شناسهٔ خبر: 59285 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

بحران کردستان از آغاز تا فرجام - ۱۱

رفراندوم در کدام شهرها برگزار نشد؟!

کردستان 1

نماینده تلاش دارد که تحولات پس از انقلاب شکوهمند اسلامی را در حوزه های گوناگون سیاسی و امنیتی به بحث بنشیند . در اولین گام می کوشیم تا رخداد ها و تحولات کردستان پس از انقلاب اسلامی را به صورت روزانه و از روزی که این بحران آغاز شد ، ادامه یافت و به پایان رسید بررسی کنیم .

امیدواریم بتوانیم گامی هر چند کوچک در بازخوانی تاریخ انقلاب و اثبات مظلومیت انقلاب شکوهمند اسلامی که از اولین روز پیروزی گرفتار جدایی طلبان و حمایت های بین المللی ابرقدرت ها از آنان شد برداشته باشیم .

شاید برای تعدادی از دوستان و مخاطبان بزرگوار این نوشتار سوال باشد که در شرایط کنونی چه الزام ونیازی به پرداختن به تاریخ کردستان احساس می شود ؟ که این سوال را می توان از منظرهای مختلفی به بررسی نشست و به آن پاسخ گفت . 

آن چه که در این مجال ضروری است بدان پرداخته شود ضرورت بازخوانی تاریخ انقلاب اسلامی است . رهبر معظم انقلاب ۶ خرداد ماه سال گذشته طی سخنانی در دانشگاه امام حسین (ع) اظهار داشتند : تاریخ انقلاب را بدانید. این انقلاب مثل خیلی از حرفهای دیگری که در دنیا معمول است، صِرف ادعا نیست؛ یک دامنه‌ی وسیعی از تجربه و عمل در مقابل آن است. این انقلاب آزموده است، تجربه‌شده است. این حرفها، حرفهائی است که در میدان عمل، صدق خود را ثابت کرده است. اگر امام عزیز ما به ما یاد میداد که به خدا توکل کنیم، اعتماد کنیم، حسن ظن داشته باشیم، تلاش کنیم، و میگفت اگر این کار را بکنید، پیروز خواهید شد، این اتفاق افتاد؛ همچنان که در صدر اسلام اتفاق افتاد؛ که امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) در نهج‌البلاغه فرمود: «فلمّا رأی اللّه صدقنا انزل بعدوّنا الکبت و انزل علینا النّصر». این ملت صدق خود را نشان داد، راستگوئی خود را نشان داد؛ وارد میدان شد و در میدان عمل، این فکر و این اندیشه و این مبانی نظری تجربه شد. این را باید شما در تاریخ انقلاب ببینید.

آن چه از فرمایشات آیت الله خامنه ای می توان استنباط کرد این واقعیت بسیار مهم است که باید برای فهم داشته ها به تاریخ انقلاب مراجعه کرد تاریخی که پر است از نشانه ها ؛ از نشانه های مظلومیت تا نمادهای اقتدار و عظمت یک ملت در برابر دشمنان .

کردستان را شاید بتوان نقطه عزیمتی دانست برای دو مقوله ای که ذکر آن رفت . جمهوری اسلامی هم در کردستان مظلوم واقع شد و هم اقتدار و قدرت خود را به جهانیان نشان داد. امروز با گذشت بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب تاریخ کردستان پس از انقلاب مرور نشده است . کسی نمی داند که در آن برهه تاریخی و در آن خطه از سرزمین کهن ایران چه گذشت و این ندانستن زمینه ساز آن شده که دشمنان انقلاب و ایران برای ما تاریخ سازی کنند ...روزی به بهانه قومیت ها و روزی دیگر به بهانه مذاهب و ...

اگر ما تاریخ مظلومیت و اقتدار خود را در کردستان سرافراز مرور نکنیم و نگوئیم که فرزندان معنوی حضرت روح الله برای آزادی و سرافرازی این خطه چه ها که نکشیدند فردا روزی شرمنده تاریخ خواهیم شد ...شرمنده از آن روی که قلم به دستان مزدور اجانب تاریخ را خواهند نوشت و به دربار افاعنه تقدیم خواهند نمود و بسیار سخت است تاریخی که نوشته شده است را تغییر داد مگر آن که واقعیت ها و حقیقت ها را آن گونه که هست مرور و به مردم ارائه کرد تا کسی را یارای تحریف نباشد ...

