شناسهٔ خبر: 172686 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

اعظمی :

برنامه‌های جزیره‌ای حلال مشکل بی آبی کشور نیست

ذبیح الله اعظمی ساردویی عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت: خبرهای از کم بارشی پاییز در راه است و هیچ گونه برنامه جامع و کاملی برای این بحران وجود ندارد به بیانی تابستانی طولانی تا عمق پاییز خواهیم داشت.

به گزارش «نماینده» ذبیح الله اعظمی ساردوئی در مورد حل معضل بی آبی در برنامه‌های وزرای دولت سیزدهم گفت: چهار وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم از وزیر نیرو و جهاد کشاورزی تا وزیر کشور و صنعت و معدن و تجارت با بیش از ۱۲۵ صفحه برنامه کتبی که پیش بینی کرده اند؛ متاسفانه کارآمدی برای مدیریت بحران بی آبی کشور نداشته‌اند، وزرایی که عملکرد هریک از آنها با آب کشور گره خورده است.

آب یک مسئله چند وجهی

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: معضل آب تنها مشکل دولت سیزدهم نخواهد بود بلکه بحران بی آبی از یک دهه قبل با خشکی دریاچه ارومیه آغاز شد و امروزه  خود را در قالب خشکی هامون، جازموریان، کارون، هورالعظیم و….  نشان داده است. در حقیقت آب یک مسئله چند وجهی بوده و نیازمند یک برنامه استراتژیک مدون قابل اجرا است و همه سازمان‌ها و نهادها نمی‌توانند با برنامه‌های جزیره‌ای موضوع و مسئله بی‌آبی را حل کنند.وی ادامه داد: وزیر نیرو با ۳۱  صفحه برنامه به صورت جزئی به مصوبات بی آبی کشور پرداخت، وزیر جهاد کشاورزی با نزدیک به ۱۰۰ صفحه برنامه کلی در راستای برنامه به تحول کشاورزی با رویکرد جهادی و ۱۶ صفحه برنامه جزئی در راستای بی آبی، وزیر صنعت، معدن و تجارت ۴۴ صفحه برنامه بدون کلامی از صنایع آب بر و وزیر کشور با برنامه ۳۴ صفحه پیش نویس برنامه بدون اشاره به تنش بی آبی به موضوع باران‌های سیل آسا اشاره و در مجموع چهار وزیر پیشنهادی بدون توجه به ابرچالش معضل بی آبی در دقیقه نود رای اعتماد نمایندگان را دریافت کرده‌اند. حتی وزیر امور خارجه هم برای جلب رای اعتماد نمایندگان مجلس در برنامه خود از دیپلماسی آب صحبت کرد و وعده‌های زیبایی را مطرح کرد.

وزرا برنامه‌های پیشنهادی را به آرزو تبدیل نکنند

اعظمی با اشاره به معضلات شدت گیری بحران خشکسالی اظهار کرد: از کشاورزی سنتی گرفته تا کشت محصولات آب‌بر، آبخیزداری، آبخوان داری، عدم ناتوانی در بهره گیری دیپلماسی آب، کم توجهی به سیستم‌های نوین آبیاری و...از جمله ضعف‌هایی است که باید توسط یک برنامه کلی حل و فصل شود، زمانی که سخن از برنامه در میان است باید راهکارهای عملی هم برای آن عنوان شود. بیشتر برنامه وزرای دولت سیزدهم اِلمان و آرزو بود که عنوان شد و تا برنامه قابل اجرا خیلی فاصله داشتند.

امنیت غذایی در خطر است

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: عاقل آن است که اندیشه فردا بکند، خبرهایی از کم بارشی پاییز در راه است و هیچ گونه برنامه جامعی برای حل این بحران وجود ندارد به بیانی تابستانی طولانی تا عمق پاییز خواهیم داشت. این کم بارشی بر روی تولید محصولات کشاورزی تاثیر گذاشته است و کاهش ذخیره منابع و ذخایر آب سدهای کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و دیگر شهرهای کشور  را در کاهش تولیدات محصولات کشاورزی در فصل پیش رو خواهیم دید و به عبارت دیگر امنیت غذایی در خطر است. به فرض مثال هر ساله ۱۰ الی ۱۲ میلیون تن تولیدات گندم داشتیم اما در سال جاری این رقم به میزان ۷ میلیون تن کاهش پیدا کرده است.

نبود برنامه مدون برای حل مشکل بی‌آبی

وی ادامه داد: بحران بی آبی در سال جاری بی سابقه ترین بحران در طی ۵۰ سال گذشته بوده است و تاکنون نه از دولت دوازدهم و دولت سیزدهم برنامه مدونی برای حل بحران بی آبی وجود نداشته است و این بی آبی امنیت غذایی مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی یادآور شد: کشور ما به لحاظ منابع آبی و دیگر منابع بسیار غنی بوده است اما به دلیل سوء مدیریت‌ها امروز در وضعیت خشکسالی قرار دارد و حتی ما شاهد بودیم نیاکان ما در هزاران سال پیش با ابتکار عمل و حفر چاه‌ها و طراحی قنات‌ها؛ آب را از دل زمین به سطح آوردند که نشان از برنامه‌های متناسب با امکانات و اقلیم خشک ایران می‌دهد .نماینده مردم در مجلس یازدهم در پایان خاطر نشان کرد: تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی یکی از اصلی‌ترین شعارهای دولت سیزدهم است  اما جای سوال اینجاست آیا این و ساخت و ساز نیاز به آب ندارد؟ وزیر صمت آب مورد نیاز صنایع و معادن بخصوص صنایع آب‌بر مثل فولاد و پتروشیمی را چگونه تامین خواهد کرد؟ آیا وزیر خارجه در حل مناقشات آبی مرزهای کشور و دیپلماسی آب موفقیتی خواهد داشت؟ یا وزیر نیرو برنامه توسعه نصب کنتور هوشمند و حفظ ذخایر آب زیر زمینی را در اولویت قرار خواهد؟ و دست آخر وزیر جهاد کشاورزی اجرای سیستم‌های نوین آبیاری را به صورت کاملا رایگان در روستاها در دستور کار خود قرار خواهد داد؟ بدون شک زمان در آینده به همه این سوالات پاسخ خواهد داد.

نظر شما