داخل پادگان به منظور قتل و غارت هجوم برده‏اند و تا زماني كه متجاوزين گمراه شهر را به وضع آرام قبل برنگردانده‏اند، يعني تا زماني كه ايستگاه راديو و تلويزيون در دست افراد مجاهد از كرمانشاه و ساختمان هاي ستاد لشگر و فرودگاه مجدداً به مسوولين معين شده واگذار نگردد و سرهنگ صفري فرمانده لشگر ۲۸ كردستان خود را به ستاد نيرو بر تهران معرفي ننمايند، با وجود تمام ارادتي كه به شخص حضرت آيت‌الله طالقاني و جنابعالي دارم، در مقابل خواست تعدادي مأمور اجنبي تسليم نخواهم شد.     

رييس ستاد كل ارتش ملي اسلامي   ايران- سرلشگر قرني

کیهان به نقل از يكي از مقامات سياسي كرد می نویسد : ما در روز سه شنبه ۲۹ اسفند گذشته تصميم گرفتيم آتش بس اعلام كنيم ولي اعلاميه‏هاي تحريك كننده سرلشگر قرني باعث شد كه كشتار مردم سنندج دو روز ديگر نيز ادامه يابد و خسارات جاني و مالي فراواني به بار آيد.

 يك سخنگوي جمعيت دفاع از آزادي و انقلاب گفت: حقش بود سر لشگر قرني، خيلي زودتر از ديروز بركنار شود او مي‏خواست در كردستان جنگ داخلي به وجود آورد و زمينه را براي عمليات بعدي كه خدا مي‏داند چگونه مي بود و كشور ما را به كجا مي‏كشانيد، فراهم كند. سرهنگ صفري فرمانده پادگان سنندج در جلسه اي كه با حضور حاج سيد جوادي وزير كشور و نمايندگان كرد برگزار شدگفت:  از مدتها قبل بين دو كميته انقلابي به سرپرستي آقايان صفدري و مفتي زاده اختلاف وجود داشت و او اين موضوع را منعكس كرده بود. [۳]

ملاقات قاسملو با امام خمینی  

امروز و در ساعت ۴۵/۱۷ هيأت هشت نفره نمايندگان حزب دموكرات كردستان با امام خميني ملاقات كردند.  در اين ملاقات كه در منزل امام انجام شدمسايل جاري كردستان مورد بحث قرار گرفت ورياست اين هيات دكتر عبدالرحمن قاسملو دبير كل حزب دمكرات كردستان اوضاع اين منطقه را براي امام تشريح كرد.

در پايان قاسملو اين مذاكرات را رضايتبخش خواند و گفت: براي رفع سوء تفاهم و كوتاه كردن دست عمال مزدور و خائنين به ميهن قرار شده است ملاقات و مذاكره اي نيز با مهندس مهدي بازرگان نخست وزيري دولت موقت انقلابي ايران صورت گيرد تا براي رفع مشكلات در اين منطقه اقدام شود.

 اين هيأت در يك مصاحبه مطبوعاتي در هتل اينتركننانتال شركت كرد. در ضمن حزب دموكرات كردستان باانتشار بيانه اي اعلام كرد در رفراندم شركت نمي‌كند.

 حزب دموكرات كردستان عدم شركت خود را در رفراندم بدليل غير دموكراتيك بودن رفراندم و روشن نبودن محتواي جمهوري اسلامي در زمينه تأمين دموكراسي و نأمين حقوق خلقهاي ايران ذكر كرده است.[۴]

قاسملو : در كردستان نيروي تجزيه طلب وجود ندارد!!

هيات نمايندگي حرب دمكرات كردستان بعد از ملاقات با امام خميني در يك مصاحبه مطبوعاتي شركت كرد و به سئوالات خبرنگاران داخلي و خارجي پاسخ گفت .

