شناسهٔ خبر: 105097 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

بحران کردستان از آغاز تا فرجام – ۱۶

عکس تاسف بار / وقتی افتتاح دفتر یک حزب، شهری را به خاک و خون می کشد / ارتش به سمت نقده حرکت کرد !

کشتار مردم نقده در جریان افتتاح دفتر حزب دموکرات کردستان در شهرستان نقده یک درگیری مسلحانه و خونین پیش آمد که طی آن حداقل ۱۰نفر کشته و ۳۶نفر زخمی شدند .

«نماینده» تلاش دارد که تحولات پس از انقلاب شکوهمند اسلامی را در حوزه های گوناگون سیاسی و امنیتی به بحث بنشیند . در اولین گام می کوشیم تا رخداد ها و تحولات کردستان پس از انقلاب اسلامی را به صورت روزانه و از روزی که این بحران آغاز شد ، ادامه یافت و به پایان رسید بررسی کنیم .

امیدواریم بتوانیم گامی هر چند کوچک در بازخوانی تاریخ انقلاب و اثبات مظلومیت انقلاب شکوهمند اسلامی که از اولین روز پیروزی گرفتار جدایی طلبان و حمایت های بین المللی ابرقدرت ها از آنان شد برداشته باشیم .

شاید برای تعدادی از دوستان و مخاطبان بزرگوار این نوشتار سوال باشد که در شرایط کنونی چه الزام ونیازی به پرداختن به تاریخ کردستان احساس می شود ؟ که این سوال را می توان از منظرهای مختلفی به بررسی نشست و به آن پاسخ گفت .

آن چه که در این مجال ضروری است بدان پرداخته شود ضرورت بازخوانی تاریخ انقلاب اسلامی است . رهبر معظم انقلاب ۶ خرداد ماه سال گذشته طی سخنانی در دانشگاه امام حسین (ع) اظهار داشتند : تاریخ انقلاب را بدانید. این انقلاب مثل خیلی از حرفهای دیگری که در دنیا معمول است، صِرف ادعا نیست؛ یک دامنه‌ی وسیعی از تجربه و عمل در مقابل آن است. این انقلاب آزموده است، تجربه‌شده است. این حرفها، حرفهائی است که در میدان عمل، صدق خود را ثابت کرده است. اگر امام عزیز ما به ما یاد میداد که به خدا توکل کنیم، اعتماد کنیم، حسن ظن داشته باشیم، تلاش کنیم، و میگفت اگر این کار را بکنید، پیروز خواهید شد، این اتفاق افتاد؛ همچنان که در صدر اسلام اتفاق افتاد؛ که امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) در نهج‌البلاغه فرمود: «فلمّا رأی اللّه صدقنا انزل بعدوّنا الکبت و انزل علینا النّصر». این ملت صدق خود را نشان داد، راستگوئی خود را نشان داد؛ وارد میدان شد و در میدان عمل، این فکر و این اندیشه و این مبانی نظری تجربه شد. این را باید شما در تاریخ انقلاب ببینید.

آن چه از فرمایشات آیت الله خامنه ای می توان استنباط کرد این واقعیت بسیار مهم است که باید برای فهم داشته ها به تاریخ انقلاب مراجعه کرد تاریخی که پر است از نشانه ها ؛ از نشانه های مظلومیت تا نمادهای اقتدار و عظمت یک ملت در برابر دشمنان .

کردستان را شاید بتوان نقطه عزیمتی دانست برای دو مقوله ای که ذکر آن رفت . جمهوری اسلامی هم در کردستان مظلوم واقع شد و هم اقتدار و قدرت خود را به جهانیان نشان داد. امروز با گذشت بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب تاریخ کردستان پس از انقلاب مرور نشده است . کسی نمی داند که در آن برهه تاریخی و در آن خطه از سرزمین کهن ایران چه گذشت و این ندانستن زمینه ساز آن شده که دشمنان انقلاب و ایران برای ما تاریخ سازی کنند ...روزی به بهانه قومیت ها و روزی دیگر به بهانه مذاهب و ...

