شناسهٔ خبر: 63169 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

"نماینده" بررسی می کند؛

حزب فراگیر؛ حزب روی آب/ دست رد اصولگرایان و اصلاح طلبان به حزب فراگیر

ناطق عارف

به گزارش نماینده، ارائه پیشنهاد تشکیل حزب فراگیر از سوی حجت الاسلام ناطق نوری، محمد رضا باهنر و محمد رضا عارف در سپهر سیاست ایران مطرح شد. ناطق نوری دهم خرداد سال جاری در مراسم نکوداشت نمایندگان شهید و فقید خوزستان در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی بر لزوم تشکیل احزاب فراگیر در کشور تاکید کرد و گفته بود که «در کشور به دو یا سه حزب فراگیر نیاز داریم که شورایی انتخاب کند و بدنه با اعتماد به آنها تصمیم بگیرد. اکنون در کشور در بسیاری مواقع در انتخاب ها موجی حرکت می کنیم و با موج نمی شود کشور را اداره کرد».

محمد رضا عارف هم پس از کناره گیری از رقابت انتخابات سال ۹۲ از ایده و پشنهاد خود مبنی بر تشکیل حزب فراگیر در اردوگاه اطلاح طلبان سخن گفت  و درباره حزبی فراگیر که از سوی وی در سانه ها مخابره شده بود، توضیح داد:" بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پیشنهادهای مختلفی به من و همکارانم در بنیاد امید ایرانیان برای استفاده از ظرفیت ایجاد شده جهت بازسازی تشکیلاتی اصلاح‌طلبان شده است که کماکان در حال بررسی این موضوع هستیم".

محمد رضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین که پس از مرحوم عسگراولادی رهبری جبهه پیروان خط امام و رهبری را برعهده گرفته است سومین شخصی شناخته می شود که در جغرافیایی سیاسی به دنبال تشکیل حزب فراگیر است به طوری که پرونده تشکیل این حزب را در دستور جلسه شورای مرکزی تشکل متبوعش قرار داده بود و این تشکل صنفی و سیاسی چندین جلسه را به این موضوع یعنی تشکیل حزب فراگیر اختصاص داد اما ایده رئیس اصولگرایان سنتی با استقبال همفکران و همیاران خود روبه رو نشد به طوری که اسدالله بادامچیان از اعضای باسابقه حزب موتلفه و نایب رئیس جبهه پیروان به جای حمایت از حزب فراگیر ترجیح داد از حزب متبوع خود حمایت کند و بگوید: "موتلفه یک حزب فراگیر است و در زمان‌های مختلف به وظیفه خود عمل کرده است".

گویا پس از این کنش و واکنش ها و مخالفت هایی که برخی از اصولگرایان پیرامون تشکیل حزب فراگیر اعمال کردند باهنر را قانع کرد تا به صورت موقت ایده و پیشنهاد خود را در آرشیو تشکل سیاسی متبوعش قرار دهد و در زمان معین خود باز از این ایده مهندسی شده دفاع کند.

باهنر که چندی پیش خبرنگاران را به دفتر جامعه اسلامی مهندسین دعوت کرده بود در خصوص تشکیل حزب فراگیر گفته بود «هنوز به زمان لازم برای تشکیل حزب فراگیر نرسیده‌ایم، حزب مطلوب، حزب فراگیری است که همه اعضای آن فعال باشند و در یک نظام دموکراتیک رهبران خود را انتخاب کند».

پیشنهاد سه چهره شاخص اصولگرا و اصلاح طلب مبنی بر تشکیل حزب فراگیر نه تنها با استقبال بلکه با واکنش کنشگران سیاسی در دو جناح مواجه شد.

حسین کنعانی مقدم دبیر سیاسی جبهه ایستادگی با بیان اینکه مخالف تشکیل حزب فراگیر  هستم، تصریح کرد: حزب فراگیر مبتنی بر حزبی است که همه مردم را تحت پوشش خود قرار دهد و حزب دیگری در جامعه وجود نداشته باشد که این تداعي گر حزب رستاخیز و ایران نوین در کشور  و حزب کمونيست در چين و روسيه است.

میرزابابا مطهری نژاد عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری نیز در گفتگو با خبرنگار نماینده به انتقاد از تشکیل حزب فراگیر پرداخت و تاکید کرد: این پیشنهاد سال گذشته توسط بعضی از چهره های اصلاح طلب مطرح که به سرعت با مخالفت روبه رو و فروکش شد از این رو حزب فراگیر در بین اصلاح طلبان جایگاهی ندارد و تشکیل آن هم درست نیست.

وی افزود: علت مخالفت با تشکیل حزب فراگیر آن است که اصلاح طلبان و اصولگرایان هر دو به عنوان طیف شناخته می شوند و تفکرات مختلفی را در برمی گیرند و حزب فراگیر نمی تواند این طیف ها پوشش دهد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این مطلب که برای تشکیل حزب فراگیر راه طولانی را در پیش رو داریم، خاطرنشان کرد: این پیشنهاد مطرح اما رد شد چرا که شدنی نیست و بنده به عنوان عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات می گویم طیف های سیاسی در ایران گسترده هستند و چنین حزبی نمی تواند گستردگی طیف ها را شامل شود.

موضع گیری این دو چهره حزبی برگرفته از این است که در حزب فراگیر محوریت و لیدر بر عهده یک نفر گذاشته می شود درصورتی که باید چند صدایی به جای تک صدایی باشد و احزاب با سلایق و دیدگاه های مختلف صداهای خود را به گوش متن جامعه برسانند.

از سوی دیگر همین که به انتخابات نزدیک می شویم افراد و چهره های شاخص محوریت و لیدری خود را در جریان های متبوعشان کلید می زنند و مدام به دنبال این هستند تا تشکل ها و احزاب سیاسی ذیل آنها تعریف و در نشست ها و هم اندیشی هایی که برگزار می کنند حضور یایند، علت مخالف چهره های حزبی از دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب با تشکیل حزب فراگیر هم محوریت و لیدری یک شخص در این حزب است و اینکه نمی خواهند چند صدایی جای خود را به تک صدایی بدهد کما اینکه کنعانی مقدم در این راستا به عملکرد و شیوه مدیریت حزب رستاخیز و ایران نوین اشاره کرد.

با اعلام این مواضع می توان حزب فراگیر را در مقطع فعلی حزبی روی آب خواند که فعلا تشکیل آن در دو جریان اصولگرا و اصلاخ طلب محقق نخواهد شد.

نظر شما