شناسهٔ خبر: 106235 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

بحران کردستان از آغاز تا فرجام – ۱۸

استخدام مزدور برای قتل و غارت در غرب کشور ؛ این «سپهبد» برای تجزیه کردستان تلاش می کرد !

کردستان در ظرف یک ماه گذشته توسط مزدوران پالیزبان در راهها و روستاهای غرب ایران قتل و غارت فراوان شده و گله ها و اموال بسیاری از روستائیان به یغما رفته است و در این حوادث دهها نفر کسته و مجروح شده اند .

«نماینده» تلاش دارد که تحولات پس از انقلاب شکوهمند اسلامی را در حوزه های گوناگون سیاسی و امنیتی به بحث بنشیند . در اولین گام می کوشیم تا رخداد ها و تحولات کردستان پس از انقلاب اسلامی را به صورت روزانه و از روزی که این بحران آغاز شد ، ادامه یافت و به پایان رسید بررسی کنیم .

امیدواریم بتوانیم گامی هر چند کوچک در بازخوانی تاریخ انقلاب و اثبات مظلومیت انقلاب شکوهمند اسلامی که از اولین روز پیروزی گرفتار جدایی طلبان و حمایت های بین المللی ابرقدرت ها از آنان شد برداشته باشیم .

شاید برای تعدادی از دوستان و مخاطبان بزرگوار این نوشتار سوال باشد که در شرایط کنونی چه الزام ونیازی به پرداختن به تاریخ کردستان احساس می شود ؟ که این سوال را می توان از منظرهای مختلفی به بررسی نشست و به آن پاسخ گفت .

آن چه که در این مجال ضروری است بدان پرداخته شود ضرورت بازخوانی تاریخ انقلاب اسلامی است . رهبر معظم انقلاب ۶ خرداد ماه سال گذشته طی سخنانی در دانشگاه امام حسین (ع) اظهار داشتند : تاریخ انقلاب را بدانید. این انقلاب مثل خیلی از حرفهای دیگری که در دنیا معمول است، صِرف ادعا نیست؛ یک دامنه‌ی وسیعی از تجربه و عمل در مقابل آن است. این انقلاب آزموده است، تجربه‌شده است. این حرفها، حرفهائی است که در میدان عمل، صدق خود را ثابت کرده است. اگر امام عزیز ما به ما یاد میداد که به خدا توکل کنیم، اعتماد کنیم، حسن ظن داشته باشیم، تلاش کنیم، و میگفت اگر این کار را بکنید، پیروز خواهید شد، این اتفاق افتاد؛ همچنان که در صدر اسلام اتفاق افتاد؛ که امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) در نهج‌البلاغه فرمود: «فلمّا رأی اللّه صدقنا انزل بعدوّنا الکبت و انزل علینا النّصر». این ملت صدق خود را نشان داد، راستگوئی خود را نشان داد؛ وارد میدان شد و در میدان عمل، این فکر و این اندیشه و این مبانی نظری تجربه شد. این را باید شما در تاریخ انقلاب ببینید.

آن چه از فرمایشات آیت الله خامنه ای می توان استنباط کرد این واقعیت بسیار مهم است که باید برای فهم داشته ها به تاریخ انقلاب مراجعه کرد تاریخی که پر است از نشانه ها ؛ از نشانه های مظلومیت تا نمادهای اقتدار و عظمت یک ملت در برابر دشمنان .

کردستان را شاید بتوان نقطه عزیمتی دانست برای دو مقوله ای که ذکر آن رفت . جمهوری اسلامی هم در کردستان مظلوم واقع شد و هم اقتدار و قدرت خود را به جهانیان نشان داد. امروز با گذشت بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب تاریخ کردستان پس از انقلاب مرور نشده است . کسی نمی داند که در آن برهه تاریخی و در آن خطه از سرزمین کهن ایران چه گذشت و این ندانستن زمینه ساز آن شده که دشمنان انقلاب و ایران برای ما تاریخ سازی کنند ...روزی به بهانه قومیت ها و روزی دیگر به بهانه مذاهب و ...

اگر ما تاریخ مظلومیت و اقتدار خود را در کردستان سرافراز مرور نکنیم و نگوئیم که فرزندان معنوی حضرت روح الله برای آزادی و سرافرازی این خطه چه ها که نکشیدند فردا روزی شرمنده تاریخ خواهیم شد ...شرمنده از آن روی که قلم به دستان مزدور اجانب تاریخ را خواهند نوشت و به دربار افاعنه تقدیم خواهند نمود و بسیار سخت است تاریخی که نوشته شده است را تغییر داد مگر آن که واقعیت ها و حقیقت ها را آن گونه که هست مرور و به مردم ارائه کرد تا کسی را یارای تحریف نباشد ...

