شناسهٔ خبر: 61238 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

"نماینده" گزارش می دهد؛

نامه ای که منجر به ایجاد انشعاب در جبهه اصلاح طلبان شد

کواکبیان. حق شناس "پس از ارسال نامه تعدادی از اصلاح طلبان به باراک اوباما سریال انشعاب و دو دستگی در جبهه اصلاح طلبان آغاز شد و هنوز به قسمت پایانی خود نرسیده است".

به گزارش نماینده، جبهه اصلاح طلب مردم سالاری، یازدهم بهمن سال ۹۰ برای نقش آفرینی و حضور فعال در پازل انتخابات مجلس نهم در نشست خبری با حضور مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری در دفتر حزب آزادی اعلام موجودیت کرد البته در انتخابات، اکثر کاندیداهای مورد حمایت این جبهه، شکست در انتخابات را تجربه کردند و  کواکبیان هم خود از ورود به ایستگاه بهارستان باز ماند.

پس از انتخابات مجلس، مجید محتشمی دبیرکل حزب آزادی که سخنگویی جبهه مردم سالاری را برعهده داشت و همچنان مواضع و دیدگاه های این تشکل اصلاح طلب را به عنوان سخنگو بیان می کند از تغییر نام جبهه مردم سالاری به اصلاح طلبان خبر داد، از این رو پس از اعلام نتایج انتخابات و با تغییر تابلو و نام، فعالیت مجدد این جبهه با ریاست و محوریت مصطفی کواکبیان از سرگرفته شد.

جلسات جبهه روز های سه شنبه و به صورت دو هفته یکبار برگزار و مواضع از سوی سخنگو به اصحاب رسانه اعلام می شد تا اینکه خبر جدیدی به نقل از مجید بهمن‌زاده دبیر جبهه اصلاح‌طلبان مبنی بر انتخاب محمد جواد حق شناس به عنوان رئیس جدید این جبهه مخابره شد و به دلیل اینکه این خبر با سند ارائه شود وی گزارش صورت جلسه جبهه اصلاح طلبان مورخ ۱۵ مهرماه سال ۹۲ را به یکی از خبرگزاری ها ارائه کرد اما این خبر به سرعت با واکنش و اعتراض مجید محتشمی سخنگوی جبهه اصلاح طلبان روبه شد.

وی در گفتگویی با اکثر خبرگزاری ها ضمن تکذیب تغییر هیئت رئیسه تشکل متبوعش گفته بود که هیچ تغییری صورت نگرفته و همچنان کواکبیان ریاست این جبهه را برعهده دارد و اگر هم قرار باشد تغییری اعمال شود، بنده که سخنگویی جبهه را برعهده دارم آن را اعلام می کنم. با وجود این تذکری که از سوی محتشمی به رسانه ها داده شد باز حق شناس خود را رئیس جبهه اصلاح طلبان معرفی می کرد و حتی گفته بود ما در صددیم ریاست جبهه اصلاح طلبان را همچون شورای هماهنگی جبهه اصلاحات فصلی کنیم تا همه احزاب عضو ریاست این جبهه را برعهده گیرند.

این کش و قوس هایی که بین دو گروه منشعب شده در جبهه اصلاح طلبان ایجاد شده بود با واکنش و پاسخ مصطفی کواکبیان روبه رو شد، وی پیرامون انشعاب صورت گرفته در جبهه متبوعش از ارسال نامه ای توسط اصلاح طلبان به باراک اوباما سخن گفت و اینکه "من نمی‌دانم اساسا این خبر انشعاب را چه کسی مطرح کرده است. یک نامه‌ای برای اوباما نوشته شد که با آن نامه موافق نبودیم و روح‌مان هم خبر نداشت. ناگهان همه خبرگزاری‌ها خبری زدند مبنی بر اینکه جبهه اصلاح‌طلبان به اوباما نامه نوشته است. این نامه با عبارت‌های رمانتیک اصلا به گروه خونی ما نمی‌خورد، لذا گفتیم که این کار خلافی بوده و هر کسی هم انجام داده، اشتباه کرده است. این دوستان گفتند که ما فکر کردیم همه در جریان هستند. بابا من که رئیسم خبر نداشتم. خیلی از دوستان ما می‌خواستند از کسانی که این کار را کردند شکایت کنند که گفتیم دیگر گذشته و رها کنید".

الان بحث این است که از حدود ۱۸ تشکل که بودند ۱۴ تا از آنها برای اینکه روال قبلی ادامه پیدا کند امضا کردند و ۳ تا ۴ تا هم ممکن است نظری دیگر داشته باشند. من خودم دیگر بعد از آن نامه خیلی فعالیت‌های جبهه اصلاح‌طلبان را پیگیری نکردم و گفتم بگذارید اختلافات حل شود و ما بتوانیم با انرژی تازه‌ای به فعالیت خود ادامه دهیم.

با این حال گروهی که ریاست کواکبیان را قبول نداشته و ندارند همچنان با نام و تابلوی همین جبهه فعالیت های خود را انجام و حتی با برخی از چهره های شاخص سیاسی همچون هاشمی رفسنجانی و محمد رضا عارف دیدار کردند، از سوی دیگر طیف منتسب به کواکبیان نیز همچنان در جبهه اصلاح طلبان فعالیت های خود را انجام می دهند به طوری که مجید محتشمی پیش از این از انتخاب دبیران جبهه متبوعش خبر داد و گفت: «رئیس جبهه نیز بعدا انتخاب می شود» تا اینکه کواکبیان ریاست دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را به مدت سه ماه برعهده گرفت و ریاست او در این شورا بهانه ای برای تغییر و انتخاب رئیس جبهه اصلاح طلبان توسط طیف کواکبیان شد.

کواکبیان دیگر ریاست جبهه اصلاح طلبان را برعهده ندارد اما طیف منشعب شده همچنان بر دیدگاه و نظر خود تاکید دارند و می گویند رئیس، محمد جواد حق شناس است.

در همین راستا، شخص حق شناس که عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی هم است در گفتگو با نماینده با بیان اینکه بنده همچنان رئیس این جبهه هستم، گفت: هفته آینده و بعد از عید سعید فطر جلسه ای را با حضور احزاب عضو جبهه برگزار و در مورد رئیس تصمیم گیری می کنیم و دیگر مصطفی کواکبیان به دلیل ریاست شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در جبهه اصلاح طلبان حضور ندارند.

این موضع گیرها از سوی اصلاح طلبان حاکی از انشعاب و اختلاف جدی در درون جبهه اصلاح طلبان است، اختلافی که به گفته کواکبیان پس از ارسال نامه اصلاح طلبان به رئیس جمهور آمریکا آغاز شد و هنوز سریال اختلاف افکنی در این جبهه ادامه دارد.

نظر شما