نماینده تلاش دارد که تحولات پس از انقلاب شکوهمند اسلامی را در حوزه های گوناگون سیاسی و امنیتی به بحث بنشیند . در اولین گام می کوشیم تا رخداد ها و تحولات کردستان پس از انقلاب اسلامی را به صورت روزانه و از روزی که این بحران آغاز شد ، ادامه یافت و به پایان رسید بررسی کنیم .
امیدواریم بتوانیم گامی هر چند کوچک در بازخوانی تاریخ انقلاب و اثبات مظلومیت انقلاب شکوهمند اسلامی که از اولین روز پیروزی گرفتار جدایی طلبان و حمایت های بین المللی ابرقدرت ها از آنان شد برداشته باشیم .
شاید برای تعدادی از دوستان و مخاطبان بزرگوار این نوشتار سوال باشد که در شرایط کنونی چه الزام ونیازی به پرداختن به تاریخ کردستان احساس می شود ؟ که این سوال را می توان از منظرهای مختلفی به بررسی نشست و به آن پاسخ گفت .
آن چه که در این مجال ضروری است بدان پرداخته شود ضرورت بازخوانی تاریخ انقلاب اسلامی است . رهبر معظم انقلاب 6 خرداد ماه سال گذشته طی سخنانی در دانشگاه امام حسین (ع) اظهار داشتند : تاریخ انقلاب را بدانید. این انقلاب مثل خیلی از حرفهای دیگری که در دنیا معمول است، صِرف ادعا نیست؛ یک دامنهی وسیعی از تجربه و عمل در مقابل آن است. این انقلاب آزموده است، تجربهشده است. این حرفها، حرفهائی است که در میدان عمل، صدق خود را ثابت کرده است. اگر امام عزیز ما به ما یاد میداد که به خدا توکل کنیم، اعتماد کنیم، حسن ظن داشته باشیم، تلاش کنیم، و میگفت اگر این کار را بکنید، پیروز خواهید شد، این اتفاق افتاد؛ همچنان که در صدر اسلام اتفاق افتاد؛ که امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) در نهجالبلاغه فرمود: «فلمّا رأی اللّه صدقنا انزل بعدوّنا الکبت و انزل علینا النّصر». این ملت صدق خود را نشان داد، راستگوئی خود را نشان داد؛ وارد میدان شد و در میدان عمل، این فکر و این اندیشه و این مبانی نظری تجربه شد. این را باید شما در تاریخ انقلاب ببینید.
آن چه از فرمایشات آیت الله خامنه ای می توان استنباط کرد این واقعیت بسیار مهم است که باید برای فهم داشته ها به تاریخ انقلاب مراجعه کرد تاریخی که پر است از نشانه ها ؛ از نشانه های مظلومیت تا نمادهای اقتدار و عظمت یک ملت در برابر دشمنان .
کردستان را شاید بتوان نقطه عزیمتی دانست برای دو مقوله ای که ذکر آن رفت . جمهوری اسلامی هم در کردستان مظلوم واقع شد و هم اقتدار و قدرت خود را به جهانیان نشان داد. امروز با گذشت بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب تاریخ کردستان پس از انقلاب مرور نشده است . کسی نمی داند که در آن برهه تاریخی و در آن خطه از سرزمین کهن ایران چه گذشت و این ندانستن زمینه ساز آن شده که دشمنان انقلاب و ایران برای ما تاریخ سازی کنند ...روزی به بهانه قومیت ها و روزی دیگر به بهانه مذاهب و ...
اگر ما تاریخ مظلومیت و اقتدار خود را در کردستان سرافراز مرور نکنیم و نگوئیم که فرزندان معنوی حضرت روح الله برای آزادی و سرافرازی این خطه چه ها که نکشیدند فردا روزی شرمنده تاریخ خواهیم شد ...شرمنده از آن روی که قلم به دستان مزدور اجانب تاریخ را خواهند نوشت و به دربار افاعنه تقدیم خواهند نمود و بسیار سخت است تاریخی که نوشته شده است را تغییر داد مگر آن که واقعیت ها و حقیقت ها را آن گونه که هست مرور و به مردم ارائه کرد تا کسی را یارای تحریف نباشد ...
