شناسهٔ خبر: 81233 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

تفرقه و جنگ قدرت؛ پیام مخابره‌شده از نشست «بی‌رمق» اصلاح‌طلبان

نشست اصلاح طلبان431 حزب تازه تأسیس ندای ایرانیان که خود را مخاطب سخنان موسوی لاری در نشست به‌ظاهر اجماع می‌داند در تحلیلی به‌شدت از آن سخنان و بدون ذکر نام گلایه می‌کند و می‌نویسد: دراین‌بین چندان نمی‌توان به تیترهای مثبت روزنامه‌های اصلاح‌طلب در خصوص این همایش دل‌خوش بود.

نماینده - نشست اصلاح‌طلبان در روز پنجشنبه گذشته چه پیامی داشت؟ پاسخ به این سؤال ازآن‌رو اهمیت دارد که فضای رقابت‌های انتخاباتی مجلس دهم را به عیان نشان می‌دهد و روشن می‌سازد که طیف‌های سیاسی موجود چه وزنی داشته و در انتخابات آتی چه جایگاهی دارند.

پیام نشست اجماعی اصلاح‌طلبان را می‌توان در سخنان این نشست و تحلیل‌های منتشرشده در پایگاه‌های اطلاع‌رسانی و نشریات این طیف به نظاره نشست.

موسوی لاری وزیر کشور اصلاحات طی سخنانی در نشست فوق از تسویه درون‌گروهی اصلاح‌طلبان سخن می‌گوید و در یک اظهارنظر دیگر بحث پدرخوانده را به میان کشیده و اظهار می‌دارد که اصلاح‌طلبان نیازی به پدرخوانده ندارند.

این دو گزاره مخاطبان خود را میان اصلاح‌طلبان و طیف‌های همسو می‌یابد.

از سویی مرجع ضمیر تسویه درون‌گروهی در سخنان موسوی لاری مخاطب خود را در میان حزب تازه تأسیس ندای ایرانیان می‌یابد و از سوی دیگر بحث پدرخوانده و این‌که اصلاح‌طلبان نیازی به پدرخوانده ندارند نیز تمایز میان اصلاح‌طلبان و کارگزاران که به پدرخواندگی هاشمی می‌نازند عیان می‌سازد.

حزب تازه تأسیس ندای ایرانیان که خود را مخاطب سخنان موسوی لاری در نشست به‌ظاهر اجماع می‌داند در تحلیلی به‌شدت از آن سخنان و بدون ذکر نام گلایه می‌کند و می‌نویسد: دراین‌بین چندان نمی‌توان به تیترهای مثبت روزنامه‌های اصلاح‌طلب در خصوص این همایش دل‌خوش بود. این گردهمایی به‌قدری بی‌رمق بود که مهم‌ترین پیامش برای اصلاح‌طلبان لزوم جدی‌تر گرفتن اراده رسیدن به ائتلاف و اجماع در انتخابات آینده بود.

در ادامه این تحلیل ضمن حمله به منتقدان ندا تصریح می‌شود: این همایش به‌خوبی نشان داد که اگر مخالفان و منتقدان ندا به‌جای آنکه وقت خود را صرف پیدا کردن مستندات خائن بودن این حزب به آرمان‌های اصلاح‌طلبی کنند بیش از هر چیز بایستی به فکر درمان نشانه‌های تفرق در جبهه اصلاحات باشند.

«ندای ایرانیان» با تأکید بر اینکه «موردتوجه قرار گرفتن حضور دکتر خرازی از سوی رسانه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا به این دلیل می‌تواند باشد که خبرنگاران به دنبال یافتن مواضع نو و پویا از زبان اصلاح‌طلبان هستند» ادامه می‌دهد: روزنامه‌های اصلاح‌طلب بیش از آنکه به دنبال تحلیل دلایل نشستن دکتر خرازی بر ردیف‌های عقب‌تر سالن همایشِ اصلاح‌طلبان باشند، باید به دنبال یافتن چرایی بی‌نظمی ملموس این همایش بوده تا از تکرار آن در گردهمایی‌های آینده جلوگیری شود.

