شناسهٔ خبر: 78316 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

جوکار در گفتگو با «نماینده»:

تدفین شهدا در امیرچخماق یزد منافاتی با قانون ندارد / میراث فرهنگی شکایت کند به جایی نمی رسد

محمدصالح جوکار/2 نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی گفت: «شهدا» به میراث امیرچخماق تجلی خاصی دادند و اتفاقا دفن این عزیزان به ماندگاری این مکان کمک خواهد کرد و هیچگونه منافاتی هم با قوانین ندارد

محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نماینده، با اشاره به بازتاب تدفین شهدا در میدان امیر چخماق یزد، گفت: میراث فرهنگی برای ما اهمیت دارد بنابراین باید آنچه از گذشتگان باقی مانده حافظت و از تخریب آن جلوگیری کنیم.

وی به آثار فرهنگی موجود در استان یزد اشاره کرد و با با بیان اینکه ما آثار تاریخی زیادی در یزد داریم، این استان را اولین شهر خشتی دنیا خواند و افزود: بیش از ۷۰۰ هکتار بافت تاریخی موجود است که در حال تخریب و از بین رفتن است و باید توجه اساسی به زیرساخت ها صورت گیرد و با شعار و «به به» و «چه چه» نمی توان میراث را حفظ کرد.

نماینده مردم یزد به بنای امیر چخماق در استان یزد اشاره کرد و گفت: همین بنای امیرچخماق علی رغم اینکه در دو سال گذشته جلسات متعددی برگزار شد تا این بنا محافظت شود اما متاسفانه شکاف هایی در این بنای مهم تاریخی ایجاد شده و علت این شکاف ها هم این است "مشاغلی که آنجا راه اندازی کردند برای این بنا مضر است.  ما نباید شعار دهیم بلکه باید پای کار اعتبار بگذاریم تا این بنا(امیر جخماق)  حفظ شود.

جوکار در ادامه شهدای هشت سال دفاع مقدس را میراث این سرزمین عنوان کرد و اظهار داشت: انسانی که برای دین و کشورش در جنگ شرکت و شجاعانه جنگید و مظلومانه هم به شهادت رسید و آن دستاورهای عظیم را برای این کشور به ارمغان آورد باید چگونه از او قدردانی و تجلیل کرد؟ اگر این شهدا نبودند ما امروز می خواستیم چه میراث فرهنگی را حفظ کنیم؟ مگر از میراث فرهنگی عراق در جریان اشغال آمریکا به این کشور چیزی باقی مانده است؟ همه را نابود کردند! این تندروهای داعشی ها در آنجا چه کردند؟  

"از این رو کسانی که عزت، اقتدار و اعتبار را امروز برای ما به ارمغان آوردند شایسته تجلیل  و تکریم هستند تا آیندگان ما هم بتوانند با حضور خود در مقابل تجاوز های دشمن بخوبی از این سرزمین دفاع و میراث فرهنگی گذشتگان را حفظ کنند.

وی با اشاره به یادداشت دیروز بهشتی در روزنامه ایران مبنی بر اینکه «خاک‌سپاری شهدا در میدان امیر چخماق خلاف قانون بود، میراث فرهنگی شکایت کند» اگر آقایان گذاشته بودند و از تهران کمتر در این موضوع دخالت می کردند این مسئله در استان قابل حل بود و در استان مخالفتی هم نداشتیم ولی فشارهایی از بالا (تهران) وارد شد و می گفتند شهدا را در خود سازه دفن کنند، بخشی از نظرات این بود "شهدا در بخش جلو دفن شوند" نهایتا کار مردمی انجام شد و به بهترین وجه از این شهدا با جمعیت انبوه تجلیل به عمل آمد و حقیقتا مراسم بی نظیر بود، این نشان دهنده این است که مردم قدرشناس و وظیفه شناس همیشه در صحنه حضور دارند و در این مراسم هم آمدند.

نماینده مردم یزد تاکید کرد: این شهدا به میراث امیرچخماق تجلی خاصی دادند و اتفاقا دفن این عزیزان به ماندگاری این مکان کمک خواهد کرد و هیچگونه منافاتی هم با قوانین ندارد و مراسم هم به خوبی انجام شد.  

وی در خصوص اینکه آیا میراث فرهنگی می تواند شکایت کند، گفت: میراث فرهنگی هم اگر شکایت کند به جایی نمی رسد چون در داخل سازه نیست.

نماینده مردم یزد گفت: جلوی این سازه حسینه بود و این حسینیه فضای باز در اختیار داشت، این نمای تاریخی برای گردشگران و توریست ها است و می توانند به آنجا بیایند و قابل ارائه است.

نظر شما