اگر ما تاریخ مظلومیت و اقتدار خود را در کردستان سرافراز مرور نکنیم و نگوئیم که فرزندان معنوی حضرت روح الله برای آزادی و سرافرازی این خطه چه ها که نکشیدند فردا روزی شرمنده تاریخ خواهیم شد ...شرمنده از آن روی که قلم به دستان مزدور اجانب تاریخ را خواهند نوشت و به دربار افاعنه تقدیم خواهند نمود و بسیار سخت است تاریخی که نوشته شده است را تغییر داد مگر آن که واقعیت ها و حقیقت ها را آن گونه که هست مرور و به مردم ارائه کرد تا کسی را یارای تحریف نباشد ...

از این رو است که ما ضرورت مرور تاریخ انقلاب به صورت عام و تاریخ کردستان پس از انقلاب به صورت خاص را احساس کرده و بر آن استمرار داریم و امیدواریم که این تلاش مختصر مورد رضایت حضرت حق قرار گرفته و روح ملکوتی امام خمینی را شاد نماید ...انشاء الله

۳۱ فروردین ۱۳۵۸

کشته و زخمی شدن گروهی در حوادث نقده

در جریان افتتاح دفتر حزب دموکرات کردستان در شهرستان نقده یک درگیری مسلحانه و خونین پیش آمد که طی آن حداقل ۱۰نفر کشته و ۳۶نفر زخمی شدند .

ساعت ۱۱امروز گروه کثیری از اهالی نقده ، بوکان ، مهاباد ، سردشت ، پیرانشهر ، سقز و اشنویه در میدان ورزشی نقده اجتماع کردند .

هنگامی که جمعیت حاضر در ورزشگاه آماده شنیدن سخنان سخنرانان بودند ناگهان گروهی مسلح که در بیرون ورزشگاه مستقر بودند شروع به تیراندازی کردند .

در پی این تیراندازی افراد کرد مسلح حاضر در ورزشگاه شروع به تیراندازی متقابل کردند و مردم نیز بلافاصله ورزشگاه را خالی کردند .

تیراندازی طرفین تا ساعت ۹ شب همچنان ادامه یافت و بنا به گزارش های رسیده در این درگیری ۱۰نفر کشته و ۳۶نفر زخمی شدند .

گزارش دیگری نیز حاکی است در جریان درگیری حدود ۱۰۰نفر از طرفین درگیر به گروگان گرفته شده اند . (۱)

۱ اردیبهشت ۱۳۵۸

اصلاح و حل مشکلات کشور بدون آرامش نمی شود

رهبر انقلاب امروز با گروهی از فرهنگیان کرمانشاه و همدان دیدار و گفت و گو کردند .

امام خمینی در این دیدار نیز با اشاره به توطئه گروهک ها برای جلوگیری از اصلاح کشور فرمودند :« شما ملاحظه ميكنید كه همۀ مشكلاتي كه ما داشتیم در زمان سابق و رژیم فاسد، الآن بخواهیم اصلاح كنیم، مشكلتراشي ميشود. مدرسهها را به هم ميزنند، جوانهاي ما را نميگذارند تحصیل كنند، هر روز به یك بهانه آنها را به خیابان ميكِشند؛ زراعت را نميگذارند، كشاورزي را نميگذارند كه تحقق پیدا بكند، ميروند و فساد ميكنند و از زراعت جلوگیري ميكنند؛ اقتصاد ما را نميگذارند سالم باشد؛ كارگر ما را نميگذارند كار بكند، كارخانههاي ما را نميگذارند به جریان بیفتد. اینها كيها هستند؟ اینها آیا دلسوز ملت هستند كه نميخواهند این مملكت آرامش پیدا بكند؟! آیا ميشود اصلاحي بدون آرامش؟ ميشود در حال جنگ اعصاب و جنگ خارجي و به هم خوردن همۀ اوضاع، قضایا و مشكلات ما حل بشود؟ ميشود با این خرابكاریها كه اینها در تمام اطراف مملكت ما شروع كردهاند ـ گاهي در كردستان، گاهي در بلوچستان، گاهي در جاهاي دیگر مشغول فساد شدهاند ـ ميشود با این امر اصلاح بشود؟»(۲)

اوضاع نقده بحرانی است / تعداد کشته ها و مجروحان مشخص نیست

امروز و امشب نقده وضعی بحرانی داشت ، به علت ادامه تیراندازی های شدید جمع آوری اجساد کشته شدگان میسر نشده است .