در اين مصاحبه دكتر عبدالرحمن قاسملو دبير كل حزب دموكرات كردستان غني بلوريان مبارز مشهور كرد و عضو دفتر سياسي حزب دمكرات كردستان،  امير قاضي،  احمد قاضي،  محمد سراجي و نمايندگان اشنويه و سلماس و صارم الدين صادق وزيري نماينده كردهاي مقيم تهران شركت داشتند.

 در اين مصاحبه ابتدا دكتر عبدالرحمان قاسملو در پاره‏ي مسائل كه هيأت با امام خميني در ميان گذاشته بود صحبت كرد و در اين مورد گفت: ما در ملاقات با امام خميني خواسته‏هاي مردم كردستان را بعرض امام رسانديم و نگراني خودمان را از تحريكات ضد انقلاب در كردستان اظهار كرديم.

وی ادامه داد : در مقابل حرفهاي ما امام بر وحدت كلمه تكيه كردند و گفتند بايد در زمان انقلاب وحدت كلمه حفظ شود و صرف نظر از مذهب و مليت همه بايد حقوق مساوي داشته باشد و همه آزادانه بدون هيچگونه ستمي در ايران زندگي كنند.  ما ا ميدواريم اين اولين ملاقات بتواند در آينده تفاهم بيشتري بين رهبري انقلاب و حزب دمكرات كردستان بوجودبيآورد.  واين تفاهم به حل مسائلي كه در آينده خواهي نخواهي پيش خواهد آمد كمك كند

. بعد از اين مقدمه خبرنگاري پرسيد آيا اين خودمختاري كه شما ميخواهيد در آينده به تجزيه  مبدل نخواهد شد ؟دكتر عبدالرحمان قاسملو گفت: حزب دموكرات كردستان نزديك به ۳۳ سال است كه در كردستان مبارزه مي‌كند و يك حزب مردمي و اصيل ايراني است.  شعار اصلي دموكراسي براي ايران وخودمختاري براي كردستان است.  اين شعار نتيجه‏ي مبارزات طولاني و خواسته‏هاي دائمي مردم كردستان است.  خودمختاري را در چارچوب كشور ايران مي‌خواهيم و فكر مي كنيم كه هيچ گونه تناقضي بين خود مختاري و تماميت ارضي ايران و استقلال ايران وجود ندارد.  برعكس تامين خود مختاري و ارضاء حقوق ملي خلق كرد اتحاد واقعي خلق هاي ايران را مستحكم تر خواهد ساخت و ضامن حفظ استقلال و آزادي ايران خواهد بود.

قاسملو ادامه داد :  ما هرگونه اتهام تجزيه طلبي را قويا و شديدا زد مي كنيم و يك بار ديگر اعلام مي كنيم كه  هيچ نيروي تجزيه طلبي در كردستان ايران وجود ندارد.  ما مي گوئيم مسائل مربوط به دفاع از كشور يعني مسائل مربوط به ارتش مسائل مربوط به روابط خارجي،  مسائل مربوط به سياست پولي و ارزهاي كشور و چاپ اسكناس و مسائل مربوط به برنامه‏هاي دراز مدت اقتصاديكه سرمايه گذاري‏هاي زيادي لازم دارد منحصرا صلاحيت دولت مركزي خواهد بود بقيه امور كه مربوط به مسائل داخلي مي‌شود ازطرف خود مردم در چارچوب سازمانها و ارگانها ي خود مختاري اداره خواهد شد.

وی افزود :   مامعتقديم كه ژاندارمري و پليس كه الان در كردستان ايجاد نفرت مي كنند با عناوين ديگري مثل گارد ملي و يا پاسداران انقلاب و براي حفظ امنيت داخلي تشكيل شوند و اين البته در صلاحيت سارمانها ي خود مختاري است!!

