شناسهٔ خبر: 114145 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

متن و حاشیه جلسه کم سابقه مجلس برای برجام؛

رأی شکننده نمایندگان به کلیات طرح یک فوریتی/ لاریجانی: زد و بند پشت پرده ای در کار نیست

جلسه مجلس برای طرح هسته ای/* جلسه علنی امروز مجلس به بررسی طرح یک فوریتی "اقدام متناسب و متناظر دولت جمهوری اسلامی در اجرای برجام" اختصاص داشت و پر از حاشیه های خواندنی بود.

گروه مجلس «نماینده» - جلسه علنی امروز مجلس با حضور نمایندگان مجلس و تعدادی از مقامات دولتی، از جمله محمدجواد ظریف (وزیر امور خارجه) سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی (اعضای تیم مذاکره کننده) و مجید انصاری (معاون پارلمانی رئیس جمهور) آغاز شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان کلیات طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام را مورد بررسی قرار دادند. وکلای ملت پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان طرح مذکور در نهایت کلیات این طرح را با ۱۳۹ رای موافق، ۱۰۰ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع تصویب کردند. در این جلسه سیدبهبول حسینی، کاظم جلالی، ابراهیم نکو و هادی قوامی به عنوان موافقان کلیات طرح و مهرداد بذرپاش، علیرضا زاکانی، حسین طلا و الیاس نادران به عنوان مخالفان طرح مذکور صحبت کردند.

جلسه امروز حاشیه‌های بسیاری در پی داشت که از جمله آن می‌توان به اخطارها و تذکرات متعدد وکلای ملت نسبت به بررسی این طرح در صحن بهارستان اشاره کرد. گعده نمایندگان شاخص دو فراکسیون در اطراف صحن علنی مجلس از دیگر حاشیه‌های جلسه بررسی طرح برجام در صحن بهارستان بود.

گفتنی است جزئیات طرح برجام در روز سه‌شنبه این هفته در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد.

 

دفاع رئیس مجلس از طرح یک فوریتی در سخنان پیش از دستور

علی لاریجانی در نطق پیش از دستور که بخش اعظم آن به شهادت سردار همدانی و مسائل منطقه ای از جمله وضعیت سوریه و داعش اختصاص داشت، در جملاتی طرح یک فوریتی هسته ای را نیز مورد حمایت قرار داده و در دفاع از این طرح گفت: مذاکره هسته‌ای حدود ۳ سال طول کشید، گرچه به تعبیر رهبری آمریکایی‌ها در همین مذاکره هم تلاش کردند از راه‌های مختلف خلاف منافع ملت راهی بیابند، اما در کل با دقت مذاکره کنندگان و هدایت رهبری معظم توفیق نیافتند. گرچه ممکن است در برخی موارد لغزش‌هایی باشد که باید در اجرای آن توجهی بیشتر کرد و در طرح پیشنهادی نیز در این موارد احکامی آورده شده است.

 

پیرمؤذن: بخاطر کاسبان تحریم، استمرار فشار معیشتی را کلید نزنید/ حسینیان: کسی از خانواده ام به خارج پناهنده نشده که رفع تحریم تاثیری در منافعم داشته باشد

پس از نطق لاریجانی تقاضای تغییر دستور نمایندگان مطرح شد و موافق و مخالف تغییر دستور در این خصوص صحبت کردند.

حسینیان، نماینده تهران در مخالفت با تغییر دستور گفته بود: آئین‌نامه داخلی مجلس به هیأت رئیسه اجازه می‌دهد اگر دوفوریت طرحی رای نیاورد لااقل ۱۰ روز در کمیسیون روی آن کار شود اما شما اینقدر دستپاچه‌اید که طرح اجرای برجام را ۲۴ ساعته در کمیسیون امنیت ملی به رای گذاشتید. در بعضی کمیسیون‌های دیگر هم به حد نصاب نرسیده است.

پیرمؤذن نیز پس از حسینیان در اظهاراتش برای موافقت با تغییر دستور گفت: این طرح با همت رئیس مجلس و همه صاحب منصبان کشور تدوین شده است. بیش از ۸۶ درصد ملت طالب اجرا شدن برجام هستند. به خاطر تعداد محدود کاسبان پشت پرده تحریم، استمرار فشار معیشتی بر ملت را کلید نزنید.

