شناسهٔ خبر: 170756 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به خطر افتادن امنیت غذایی در کشور:

بحران سوء مدیریت کشور را درنوردید

مجتبی یوسفی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بی توجهی‌ مسئولان در تامین کالاهای اساسی به همین منوال ادامه داشته باشد نه تنها شاهد کاهش و کمبود گوشت قرمز در کشور خواهیم بود بلکه با کمبود عرضه نشدن فرآورده‌های لبنیاتی هم روبرو خواهیم بود.

به گزارش «نماینده» مجتبی یوسفی در مورد بی توجهی به منابع آبی و دامی کشور گفت: در حال حاضر امنیت غذایی مردم در این شرایط اهمیت بسیار زیادی دارد، دولت‌ها به جای وعده‌های ناکارآمد باید به فکر معیشت مردم باشند، دعواهای سیاسی و نپرداختن به دغدغه‌های اصلی مردم، که در ایام انتخابات شاهد آن هستیم نه تنها معضلات و آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی را کاهش نمی‌دهد بلکه باعث شدت گیری آنها هم می‌شود.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی افزود: از سال گذشته به صورت متمادی در مورد کمبود و گرانی اقلام اساسی مردم به واسطه موضوعات مختلف به دولت تذکر دادیم؛ حتی طبق ماده ۲۳۴ وزیر جهاد را به مجلس خوانده و به دستگاه قضایی معرفی کرده و بارها تکرار کردیم که از مرغداران حمایت نمی‌شود نه تنها عکس العمل مناسبی شاهد نبودیم حتی شاهد رشد فزآینده قیمت مرغ هم بودیم، این ماجرا در حال حاضر برای گوشت قرمز در حال رخ دادن است.

سوء مدیریت‌ها از شمال تا جنوب کشور

وی ادامه داد: سوء مدیریت‌ها در حوزه منابع آبی کشور از شمال تا جنوب، از ارومیه تا زاینده رود و کارون امروز خود را در قالب مشکلات زیست محیطی نشان داده و در حال حاضر چندین استان کشور با مشکلات بی آبی در حد بحران مواجه هستند؛ این بی آبی کشاورزی و دامپروری بسیاری از استان‌های و روستاهای کشور را تهدید می‌کند. باید بپذیریم ۲۷ درصد جامعه ما در روستاها زندگی می‌کنند. بیشتر آنها با کشاورزی و دامپروری امرار معاش می‌کنند، این موضوع در مجلس چندین بار طرح سوال شد اما از طرف متولیان امر رسیدگی لازم صورت نگرفت.

عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد:  اگر بی توجهی‌ مسئولان در تامین کالاهای اساسی به همین منوال ادامه داشته باشد نه تنها شاهد کاهش و کمبود گوشت قرمز در کشور خواهیم بود که برگرفته از تامین نشدن نهادهای دامی سبک و نیمه سبک است بلکه شاهد عرضه نشدن فرآورده‌های لبنیاتی در کشور هم خواهیم بود، از طرفی به دلیل کاهش بارندگی و کمبود منابع آبی کشور کشاورزی بسیاری از استان‌ها در مرز نابودی قرار دارد، اگر برنامه ریزی درستی از کاشت تا برداشت ارائه می‌شد امروز شاهد مشکلات پیش پا افتاده در حوزه کشاورزی نبودیم.

یوسفی یادآور شد: بحران بی آبی نه تنها دامن کشاورزان را می‌گیرد، بلکه شاهد از بین رفتن احشام بسیاری دامپروران خواهیم بود که در کنار کمبود آب با مشکلاتی نظیر مسمومیت آبی و بی آبی دست و پنجه نرم می‌کنند. اگر کارمندی چند ماه حقوق دریافت نکند آیا می‌تواند امورات زندگی خود را سرو سامان دهد.این مشکلات برای کشاورزان و دامپروران که اکثرا در سال یکبار محصولات خود را به فروش می‌رسانند دو چندان است.

وی افزود: تلف شدن دام در شرایط بحران بی‌آبی و کمبود آب باید مورد توجه قرار بگیرد، از بین رفتن کشاورزی و دامپروری یعنی رشد حاشیه نشینی و معضلات دیگر، امروزه مشکلات کشور از بی آبی تا کمبود و گرانی کالاهای اساسی نشات گرفته؛ این بی برنامگی دولت که تا این لحظه هم ادامه داشته است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: نبود نهادهای دامی در کناربحران آبی از جمله موضوعاتی است که اگر پیگیری می‌شد، امروزه کشاورزان و هم دامپروران کشور را دچار مشکل نبوده‌اند.

نظر شما