قاسملو همچنین گفت : ما به امام گفتيم كه براي جلوگيري از تحريكات ديگران و ارتجاع داخلي و امپرياليسم در كردستان بايد حقوق ملي مردم كردستان در چهر چوب ايران تأمين شود انقلاب ايران كه به رهبري امام خميني كه بحق يك انقلاب اصيل و ملي است بايد اين حقوق را تامين كند در صورت تأمين اين حقوق ما بعنوان يك سازمان مسئول سياسي اين جا اعلام مي كنيم كه هيچ قدرت خارجي و هيچ نيروي ارتجاعي داخلي نخواهد توانست از تحريكات خود در كردستان نتيجه مثبتي بگيرد،  چون در اين صورت همه افراد كرد يكپارچه از انقلاب ايران و از دست آوردهاي آن در مقابل ارتجاع داخلي و تجاوز خارجي دفاع خواهند كرد. ارتباط با رهبران مذهبي کردستان

مفتی زاده را نمی شناسم / عزالدین حسینی می تواند مذاکره کند

در ادامه اين مصاحبه دكتر عبدالرحمان قاسملو در مورد ارتباط حزب رهبران مذهبي كردستان گفت: برخورد ما نسبت به هر رهبري و هر شخصيت سياسي خيلي ساده است.  اگر اين رهبر مذهبي يا سياسي از منافع خلق كرد و خلقهاي ايران دفاع كند و در چارچوب شعار اصلي ما دموكراسي براي ايران و خودمختاري براي كردستان فعاليت كند حزب حاضر به همكاري با اين رهبر مذهبي و سياسي خواهد بود.  در مورد رهبران مذهبي فعلي من شخصا تاكنون خدمت آقاي احمد مفتي زاده نرسيده ام. و با ايشان آشنايي ندارم ولي نظر ما در مورد  آيت الله عزالدين حسيني هيچگونه تغييري نكرده و معتقدم كه هر هيأتي از طرف مردم كردستان با دولت قصد مذاكره داشته باشد [عزالدین حسینی] صلاحيت نمايندگي چنين هيئتي را دارد نه شخص ديگري.

دعوت عرفات از حزب دمکرات کردستان

در اين مصاحبه دكتر قاسملو دبير كل حزب دموكرات كردستان اعلام كرد كه سازمان آزاديبخش فلسطين و خود ياسر عرفات ار حزب دموكرات دعوت رسمي كرده است تا يك هيأت نمايندگي به لبنان بفرستد.

دكتر قاسملو در اين مورد اضافه كرد كه اين مسئله با امام خميني درميان گذاشته شده و امام از مبادله چنين هيأتي اظهار خوشوقتي كرده است. در پايان اين مصاحبه غني بلوريان مبارز مشهوركرد پيامي براي ملت ايران فرستاد.[۵]

۹ فروردین ۱۳۵۸

علمای مهاباد : شرکت در رفراندوم وظیفه دینی و ملی است

علی رغم این که فتنه گرانی چون عزالدین حسینی در کردستان گفته اند که در رفراندوم جمهوری اسلامی شرکت نخواهند کرد ۲۲ نفر از علما و روحانیون مهاباد با صدور اعلامیه ای شرکت در رفراندوم را یک وظیفه ملی، دینی و مذهبی دانستد و اعلام کردند خودداری از شرکت در این رفراندوم خلاف مصالح ملی و اصول و مبانی دینی می باشد . [۶]

پی نوشت

[۱] اطلاعات ، ۸فروردین ۱۳۵۸، صفحه ۲

[۲] اطلاعات ، ۸فروردین ۱۳۵۸، صفحه ۸ و ۹فروردین ۱۳۵۸، صفحه ۲

[۳] کیهان ، ۸ فروردین ۱۳۵۸

[۴] اطلاعات ، ۹ فروردین ۱۳۵۸

[۵] اطلاعات ، ۱۱ فروردین ۱۳۵۸

[۶] اطلاعات ، ۹فروردین ۱۳۵۸، صفحه۳

نظر شما