این سخن پیرمؤذن واکنش نماینده تهران را در پی داشت و حسینیان به دفاع از خود پرداخت. وی گفت: من نه منافعی در تحریم ها دارم ونه در رفع تحریم ها! کسانی که ادعا می کنند ۸۵ درصد مردم با توافق موافقند، پس لابد ما را در مقابل مردم می دانند که روی حضور دوباره مان در مجلس خط کشیده ایم! من نه شرکت اقتصادی دارم که منافعم در تحریم باشد و نه از جای دیگری حقوق می گیریم! من اگر از مجلس بروم، پانزدهم ماه آینده باید خدا روزی من را برساند چون ریالی پس انداز ندارم!

حسینیان بی آنکه از نورالدین پیرموذن برادر کمال الدین پیرموذن نماینده مجالس ششم و هفتم اردبیل در مجلس که به آمریکا رفته است، نامی ببرد، گفت: کسی از خانواده ما به خارج از کشور پناهنده نشده که تحریم و یا رفع آن تاثیری در منافع ما داشته باشد!

نهایتاً از مجموع ۲۴۴ نماینده حاضر ۱۳۳ نماینده موافقت خود و ۱۰۶ نماینده مجلس نیز مخالفت یا رأی ممتنع خود را اعلام کردند تا این طرح از دستور کار چهارم صحن علنی به دستور اول امروز تغییر یابد.

 

انتقاد توکلی از عملکرد لاریجانی در قبال کمیسیون ویژه

احمد توکلی، نماینده مردم تهران طی اخطار قانون اساسی گفت: کمیسیون برجام ۴۰ روز زحمت کشید و حقایقی از برجام را نقل کرد که برخی از نمایندگان خوششان نیامد و بعد از ارائه گزارش کمیسیون برجام، ۵ نفر از نمایندگان طی بیانیه‌ای به این گزارش اعتراض کردند. شما به عنوان رئیس مجلس باید از حیثیت کمیسیون ویژه برجام دفاع می‌کردید اما این اتفاق نیفتاد.

لاریجانی نیز در پاسخ گفت: ما همیشه از مصوبات کمیسیون‌ها دفاع می‌کنیم چون کمیسیون‌های مجلس جزو ارکان پارلمان هستند.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی: سرعت بحث در کمیسیون به دلیل تخصص حرفه ای ما بود!

شفیعی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی که قانوناً موظف به قرائت گزارش کمیسیون از اقدامات صورت گرفته بود، در اظهاراتش که بیشتر به موافق تصویب طرح شباهت داشت گفت: اگر این طرح تا ۲۶ مهرماه تصویب نشود، مسائلی جدید پیش می آید. این طرح در کمیسیون امنیت ملی به دقت مورد بررسی قرار گرفته و به اتفاق آرا تصویب شده است، سرعت بحث در کمیسیون به دلیل تخصص حرفه ای کمیسیون بود.

وی به بررسی بیش از دویست پیشنهاد برای این طرح نیز اشاره کرد و گفت: برخی پیشنهادها رأی آورده و برخی نیز رد شده است.

گفتنی است اخیراً رئیس کمیسیون برجام گفته بود، در ابتدای تشکیل کمیسیون ویژه از کمیسیون امنیت خواستیم مدارک و مستندات جلسات دوسال اخیر را ارائه کند، اما گفتند حتی یک برگ سند نداریم و کمیسیون ویژه ناچار شد کار را نقطه صفر شروع کند.

 

بذرپاش: در کمتر از دوساعت دویست پیشنهاد را بررسی و یکجا رد کرده است!

عضو کمیسیون برجام گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در کمتر از دو ساعت این طرح که جزو مهمترین طرح‌های جمهوری اسلامی است را هم بررسی کرده و هم ۲۰۰ پیشنهاد را نیز بررسی و به صورت یکجا رد کرده است.

عضو هیأت رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: به نظر شما این بررسی کارشناسی است؟ این بررسی عمیق و درست است؟ کسی مخالف برداشته‌شدن تحریم‌ها نیست ولی اگر طرح در این سطح که میزان اهمیت آن بر همه همکاران واضح و مبرهن است در عرض ۲ ساعت به صورت یکجا ۲۰۰ پیشنهاد را رد کنند کارشناسی است؟ به نظر کار بهتری می‌توانستیم انجام دهیم.

