شناسهٔ خبر: 107692 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

بحران کردستان از آغاز تا فرجام – ۱۹

سران ضد انقلاب عازم قم می شوند ؛ ۵۰ دقیقه ای که مشت فتنه گران را برای امام باز کرد !

قاسملو و عزالدین حسینی عبدالرحمان قاسملو که در راس هیئتی برای دیدار با امام خمینی و گفت و گو درباره حوادث نقده به دیدار امام خمینی و آیت الله شریعتمداری رفته بود با اعلام مطلب فوق افزود : امام ما را پذیرفت و اجازه داد ۵۰ دقیقه حرفهایمان را بزنیم و ما هم نظرمان را درباره حوادث کردستان و بخصوص نقده به اطلاع ایشان رساندیم .

«نماینده» تلاش دارد که تحولات پس از انقلاب شکوهمند اسلامی را در حوزه های گوناگون سیاسی و امنیتی به بحث بنشیند . در اولین گام می کوشیم تا رخداد ها و تحولات کردستان پس از انقلاب اسلامی را به صورت روزانه و از روزی که این بحران آغاز شد ، ادامه یافت و به پایان رسید بررسی کنیم .

امیدواریم بتوانیم گامی هر چند کوچک در بازخوانی تاریخ انقلاب و اثبات مظلومیت انقلاب شکوهمند اسلامی که از اولین روز پیروزی گرفتار جدایی طلبان و حمایت های بین المللی ابرقدرت ها از آنان شد برداشته باشیم .

شاید برای تعدادی از دوستان و مخاطبان بزرگوار این نوشتار سوال باشد که در شرایط کنونی چه الزام ونیازی به پرداختن به تاریخ کردستان احساس می شود ؟ که این سوال را می توان از منظرهای مختلفی به بررسی نشست و به آن پاسخ گفت .

آن چه که در این مجال ضروری است بدان پرداخته شود ضرورت بازخوانی تاریخ انقلاب اسلامی است . رهبر معظم انقلاب ۶ خرداد ماه سال گذشته طی سخنانی در دانشگاه امام حسین (ع) اظهار داشتند : تاریخ انقلاب را بدانید. این انقلاب مثل خیلی از حرفهای دیگری که در دنیا معمول است، صِرف ادعا نیست؛ یک دامنه‌ی وسیعی از تجربه و عمل در مقابل آن است. این انقلاب آزموده است، تجربه‌شده است. این حرفها، حرفهائی است که در میدان عمل، صدق خود را ثابت کرده است. اگر امام عزیز ما به ما یاد میداد که به خدا توکل کنیم، اعتماد کنیم، حسن ظن داشته باشیم، تلاش کنیم، و میگفت اگر این کار را بکنید، پیروز خواهید شد، این اتفاق افتاد؛ همچنان که در صدر اسلام اتفاق افتاد؛ که امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) در نهج‌البلاغه فرمود: «فلمّا رأی اللّه صدقنا انزل بعدوّنا الکبت و انزل علینا النّصر». این ملت صدق خود را نشان داد، راستگوئی خود را نشان داد؛ وارد میدان شد و در میدان عمل، این فکر و این اندیشه و این مبانی نظری تجربه شد. این را باید شما در تاریخ انقلاب ببینید.

آن چه از فرمایشات آیت الله خامنه ای می توان استنباط کرد این واقعیت بسیار مهم است که باید برای فهم داشته ها به تاریخ انقلاب مراجعه کرد تاریخی که پر است از نشانه ها ؛ از نشانه های مظلومیت تا نمادهای اقتدار و عظمت یک ملت در برابر دشمنان .

کردستان را شاید بتوان نقطه عزیمتی دانست برای دو مقوله ای که ذکر آن رفت . جمهوری اسلامی هم در کردستان مظلوم واقع شد و هم اقتدار و قدرت خود را به جهانیان نشان داد. امروز با گذشت بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب تاریخ کردستان پس از انقلاب مرور نشده است . کسی نمی داند که در آن برهه تاریخی و در آن خطه از سرزمین کهن ایران چه گذشت و این ندانستن زمینه ساز آن شده که دشمنان انقلاب و ایران برای ما تاریخ سازی کنند ...روزی به بهانه قومیت ها و روزی دیگر به بهانه مذاهب و ...

اگر ما تاریخ مظلومیت و اقتدار خود را در کردستان سرافراز مرور نکنیم و نگوئیم که فرزندان معنوی حضرت روح الله برای آزادی و سرافرازی این خطه چه ها که نکشیدند فردا روزی شرمنده تاریخ خواهیم شد ...شرمنده از آن روی که قلم به دستان مزدور اجانب تاریخ را خواهند نوشت و به دربار افاعنه تقدیم خواهند نمود و بسیار سخت است تاریخی که نوشته شده است را تغییر داد مگر آن که واقعیت ها و حقیقت ها را آن گونه که هست مرور و به مردم ارائه کرد تا کسی را یارای تحریف نباشد ...

