شناسهٔ خبر: 104526 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

بحران کردستان از آغاز تا فرجام – ۱۵

وقتی شایعه تقلب در انتخابات سنندج را به هم ریخت / حمایت روحانی نمایان از ضد انقلاب آشوبگر در کردستان !

تقلب احمد مفتي زاده با این ادعا که در انتخابات شورای شهر تقلب شده است گفت : انتخابات سنندج، به مفهوم صحيح برگزارنشده است چرا كه هزاران نفر با راهپيمايي، تحصن و اعتصاب و تعطيل بازار، اعتراض خود را نسبت به تقلب و اعمال زور در انتخابات ابراز داشتند.

«نماینده» تلاش دارد که تحولات پس از انقلاب شکوهمند اسلامی را در حوزه های گوناگون سیاسی و امنیتی به بحث بنشیند . در اولین گام می کوشیم تا رخداد ها و تحولات کردستان پس از انقلاب اسلامی را به صورت روزانه و از روزی که این بحران آغاز شد ، ادامه یافت و به پایان رسید بررسی کنیم .

امیدواریم بتوانیم گامی هر چند کوچک در بازخوانی تاریخ انقلاب و اثبات مظلومیت انقلاب شکوهمند اسلامی که از اولین روز پیروزی گرفتار جدایی طلبان و حمایت های بین المللی ابرقدرت ها از آنان شد برداشته باشیم .

شاید برای تعدادی از دوستان و مخاطبان بزرگوار این نوشتار سوال باشد که در شرایط کنونی چه الزام ونیازی به پرداختن به تاریخ کردستان احساس می شود ؟ که این سوال را می توان از منظرهای مختلفی به بررسی نشست و به آن پاسخ گفت .

آن چه که در این مجال ضروری است بدان پرداخته شود ضرورت بازخوانی تاریخ انقلاب اسلامی است . رهبر معظم انقلاب ۶ خرداد ماه سال گذشته طی سخنانی در دانشگاه امام حسین (ع) اظهار داشتند : تاریخ انقلاب را بدانید. این انقلاب مثل خیلی از حرفهای دیگری که در دنیا معمول است، صِرف ادعا نیست؛ یک دامنه‌ی وسیعی از تجربه و عمل در مقابل آن است. این انقلاب آزموده است، تجربه‌شده است. این حرفها، حرفهائی است که در میدان عمل، صدق خود را ثابت کرده است. اگر امام عزیز ما به ما یاد میداد که به خدا توکل کنیم، اعتماد کنیم، حسن ظن داشته باشیم، تلاش کنیم، و میگفت اگر این کار را بکنید، پیروز خواهید شد، این اتفاق افتاد؛ همچنان که در صدر اسلام اتفاق افتاد؛ که امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) در نهج‌البلاغه فرمود: «فلمّا رأی اللّه صدقنا انزل بعدوّنا الکبت و انزل علینا النّصر». این ملت صدق خود را نشان داد، راستگوئی خود را نشان داد؛ وارد میدان شد و در میدان عمل، این فکر و این اندیشه و این مبانی نظری تجربه شد. این را باید شما در تاریخ انقلاب ببینید.

آن چه از فرمایشات آیت الله خامنه ای می توان استنباط کرد این واقعیت بسیار مهم است که باید برای فهم داشته ها به تاریخ انقلاب مراجعه کرد تاریخی که پر است از نشانه ها ؛ از نشانه های مظلومیت تا نمادهای اقتدار و عظمت یک ملت در برابر دشمنان .

کردستان را شاید بتوان نقطه عزیمتی دانست برای دو مقوله ای که ذکر آن رفت . جمهوری اسلامی هم در کردستان مظلوم واقع شد و هم اقتدار و قدرت خود را به جهانیان نشان داد. امروز با گذشت بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب تاریخ کردستان پس از انقلاب مرور نشده است . کسی نمی داند که در آن برهه تاریخی و در آن خطه از سرزمین کهن ایران چه گذشت و این ندانستن زمینه ساز آن شده که دشمنان انقلاب و ایران برای ما تاریخ سازی کنند ...روزی به بهانه قومیت ها و روزی دیگر به بهانه مذاهب و ...