از این رو است که ما ضرورت مرور تاریخ انقلاب به صورت عام و تاریخ کردستان پس از انقلاب به صورت خاص را احساس کرده و بر آن استمرار داریم و امیدواریم که این تلاش مختصر مورد رضایت حضرت حق قرار گرفته و روح ملکوتی امام خمینی را شاد نماید ...انشاء الله

۸ اردیبهشت ۱۳۵۸

شایعات در نقده

در حالیکه هنوز آمار قطعی کشته شدگان وقایع خونین نقده اعلام نشده است در مهاباد شایعه ای منتشر شد مبنی بر اینکه در جریان وقایع نقده ۵۰۰نفر کشته شده اند .

با آرام شدن اوضاع مردم به خانه های خود باز گشته و شایعات تاحدودی فروکش کرده است . (۱)

پیام آیت الله شریعتمداری به مردم نقده

آیت الله شریعتمداری با انتشار اعلامیه ای خطاب به مردم نقده از اهالی این منطقه خواست آرامش را حفظ کنند و اختلافات را کنار بگذارند و با صبر و بردباری به دولت فرصت دهند تا مسببین حادثه خونین نقده را به دادگاه های صالحه بسپارند . (۲)

آزادی گروگان ها بدون قید و شرط

به منظور ایجاد آرامش کامل در نقده و رسیدگی به اختلافات طرفین درگیر کمیسیونی با شرکت اعضای هیئت حسن نیت در ارومیه تشکیل شد .

هیئت حسن نیت متشکل از روحانیون و معتمدان شهرستان های نقده ، مهاباد ، ارومیه ، میاندوآب و اشنویه با حضور مهدی عباسی استاندار آذربایجان غربی تشکیل شد و تصمیماتی را اتخاذ نمود .

از جمله این تصمیمات می توان به آزادی کلیه گروگان های طرفین بدون قید و شرط برگشتن آوارگان به محل سکونت خود و ممنوعیت حمل اسلحه در شهرستان نقده برای افراد غیرنظامی اشاره کرد . (۳)

خروج مردم از نقده ممنوع شد

بنا به تصمیم شورای انقلاب خروج مردم از شهر نقده به خاطر جلوگیری از خروج بی وقفه مردم از این شهر ممنوع شد .

همچنین به دنبال بالاگرفتن موج خشونت در میان کردها و ترک های نقده کمیسیونی با حضور مهدی عباسی استاندار آذربایجان غربی و نماینده تام الاختیار عزالدین حسینی امام جمعه مهاباد و علمای ترک و کرد نقده برای ایجاد آرامش کامل در نقده و رسیدگی به اختلافات طرفین درگیر در ارومیه تشکیل شد . (۴)

۹ اردیبهشت ۱۳۵۸

نظامیان سلماس متحصن شدند

از صبح امروز افسران ، درجه داران ، و سربازان پادگان شهید محبی سلماس و همچنین پرسنل ژاندارمری این شهر بخاطر اعتراض به بازداشت یک درجه دار در پادگان ، مسجد جامع و اداره مخابرات سلماس متحصن شدند و تقاضای آزادی فوری وی را کردند .

سرهنگ بیژن اتحادیه قبل از پیروزی انقلاب فرمانده پادگان خوی بود و پس از انقلاب به سلماس انتقال یافت ، چند روز پیش کمیته انقلاب اسلامی خوی با اعزام چند پاسدار به تهران ، سرهنگ اتحادیه را بازداشت کرد .

نظامیان متحصن شده ادعا می کنند که فرد بازداشت شده بیگناه بوده و برای وی پرونده سازی شده است . (۵)

۱۰ اردیبهشت ۱۳۵۸

آزادی تمام گروه های سیاسی در سنندج تضمین می شود

اعضای شورای شهر سنندج در اولین مصاحبه مطبوعاتی خود ضمن تاکید بر این امر که کلیه سازمان های سیاسی – مردمی در سنندج می توانند آزادانه فعالیت کنند اعلام کرد که ملت کرد همواره مورد ستم ملی و تاریخی بوده و رژیم سابق در حق مردم کرد اجحاف کرده است .

در ادامه یکی از اعضای شورا با توجه به نقش شوراها گفت : اعضای شورا با انتخاب راستین مردم بر سرکار آمده اند ، اما در حال حاضر شورا عامل اجرایی و اعتباری در اختیار ندارند .

