شناسهٔ خبر: 105437 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

بحران کردستان از آغاز تا فرجام – ۱۷

کشتاری که ناشی از یک سوء تفاهم بود ؛ درگیری های نقده از اتصال سیم برق شروع شد !

کردستان جمشید بابا زاده سرپرست گروه اعزامی مجاهدین ارومیه اعلام کرد حادثه خونین درگیری میان ترک ها و کردها از اتصال کابل برق به وجود آمده است .

«نماینده» تلاش دارد که تحولات پس از انقلاب شکوهمند اسلامی را در حوزه های گوناگون سیاسی و امنیتی به بحث بنشیند . در اولین گام می کوشیم تا رخداد ها و تحولات کردستان پس از انقلاب اسلامی را به صورت روزانه و از روزی که این بحران آغاز شد ، ادامه یافت و به پایان رسید بررسی کنیم .

امیدواریم بتوانیم گامی هر چند کوچک در بازخوانی تاریخ انقلاب و اثبات مظلومیت انقلاب شکوهمند اسلامی که از اولین روز پیروزی گرفتار جدایی طلبان و حمایت های بین المللی ابرقدرت ها از آنان شد برداشته باشیم .

شاید برای تعدادی از دوستان و مخاطبان بزرگوار این نوشتار سوال باشد که در شرایط کنونی چه الزام ونیازی به پرداختن به تاریخ کردستان احساس می شود ؟ که این سوال را می توان از منظرهای مختلفی به بررسی نشست و به آن پاسخ گفت .

آن چه که در این مجال ضروری است بدان پرداخته شود ضرورت بازخوانی تاریخ انقلاب اسلامی است . رهبر معظم انقلاب ۶ خرداد ماه سال گذشته طی سخنانی در دانشگاه امام حسین (ع) اظهار داشتند : تاریخ انقلاب را بدانید. این انقلاب مثل خیلی از حرفهای دیگری که در دنیا معمول است، صِرف ادعا نیست؛ یک دامنه‌ی وسیعی از تجربه و عمل در مقابل آن است. این انقلاب آزموده است، تجربه‌شده است. این حرفها، حرفهائی است که در میدان عمل، صدق خود را ثابت کرده است. اگر امام عزیز ما به ما یاد میداد که به خدا توکل کنیم، اعتماد کنیم، حسن ظن داشته باشیم، تلاش کنیم، و میگفت اگر این کار را بکنید، پیروز خواهید شد، این اتفاق افتاد؛ همچنان که در صدر اسلام اتفاق افتاد؛ که امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) در نهج‌البلاغه فرمود: «فلمّا رأی اللّه صدقنا انزل بعدوّنا الکبت و انزل علینا النّصر». این ملت صدق خود را نشان داد، راستگوئی خود را نشان داد؛ وارد میدان شد و در میدان عمل، این فکر و این اندیشه و این مبانی نظری تجربه شد. این را باید شما در تاریخ انقلاب ببینید.

آن چه از فرمایشات آیت الله خامنه ای می توان استنباط کرد این واقعیت بسیار مهم است که باید برای فهم داشته ها به تاریخ انقلاب مراجعه کرد تاریخی که پر است از نشانه ها ؛ از نشانه های مظلومیت تا نمادهای اقتدار و عظمت یک ملت در برابر دشمنان .

کردستان را شاید بتوان نقطه عزیمتی دانست برای دو مقوله ای که ذکر آن رفت . جمهوری اسلامی هم در کردستان مظلوم واقع شد و هم اقتدار و قدرت خود را به جهانیان نشان داد. امروز با گذشت بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب تاریخ کردستان پس از انقلاب مرور نشده است . کسی نمی داند که در آن برهه تاریخی و در آن خطه از سرزمین کهن ایران چه گذشت و این ندانستن زمینه ساز آن شده که دشمنان انقلاب و ایران برای ما تاریخ سازی کنند ...روزی به بهانه قومیت ها و روزی دیگر به بهانه مذاهب و ...