شهر نقده تقریبا بین طرفین درگیر تقسیم شده و دو گروه علیه هم جبهه گرفته اند و بسوی هم تیراندازی می کنند .

استاندار آذربایجان غربی اعلام کرد که مذاکرات طرفین هنوز به نتیجه ای نرسیده است و پزشک و امکانات دارویی سخت مورد نیاز است .

مهدی عباسی یادآور شد : در مسیر راه مهاباد به نقده حرکت آمبولانسها به سختی صورت می گیرد .

وی ادامه داد : از افراد حزب دموکرات کردستان که از روز جمعه برای برگزاری میتینگ به نقده آمده اند خواسته شده است که این شهر را ترک کنند و به مخاصمه پایان دهند.

عباسی گفت : به علت شدت تیراندازی ها تعداد کشته ها و مجروحان هنوز مشخص نیست و بایستی برای پایان دادن به غائله نیروهای نظامی و انتظامی مداخله کنند . (۳)

استمداد عزالدین حسینی از امام خمینی

امروز عزالدین حسینی امام جمعه مهاباد و یکی از سران آشوبگران در کردستان که خود یک طرف غائلبه و ماجرا است برای پایان دادن به درگیری نقده طی تلگرامی از امام خمینی استمداد طلبید .

وی از رهبر انقلاب خواست برای پایان دادن به درگیری میان کردها و ترک های نقده اقدامات عاجل و مقتضی صورت گیرد . (۴)

۲ اردیبهشت ۱۳۵۸

ارتش به سمت نقده حرکت کرد

در پی درگیری های اخیر شهر نقده وزیر کشور با انتشار اطلاعیه ای به طرفین درگیری اخطار داد : اگر دست از درگیری برندارند ارتش مداخله خواهد کرد .

در بخشی از اطلاعیه احمد صدر حاج سید جوادی آمده است : جدا دست از برادر کشی و زد و خورد بردارید و به دستورهای هیئت اعزامی از طرف دولت توجه کنید ، در صورتیکه تا ساعت ۴عصر روز یکشنبه [امروز] به درگیری خاتمه ندهید ناچار ارتش جمهوری اسلامی برای جدا کردن طرفین دعوا از یکدیگر و جلوگیری از خونریزی وارد عمل خواهد شد .

ساعت ۱۰و۱۵دقیقه امروز نیز وزیر کشور دومین اعلامیه خود را صادر کرد .

در این اعلامیه با بیان این که ارتش برای پایان دادن به درگیری ارتش به سوی نقده حرکت کرده است آمده است : فورا به این درگیری پایان دهید تا نیازی به مداخله برادران ارتشی نباشد . (۵)

عباس امیر انتظام معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت نیز اعلام کرد به علت شدت درگیری در نقده ارتش ملی از طرف دولت از نزدیک ترین پادگان ها به این منطقه حرکت کرده تا از ادامه درگیری ها جلوگیری کند.(۶)

وی همچنین در مصاحبه ای دیگر ضمن نامعلوم خواندن علل حوادث نقده گفت : تلاش برای متوقف کردن این خونریزی ها به سمت نقده حرکت خواهد کرد . (۷)

کردها و آذری های نقده ای مقیم تهران نیز با مراجعه به دفتر آیت الله طالقانی خواستار عزیمت ایشان به نقده شدند .

این گروه در دیدار با آیت الله مهدوی کنی پیشنهاداتی را در مورد خاتمه جنگ در نقده ارائه کردند .