اگر ما تاریخ مظلومیت و اقتدار خود را در کردستان سرافراز مرور نکنیم و نگوئیم که فرزندان معنوی حضرت روح الله برای آزادی و سرافرازی این خطه چه ها که نکشیدند فردا روزی شرمنده تاریخ خواهیم شد ...شرمنده از آن روی که قلم به دستان مزدور اجانب تاریخ را خواهند نوشت و به دربار افاعنه تقدیم خواهند نمود و بسیار سخت است تاریخی که نوشته شده است را تغییر داد مگر آن که واقعیت ها و حقیقت ها را آن گونه که هست مرور و به مردم ارائه کرد تا کسی را یارای تحریف نباشد ...

از این رو است که ما ضرورت مرور تاریخ انقلاب به صورت عام و تاریخ کردستان پس از انقلاب به صورت خاص را احساس کرده و بر آن استمرار داریم و امیدواریم که این تلاش مختصر مورد رضایت حضرت حق قرار گرفته و روح ملکوتی امام خمینی را شاد نماید ...انشاء الله

مفتي زاده: چپی ها در انتخابات تقلب کردند / شوراي شهر سنندج قانوني نيست

ساعت ۶بعد از ظهر دیروز سرانجام رسما اسامی شورای ۱۱نفری شهر سنندج از سوی هیئت ۵نفری این شهر اعلام شد . (۱)

احمد مفتي زاده با این ادعا که در انتخابات شورای شهر تقلب شده است گفت :  انتخابات سنندج،  مفهوم صحيح برگزارنشده است چرا كه هزاران نفر با راهپيمايي، تحصن و اعتصاب و تعطيل بازار،  اعتراض خود را نسبت به تقلب و اعمال زور در انتخابات ابراز داشتند.

مفتي زاده در پاسخ به این سوال که آيا تقلب در انتخابات به همان شدتي است كه عده ای ادعاميكنند ؟ گفت: بله و حتي خيلي بيشتر از آن.

 وي در مورد تلاش گروه‏هاي چپي و اعتراض گرو ههاي اسلامي نسبت به تقلب آنان،  گفت: گروه‏هاي چپ تلاش كردند كه جريان راي گيري بنفع يازده نفر گروه (پيشرو) تمام شود و گروههاي اسلامي هم وقتي كه اين تقلبات را ديدند دسته جمعي از اواسط راي گيري آنرا تحريم كردند و حدود ۱۲ هزار نفر از ثبت نام شدگان،  در انتخابات شركت نكردند.(۲)

با سخنان مفتی زاده مبنی بر تقلب در انتخابات هزاران تن از طرفداران وی در سنندج دست به تظاهرات وسیعی علیه مخالفان خود زدند و در حالیکه احتمال یک برخورد خونین می رفت ولی سرانجام مفتی زاده خود دخالت کرد و طرفدارانش را از هر گونه شدت عملی بازداشت ، هم اکنون شهر سنندج آرام است . (۳)

روحانی نمایانی که خواستار حمایت از منافقین و ضد انقلاب شدند

۳۰۰ نفر از افرادی که گفته می شود از سران و روحانیون کرد منطقه سقز ، تکاب و دیوان دره هستند طی نشستی که امروز در مسجد کریم آباد سقز صورت گرفت خواستار خودمختاری کردستان و حمایت از برخی گروهک ها از جمله منافقین ، چریک های فدایی خلق و حزب دمکرات کردستان شدند .

روحانی نمایان و سران حاضر در جلسه در قطعنامه ای ۱۴ ماده ای بر موارد زیر تاکید کردند : حق تعیین سرنوشت تمام خلق های ایران ، تعیین مذهب رسمی اسلام در قانون اساسی آینده که در آن حق تسنن و تشیع به طور مساوی رعایت شود، نظارت مستقیم شورای هماهنگی روحانیون بر کلیه ادارات دولتی و مراکز آموزشی و فرهنگی ، پشتیبانی از آیت الله طالقانی، محکوم کردن اعمال ناشایست عده ای ضد ملی و ضد دینی ، پشتیبانی از فعالیت های سازمان های چریک های فدایی خلق ، مجاهدین خلق[منافقین] و حزب دمکرات کردستان ، اعطای وام بدون بهره به کشاورزان و احیای کشاورزی و دامداری ، ایجاد کار برای مردم و...(۴)

گفتنی است گروهک هایی که مورد حمایت این افراد قرار گرفته اند در آشوب های کردستان نقش اساسی را ایفا می کنند .

