شناسهٔ خبر: 170043 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

عضو مجمع نمایندگان خوزستان:

تصمیم اشتباه انتقال آب، جنوب کشور را به کویر تبدیل می کند

مجتبی یوسفی عضو مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس یازدهم گفت: خشک شدن رود کرخه در نتیجه اجرایی شدن سیاست‌های اشتباه دولت بوده است.

به گزارش «نماینده» مجتبی یوسفی در موردبی‌توجهی به خشکی رودخانه کرخه گفت: نگاه‌ها به محیط زیست باید همراه توسعه یافتگی باشد نه اینکه با نگاه‌های کوتاه مدت بدون برنامه ریزی همراه باشد؛ به بیانی دیگر صبر کنیم تا خشکسالی رخ دهد، سپس منتظر عکس العملی سازنده از طرف مسئولان باشیم. 

ایران به لحاظ شرایط اکوسیستمی در پهنه خشک کره زمین قرار دارد

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی افزود: خشک شدن رود کرخه در نتیجه اجرایی شدن سیاست‌های اشتباه دولت بوده است که شاهد از بین رفتن کشاورزی این منطقه هستیم. راهکارهای نادرست از سدسازی و انتقال آب بین حوزه‌ای و روش‌های منسوخ آبیاری کشاورزی همه در کنار هم کمبود آب و بحران بی‌آبی را برای کشور رقم زده است. در این میان شاهد خشکی زاینده رود، کرخه، کارون، ارومیه و .... هستیم. باید بپذیریم که ایران به لحاظ شرایط اکوسیستمی در پهنه خشک کره زمین قرار دارد. در کنار تمام سیاست‌های نادرست امروزه شاهد احداث صنایع آب‌بر در شهرهای خشک هستیم که این موضوع به مسئله بحران بی‌آبی بیشتر دامن زده است.

سخنگوی فراکسیون شوراها و مدیریت شهری و روستایی در مورد حل مشکل بی‌آبی گفت:  برای حل مشکل بی‌آبی به جای توجه به موضوعاتی مثل توسعه پایدار، به موضوعاتی توجه می‌کنیم که منجر به چالش کشیدن مسائل زیست محیطی می‌شود. کشور ما از شمال و جنوب به دریا متصل است. این فرصت طلایی برای بهره برداری از صنایع آب بری مثل فولاد و پتروشیمی است که به دلیل سوءمدیریت، این صنایع را در شهرهای کویری احداث می‌کنیم که به اکوسیستم خدشه وارد می‌کنند و باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی برای توسعه پایدار می‌شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل سیاست‌های اشتباه سرزمینی در حوزه منابع آبی شاهد اتفاقات ناخوشایندی در شرق کشور به ویژه در استان سیستان و بلوچستان هستیم که این بی مدیریتی دو موضوع مهاجرت و حاشیه نشینی را به همراه دارد. از همه مهمتر عملا امنیت پایدار با خارج شدن از مرزها روبرو خواهیم بود و باید هزاران میلیارد تومان خرج کنیم تا امنیتی که به واسطه مردم تامین می‌شد، با نیروی نظامی تامین کنیم. این تجربه شکست خورده شرق کشور است و اکنون می‌خواهند این برنامه را در غرب کشور مثل خوزستان، ایلام، بوشهر و حتی کرمانشاه پیاده کنند. چه اصراری است که در کنار این همه سوءمدیریت‌ها به توسعه  پایدار توجه نمی‌کنیم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر سیاست اشتباه انتقال آب منجر شده تا ما شاهد هجمه عظیمی از ریزگردها باشیم که این موضوع مشکلات عدیده دیگری را به همراه داشته است و عملا سلامتی مردم را تهدید می‌کند. باید مصرف آب را با توجه به آمایش سرزمینی مد نظر قرار دهیم.
عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم ادامه داد: با سیاست اشتباه انتقال آب تصمیم داریم، جنوب کشور را به کویر دیگر تبدیل کنیم تا شاید بتوانیم در نقاط دیگر کشاورزی را ایجاد کنیم. خشک شدن رود کرخه در نتیجه اجرایی شدن سیاست‌های اشتباه دولت بوده است که شاهد از بین رفتن کشاورزی این منطقه هستیم.

یوسفی تصریح کرد: برای حل مشکل رودخانه کرخه باید مشکل حقابه این منطقه تامین شود و همچنین اجرایی کردن طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری بود که در ابتدا این طرح ۸۰۰ هزار هکتار را شامل می‌شد و همچنین استان‌های ایلام و خوزستان را دربرمی‌گرفت که هم کمکی به امنیت پایدار غذایی بود و هم توسعه کشاورزی را  دربرمی‌گیرد .

عضو مجمع نمایندگان خوزستان در پایان خاطرنشان کرد: بحث‌های انتقال آب با جلساتی با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست مورد بررسی قرار گرفت؛ پروژه‌های محیط زیست نیازمند به کار پژوهشی و کارشناسی هستند.اگر چنین طرح‌هایی ادامه داشته باشند، باعث بهم خوردن اکوسیستم می‌شوند. همچنین از محل صندوق توسعه ملی حدود ۴۵۰۰ هزار میلیارد تومان اختصاص داده شده که با توجه به تاخیر ۲۰ ساله‌ای  که این طرح داشته است، امیدواریم با راه اندازی آن شاهد رونق کشاورزی به ویژه در تولید نهاده‌های دامی باشیم.

پایان پیام/

نظر شما