از این رو است که ما ضرورت مرور تاریخ انقلاب به صورت عام و تاریخ کردستان پس از انقلاب به صورت خاص را احساس کرده و بر آن استمرار داریم و امیدواریم که این تلاش مختصر مورد رضایت حضرت حق قرار گرفته و روح ملکوتی امام خمینی را شاد نماید ...انشاء الله 

۱۰  فروردین ۱۳۵۸

در نخستین روز رای گیری ؛ رفراندوم در مهاباد و گنبد کاووس برگزار نشد

در پی اظهار نظر گروه های مختلف در مهاباد در مورد شرکت یا عدم شرکت مردم در رفراندوم و به علت نامشخص بودن موضوع خودمختاری کردستان ایران در نوع جمهوری و تظاهرات گروه های موافق و مخالف برای جلوگیری از درگیری های احتمالی بین گروه ها حوزه های رای گیری در شهرمهاباد و حومه تعطیل شد و رفراندوم برگزار نگردید .

سید حسن بابا طاهری شهردار اسبق مهاباد به پیشنهاد مردم مهاباد از روز ۹فروردین به سمت فرمانداری این شهر منصوب شده است ،آخرین سمت وی رئیس آموزش و پرورش ناحیه ۲تبریز بود . [۱]

دیروز ۲۲نفر از علمای مهاباد با صدور اعلامیه ای عدم حضور در رفراندوم را خلاف مصالح ملی و اصول و مبانی دینی دانسته بودند . [۲]

علاوه بر مهاباد ضد انقلاب در چند شهر دیگر نیز مانع شرکت مردم در رفراندوم شده اند ، وزیر کشور در این زمینه گفت : در سقز ضد انقلاب یک صندوق حاوی هزار برگه رای را به آتش کشید و در چند شهردیگر کردستان نیز با تبلیغ این که اگر به جمهوری اسلامی رای دهید زمین هایتان را از شما خواهند گرفت مانع حضور مردم شده اند .

وزیر کشور ادامه داد : در گنبد کاووس نیز به علت شدت درگیری ها مردم نتوانسته اند از خانه های خود خارج شوند . [۳]

تظاهرات گروهی از بلوچها در حمایت از کردها

۱۵۰نفر از بلوچهای افراطی مقیم زاهدان به پشتیبانی از مردم کردستان در خیابان های این شهر راهپیمایی کرده و در مخالفت با جمهوری اسلامی شعار دادند .

پیشوایان مذهبی سیستان و بلوچستان تظاهرات این گروه را محکوم کردند . [۴]

عناصر ضد انقلاب در چند شهر مانع راي گيري شدند

وزير كشور دكتر احمد صدر حاج سيد جوادي در يك مصاحبه مطبوعاتي اعلام كرد: راي گيري در نخستين روز رفراندوم با نظم و ترتيب كامل برگزار شد ولي متاسفانه عناصر ضد انقلابي در چند شهر مانع راي دادن گروهي از مردم شدند.

صدر حاج سيد جوادي گفت:  برخلاف شايعاتي كه ما را متوحش و ناراحت مي‏كرد. بحمدالله اخذ راي در تمام كشور به استثناي چند نقطه با آرامش كامل توام بوده و اتفاق ناگواري رخ نداد مردم هم با اشتياق كامل از اول صبح به پاي صندوق‏هاي راي رفتند و خوشبختانه به دليل آنكه مدت راي گيري دو روز شده بود به مردم هم فشاري وارد نيامد.

وي گفت: من امروز با هليكوپتر به چند حوزه سرزدم و در تمام حوزه‏ها نظم بي سابقه اي بچشم مي‏خورد وزير كشور در جواب اين سئوال كه راي گيري در چه نقاطي و به دست چه كساني مختل شد، گفت: در سقز افراد ضد انقلابي و افرادي از دسته‏هاي مختلف به يك دبيرستان حمله كرده و يك صندوق راي را كه حاوي هزار برگ راي مردم بود به آتش كشيدند در مهاباد هم عده‏اي از همين نوع افراد اخلالگر مانع راي دادن مردم و يا حضور مردم در حوزه‏هاي انتخاباتي شدند. در يك نقطه ديگر كردستان افرادي از همين نوع بين كشاورزان تبليغ كردند اگر برگ سبز يعني(آري) به صندوق بياندازند يعني اينكه اراضي شما را پس ميگيرند و به مالكان پس مي‏دهند.