اگر ما تاریخ مظلومیت و اقتدار خود را در کردستان سرافراز مرور نکنیم و نگوئیم که فرزندان معنوی حضرت روح الله برای آزادی و سرافرازی این خطه چه ها که نکشیدند فردا روزی شرمنده تاریخ خواهیم شد ...شرمنده از آن روی که قلم به دستان مزدور اجانب تاریخ را خواهند نوشت و به دربار افاعنه تقدیم خواهند نمود و بسیار سخت است تاریخی که نوشته شده است را تغییر داد مگر آن که واقعیت ها و حقیقت ها را آن گونه که هست مرور و به مردم ارائه کرد تا کسی را یارای تحریف نباشد ...

از این رو است که ما ضرورت مرور تاریخ انقلاب به صورت عام و تاریخ کردستان پس از انقلاب به صورت خاص را احساس کرده و بر آن استمرار داریم و امیدواریم که این تلاش مختصر مورد رضایت حضرت حق قرار گرفته و روح ملکوتی امام خمینی را شاد نماید ...انشاء الله

۴ اردیبهشت ۱۳۵۸

نقده در کنترل ارتش / پیام آیت الله طالقانی به مردم نقده

با ورود ارتش به شهر نقده آرامش نسبی در این شهر برقرار شده است و اکنون آرامش شهر در کنترل ارتش است .

آیت الله طالقانی طی یک پیام رادیوی تلویزیونی در ارتباط با حوادث نقده از مردم این شهرستان خواست که دست از برادر کشی بردارند .

وی همچنین از عموم مردم مسلمان نقده خواست تا با اعتصام به ریسمان توحید و اسلام و با انتخاب افراد آگاه و مسئول و خدمتگزار و تشکیل شوراها سرنوشت خود را به دست گیرند . (۱)

کیهان نیز امروز گزارش داد پس از ۵ روز آشوب و خونریزی در نقده طرفین درگیر خواستار آتش بس شدند.

سرهنگ غلامحسین صادقی رئیس ستاد لشکر ۶۴ ارومیه نیز خبرگسترش جنگ به روستاهای نقده و اشنویه را تائید نکرد .

همچنین در مذاکرات هیئت های حسن نیت که از طرف کردها و حزب دمکرات کردستان ، نماینده عزالدین حسینی و فرماندار نقده صورت گرفت مقرر شد که از این پس در هیچ میتینگ یا نشستی افراد با اسلحه حضور نداشته باشند تا از وقوع حوادث احتمالی در آینده جلوگیری شود . (۲)

۵ اردیبهشت ۱۳۵۸

جمع آوری ۱۵۰جسد از معابر شهر نقده

سرپرست گروه اعزامی مجاهدین ارومیه به نقده گفت : حدود ۱۵۰جسد از معابر شهر نقده جمع آوری شده است و در محوطه بیمارستان شیر و خورشید سرخ نقده نگاهداری می شود تا توسط بستگانشان شناسایی شوند.

از سوی دیگر اعلام شد که که کمک های گوناگون مردم ارومیه و ساکنان اطراف مهاباد وارد نقده شده است .

در نقده مغازه ها همچنان بسته است ولی رفت و آمد مردم عادی است ، در اطراف شهر نیز صدای تیراندازی به گوش می رسد . (۳)

تشکیل کمیسیون ویژه برای بررسی اوضاع کردستان

با شرکت وزیر کشور و وزیر خارجه به همراه وزیر کار و رئیس ستاد ارتش کمیسیونی برای بررسی اوضاع کردستان تشکیل شد .

در این کمیسیون موقعیت حساس نقده مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد که بعد از به وجود آمدن آرامش کامل در نقده واحدهای ارتش از این شهر خارج و به تدریج واحدهای ژاندارمری در شهر نقده مستقر شوند.(۴)

روستاهای اطراف نقده تخلیه شد

در حالی که هنوز تعداد دقیق قربانیان نقده اعلام نشده برخی اخبار غیررسمی از کشته شدن بیش از ۱۰۰ نفر در این حوادث خبر می دهند .