تدریس زبان کردی در مقیاس وسیع ، حمایت از خانواده هایی که سرپرستی آنها بر عهده زنان است و به کارگیری کارگران و سازماندهی مجدد شهربانی از جمله برنامه هایی بود که اعضای شورا بر اجرای آن تاکید کردند . (۶)

شورای موقت انتخابی در مریوان تشکیل می شود

حوادث چند روز گذشته در مریوان که دو کشته بر جای گذاشت زمینه ساز بحرانی در این شهر شده است که احتمال درگیری میان گروه های مختلف می رود .

عده ای از معتمدان مریوان در ملاقات با هیئت اعزامی خواستار ایجاد شورای موقت در مریوان ، استقلال ژاندارمری و شهربانی زیر نظر دادگستری ، انتقال قدرت انتظامات شهری از ستاد حفاظتی به نیروهای انتظامی ، ژاندارمری و شهربانی شدند . (۷)

۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۸

کلیه گروگانهای نقده آزاد شدند

کلیه گروگان های شناسایی شده شهرستانهای نقده ، مهاباد و اشنویه آزاد شدند و به خانه های خود مراجعت کردند .

عضو هیئت حسن نیت ضمن اعلام این خبر گفت : تنها مشکل ما این است که عده ای بدون اطلاع افراد خانواده خود خانه و کاشانه خود را ترک کرده اند و این باعث نگرانی برای خانواده ها شده است و ما از این افراد می خواهیم که هر چه زودتر به محل سکونت خود باز گردند .

وی همچنین گفت : از امروز سه گروه تحقیق از طرف مسلمانان نقده ماموریت یافتند که از خانواده ها و مغازه ها صورت برداری کنند و خسارات و زیان های وارده را مشخص کنند .

وی همچنین اظهار داشت : اغلب مغازه های نقده فعالیت خود را آغاز کرده اند و شهر تا حدودی به حال عادی خود بازگشته است . (۸)

مفتی زاده : قانون اساسی منتشره از اعتبار کافی برخوردار نیست

مفتی زاده در اجتماع روزکارگر که در میدان آزادی سنندج تشکیل شد اعلام کرد که پیش نویس قانون اساسی منتشره از اعتبار کافی برخوردار نیست .(۹)

۱۲ اردیبهشت ۱۳۵۸

اعلامیه حزب دمکرات کردستان در پاسخ به اظهارات رحیم سیف قاضی

حزب دمکرات کردستان با صدور اعلامیه ای به اظهارات رحیم سیف قاضی در مورد این حزب و مسئله کردستان پاسخ داد و این اظهارات را کدخدامنشی غیرمسئولانه خواند .

در این اعلامیه آمده است : سیف قاضی ، هیچ وقت در کمیته مرکزی حزب دمکرات کردستان ایران نبوده است و در حقیقت عضو فرقه دمکرات آذربایجان بوده و پس از وحدت فرقه و حزب توده ایران در این حزب فعالیت می کرده است .

این حزب از این که دکتر سیف قاضی بدون آشنایی با مسائل کردستان در مورد حزب دمکرات و کردستان اظهار نظر کرده اظهار تاسف کرد . (۱۰)

۱۸ اردیبهشت ۱۳۵۸

سپهبد پالیزبان مزدور استخدام می کند

هواداران سازمان چریک های فدایی خلق ایران شاخه سنندج در اطلاعیه ای اعلام کرد سپهبد پالیزبان مزدور استخدام می کند .

در بخشی از این اطلاعیه آمده است : سپهبد پالیزبان به همراه سردارجاف یکی از رهبران قیاده موقت و برادر سالارجاف معدوم و همچنین عده زیادی از ساواکی های سابق در منطقه شروع به استخدام مزدورانی با حقوق ۳ تا ۶ هزار تومان در ماه کرده اند .

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است : در ظرف یک ماه گذشته توسط مزدوران پالیزبان در راهها و روستاهای غرب ایران قتل و غارت فراوان شده و گله ها و اموال بسیاری از روستائیان به یغما رفته است و در این حوادث دهها نفر کسته و مجروح شده اند .

در این اطلاعیه همچنین ادعا شده است : پالیزبان از طریق عده ای از پیشوایان مذهبی اهل حق که از وابستگان ساواک و رژیم قبلی بوده اند از احساسات مذهبی مردم ساده و زحمتکش اهل حق سوء استفاده کرده و با تحریک آنها می خواهند اختلافات مذهبی را شدت بخشند . (۱۱)

شخصیت شناسی ؛ پالیزبان کیست ؟!