از این رو است که ما ضرورت مرور تاریخ انقلاب به صورت عام و تاریخ کردستان پس از انقلاب به صورت خاص را احساس کرده و بر آن استمرار داریم و امیدواریم که این تلاش مختصر مورد رضایت حضرت حق قرار گرفته و روح ملکوتی امام خمینی را شاد نماید ...انشاء الله
۱۵ اسفند ۱۳۵۷
پشتيباني مفتی زاده از بازرگان
احمد مفتي زاده از سران کرد در پيامي كه براي مهندس مهدي بازرگان فرستاد،پشتيباني خود را از وی اعلام کرد .
در قسمتي از پيام آمده است: جنابعالي وظيفه اي بس عظيم را تعهد كردهايد هرچند شايستگيها از بسياري از جهات در وجود جنابعالي جمع هست. اما موانع و مشكلات نيز فراوان است. خداوند يارو مددكار شما باشد.[۱]
بني صدر با حكومت فدرال موافقت كرد
دكتر ابوالحسن بني صدر که پس از سالها دوری از زادگاه خود به همدان سفر کرده بود پس از بازگشت به تهران در یک مصاحبه مطبوعاتی ضمن موافقت با حکومت فدرال گفت : در امريكا حكومت فدرالي است. امريكا قدرت جهاني را دارد يعني زور دارد كه وحدتش را نگهدارد. ما كشوري هستيم ما بين دو قوه جهاني شرق وغرب. اگر عناصر وحدت كشور ما ضعيف بشوند، اين نيروها به راحتي ميتوانند ما را تجزيه كنند و اجزاء ما را ازبين ببرند.
وی ادامه داد : مردم كشور ما بايد آگاهي داشته باشند كه دنبال اين خط ها نروند. مثلا مي توانيم بگوييم كه اگر كردستان به تنهايي بخواهد واحد اقتصادي تشكيل دهد اين را به مردم كردستان دروغ ميگويند و اگر آذربايجان هم يك مجموعه اقتصادي بتواند تشكيل دهد كه مردمش به راحتي زندگي بكنند به مردم آذربايجان هم دروغ گفتهاند. ما در مجموع، از نظر اقتصادي چندان تعريفي نداريم.
بنی صدر گفت : تمام مجموع اقتصاد ما بهاندازه يك جنرال موتورزنيست چون تنها امكانات ما همان نفت و گاز و مواد معدني جزيي موادكشاورزي است.پس اگر ما با هم باشيم احتمال ترميم خرابيها بهترو سريعتر مي رود. مثلا كردستان چه درآمدي دارد كه اگر به حال خودش بماند يا از روسيه بايد كمك بگيرد كه تابع اين كشور ميشود و يا بايد به طرف آمريكا برود كه در آن صورت تابع آمريكا خواهد شد. پس چه بهتر كه تابع خود ما باشد».[۲]
۲۰ اسفند ۱۳۵۷
مفتي زاده: جمهوري اسلامي آزادي خلقها را تأمين ميكند
احمد مفتي زاده در مصاحبه اي با خبر نگاران موجوديت حزب مساوات اسلامي را كه خود رهبري آنرا به عهده دارد اعلام كرد.
وي درمورد جمهوري اسلامي چنين گفت: كلمه جمهورري اسلامي تعبيري است كه بناچار ما براي سيستم حكومت اسلاميبايد انتخاب كنيم درصورتي كه جمهوري اسلامي خيلي دمكراتيك تر از انواع دموكراسيهاي ديگر است كه در دنيا وجود دارد.
مفتي زاده همچنين گفت: در نظام حكومتي اسلام تمام ملت هايي كه داراي زبان ملي و فرهنگ منطقه اي هستند داراي آزادي كاملي هستند در اسلام اقليتهاي غير اسلامي و حتي و چپي ها عموماً با اين شرط كه موجوديت مكتب و نظام خود را معرفي كنند و در برابر آن متعهد بشوند داراي خودمختاري هستند اما حقوق و امتيازات مليت هاي اسلامي چيزي بالاتر از خودمختاري است.
وي اضافه كرد دستههاي غير اسلامي هستند(چپيها) كه وانمود ميكنند خواستار حقوق ملت كرد هستند اما روش درخواست آنها با فهم اسلامي و حكومت اسلامي سازگاري ندارد و همين كار را با اشكال مواجه ميكند والا اين مسائل خيلي زود حل ميشوند.
