شناسهٔ خبر: 171670 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

یوسفی با انتقاد از سوء مدیریت در بحران آب:

خشکسالی داشته های خوزستان را با خود برد/ خشکی هور العظیم و مرگ ماهیان فیلم مستند نیست

مجتبی یوسفی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: تصاویری از مرگ ماهیان در شط علی منتشر می شود و شاهد مرگ احشام در نزدیکی تالاب هور العظیم هستیم که همگی حقیقت قربانی شدن محیط زیست است نه یک مستند دیدنی!

به گزارش «نماینده» مجتبی یوسفی در مورد بی آبی خوزستان و اعتراضات مردم در خصوص این بحران خشکسالی گفت: سوءمدیریت‌ها در کشور منجر به رشد معضلات زیست محیطی شده که قرار گرفتن کشور در نیمکره خشک زمین بهانه‌ای برای  شدت گیری خشکسالی در سایه بی توجهی‌ها است، اگر در منطقه خشک کره زمین قرار داریم سیاست‌های ما در حوزه کلان آبی در راستای برنامه‌های بین المللی و علمی پایه گذاری شود، کجای دنیای صنایع آب‌بر را در کویر احداث می‌کنند در همین چند ماه گذشته شاهد افتتاح صنایع آب‌بری در استان‌ها کویری کشور بودیم که منجر به شکل گیری پروژه‌های انتقال آب گاهی به صورت غیر قانونی شد که شاهد افزایش کم آبی در استان‌های جنوبی از خوزستان، سیستان و بلوچستان گرفته تا کرمان هستیم.

یوسفی تاکید کرد: سیاست‌های نادرست در حوزه آبی امروزه خشکی تالاب‌ها و رودخانه‌های کشور را به همراه داشته از هور العظیم گرفته تا شادگان و حمیدیه امروزه قربانی بی برنامگی‌های زیست محیطی هستند، در کنار سوء مدیریت‌ها تغییرات اکوسیستمی معیشت مردم را تحت تاثیر قرار داده است.عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: زمانی که با سیاست‌های اشتباه دریاچه ارومیه خشک و تبدیل به دریاچه نمک شد, حدود ۵ الی ۶ استان همجوار تحت تاثیر قرار گرفتند. این خشکسالی منجر شد تا ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه شکل بگیرد و هزاران میلیارد تومان هزینه احیای دوباره آن می‌شود؛ البته اگر این امر ممکن شود! در حدود ۱۵ سال گذشته ما پدیده به نام ریزگردها در خوزستان و غرب کشور نداشتیم، مدیریت نادرست حوزه آبی امروزه معیشت مردم را به خطر انداخته و در حمیدیه، آبادان، شادگان، سوسنگرد، هور العظیم و … از شدت بی آبی مردم شاهد تلف شدن دام مولدشان هستند. 

عضو مجمع نمایندگان خوزستان تصریح کرد: در شرایط کنونی حیات مردم در برخی از نقاط به آب گره خورده است و ما شاهد هدر رفت آب در گوشه‌ و کنار کشور برای خلق زیبایی هستیم، تصاویری که امروز از مرگ ماهیان در شط علی منتشر می‌شود و شاهد مرگ احشام در نزدیکی تالاب هورالعظیم هستیم حقیقت قربانی شدن محیط زیست است نه یک مستند دیدنی! در دین ما بارها به مهربانی با موجودات زنده‌ سفارش شده است. 

از سیل تا خشکسالی خوزستان را تهدید می‌کند

یوسفی اظهار کرد: هنوز خسارات مالی سیل دو سال قبل جبران نشده که امروز شاهد خشکسالی مزارع و مرگ احشام مولد هستیم، این سوءمدیریت‌ها غیر از هزینه زیادی بر دوش مردم حاصلی نداشته است، برخی از مسئولان با بخشی نگری خود امنیت ملی کشور را به خطر می اندازند.عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: به دلیل بی توجهی به استان‌های مرزی  شرق کشور مثل سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی خالی از سکنه شده است، اگر این بی توجهی به حوزه محیط زیست در استان‌های غربی ادامه داشته باشد؛ دولت‌ باید هزاران میلیارد تومان هزینه کند تا امنیت به این مرزها را باز گرداند. دقیقا دوسال قبل با انتقال آب از سرشاخه‌ها شاهد رشد ریزگردها در شهرهای جنوبی بودیم که تا پایتخت هم رسیدند.