عزيز پاليزبان در مهرماه ۱۳۱۸ پس از فارغ‌التحصيلي از دانشكده افسري با درجه ستوان دومي، خدمت در ارتش را آغاز كرد. به دنبال ورود نيروهاي ارتش سرخ از شمال به خاك ايران در روز سوم شهريور ۱۳۲۰ و فرار فرماندهان و افسران ارتش رضاخاني، وي نيز كه در اطراف مهاباد خدمت مي‌كرد، ناچار فرار مي‌كند و پس از مدتي سرگرداني در كوهها و بيابانهاي منطقه سرانجام توسط نيروهاي روسي دستگير مي‌شود، اما پس از فرار از دست آنها، به كرمانشاه و نزد ايل خود مي‌رود. به دنبال صدور اطلاعيه ارتش مبني بر بازگشت افسران و درجه‌داران، مجدداً به ارتش باز مي‌گردد. پاليزبان در جريان دريگريهاي نيروهاي ارتش با عشاير كردستان و نيز ماجراي ورود ارتش به آذربايجان و كردستان پس از فروپاشي حكومت فرقه دموكرات در پي توافقهاي حاصله ميان ايران و شوروي، به همراهي اين نيروها به فعاليت مي‌پردازد. وي سپس به معاونت هنگ منصور كرمانشاه و فرماندهي هنگ اخير تبريز منصوب مي‌شود و در ادامه فعاليت در ارتش، رياست ستاد لشكر لرستان و پس از آن معاونت فرماندهي اين كشور را بر عهده مي‌گيرد.

وي در سال ۱۳۳۶، با تصدي رياست سازمان ويژه اداره دوم كه پست كم اهميتي در اين اداره به شمار مي‌رفت، فعاليت خود را در اطلاعات ارتش آغاز مي‌كند و پس از آن عهده‌دار مسئوليت سازمان اطلاعات استراتژيكي اداره دوم مي‌گردد.

پاليزبان در زمان رياست سپهبد كمال بر اداره دوم به عنوان معاون اين اداره منصوب مي‌شود و با بركناري سپهبد كمال از اين مسئوليت، وي رياست اداره دوم ارتش را بر عهده مي‌گيرد.

سپهبد عزيز پاليزبان پس از فراغت از مسئوليت هاي نظامي و اطلاعاتي، به مسئوليتهاي فرهنگي و سياسي گمارده مي‌شود و در اين راستا عهده‌دار مسئوليتهايي مانند عضو هيأت مديره دانشگاه رازي كرمانشاه، معاونت نخست‌وزير، سناتور انتخابي استانهاي كرمانشاه، ايلام و كردستان و همچنين استانداري كرمانشاه مي‌گردد.

به دنبال پيروزي انقلاب اسلامي، پاليزبان با حمايت مالي غرب، اقدام به گردآوري نيروهاي ضدانقلاب در نواحي مرزي ايران و تركيه نمود و با تجهيز و تسليح آنها، تحركات مسلحانه‌اي را در اين نواحي و هماهنگ با اهداف و نقشه‌هاي دشمنان استقلال و آزادي ايران آغاز مي‌نمايد كه البته نتيجه‌اي جز شكست و بدنامي براي وي و حاميانش دربر نداشت.

پی نوشت

۱-اطلاعات ، ۸اردیبهشت ۱۳۵۸، صفحه ۳

۲-کیهان ، ۱۰ اردیبهشت ۱۳۵۸ ، صفحه ۳

۳-کیهان ، ۹ اردیبهشت ۱۳۵۸ ، صفحه ۷

۴-کیهان ، ۹ اردیبهشت ۱۳۵۸ ، صفحه ۷

۵-اطلاعات ، ۱۰ اردیبهشت ۱۳۵۸ ، صفحه ۳

۶-کیهان ، ۱۰ اردیبهشت ۱۳۵۸ ، صفحه ۸

۷-کیهان ، ۱۰ اردیبهشت ۱۳۵۸ ، صفحه ۲

۸-کیهان ، ۱۲ اردیبهشت ۱۳۵۸ ، صفحه ۵

۹-اطلاعات ، ۱۲ اردیبهشت ۱۳۵۸ ، صفحه ۳

۱۰-کیهان ، ۱۲ اردیبهشت ۱۳۵۸ ، صفحه ۲

۱۱-اطلاعات ، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۵۸ ، صفحه ۱۲

 

نظر شما