از این رو است که ما ضرورت مرور تاریخ انقلاب به صورت عام و تاریخ کردستان پس از انقلاب به صورت خاص را احساس کرده و بر آن استمرار داریم و امیدواریم که این تلاش مختصر مورد رضایت حضرت حق قرار گرفته و روح ملکوتی امام خمینی را شاد نماید ...انشاء الله

۱۹  اردیبهشت ۱۳۵۸

برنامه های شورای ۱۱ نفره سنندج اعلام شد

سخنگوی شورای ۱۱ نفری اداره شهر سنندج که برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب در یکی از شهرهای کشور تشکیل شده است در یک گفت و گو برنامه های خود را اعلام کرد .

فواد روحانی در مورد بازگشایی شهربانی ، ژاندارمری و نحوه انتخاب روسای آنها گفت : از آنجا که آئین نامه شورای شهر هنوز از طرف دولت ابلاغ نشده ، فعلا ما با صدور اطلاعیه ای از پرسنل شهربانی و ژاندارمری دعوت کردیم خود را به شورا معرفی کنند تا پس از نام نویسی با بررسی های لازم و تائید مردم به خدمت گمارده شوند .

روحانی افزود : چنانچه از حیث پرسنل انتظامی در مضیقه باشیم از پاسداران واجد شرایط استخدام خواهیم کرد.

روحانی در قسمت دیگری از اظهارات خود گفت : انجمن شهرسنندج خود بخود منحل شده و چون سنندج فعلا شهردار ندارد ، شورا یک فرد صالح را به عنوان شهردار انتخاب می کند.(۱)

توطئه درگیری مسلحانه ایلات اورامانات کشف شد

اصغر سنجابی رئیس ایل سنجابی اعلام کرد توطئه ای که برای درگیری عشایر مسلح باباجانی و ولد بیگی منطقه اورامانات چیده شده بود کشف و خنثی شد .

وی افزود : عوامل اخلالگر و محرک اخیرا با تحریک عشایر منطقه و به بهانه مفقود الاثر شدن علی حسن بیگ از روسای ایل باباجانی قصد ایجاد توطئه و برادرکشی بین عشایر باباجانی و ولدبیگی را داشتند که با میانجیگری های صورت گرفته خنثی شد . (۲)

۲۰ اردیبهشت ۱۳۵۸

خواستهای حزب دمکرات تقدیم امام و دولت شد

دبیر کل حزب دمکرات کردستان گفت در آینده نزدیک هیئت هایی از سوی امام خمینی و آیت الله شریعتمداری برای بررسی واقعیت های حوادث نقده به این شهرستان عزیمت خواهند کرد.

عبدالرحمان قاسملو که در راس هیئتی برای دیدار با امام خمینی و گفت و گو درباره حوادث نقده به دیدار امام خمینی و آیت الله شریعتمداری رفته بود با اعلام مطلب فوق افزود : امام ما را پذیرفت و اجازه داد ۵۰ دقیقه حرفهایمان را بزنیم و ما هم نظرمان را درباره حوادث کردستان و بخصوص نقده به اطلاع ایشان رساندیم .

خودمختاری کردستان و نیز خودداری دولت از فرستادن ارتش به مناطق کردنشین از خواسته هایی بود که قاسملو با امام مطرح کرده است . (۳)

بررسی مسائل مربوط به نقده

مسائل مربوط به کردستان در جلسه هفتگی وزرای کشور ، امور خارجه ، کار و امور اجتماعی و رئیس ستاد کل ارتش جمهوری اسلامی ایران و فرمانده ژاندارمری کل کشور مورد بررسی قرار گرفت .

در این جلسه پیرامون مسائل امنیتی و تامین آرامش در شهرستان نقده تصمیم گرفته شد ماموریت قوای ارتش و نیروهای ژاندارمری مستقر در محل کماکان ادامه یابد و در صورت لزوم قوای ژاندارمری تا سرحد نیاز تقویت شود.

در این جلسه پیرامون رفع نارسایی ها و دیگر مشکلات موجود در این منطقه و کردستان تصمیماتی اتخاذ شد.