احمد مفتي زاده در زمينه مشورتهايش در مسائل جاري مملكت و بخصوص كردستان با امام خميني گفت: در مورد مسائل كلي به طور مكرر با هم مشورت هايي داريم كه در مرامنامه حزب مساوات اسلامي به طور اختصار گنجانده شده كه عبارت است از چهاربخش اساسي – اول اشتراك دوفرقه شيعه و سني در تمام كارهاي تدوين قانون اساسي و قانونگذاري و ساير موارد و هر نوع اقدام اجرائي، دوم تساوي حقوق ملي، فرهنگي، سياسي و اجتماعي تمام ملتهاي مسلمان فقط در ايران و در آينده در همه جا، سوم تعيين حدود اسلاميخودمختاري براي اقليتهاي مذهبي است كه موجوديت و ذمه خودشان را معلوم كند
وي افزود: متاسفانه ميبينيم با اينكه رژيم عوض شده اشخاصي هستند كه يا شرايط را درك نميكنند يا اينكه به اسلامي بودن انقلاب ايمان ندارند و به صورت خيلي ضعيف ميخواهند مانند رژيم گذشته نحوة احقاق حق را بين مردم ترويج دهند كه البته در كردستان ملت عموماً مسلمان هستند و ميخواهند طبق ضوابطو اصول اسلامي به حق خود برسند.
وي همچنين گفت مطلب چهارم اجراي نظام اقتصادي و اجتماعي اسلام است، حكومت اسلامي حكومت مستضعفين است كه اينها بايد بر كارهها تسلط داشته باشند و قبل از هر چيز بايد حقوق مادي و معنوي آنها تأمين شود بايد تنظيم برنامه اقتصادي حكومت اسلامي در جهتي باشد كه براي تمام قشرهاي مستضعف در آن حد متوسط زندگي تأمين شود.[۳]
نماينده فوق العاده دولت در استانهاي غرب
از سوي «مهندس بازرگان»، «دكتر اسماعيل اردلان» به عنوان نماينده فوق العاده در استانهاي آذربايجان غربي و كردستان و كرمانشاه تعيين شد.
در بخشی از حکم بازرگان آمده است : جنابعالي به عنوان نماينده فوق العاده دولت مأموريت داريد هر چه زودتر به استانهاي آذر بايجان غربي و كردستان و كرمانشاه، عزيمت نموده به استانداريها، فرمانداريها و پادگانها و ادارات ديگر سركشي فرماييد و با اهالي محترم ملاقات و تبادل نظر كرده با توجه به اصول انقلاب و سياست عمومي و رعايت و خواست هاي مشروع مردم، دستورهاي لازم را صادر و به نخست وزيري گزارش فرماييد. [۴]
۲۴ اسفند ۱۳۵۷
عزالدین حسینی : اقتصاد ایران باید سوسیالیستی شود
شیخ عزالدین حسینی رهبر به اصطلاح جنبش خودمختاری کردستان اعلام کرد که با کمونیست های ایرانی که سر سپرده هیچ ابرقدرتی نیستند و در داخل ایران فعالیت می کنند ، مخالفتی ندارد .عزالدین حسینی خواهان دگرگونی در سیستم اقتصادی ایران شد و تاکید کرد که یک اقتصاد سوسیالیستی باید در ایران پیاده شود . [۵]
اگر خدا هم بگوید قبول نمی کنیم
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به خواسته خودمختاری کردستان تاکید کرد : اگر جبرئیل از آسمان بیایدو قوانینی را بیاورد که خودمختاری کردستان در آن نباشد ما آنرا نمی پذیریم .وی گفت: باید به همه خلق های ایران خودمختاری داده شود. [۶]
پی نوشت
[۱] کیهان ، ۱۵ اسفند ۱۳۵۷
[۲] اطلاعات ، ۱۶ اسفند ۱۳۵۷
[۳] کیهان ، ۲۰ اسفند ۱۳۵۷
[۴] اطلاعات ، ۲۰ اسفند ۱۳۵۷
[۵] اطلاعات ، ۲۴اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۱۰
[۶] اطلاعات ، ۲۴اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۱۰