شناسهٔ خبر: 78260 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

صادقی در گفتگو با «نماینده»:

تدفین شهدا در آثار باستانی بر غنای فرهنگی آن می‌افزاید

ضرغام صادقی/2 عضو هیئت رئیسه مجلس با تاکید براینکه در تدفین شهدا هیچ منع قانونی دیده نمی شود، تصریح کرد: در حقیقت دفن شهدا در آثار باستانی بر غنای فرهنگی و باستانی می افزاید.

ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس در گفتگو با نماینده، در خصوص واکنش سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی به تدفین شهدا در میدان امیر چخماق، گفت: معمار کبیر انقلاب در تکریم خانواده شهدا فرموده بودند «آنها چشم و چراغ این ملت هستند»، وقتی خانواده شهدا در این جایگاه قرار دارند به طریق اولی، شهدا جایگاه بالاتری دارند و اگر ما دنبال مفاخر، نخبگان و قهرمانان یک جامعه هستیم در این زمینه هیچ مصداقی بالاتر از شهدا پیدا نمی‌شود چرا که نسبت به این کشور، نظام و مردم حساسیت خاص داشتند و برای دفاع از آنها جان خود را از دست دادند.

وی ادامه داد: طبیعی است مردم هم در شرایط کنونی این آمادگی را دارند که از همه‌چیز ازجمله حیثیت، شرافت و آبروی خود مایه بگذارند تا تکریم، جایگاه و یاد شهدا در اذهان، افکار و قلوب مردم ماندگار شود وقتی قلب‌های مردم آماده همراهی با شهدا است طبیعتاً آثار باستانی ما هم به‌طریق‌اولی آمادگی دارد که پذیرای شهدای عظیم الشان باشد.

نماینده مردم شیراز درباره اینکه آیا تدفین شهدا در این مکان (امیر چخماق) مشکل قانونی دارد؟ اظهار داشت: وقتی شهدا در اذهان، افکار و قلوب مردم چنین خاستگاهی دارند، طبیعتاً ما به‌عنوان سمبل یک کشور تاریخی، باستانی این را جزئی از مفاخر خود می‌دانیم، در حقیقت دفن شهدا در آثار باستانی بر غنای فرهنگی و باستانی می‌افزاید و مجموعه میراث فرهنگی هم باید پذیرا باشند که مفاخر و آثار باستانی در هم عجین شده‌اند و این اقدام به میراث فرهنگی ما افتخاری مافوق افتخار قبلی‌اش می‌دهد.

صادقی با تأکید بر اینکه در تدفین شهدا هیچ منع قانونی دیده نمی‌شود، تصریح کرد: شهدا متعلق به هیچ جریان سیاسی نیستند و هیچ جریان سیاسی هم نمی‌تواند آن‌ها را به نفع خود مصادره کند، شهدا برای کل ملت و کشور و متعلق به کل اسلام عزیز هستند ازاین‌رو طبیعی است که اگر دفن شهدا به‌عنوان یک موضوع متبرکه مطرح می‌شود خاستگاه اسلامی، ارزشی و ملی دارد و کسانی که به دنبال توجیه این موضوع هستند غافل‌اند که اگر خوب عمل نکنند اذهان و افکار ملت آن‌ها را فراموش خواهد کرد و نقش آن‌ها در خدمت به این کشور نقش کم‌ارزشی است.

وی اضافه کرد: اگر کسی بخواهد در اذهان، افکار و تاریخ این ملت ماندگار شود باید به ارزش‌ها، قهرمانان و مفاخر آن‌که شهدا و جانبازان هستند احترام بگذارد و آن‌ها را به‌عنوان سمبل جان‌فشانی و ایثار قلمداد کند، چه نشانی بالاتر از نشان ایثار و شهادت، پس چرا باید به دنبال توجیه موضوعات باشیم و بگوییم تحت نظر میراث فرهنگی بین‌المللی هستیم.

نماینده مردم شیراز با بیان اینکه ما باید خود برای کشورمان تصمیم بگیریم، به اقتضای ارزش‌های اسلامی در اتخاذ این تصمیم گیرها اشاره کرد و گفت: هر جا شهیدی دفن شده باشد افتخاری برای آن مکان و اشخاصی که در آن محیط کار می‌کنند است.

 

 

نظر شما