 

نادران: کسانیکه تصور میکنند بعد از تصویب کلیات میتوانند پیشنهاداتشان را در جزئیات جایگزین کنند یا آقای رئیس را نشناختند یا ساده لوحی میکنند

پس از بذرپاش، سیدبهلول حسینی بعنوان اولین موافق کلیات طرح صحبت کرده و پس از وی نوبت به نادران رسید.

الیاس نادران که هنوز شروع به صحبت نکرده بود، منادی عضو هیئت رئیسه مجلس شروع به گرفتن زمان برای نادران میکند که این امر واکنش شدید نادران را در پی داشت.

نادران خطاب به منادی سپیدان گفت: من هنوز بسم الله نگفتم و شما زمان را شروع کردید، برای موافقان هم همینطور عمل میکنید؟

وی نیز در ابتدای سخنانش در تذکری خطاب به لاریجانی مانند اغلب نمایندگان مجلس ـ از جمله بذرپاش ـ نسبت به تعیین کمیسیون اصلی رسیدگی کننده به این طرح اعتراض کرد و سپس به بیان مخالفتش پرداخت.

وی در اظهاراتش نسبت به جملات ابتدایی این طرح واکنش نشان داد و گفت: ما با این طرح میخواهیم بگوییم فتوای رهبر معظم انقلاب درست و قانونی است و اشکالی ندارد، آیا این وهن مجلس و رهبری نیست؟ ما با این کار میخواهیم بقیه را بازی بدهیم؟ در پَسِ این نوشته ها چیست؟

نماینده تهران در مورد قانون مصوب مجلس هفتم برای همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز گفت: بارها رهبر انقلاب مجلس هفتم را بخاطر تصویب این مصوبه مورد تمجید قرار دادند، چون گفته است در صورت افزایش فشار، همکاریها بایستی لغو شود. اما امروز با تصویب این طرح این قانون لغو میشود. همچنین با این کار مصوبه سه ماه قبل خودمان که با نظر مثبت شورای عالی امنیت ملی و "رئیس" و برخی بزرگان مجلس بوده را نیز لغو خواهد شد.

نادران در پایان سخنانش نیز گفت: عده ای تصور میکنند اگر به کلیات رأی بدهند میتوانند پیشنهادات خودشان را در جزئیات جایگزین طرح مصوب کمیسیون امنیت کنند، خطاب به آنها میگویم، شما یا آقای رئیس را نشناختید یا ساده لوحی میکنید.

 

زاکانی: صبح امروز در دبیرخانه شورای امنیت ملی به من گفتند آقای لاریجانی صحبتهای دیروز با شمخانی را درست مطلب را منتقل نکرده است

پس از سخنان یکی دیگر از موافقان نوبت به مخالفت زاکانی رسید. زاکانی نیز در تذکری نسبت به صلاحیت کمیسیون امنیت ملی برای رسیدگی با این طرح اعتراض کرد.

رئیس کمیسیون برجام گفت: کمیسیون برجام 40 شبانه‌روز تلاش کرد تا بتواند ابعاد مختلف و پیچیده این توافقنامه را مورد بررسی قرار دهد و در نهایت به گزارشی رسیدیم که مبتنی بر قواعد کمیسیون‌های مجلس به تصویب رسید و در صحن منعکس شد اما جنابعالی - لاریجانی - طرحی را که از دو ماه قبل آماده کرده بودید در دستور گذاشتید.

زاکانی گفت: شما برای این طرح در صحن مجلس از دو فراکسیون، دفتر (رهبری) و دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی هزینه کردید، درحالیکه دستخط دبیرخانه موجود است که اشکالاتی جدی به طرح شما گرفته اند.

لاریجانی در اینجا پاسخ داد تذکر شما قبلاً توسط دیگر نمایندگان مطرح شده و پاسخ داده شده است که زاکانی در جواب گفت: شما اتهام دروغ به من زدید من صبح در دبیرخانه شورای امنیت ملی بودم، صحبت‌هایی که دیروز بعدازظهر با آقای شمخانی کرده بودید مطرح شد و مسئول مربوطه گفت آقای لاریجانی درست مطلب را منتقل نکرده است.

رئیس مجلس توضیح داد: من دیشب با شخص آقای شمخانی صحبت کرده بودم از اول تا آخر طرح را با هم خواندیم بعد شما رفتید از یک نفر دیگر پرسیدید.

