شناسهٔ خبر: 80474 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

عارف: اصلاح طلبان به جای هم‌گرایی، واگرایی دارند

محمدرضا عارف/2 رئیس بنیاد امید ایرانیان: یکی از مشکلات ما اصلاح طلبان این است که نمی‌توانیم کنار هم بنشینیم و به جای هم‌گرایی واگرایی داریم.

به گزارش نماینده به نقل از باشگاه خبرنگاران، "محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس بنیاد امور ایرانیان طی سخنانی در همایش سراسری اصلاح طلبان با اشاره به ضرورت وحدت و همگرایی اصلاح طلبان در شرایط فعلی گفت: بهتر بود در این همایش از رهبری جریان اصلاحات برای سخنرانی دعوت می‌کردیم و امیدواریم در آینده نزدیک شرایطی فراهم شود تا بتوانیم به صورت حضوری از رهنمودها و نقطه نظرات آقای خاتمی بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به سهم بالای اصلاح طلبان در روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اظهار داشت: ما روند عملکرد دولت را مثبت می‌دانیم اگر چه انتظار شتاب بخشی بیشتر برای جامعه عمل پوشاندن به خواسته‌های مردم را داریم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گریزی به مسئله حصر سران فتنه زد و اظهار داشت: امیدواریم با هم‌صدایی، ‌هم نوایی و تقویت انسجام ملی مسائلی نظیر حصر با تدبیر و درایت و از طریق مراجع قانونی حل و فصل شود.

رئیس بنیاد امور ایرانیان با اشاره به ضرورت ترجیح منافع ملی بر منافع جناحی در شرایط فعلی کشور بیان داشت: جبهه اصلاحات به عنوان یکی از اصلی‌ترین جبهه‌های داخل کشور مهمترین مسئله خود را در کنار تلاش برای موفقیت دولت پیروزی در انتخابات مجلس آینده قرار داده است.

عارف گفت: انتخابات مجلس آینده مهمترین انتخابات در تاریخ اصلاح طلبان است بنابراین طیف‌های مختلف اصلاح طلب باید وحدت و همگرایی خود را برای این انتخابات افزایش دهند.


رئیس بنیاد امور ایرانیان  در ادامه اظهاراتش با انتقاد از مجلس فعلی، ترکیب این مجلس را نادرست دانست و بیان داشت: هدف ما تشکیل مجلسی توانا، مقتدر است که در این بین استفاده از حقوق قانونی پشتوانه‌ای برای دولت باشد.  
 
وی در ادامه به راهبردهای جریان اصلاحات برای انتخابات مجلس دهم اشاره کرد و بیان داشت: اولین راهبرد ما تلاش برای افزایش مشارکت مردم و افزایش سرمایه اجتماعی جریان اصلاحات است.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت در ادامه به ضرورت تخصصی شدن ترکیب مجلس آینده و حضور بیشتر زنان و جوانان در مجلس اشاره کرد و اظهار داشت: در جامعه‌ای که بیش از ۵۰ درصد صندلی دانشگاه‌های آن به زنان اختصاص دارد شایسته نیست که تعداد نمایندگان زن مجلس کمتر از تعداد انگشتان دست باشد.  
 
رئیس بنیاد امور ایرانیان اجماع کامل در جبهه اصلاحات را یک راهبرد اصلی دانست و تصریح کرد: اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس آینده هیچ راهی جز اجماع کامل ندارند و برای رسیدن به اجماع کامل باید اختلافات گذشته را کنار گذاشت.  
 
عارف در ادامه به یکی از راهبردهای اصلاح طلبان برای پیروزی در انتخابات مجلس آینده اشاره کرد و گفت: ما برای رسیدن به یک مجلس موفق پیشنهاد ائتلاف نسبی با رقبای خود را نیز مطرح کرده‌ایم.  
 
وی با اشاره به سکوت خود در مورد راهبردها و ساز و کارهای رهبری انتخابات آینده در جریان اصلاحات گفت: ما نمی‌توانیم همه راهبردها و ساز و کارهایمان را برای رهبری انتخابات آینده مطرح کنیم و من در این زمینه سکوت اختیار کرده‌ام.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت در ادامه به آسیب‌شناسی رفتارهای انتخاباتی اصلاح طلبان پرداخت و اظهار داشت: یکی از مشکلات ما اصلاح طلبان این است که نمی‌توانیم کنار هم بنشینیم و به جای هم‌گرایی واگرایی داریم.  
 
رئیس بنیاد امور ایرانیان در ادامه به معضلات ناشی از شبکه‌های اجتماعی نیز اشاره کرد و بیان داشت: مشکلی که اخیرا دامن‌گیر ما شده است این است که مباحث و موضوعات خود را به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌کشانیم و من از جوانان اصلاح طلب می‌خواهم که به جای مباحثه و مجادله در فضای مجازی به مذاکره چهره به چهره روی بیاورند چرا که فضای مجازی می‌تواند وحدت اصلاح طلبان را به چالش بکشد.  
 
عارف اظهار داشت: ما امیدواریم در انتخابات پیش‌رو همه گروه‌ها و طیف‌های اصلاح طلب با مسئولیت پذیری حداکثری به میدان بیایند و سهم‌خواهی‌ها را کنار بگذارند.  
 
وی گفت: اصلاح‌طلبان باید برای ورود به انتخابات مجلس دهم ضوابط و راهکارهای رسیدن به اجماع کامل را مشخص کنند و مهمترین از اجماع کامل اجماع در حوزه‌های انتخابیه است که در گذشته اصلاح طلبان در این زمینه با مشکل مواجه بودند.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت در ادامه تحلیل برخی اصلاح طلبان مبنی بر کسب حداقل کرسی‌های مجلس دهم را نادرست دانست و بیان داشت: اصلاح‌طلبان باید برای کسب اکثریت کرسی‌های مجلس دهم برنامه‌ریزی کنند و این که برخی تحلیلگران کسب حداقل کرسی‌های مجلس را هم چون مجلس پنجم پیشنهاد می‌دهند تحلیل نادرستی است.  
 
رئیس بنیاد امور ایرانیان در پایان با اشاره به یکی دیگر از مشکلات جریان اصلاح طلب خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات ما اصلاح طلبان که در گذشته هم به چشم خورده است عدم تمکین به خرد جمعی است.

عارف: من حتی با اصولگرایان اختلاف ندارم

وی همچنین در حاشیه همایش اصلاح طلبان با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به احتمال سرلیستی خود از جناح اصلاح طلب برای انتخابات مجلس دهم گفت: همه اصلاح طلبان به صورت بالقوه سرلیست محسوب می‌شوند.  
 
وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا برای ریاست مجلس دهم برنامه‌ریزی کرده است یا خیر اظهار داشت: از الان نمی‌توان وارد بحث ریاست مجلس شد و اولین گام پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات این مجلس است.  
 
عارف در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص شایعات مطرح شده مبنی بر اختلافاتش با سایر اصلاح طلبان بیان داشت: من نه تنها با هیچ یک از اصلاح‌طلبان که حتی با اصولگرایان هم اختلاف ندارم.  
 
عارف در ادامه در پاسخ به سوالی درباره نطق جنجالی مطهری در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس گفت: از نمایندگان مجلس می‌خواهیم که در چارچوب آیین نامه داخلی اجازه اظهارنظر به نمایندگان را بدهند و برخورد فیزیکی در شان مجلس نیست.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان در پاسخ به سوالی در خصوص مسئله رفع حصر سران فتنه خاطر نشان کرد: مسئله رفع حصر باید از طریق شورای عالی امنیت ملی و به صورت قانونی حل و فصل شود.  

نظر شما