بر اساس این طرح نیروهای مسلح غیربومی باید از نقده خارج شوند و شورای منتخب پاسداری شهر را به تعداد مساوی یا به نسبت جمعیت کرد و ترک نقده به افراد صالح و خوشنام بسپارد . (۸)

اظهارات عزالدین حسینی درباره حوادث نقده

عزالدین حسینی امام جمعه مهاباد ضمن اظهار تاسف شدید از حوادث نقده تصریح کرد : این جریانات نه به نفع کردها است و نه به نفع ترک ها و باید دولت موقت با آگاهی و بصیرت از تکرار این گونه حوادث ناهنجار و تاسف بارجلوگیری کنند.(۹)

فدائیان خلق خواستار آتش بس بدون قید و شرط شد

سخنگوی سازمان چریک های فدایی خلق در مصاحبه ای مطبوعاتی با ابراز تاسف از وقوع درگیری های خونین میان ترک ها و کردهای نقده هرگونه ادامه جنگ افروزی را محکوم کرد و خواستار آتش بس بدون قید و شرط از سوی طرفین درگیری ومجازات سریع مسببان واقعه شد . (۱۰)

کشتار مردم نقده

تصویری تاسف بار از کشتار مردم نقده توسط ضد انقلاب

جمعیت کردهای مقیم مرکز در تلگرامی به نخست وزیر و وزیر کشور تقاضا کردند از توسعه و تشدید مخاصمه در نقده جلوگیری شود و با اعمال حسن نیت ندای مسالمت آمیز رهبران دینی و سیاسی کردستان پاسخ مساعد داده شود . (۱۱)

۳ اردیبهشت ۱۳۵۸

جنگ ترک و کرد توطئه امپریالیسم

در پی حوادث نقده جبهه دموکراتیک ایران در پیامی خاطرنشان کرد که اتحاد و همبستگی همه نیروهای آزاد تنها راه ناکام ساختن توطئه های نفاق افکنانه است .

این جبهه هدف از ایجاد این حوادث در شرایط کنونی را توطئه امپریالیسم به کمک عناصر ضد انقلابی و عوامل رژیم سابق برای آماده کردن شرایط بازگشت اختناق و دیکتاتوری دانست و خواهان پایان دادن به این مناقشات شد . (۱۲)

ژاندارمری در نقده مستقر می شود

یک واحد ژاندارمری به جای نیروهای ارتش در نقده استقرار خواهد یافت .

در پی درگیری های میان ترک ها و کردهای نقده نیروهای ارتش جمهوری اسلامی برای میانجیگری میان گروه های درگیر در مواضع شهر مستقر شدند .

سرهنگ عزت الله ممتاز فرمانده ژاندارمری کل کشور خبر عزیمت یک واحد ژاندارمری به نقده را نیز اعلام داشت . (۱۳)

سرلشکر غلامحسین صادقی رئیس ستاد لشکر ۶۴ ارومیه نیز اعلام کرد پس از ورود تانک ها و واحدهای نظامی به نقده آرامش برقرار و تیراندازی ها به طور کلی قطع شده است .

سرلشکر ناصر فربد رئیس ستاد کل ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز از دستورات وزیر کشور مبنی بر جلوگیری از زد و خوردها و برادرکشی و خونریزی در نقده سخن گفت . (۱۴)

جلسه آشتی مفتی زاده و عزالدین حسینی در کرمانشاه برگزار می شود

برای رفع اختلاف بین عزالدین حسینی و مفتی زاده و اتحاد بین گروه های کرد جلسه آشتی در کرمانشاه برگزار می شود .

محمد ربیعی امام جمعه اهل تسنن کرمانشاه با اعلام این خبر کرمانشاه را به عنوان یک شهر بی طرف برای این امر مناسب دانست و گفت : برای جلوگیری از خونریزی تصمیم گرفته شد از این پس در مدارس شهر تحریکاتی صورت نگیرد و رادیو و تلویزیون در اختیار همه باشد .