نماینده تهران همچنین گفت: مملکت نیاز به تفاهم دارد، مجلس مکمل دولت است. گفتند از دیروز دبیرخانه دنبال تفاهم است، دلیل سکوت دوستان هم همین است، اما صبح امروز دبیر شورایعالی امنیت ملی با دفترتان تماس گرفتند که بگویید این را از دستور کار خارج کنند، این طرح را از دستور خارج کنید تا با هم تفاهم کنیم و یک کار ملی انجام بدهیم.

زاکانی با پافشاری بر اینکه لاریجانی وی را متهم به سخن کذب کرده است، گفت: شما می‌خواهید از این طرح دفاع کنید خب دفاع کنید اما منطق ما را هم بشنوید.

لاریجانی در پاسخ گفت: من سیر مسئله را طرح کردم.

زاکانی در خصوص مخالفت با طرح یک فوریتی نیز گفت: رهبری فرموده اند اگر بنا نباشد لغو تحریم صورت بگیرد ایران برچیدن امکانات را انجام نخواهد داد، کجای طرح مطرح شده این فرمایش دقیق رهبری را مد نظر قرار داده است؟

وی گفت: این طرح مورد نظر وندی شرمن است، ما خواهان تغییر اساسی و محتوایی این طرح هستیم.

 

جلالی: برخی رسانه ها تلاش میکنند صف ابوسفیان و حضرت علی (ع) و یا یزید و امام حسین (ع) درست کنند

رئیس فراکسیون رهروان در موافقت با کلیات طرح برجام، گفت:‌ هر چند در حال حاضر برخی رسانه ها تلاش می کنند صف ابوسفیان و حضرت علی (ع) و یا یزید و امام حسین (ع) را درست کنند که این موضوع شایسته ملت ایران نیست اما ما باز هم تأکید می کنیم که احترام همه موافقان و مخالفان محفوظ است.

جلالی در سخنانی که بیشتر در حمایت از علی لاریجانی بود تا موافقت با کلیات طرح گفت: یک زمان رئیس جمهور برزیل و نخست وزیر ترکیه توافق کردند که سوخت از ایران خارج شود و سوخت راکتور تهران به ما فرخته شود بنده و آقای بروجردی 16 سال است که در این مجلس عضو کمیسیون امنیت ملی هستیم و باید گفت که در آن زمان تنها صدای آقای لاریجانی بود که به عنوان مخالف این موضوع بلند شد.

 

طلا: آیا اسرائیل به خاطر هویج با ما دشمنی می کند یا به خاطر موشک؟

حسین طلا نیز در مخالفت طرح یک فوریتی گفت: یک مقام عالی‌رتبه کشور زمانی در سخنانی گفت قدرت نظامی برای ما اقتدار نمی‌آورد، بلکه قدرت کشاورزی اقتدارآور است. آیا به نظر شما موشک با هویج فرقی نمی کند؟ و آیا اسرائیل به خاطر هویج با ما دشمنی می کند یا به خاطر موشک ما است؟

نماینده مردم تهران گفت: طرحی که در آن برجام را تایید کنیم، تایید قانونی است، در حالی که نمی دانیم برجام و پیوست های آن چیست؛ آقای رئیس جمهور گفتند من و همکارانم چیزی را امضا نکردیم، پس قرار است چه چیزی را در مجلس تایید کنید؟ چه کسی می خواهد مسئولیت این خلا را برعهده بگیرد؟

وی اضافه کرد: آقای ظریف پرینتی را از توافقات به آقای لاریجانی ارائه داد. ۲ روز بعد گفت که این پرینت اشتباه تایپی و ترجمه ای دارد. حال از کجا معلوم که این طرحی که ما تصویب می کنیم، بعدا اشتباه نباشد.

 

صالحی: برجام تاج افتخاری برای این ملت خواهد بود

رئیس سازمان انرژی اتمی که بعنوان نماینده دولت پشت تریبون قرار گرفت و بایستی در مورد این طرح اظهار نظر میکرد، بجای این کار شروع به تحریک احساسات نمایندگان کرده و به پاسخ دادن به نقدها در مورد خودش و برجام پرداخت. وی که با خواندن آیاتی از قرآن سخنانش را آغاز کرده بود، پس از گفتن چند جمله با عصبانیت خطاب به منتقدان برجام صحبت میکرد و گاهی به نمایندگان مجلس نیز برای نشستن در صندلیهایشان امر و نهی میکرد که این امر با واکنش رئیس مجلس مواجه شد.