محکومیت تجاوزات فئودال ها و حمایت از آیت الله طالقانی و عزالدین حسینی

مردم بانه در یک راهپیمایی سه ساعته در مورد عواملی که تحت عنوان اتحادیه دهقانان و دفاع از اسلام به توطئه چینی پرداخته اند به دولت و مردم هشدار دادند .

در این راهپیمایی که گروهی از مردم بانه و روستاهای اطراف شرکت داشتند قطعنامه ای در ۹ ماده منتشر شد که اهم موارد آن عبارت است : تقاضای مجازات عاملان حمله و غارت و اخراج روستائیان کرد نشین رضائیه ، رسیدگی به خسارات مالی و جانی کشاورزان رانده شده توسط نمایندگان ملی منطقه تحت نظارت حقوق دانان داخلی و خارجی ، فراهم کردن زمینه بازگشت روستائیان و تضمین امنیت مالی و جانی آنها .

در یکی از مواد این قطعنامه حاضران ضمن حمایت از عزالدین حسینی آمده است : اتهامات مطرح در باره عزالدین حسینی توسط عوامل شناخته شده و با هدف تفرقه اندازی در منطقه و مخدوش کردن اذهان مردم در سراسر کشور صورت می گیرد .

در این قطعنامه از عزالدین حسینی به عنوان رهبر ملی و مذهبی کرد و رئیس هیئت نمایندگی برای مذاکره با دولت در مورد تعیین حق سرنوشت یاد شده است .

اجتماع کنندگان همچنین از آیت الله طالقانی و خانواده وی حمایت کردند .

همچنین به دعوت عزالدین حسینی امام جمعه مهاباد مغازه های این شهر تعطیل شد و گروهی از مردم به عنوان اعتراض به مالکان سابق که روستائیان منطقه ارومیه را از روستاهای خود رانده اند در میدان قاضی محمد اجتماع کردند .

در این اجتماع عزالدین حسینی سخنرانی کرد  و حاضران همچنین از آیت الله طالقانی حمایت کردند .

گروه هایی از مردم سردشت نیز ضمن یک راهپیمایی از آیت الله طالقانی حمایت کرده و خواستار بازداشت و محاکمه عاملان دستگیری فرزندان آیت الله طالقانی شدند . راهپیمایان از عزالدین حسینی نیز حمایت کردند . (۵)

تشنج در سنندج به دنبال تائید نتیجه انتخابات

با اعلام نتایج انتخابات شورای شهر سنندج و پیروزی قابل توجه گروه ائتلافی انجمن ها و جمعیت های اسلامی گروهی از مردم در اعتراض به این انتخابات همچنان به تحصن خود در مسجد جامع سنندج ادامه می دهند . این تحصن وارد ششمین روز خود شده است .

امروز سرانجام کمیته موقت ۵ نفری اداره امور شهر سنندج و مسئول برگزاری انتخابات شورای شهر به دنبال جلسه مشورتی طولانی با یونسی استاندار کردستان ، مفتی زاده و چند تن دیگر اسامی انتخاب شدگان اعلام شد .

بعد از ظهر امروز همچنین نماینده آیت الله طالقانی و احمد مفتی زاده به مسجد جامع سنندج رفتند تا نتیجه انتخابات را به اطلاع متحصنین برسانند و از آنان بخواهند که به تحصن پایان دهند اما متحصنین از این که نتیجه انتخابات قانونی اعلام شده خشمگین شدند و پس از خروج از مسجد در خیابان ها به راهپیمایی پرداختند .

جمعیت که هر آن بر تعدادشان افزوده می شد همراه عده ای از دراویش که ذکر می گفتند و شمشیر و قمه و سلاح گرم بر دست داشتند به طرف میدان آزادی حرکت کردند .