فرصت‌ها در خوزستان می سوزد

نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: استان خوزستان با تولید ۱/۳ دهم محصولات کشاورزی رتبه اول امنیت غذائی را دارد، گندم  و نهاد دامی که می‌توانستیم در خوزستان تولید کنیم به دلیل سود جویی عده‌ای ممکن نشد؛ این ظرفیت شهرهای جنوبی می‌توانست زمینه تولید پروتئین کشور باشد و تا شاهد مرغ کیلویی ۳۵ هزار تومان در قالب صف‌های عریض و طویل نباشیم. بی‌آبی جنوب کشور تنها روی مردم شهرهای جنوبی کشور تاثیر نمی‌گذارد بلکه امنیت غذایی کشور را به مخاطره می‌اندازد.

خشکی نخل‌ها در سایه بی آبی

عضو هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: در حال حاضر شاهد خشک شدن دومیلیون اصله نخل در آبادان، خرمشهر، حمیدیه و...هستیم، تولیدات شهرهای جنوبی در خرما به قدری مناسب بود که همین نیاز داخلی را تامین می کرد و هم منجر به ارز آوری می‌شود. در حال حاضر به دلیل بی توجهی در حوزه آبی هم شاهد کم آبی هستیم و شوری آب را تحمل می‌کنیم. اگر این سوء مدیریت‌ها ادامه داشته باشد استان‌های جنوبی از خوزستان گرفته تا آبادان  خالی از سکنه خواهد شد و شاهد رشد حاشیه نشینی تهران و کلانشهرهای دیگر خواهیم بود.

با سوء مدیریت‌ها نمک به زخم دامداران و کشاورزان نپاشید

وی یادآور شد: با سوء مدیریت‌ها نمک به زخم دامداران و کشاورزان نپاشید، سیاست‌های نادرست در حوزه کشاورزی منجر به از بین رفتن کشاورزی و سلاخی دام‌های مولد شده است مردم کشور به ویژه مردم خوزستان همیشه همراه و همگام نظام و انقلاب بوده‌اند. دور از انصاف است که امروز در سایه کم آبی مورد بی توجهی واقع شوند، در بودجه امسال مجلس کاشت برنج در برخی از استان‌ها ممنوع شد تا بتوانیم ذخایر آبی را ذخیره کنیم اما شاهد کاشت برنج در استان های خراسان جنوبی هستیم.

یوسفی با انتقاد از رشد معضلات در خوزستان گفت: خوزستان در زمستان شاهد گرفتگی فاضلاب‌ها و در فصول گرم سال شاهد بی آبی است . دیگر پاسخی برای این سوء مدیریت‌ها نداریم که بدهیم، از دولت منتخب انتظار داریم این سوء مدیریت‌ها را به درستی بررسی کنند چرا در کویر کشور باید صنایع آب‌بر احداث کرده و این صنایع را توسعه دهیم؟!

وزیر نیرو با کدام روش پیش رفت؟

وی ادامه داد: در ماه‌های پایانی عمر دولت وزیر نیرو چنان بلایی سر آب و برق آورد که هر روز یکی از انرژی‌های کشور قطع هستند، باید وزیر نیرو پاسخ دهد با کدام روش پیش می‌رود که صنایع آب بر در استان‌های خشک احداث می‌شود؟ آن هم در کشوری که شمال و جنوب آن دریا است. صبر مردم در استان‌ها محروم حدی دارد این مردم نان بازوی خود را می‌خورند، پاسخی برای مشکلات پیش آمده نداریم چراکه مسئولان و متولیان امر عکس العملی ندارند، این دور باطل و پارادوکس ایجاد شده را پاسخی به مردم نیست! دوسال قبل مردم قربانی سیل بودند و امروز بی آبی به مشکلات مردم دامن زده است.عضو هیئت رئیسه مجلس در پایان خاطر نشان کرد: برخی از وزرا باید آرزوی مسئولیت را در نظام جمهوری اسلامی ایران به گور ببرند با خسارات جبران ناپذیری که از خود به جای گذاشته‌اند. بودجه هنگفتی که برای احیای محیط زیست اختصاص داده شده  امروزه شاهد مخروبه ای از محیط زیست هستیم.

نظر شما