به گفته ربیعی این جلسه قرار بود چند روز پیش در سنندج تشکیل شود که با تحصن مردم در مسجد جامع شهر جلسه مورد نظر تشکیل نشد و تصمیم گرفتیم این جلسه را در یک شهر بی طرف یعنی کرمانشاه تشکیل دهیم . (۱۵)

دادستان انقلاب کرمانشاه استعفا داد

به دنبال امتناع سربازان پادگان صالح آباد کرمانشاه از تحویل سرباز وظیفه ای که به اعدام محکوم شده است دادستان انقلاب اسلامی این شهر استعفا کرد .

سربازان پادگان برای مراقبت از سرباز محکوم به اعدام در گروه های ۳۰ نفری تقسیم شده و هرگروه به نوبت کار محافظت از زندانی را همراه با مراقبین زندان انجام می دهند .

دادستان انقلاب اسلامی کرمانشاه در مورد علت استعفای خود اظهار داشت  : در تلگراف خود به دادستان کل انقلاب اسلامی ایران علت استعفای خود را کمبود امکانات ، عدم همکاری مقامات محلی ، تهدید و دخالت بعضی از افراد غیرمسئول ذکر کردم و یادآور شدم که با این مشکلات ادامه کار ممکن نیست .

وی افزود : به عقیده من و طبق تحقیقاتی که به عمل آوردیم عامل اصلی این حادثه رئیس زندان صالح آباد کرمانشاه است که به سربازان و افسران نگهبان زندان دستور داد به هیچ وجه محکوم را برای اجرای حکم تحویل ندهند و من چون از درگیری های مسلحانه چون نقده و سنندج و گنبد کاووس می ترسیدم از سمت خود استعفا دادم . (۱۶)

علی رغم ورود ارتش نقده همچنان ناآرام است

علی رغم ادعای برخی مقامات ارتش مبنی بر آرامش در نقده کیهان امروز گزارش داد به رغم ورود نیروهای ارتش به شهر نقده تیراندازی ها به طور پراکنده ادامه داشته است .

بر اساس این گزارش تلاش های روحانیون مقامات دولتی و حزب دمکرات کردستان برای حل مسالمت آمیز مناقشات به جایی نرسیده است و در حال حاضر یک نگرانی عمده به دلیل احتمال کشیده شدن دامنه جنگ به مهاباد وجود دارد . (۱۷)

پی نوشت ها

1-اطلاعات ، ۱اردیبهشت ۱۳۵۸، صفحه ۲

2-صحیفه امام ، جلد ۷، صفحه ۸۰

3-اطلاعات ، ۲اردیبهشت ۱۳۵۸، صفحه ۲

4-اطلاعات ، ۲اردیبهشت ۱۳۵۸، صفحه ۲

5-اطلاعات ، ۲اردیبهشت ۱۳۵۸، صفحه ۲

6-کیهان ، ۲ اردیبهشت ۱۳۵۸ ، صفحه ۲و۳

7-کیهان ، ۳ اردیبهشت ۱۳۵۸، صفحه ۳

8-کیهان ، ۳ اردیبهشت ۱۳۵۸ ، صفحه ۲

9-اطلاعات ، ۳ اردیبهشت ۱۳۵۸ ، صفحه ۱

10-اطلاعات ، ۳ اردیبهشت ۱۳۵۸ ، صفحه ۸

11-کیهان ، ۲ اردیبهشت ۱۳۵۸ ، صفحه ۲

12-اطلاعات ، ۳ اردیبهشت ۱۳۵۸ ، صفحه ۸

13-کیهان ، ۴ اردیبهشت ۱۳۵۸ ، صفحه ۲

14-کیهان ، ۳ اردیبهشت ۱۳۵۸ ، صفحه ۱

15-کیهان ، ۳ اردیبهشت ۱۳۵۸ ، صفحه ۷

16-کیهان ، ۳ اردیبهشت ۱۳۵۸ ، صفحه ۷

17-کیهان ، ۳ اردیبهشت ۱۳۵۸ ، صفحه ۷

 

 

نظر شما