چنان چه به عینه دیده می‌شود ندای ایرانیان خود را برادری می‌داند که از سوی اصلاح‌طلبان دیگر به چاه بی‌اهمیتی انداخته‌شده و در میانه برادران غریبه دیده می‌شود و از سوی دیگر پیام مهم نشست اصلاح‌طلبان نه اجماع که تفرقه خوانده می‌شود.

این تحلیل یک رسانه اصولگرا نیست بلکه اصلاح‌طلبان خود از تفرقه می‌نالند و درعین‌حال می‌خواهند تفرقه میان خود را به اصولگرایان سرایت دهند!

درباره پدرخوانده‌ها و سخنان موسوی لاری که گفته است نیازی به پدرخوانده نداریم نیز تلاش روزنامه آرمان امروز در شماره پنجشنبه در نوع خود جالب است.

آرمان امروز با اشاره به اختلاف اصلاح‌طلبان و کارگزاران می‌نویسد: زمانی پدرخوانده به معنی بزرگ‌تر یک جریان سیاسی است که نقش جمع کردن اعضای یک گروه به دورهم و رفع اختلافات احتمالی میان آن‌ها را دارد و زمانی این‌طور نیست یعنی پدرخوانده خود را صاحب حق در تصمیم‌گیری بدون در نظر گرفتن دیدگاه اکثر اعضا می‌داند. پدرخوانده اول بیش از پدرخوانده به نام «ریش‌سفید» معروف است اما پدرخوانده دوم همان نام را دارد و آن کاریزمای پدرخوانده اول را ندارد.

این روزنامه بعد از دوگانه سازی خنده‌دار فوق برای ماله کشیدن روی سخنان موسوی لاری به اصل مطلب می‌رسد و می‌نویسد: مدت‌هاست برخی تأکیددارند بگویند آیت‌الله ‌هاشمی پدرخوانده حزب کارگزاران است و استناد آن‌ها به زمان تشکیل این حزب و عضویت نزدیکان وی در آن است اما گذشت زمان این نظریه را پوچ نشان داد چنانکه صادق زیباکلام در پاسخ به این سؤال که آیا شما کارگزاران را پدرخوانده جریان اصلاحات می‌دانید یا خیر؟ گفت: «نه اصلاً این‌طور نیست و خوشبختانه رهبری اصلاح‌طلبان از قالب فردی به سمت‌وسوی یک حرکت جمعی می‌رود و در حال حاضر آقایان‌ هاشمی، خاتمی و سید حسن خمینی به‌عنوان رهبران اصلاحات مطرح هستند.»

این نوشته از سویی به اختلاف کارگزاران با طیف‌های دیگر اصلاح‌طلب صحه می‌گذارد و از سویی دیگر به رهبری جمعی و نه فردی در میانه اصلاح‌طلبان نظر دارد!

در یک‌کلام می‌توان گفت تفرقه و جنگ قدرت میانه اصلاح‌طلبان تنها پیام نشست پنجشنبه گذشته اصلاح‌طلبان بود.

در سوی دیگر میدان ولی ماجرا به شکل دیگری است اصولگرایان به یک اجماع رسیده‌اند در نشست وحدت اصولگرایان اعلام شد که وحدت، فطری اصولگرایی است ولی درعین‌حال اصلاح‌طلبان تلاش دارند که این اجماع را با سرایت تفرقه میان خود به دیگران بشکنند. همسان‌سازی میان احمدی‌نژاد و اصولگرایان و مقایسه عملکردها در این راستا صورت می‌گیرد.

در این زمینه نیز گفتنی‌هایی است که در نوشته دیگری به آن خواهیم پرداخت.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۳-۱۱-۰۲ ۱۹:۰۷ 0 0

    تمام این افراد سایه هم را با تیر خواهند زد. 
    اینها دلشان برای مردم نسوخته. بلکه به فکر منافع شخصی و خانوادگی خودشان هستند.
                                

نظر شما