در جریان ناآرامی های خونین میان ترک ها و کردهای نقده بسیاری از روستاهای اطراف نقده خالی از سکنه شدند و روستائیان به مهاباد و پیرانشهر روی آورده اند .

در همین ارتباط شورای انقلاب اسلامی مهاباد در تلگرامی خطاب به آیت الله طالقانی از ایشان به خاطر اعزام مجاهدین و اکیپ های پزشکی به نقده تشکر کردند . (۵)

فاجعه نقده از اتصال سیم برق به وجود آمد !

جمشید بابا زاده سرپرست گروه اعزامی مجاهدین ارومیه اعلام کرد حادثه خونین درگیری میان ترک ها و کردها از اتصال کابل برق به وجود آمده است .

وی توضیح داد : در حین برگزاری میتینگ حزب دمکرات کردستان در شهرنقده در حالی که هیچ درگیری در شهر وجود نداشت از طرف ورزشگاه صدایی شبیه به شلیک گلوله شنیده می شود که بعد از جست و جوهای انجام شده مشخص شد که صدا ناشی از اتصال کابل برق بوده است .

در همین حال فرماندار مهاباد ضمن تشریح مذاکرات مربوط به آتش بس در نقده به کارشکنی ها و سنگ اندازی های عناصر و دسته های مختلف اشاره و افزود : این عوامل اجازه نمی دادند هیچ گونه ارتباطی با کردهای نقده برقرار شود . (۶)

پان ایرانیست ها حوادث نقده را محکوم کردند

حزب پان ایرانیست شمال غرب ایران در بیانیه ای ضمن ابراز تاسف از حوادث نقده ضد انقلابیون را در این حوادث مقصر دانست .

این حزب در اطلاعیه خود از روحانیون و مقام های دولتی و ریش سفیدان محلی و منطقه ای خواست تا برای پایان بخشیدن به این برادرکشی ها و درگیری های خونین میان ترک ها و کردها در نقده تلاش نمایند . (۷)

۶ اردیبهشت ۱۳۵۸

آرامش بعد از طوفان در نقده / آخرین اخبار از شهر جنگ زده نقده

به دنبال يك هفته جنگ و گريز در نقده با استقرار ارتش و پاسداران انقلاب، نقده آرامش نسبي خود را باز يافته است .

گفته می شود نزدیک به ۲هزار نفر در جریان ناآرامی های نقده ناپدید شده اند که احتمال می رود این عده به خاطر ناآرامی های چند روز گذشته به شهرهای دیگر روی آورده اند .

عزالدین حسینی امروز طی تلگرامی به آیت الله طالقانی به خاطر اعزام مجاهدین و اکیپ پزشکی به شهرستان نقده از ایشان تشکر کرد . (۸)

بنا به تصميم شوراي انقلاب نقده خروج مردم از‌اين شهر ممنوع شده است . اتخاذ‌اين تصميم بخاطر جلوگيري از وحشتي است كه در اثر خروج بي وقفه مردم از‌اين شهر به ساكنان آن دست داده است. روز گذشته اسامي در حدود ۲۹۰ تن افرادي كه گروگان گرفته شده‌اند اعلام شد.

حجت‌الاسلام محرر امام جماعت شیعیان نقده نیز با صدور بيانيه‌اي از نيروهاي مستقر در شهر خواست كه از غارت اموال مردم توسط افراد فرصت‌طلب جلوگيري نمايند، در حال حاضر بي‌خبري از سرنوشت گروگان‌ها، بستگان آنها را به سختي نگران کرده است . به طوري كه با استقرار اندك، آرامش افراد خانواده گروگانها براي اطلاع از سرنوشت عزيزان خود، تجمع می کنند .

