شناسهٔ خبر: 113017 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

بحران کردستان از آغاز تا فرجام – ۲۲

امام جمعه ای که خدا را گذاشت و داس و چکش برداشت !

عزالدین حسینی من شخصا به شیخ عزالدین خواهم گفت چرا با ملت کرد قهر کرده ای و داس و چکش به دست گرفته ای؟ ما حتی به برادران علی اللهی هم احترام می گذاریم ولی کمونیست ها را نمی پذیریم زیرا نمی خواهیم ما را وابسته به اجنبی قلمداد کنند .

«نماینده» تلاش دارد که تحولات پس از انقلاب شکوهمند اسلامی را در حوزه های گوناگون سیاسی و امنیتی به بحث بنشیند . در اولین گام می کوشیم تا رخداد ها و تحولات کردستان پس از انقلاب اسلامی را به صورت روزانه و از روزی که این بحران آغاز شد ، ادامه یافت و به پایان رسید بررسی کنیم .

امیدواریم بتوانیم گامی هر چند کوچک در بازخوانی تاریخ انقلاب و اثبات مظلومیت انقلاب شکوهمند اسلامی که از اولین روز پیروزی گرفتار جدایی طلبان و حمایت های بین المللی ابرقدرت ها از آنان شد برداشته باشیم .

شاید برای تعدادی از دوستان و مخاطبان بزرگوار این نوشتار سوال باشد که در شرایط کنونی چه الزام ونیازی به پرداختن به تاریخ کردستان احساس می شود ؟ که این سوال را می توان از منظرهای مختلفی به بررسی نشست و به آن پاسخ گفت .

آن چه که در این مجال ضروری است بدان پرداخته شود ضرورت بازخوانی تاریخ انقلاب اسلامی است . رهبر معظم انقلاب ۶ خرداد ماه سال گذشته طی سخنانی در دانشگاه امام حسین (ع) اظهار داشتند : تاریخ انقلاب را بدانید. این انقلاب مثل خیلی از حرفهای دیگری که در دنیا معمول است، صِرف ادعا نیست؛ یک دامنه‌ی وسیعی از تجربه و عمل در مقابل آن است. این انقلاب آزموده است، تجربه‌شده است. این حرفها، حرفهائی است که در میدان عمل، صدق خود را ثابت کرده است. اگر امام عزیز ما به ما یاد میداد که به خدا توکل کنیم، اعتماد کنیم، حسن ظن داشته باشیم، تلاش کنیم، و میگفت اگر این کار را بکنید، پیروز خواهید شد، این اتفاق افتاد؛ همچنان که در صدر اسلام اتفاق افتاد؛ که امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) در نهج‌البلاغه فرمود: «فلمّا رأی اللّه صدقنا انزل بعدوّنا الکبت و انزل علینا النّصر». این ملت صدق خود را نشان داد، راستگوئی خود را نشان داد؛ وارد میدان شد و در میدان عمل، این فکر و این اندیشه و این مبانی نظری تجربه شد. این را باید شما در تاریخ انقلاب ببینید.

آن چه از فرمایشات آیت الله خامنه ای می توان استنباط کرد این واقعیت بسیار مهم است که باید برای فهم داشته ها به تاریخ انقلاب مراجعه کرد تاریخی که پر است از نشانه ها ؛ از نشانه های مظلومیت تا نمادهای اقتدار و عظمت یک ملت در برابر دشمنان .

کردستان را شاید بتوان نقطه عزیمتی دانست برای دو مقوله ای که ذکر آن رفت . جمهوری اسلامی هم در کردستان مظلوم واقع شد و هم اقتدار و قدرت خود را به جهانیان نشان داد. امروز با گذشت بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب تاریخ کردستان پس از انقلاب مرور نشده است . کسی نمی داند که در آن برهه تاریخی و در آن خطه از سرزمین کهن ایران چه گذشت و این ندانستن زمینه ساز آن شده که دشمنان انقلاب و ایران برای ما تاریخ سازی کنند ...روزی به بهانه قومیت ها و روزی دیگر به بهانه مذاهب و ...

اگر ما تاریخ مظلومیت و اقتدار خود را در کردستان سرافراز مرور نکنیم و نگوئیم که فرزندان معنوی حضرت روح الله برای آزادی و سرافرازی این خطه چه ها که نکشیدند فردا روزی شرمنده تاریخ خواهیم شد ...شرمنده از آن روی که قلم به دستان مزدور اجانب تاریخ را خواهند نوشت و به دربار افاعنه تقدیم خواهند نمود و بسیار سخت است تاریخی که نوشته شده است را تغییر داد مگر آن که واقعیت ها و حقیقت ها را آن گونه که هست مرور و به مردم ارائه کرد تا کسی را یارای تحریف نباشد ...

از این رو است که ما ضرورت مرور تاریخ انقلاب به صورت عام و تاریخ کردستان پس از انقلاب به صورت خاص را احساس کرده و بر آن استمرار داریم و امیدواریم که این تلاش مختصر مورد رضایت حضرت حق قرار گرفته و روح ملکوتی امام خمینی را شاد نماید ...انشاء الله

 ۲۱ خرداد ۱۳۵۸

قطعنامه حزب دمکرات در چهارمین جلسه کنفرانس سنندج

چهارمین جلسه کنفرانس طرح خودمختاری کردستان با شرکت گروهی از مردم و همچنین نماینده حزب دمکرات کردستان در سنندج تشکیل شد .