درمورد كمبود برگهاي آراء در نقاط مختلف كشور و حتي در سنندج كه غيرمنتظره بود، وزير كشور گفت: برگ آراء به‏اندازه كافي چاپ شده و ما در عرضه اين برگ‏ها به شهرستانهاي مختلف مراقبت كامل داريم كه بيش از اندازه مورد نياز نباشد.[۵]

کردستان

۱۱ فروردین ۱۳۵۸

استاندار كردستان:اعتراض به نحوه انتخابات سنندج به تهديد كشيده شده است

دكتر ابراهيم يونسي استاندار کردستان در پيامي خطاب به مردم اين استان گفت كه در پي اعتراض عده‌اي از مردم به نحوه انتخاب شوراي شهر سنندج،اعتراضات از مسير و مجراي طبيعي خود خارج گرديد و به تهديد و ارعاب دانش آموزان مدارس و كسبه و مردم شهر كشيده شد.

 استاندار با اشاره به مسئوليت مردم در رابطه با حفظ نظم و تكيه بر موازين منطقي در پيام خود از گروههاي مذهبي و پيشرو خواست كه خود را نگهبان گروهاي ديگر بدانند و از ياد نبرند كه تضادها از بين خواهد رفت و سرانجام همين برادران و خواهرانند كه ميمانند و ناچار بايد با هم زندگي كنند و در سيماي يكديگر بنگريد.  كاري نكنيد كه با مشاهده قيافه يكديگر رنگ غم و تلخي بر چهره يكديگر ببينيد.  من بنابر وظيفه‌اي كه دارم لحظه به لحظه دولت را در جريان امر مي گذارم و خواهم گذاشت.

 استاندار در قسمت ديگري از پيام خود بار ديگر مردم را به حفظ نظم دعوت كرد و گفت: درست بينديشيد تا مردم مجال كار را داشته باشند.  تا پيمانكار احساس امنيت كند و به كار خود ادامه دهد.  تا سرمايه دار سرمايه گذاري كند تا مردم مجال كاركردن و ساختن،  و دستگاههاي اجرائي فرصت تأمل و تدبير و چاره انديشي داشته باشند و گرنه ديري نخواهد گذشت كه فاجعه بيكاري و حتي گرسنگي در شهر بال خواهدگشود.

استاندار در پايان از رهبران فكري،  صنفي و مذهبي خواست تا سنگيني وظيفه و مسئوليت خود را در رابطه با موقعيت خطير كردستان از ياد نبرند. [۶]

درگیری در اطراف پادگان مهاباد و کشته شدن دو نفر

بعد از ظهر امروز به مدت چند ساعت عده ای اطراف پادگان مهاباد را محاصره کرده و اقدام به تیراندازی متناوب نمودند .

این عده مدعی شدند افراد مشکوکی اسلحه های پادگان مهاباد را تخلیه می کنند وتقاضای تحویل اسلحه ها را داشتند .

با مداخله پاسدارها و سربازهای پادگان ۲نفر کشته شدند و سرانجام تظاهرکنندگان متفرق شدند . [۷]

حمله افراد ناشناس به صندوق ها در مهاباد

نیمی از حوزه های رای گیری سقز در حالی که مردم این شهر به دنبال درخواست روحانیون آماده رای دادن بودند توسط افراد ناشناس مورد حمله قرار گرفته و تعدادی از صندوق ها و ورقه های رای به سرقت رفت . [۸]

پی نوشت

[۱] اطلاعات ، ۱۱فروردین ۱۳۵۸، صفحه ۵

[۲] اطلاعات ، ۹فروردین ۱۳۵۸، صفحه ۳

[۳] کیهان ، ۱۱فروردین ۱۳۵۸، صفجه ۳

[۴] اطلاعات ، ۱۱فروردین ۱۳۵۸، صفحه ۴

[۵] کیهان ، ۱۱ فروردین ۱۳۵۸

[۶] اطلاعات ، ۱۱ فروردین ۱۳۵۸

[۷] اطلاعات ، ۱۴ فروردین ۱۳۵۸، صفحه ۳

[۸] کیهان ، ۱۱فروردین ۱۳۵۸، صفحه۸

برچسب‌ها:

نظر شما