در این نشست احمد صدر حاج سید جوادی وزیر کشور ، دکتر ابراهیم یزدی وزیر امورخارجه ، داریوش فروهر وزیر کار و امور اجتماعی ، تیمسار فربد رئیس کل ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران و تیمسار الیاس دانشور فرمانده ژاندارمری کل کشور حضور داشتند . (۴)

۲۴اردیبهشت ۱۳۵۸

سفر عزالدین حسینی به تهران و مذاکره با امام و مقامات بر سر خودمختاری !

عزالدین حسینی از سران کرد که در راس یک هیئت هشت نفره از روحانیون کردستان به دعوت حاج سید جوادی وزیر کشور به تهران آمده قرار است با امام خمینی نیز دیداری داشته باشد .

وی هدف از این سفر را ایجاد تفاهم بیشتر میان جامعه روحانیت اهل تسنن و تشیع در سطح اعلای روحانیت اعلام داشت .

وی گفت : اصولا مسافرت ما به دعوت وزیر کشور بوده و برای ملاقاتی با امام خمینی و آیت الله طالقانی و بعضی مقامات دولتی به تهران آمده ایم ، هدف از این مسافرت تفاهم بیشتر میان جامعه روحانیت اهل تسنن تشیع در سطح اعلای روحانیت با حضرت امام خمینی است بحث و تبادل نظر در سطح کلی خواهد بود و البته مقدمه ای خواهد بود برای مذاکرات بعدی.

عزالدین حسینی درباره خودمختاری نیز گفت : مسئله خودمختاری مسئله ای است برای ملت کرد که سال های متمادی است در پی به دست آوردن آن مبارزه می کنند ...تکرار می کنم این مسئله مربوط به خلق کرد در چهارچوب ایران است و همه ملت کرد با ایدئولوژی های متفاوت خواستار این حق مشروع و طبیعی است و این تنها من نیستم این تمام ملت کرد است که خواستار این حق مشروع و طبیعی خود می باشد و باید در سطح وسیعی درباره آن مذاکره بشود .

گفتنی است عزالدین حسینی بعد از ظهر امروز با آیت الله طالقانی دیدار و گفت و گو کرد.(۵)

درباره اظهارات عزالدین حسینی که گفته است خودمختاری حق مسلم آن ها است و این تنها او نیست که خواهان خودمختاری است نکات مختلفی را می توان یادآوری کرد و از جمله آن که برخلاف اظهارات عزالدین حسینی مبنی بر این که آنان خواستار خودمختاری کردستان در چارچوب ایران بودند همکاری و اخذ کمک از کشورهای خارجی از جمله رژیم عراق کاملا نشان دهنده نیات پلید طرفین دخیل در این درگیری ها یعنی افرادی چون عزالدین حسینی ، قاسملو و نیز صدام بوده است ، آنان می خواستند از سویی حضور حکومت مرکزی در کردستان با عناوین مختلفی چون خروج ارتش و پاسداران از منطقه را تضعیف کرده و در نهایت با استفاده از کمک خارجی کشور مستقل کردستان را در این بخش از کشور تاسیس کنند .

تحولات بعدی منطقه بخصوص در ماه های مرداد و شهریور که به بحران پاوه و فرمان تاریخی حضرت امام منتهی شد موید این ادعا است .

در روزها و ماه های آینده در این زمینه بیشتر خواهیم نوشت . ولی نکته مهم دیگری را نیز نباید از نظر دور نگه داشت و آن این که امام خمینی و نظام نوپا هرگز از شنیدن نظرات و ادعاهای مخالفین حتی افراد خبیثی چون عزالدین حسینی و قاسملو ابا نکردند تا جایی که بنیانگذار انقلاب با وجود تمام مشغله هایی که طبیعی ایام پیروزی انقلاب بود قاسملو و عزالدین حسینی را به حضور پذیرفته و تنها با قاسملو و به اذعان و گزارش مطبوعات ۵۰ دقیقه به گفت و گو نشستند.

آیا با این وجود می توانند مدعی شوند که جمهوری اسلامی سخنان آنان را نشنید و گوش نداد و یا منتظر بودند که ایران اسلامی جدا شدن بخشی از میهن اسلامی را به نظاره نشسته و بابی را برای تجزیه طلبی در کل کشور باز کند ؟!

پی نوشت ها

[۱] اطلاعات ، ۱۹ اردیبهشت ۱۳۵۸ ، صفحه ۳

[۲] کیهان ، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۵۸ ، صفحه ۴

[۳] اطلاعات ، ۲۰اردیبهشت ۱۳۵۸، صفحه ۸

[۴] اطلاعات ، ۲۰ اردیبهشت ۱۳۵۸ ، صفحه ۲

[۵] اطلاعات ، ۲۵ اردیبهشت ۱۳۵۸ ، صفحه ۲

نظر شما