در پایان این جلسه قطعنامه حزب دمکرات کردستان خوانده شد ، در این قطعنامه آمده است : خلق ما برای دو هدف اساسی مبارزه می کرد نخست برانداختن رژیم طاغوت و ایجاد یک رژیم انسانی که به همه آزادی های سیاسی و اجتماعی در سراسر کشور احترام بگذارد و دوم تامین حقوق ملی به شکل خودمختاری یا فدراتیو در چهارچوب ایرانی آزاد .

در ادامه این بیانیه آمده است : خلق کرد می خواهد حاکم بر سرنوشت خود باشد و در چهارچوب کشور ایران سرنوشت خود را تعیین کند .

نویسندگان این بیانیه به این موضوع نپرداخته اند که اگر قرار بر این باشد که کردستان خودمختار باشد چرا آذربایجان ، خوزستان ، سیستان و ترکمن صحرا خودمختار نشوند ؟ اگر چنین مسئله ای در یک کشور همه گیر شود آیا می توان مملکت را اداره کرد ؟!

در این بیانیه همچنین آمده است : اگر در ایران تنها یک خلق ستم دیده مثلا خلق کرد وجود داشت آن گاه حل مسئله ستم ملی تنها به شکل خودمختاری می توانست باشد ولی به علت وجود خلق های ستم دیده متعدد شکل فدراتیو راه حل جامع تری به نظر می رسد .

در این بیانیه درخواست شد که به جز امورخارجی ، دفاع از مرزها ، چاپ اسکناس و برنامه های درازمدت اقتصادی بقیه موارد از جمله اداره امور داخلی در صلاحیت سازمان های خود مختار قرار گیرد .

این درخواست به معنای آن است که جمهوری اسلامی همه هزینه های جدایی خواهان را بپردازد ولی آنان مستقل بوده و برای خود و به صلاحدید خود حکومت کنند !

این قطعنامه همچنین خواستار تشکیل مجلس ملی کردستان و برچیده شدن پایگاه های نظامی از کردستان شده و این موضوع را منافی با تمامیت ارضی کشور ندانست .

در پایان قطعنامه حمایت از جمهوری اسلامی تنها در صورت پذیرش موارد مذکور مورد تاکید قرار گرفت . (۱)

عزالدین حسینی کمونیست است

سومین جلسه کنفرانس طرح تهیه خودمختاری کردستان نیز امروز برگزار شد . ملاربیعی یکی از رهبران مذهبی اهل تسنن کرمانشاه در این جلسه با انتقاد از شیوه های قهرآمیز ، برادرکشی را راه مناسبی برای رسیدن به خودمختاری کردستان ندانست .

وی تجزیه طلبی و نژاد پرستی کردها را رد کرد و گفت : ما فقط خواهان خودمختاری کردستان بوده و هستیم .

ربیعی عزالدین حسینی را کمونیست دانست و گفت : در خاتمه این کنفرانس باید دور هم جمع شویم و به کسانیکه در این کنفرانس شرکت نکردند اعتراض کنیم من شخصا به شیخ عزالدین خواهم گفت چرا با ملت کرد قهر کرده ای و داس و چکش به دست گرفته ای؟ ما حتی به برادران علی اللهی هم احترام می گذاریم ولی کمونیست ها را نمی پذیریم زیرا نمی خواهیم ما را وابسته به اجنبی قلمداد کنند .

وی حل مشکل کردستان  را تا زمان آشتی مفتی زاده و عزالدین حسینی غیرممکن خواند . (۲)

گفتنی است اختلافات میان مفتی زاده و عزالدین حسینی بر سر نحوه جدا سازی کردستان از مام میهن تلاش آن ها برای رسیدن به مقاصد شخصی خود را هویدا و آشکار ساخته است ، عزالدین حسینی به مفتی زاده اعتماد ندارد و بالعکس و تحولات آینده کردستان شواهد دیگری از این جنگ قدرت را هویدا خواهد ساخت ...

۲۲ خرداد ۱۳۵۸

کردها باید در کابینه نماینده داشته باشند

در پنجمین دور کنفرانس بررسی طرح خودمختاری کردستان سخنرانان بر مواردی چون حضور کردها در کابینه ، رسمیت یافتن مذهب اهل تسنن در قانون اساسی و نیز خودمختاری کردستان تاکید شد .

مفتی زاده در این جلسه در پاسخ به یکی از شرکت کنندگان حزب دمکرات کردستان را دارای هدف ملی و مردمی در جهت احقاق حق مردم کرد دانسته و گفت : این حزب قابل مقایسه با بقیه گروه های کرد نیست . (۳)

آخرین جلسه کنفرانس بررسی خودمختاری

ششمین و آخرین جلسه کنفرانس بررسی طرح خودمختاری کردستان امروز برگزار و در پایان قطعنامه ای قرائت شد .

در این قطعنامه رهبری امام خمینی ، جمهوری اسلامی ، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی ایران و همبستگی بین اقلیت ها مورد تاکید قرار گرفته شده است .

در این قطعنامه همچنین درخواست شده است که مذهب رسمی در قانون اساسی ذکر نشود و تنها اسلام بدون هیچ گونه پسوند در قانون اساسی گنجانده شود . (۴)

پی نوشت

۱- اطلاعات ، ۲۲ خرداد ۱۳۵۸ ، صفحه ۲

۲-اطلاعات ، ۲۲ خرداد ۱۳۵۸ ، صفحه ۳

۳-اطلاعات ، ۲۳ خرداد ۱۳۵۸ ، صفحه ۳

۴-جمهوری اسلامی ، ۲۳ خرداد ۱۳۵۸ ، صفحه ۸

 

نظر شما