در طي روز هواپيماهاي فانتوم بر فراز نقده و مرزهاي‌اين منطقه پرواز مي‌كنند و هليكوپترهاي ارتشي اوضاع را زير نظر دارند، هجوم سرسام‌آور روستاييان به شهر و خروج افراد غير بومي ‌بيش از همه موجب نگراني مردم شده به همين دليل شوراي انقلاب نقده مقرر کرده است از خروج مردم جلوگیری شود .

گروه‌هاي بهداشتي شبكه بهداري و بهزيستي اعزامي ‌مشغول پاكسازي و ضد عفوني نمودن نقاط مختلف شهر هستند و تا امروز از بروز هر گونه بيماري مسري جلوگيري شده است.

مدارس، ادارت و مغازه‌هاي شهر همچنان تعطيل است و شهر با كمبود آذوقه و خواربار مواجه است.

كميته مامور بررسي اسامي افرادي كه گروگان گرفته شده‌اند تا ظهر ديروز (جمعه) اسامي بيش از ۲۹۰ تن از خانواده‌هايي را كه به گروگان گرفته شده‌اند اعلام کرد و از همه دست اندركاران كميته‌ها خواستار شد براي بازگرداندن آرامش نسبي، نسبت به تحويل گروگانها اقدام جدي معمول دارند. (۹)

حزب دمکرات : خبرنگاران برای نشر وقایع به نقده بیایند

به دنبال حوادث نقده که به کشته شدن تنی چند از مردم این شهر منتهی شد حزب دمکرات کردستان در اطلاعیه ای از خبرنگاران داخلی و خارجی دعوت کرد برای نشر حقایق فاجعه نقده به این شهرستان سفر کنند تا از تحریف واقعیات خودداری شود.

در این اطلاعیه ضمن انتقاد از آن چه که سانسور اخبار در صدا و سیما خوانده شده است خبر مربوط به اتصال سیم برق در نقده که منشا جریانات این شهر عنوان شده است تکذیب و تاکید شده است : به علت تیراندازی در این میتینگ سه نفر کشته شده اند . (۱۰)

گفتنی است حزب دمکرات کردستان که در درگیری های اخیر همواره یک سویه میدان بوده است همواره در تلاش است که با تحریک قومیت ها و ایجاد درگیری و کشتار در کردستان و آذربایجان غربی زمینه را برای خودمختاری و در نهایت تجزیه مناطق کردنشین غرب کشور فراهم سازد .

درخواست شورای انقلاب مهاباد از آیت الله شریعتمداری

شورای انقلاب اسلامی مهاباد طی تلگرامی به آیت الله شریعتمداری برای رفع درگیری ها میان ترک ها و کردهای نقده از وی درخواست کمک کرد . (۱۱)

پی نوشت ها

۱-اطلاعات ، ۴اردیبهشت ۱۳۵۸، صفحه ۲

۲-کیهان ، ۴ اردیبهشت ۱۳۵۸ ، صفحه ۷

۳- اطلاعات ، ۵اردیبهشت ۱۳۵۸، صفحه ۲

۴-کیهان ، ۵ اردیبهشت ۱۳۵۸ ، صفحه ۲

۵-اطلاعات ، ۶ اردیبهشت ۱۳۵۸ ، صفحه ۳

۶-اطلاعات ، ۵ اردیبهشت ۱۳۵۸ ، صفحه ۲

۷-اطلاعات ، ۵ اردیبهشت ۱۳۵۸ ، صفحه ۷

۸-اطلاعات ، ۶اردیبهشت ۱۳۵۸، صفحه ۳

۹-کیهان ، ۶اردیبهشت ۱۳۵۸، صفحه ۱

۱۰-اطلاعات ، ۶ اردیبهشت ۱۳۵۸ ، صفحه ۲

۱۱-اطلاعات ، ۶ اردیبهشت ۱۳۵۸ ، صفحه ۳

نظر شما