 

بروجردی: این طرح یک نصیحت‌نامه نیست

رئیس کمیسیون امنیت ملی نیز برای چندمین بار در مورد روال تهیه این طرح توضیحاتی را ارائه کرد. وی که بعنوان نماینده کمیسیون متبوعه اش درباره این طرح صحبت میکرد گفت: بر خلاف برخی تعابیر که گفته می‌شود این طرح یک نصیحت‌نامه است باید بگویم اینطور نیست بلکه در آن گفته شده دولت مکلف و موظف است پس یک الزام قانونی برای دولت ایجاد می‌کند.

 

148 نماینده ، مخالف ماندن نامشان در تاریخ بعنوان موافق برجام

با پیشنهاد جمعی از نمایندگان مجلس که حمید رسائی نیز جزء آنان بود، اجرای ماده ای از آئین نامه رأی گیری شد که در صورت تصویب شدن، رأی گیری برای کلیات این طرح بصورت مکتوب و با نام انجام میشد. لاریجانی در توضیح این ماده گفت: در صورت تصویب این پیشنهاد نام نمایندگان موافق و مخالف کلیات در روزنامه ها منتشر خواهد شد. از مجموع 252 نماینده حاضر در جلسه، فقط 70 نفر موافق این پیشنهاد بودند و به این ترتیب رأی گیری برای کلیات طرح بصورت عادی برگزار شد.

 

 

گفتنی است در جلسه امروز مجلس دقایقی اداره جلسه به نایب رئیس دوم مجلس واگذار شد که گفته می شود در این فاصله، علی لاریجانی و کاظم جلالی با علیرضا زاکانی و احمد توکلی جلسه اضطراری برگزار کرده اند.

تلفنی صحبت کردن علی لاریجانی نیز سوژه نگاه خبرنگاران شده بود. گفته می شود پس از اینکه لاریجانی در جایگاه ریاست قرار میگیرد، نماینده شاهرود با تلفن همراه خود تماسی برقرار کرده و گوشی تلفنش را به رئیس مجلس داد. لاریجانی نیز پس از چند دقیقه صحبت کردن با تلفن همراه آن را به وی پس می دهد.

گعده ها و رفت و آمدهای نمایندگان برای رایزنی با سایرین نیز امروز به اوج خود رسیده بود. در مدت کوتاهی از جلسه نیز برخی نمایندگان در اعتراض به نحوه اداره جلسه صندلی های خود را ترک کرده و در یک جا تجمع کرده بودند.

برچسب‌ها:

نظرات مخاطبان 1 2

  • ۱۳۹۴-۰۷-۱۹ ۱۵:۱۹ 0 1

    سلام 
    نگ و نفرين ابدي نثار نمايندگاني كه بر سند وابستگي كشور و پايمال شدن خون شهدا مهر تائيد مي‌زنند.
                                
  • ۱۳۹۴-۰۷-۱۹ ۲۳:۵۶saaber 0 0

    شليك غران «عماد» در غوغاي تصويب برجام
    جلسه ديروز مجلس شوراي اسلامي شايد يكي از مهم‌ترين جلسات در طول حيات نظام جمهوري اسلامي ايران بود و كليات طرحي كه عملا به دولت اجازه اجراي برجام را مي‌دهد به تصويب رسيد.
    نویسنده : مهدي پورصفا 
    جلسه ديروز مجلس شوراي اسلامي شايد يكي از مهم‌ترين جلسات در طول حيات نظام جمهوري اسلامي ايران بود و كليات طرحي كه عملا به دولت اجازه اجراي برجام را مي‌دهد به تصويب رسيد. 
    بنا بر اين گزارش در ابتداي جلسه و به درخواست تعدادي از نمايندگان تغيير دستور كار مجلس براي بررسي طرح اجراي برجام به رأي گذاشته شد و در جريان آن روح الله حسينيان و كمال الدين پيرموذن نمايندگان تهران و اردبيل به عنوان مخالفان و موافقان بررسي اين طرح به طور اولويت دار سخنراني كردند. 
       
    اين طرح براي ذلت ملت ايران است!...
    
    در ادامه توافق برد- برد
    آمریکا تحریم صادرات نوشابه به ایران را لغو کرد!
    یک شرکت تولید نوشابه‌های غیر الکلی در آمریکا اعلام کرد: از واشنگتن مجوز صادرات به ایران را دریافت کرده که این موضوع موقعیتی برد- برد است !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!...
                                

نظر شما