گروهی از جمعیت می خواست به سوی محل دفتر هواداران چریک های فدایی خلق و جمعیت دفاع از آزادی و انقلاب بروند و دفاتر آنان را تخلیه کنند اما چون احتمال برخورد می رفت احمد مفتی زاده چند نفر از روحانیون را مامورجلوگیری از حرکت جمعیت به طرف این محل کرد و خود نیز در میدان آزادی به جمعیت پیوست و از آنان خواست که از تصمیم خود منصرف شوند و مهلتی را تعیین کنند .

در این خصوص یونسی استاندار کردستان با اشاره به شایعاتی که در شهر مبنی بر جهاد مسلمانان و قصد حمله به مراکز و دفاتر جمعیت دفاع از آزادی و چریک های فدایی خلق وجود دارد هدف شایعه پراکنان را ایجاد تشنج در شهر اعلام کرد .

وی تصریح کرد : در حال حاضر عده ای از اهالی سنندج نسبت به برگزاری انتخابات اعتراض دارند که طبق آئین نامه موجود به اعتراضات رسیدگی می شود و دیگر احتیاجی نیست این مسئله کوچک را بزرگ کنیم البته عده ای هستند که می گویند اصلا شورا را نمی خواهیم من از آقای مفتی زاده خواسته ام که به آنها تفهیم کنند و اطمینان بدهند که شورا می تواند نظم و امنیت را در شهر برقرار کند. (۶)

به قاسملو برای دیدار از سرزمین های اشغالی گذرنامه داده نشد

كميته مركزي حزب دموكرات كردستان ايران در ارتباط با دعوت ياسر عرفات رئيس جبهه آزاديبخش فلسطين از حزب دمكرات كردستان براي سفر به لبنان اطلاعيه‌اي منتشر کرد .  

در بخشی از این اطلاعیه آمده است : بنا به دعوت جناب آفاي ياسر عرفات رئيس جبهه آزاديبخش فلسطين از حزب دموكرات كردستان ايران قرار بود هياتي به رياست دبيركل حزب دكتر عبدالرحمن قاسملو به منظور تجديد دوستي ديرين ميان حزب ما وجبهه آزاديبخش فلسطين به لبنان مسافرت  كند.  متأسفانه با اینکه ...نخست وزير نيز دستور لازم را در اين مورد صادر نموده بود اداره گذرنامه حاضر به صدور گذرنامه براي دكتر قاسملو نشد(۷)

گفتنی است یکی از حامیان آشوب در کردستان رژیم صهیونیستی است که ارتباط سران آشوب ها از جمله قاسملو و عزالدین حسینی با این رژیم به تدریج روشن و عیان می شود . تلاش قاسملو برای سفر به سرزمین های اشغالی تحت عنوان دعوت یاسر عرفات رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین در این راستا باید مورد ارزیابی قرار گیرد .  

تحصن هفت روزه در سنندج پایان یافت

تحصن هفت روزه گروهی از مردم سنندج در مسجد جامع این شهر که به دنبال اعتراض گروه موتلفین ، انجمن ها و جمعیت های اسلامی نسبت به کیفیت برگزاری انتخابات شورای ۱۱ نفری آغاز شده بود بعد از مشورت آقایان دکتر یونسی استاندار کردستان ، احمد مفتی زاده و نمایندگان متحصنین و اعضای کمیته موقت ۵ نفری و در پی امضای یک موافقت نامه پایان یافت.

در این موافقت نامه مقرر شد که مردم پس از اعلام نتیجه نهایی انتخابات یک هفته فرصت داشته باشند تا هرگونه اعتراض خود را اعلام دارند . (۸)

پی نوشت

۱- اطلاعات ، ۳۰فروردین ۱۳۵۸، صفحه ۸

۲-اطلاعات ، ۳۰فروردین ۱۳۵۸، صفحه ۳

۳-اطلاعات ، ۳۰فروردین ۱۳۵۸، صفحه ۸

۴-کیهان ، ۲۹ فروردین ۱۳۵۹ ، صفحه ۷

۵-کیهان ، ۲۹ فروردین ۱۳۵۹ ، صفحه ۷

۶-کیهان ، ۳۰ فروردین ۱۳۵۸ ، صفحه ۳

۷-اطلاعات ، ۳۰ فروردین ۱۳۵۸ ، صفحه ۸

۸-اطلاعات ، ۱ اردیبهشت ۱۳۵۸ ، صفحه ۱

 

 

نظر شما