شناسهٔ خبر: 54185 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

بحران کردستان از آغاز تا فرجام - 5

رقابت ضد انقلاب برای تجزیه کردستان ! / قاسملو : دولت به جای عوامل ساواک با ما مذاکره کند !

قاسملو و عزالدین حسینی

نماینده تلاش دارد که تحولات پس از انقلاب شکوهمند اسلامی را در حوزه های گوناگون سیاسی و امنیتی به بحث بنشیند . در اولین گام می کوشیم تا رخداد ها و تحولات کردستان پس از انقلاب اسلامی را به صورت روزانه و از روزی که این بحران آغاز شد ، ادامه یافت و به پایان رسید بررسی کنیم .

امیدواریم بتوانیم گامی هر چند کوچک در بازخوانی تاریخ انقلاب و اثبات مظلومیت انقلاب شکوهمند اسلامی که از اولین روز پیروزی گرفتار جدایی طلبان و حمایت های بین المللی ابرقدرت ها از آنان شد برداشته باشیم .

شاید برای تعدادی از دوستان و مخاطبان بزرگوار این نوشتار سوال باشد که در شرایط کنونی چه الزام ونیازی به پرداختن به تاریخ کردستان احساس می شود ؟ که این سوال را می توان از منظرهای مختلفی به بررسی نشست و به آن پاسخ گفت . 

آن چه که در این مجال ضروری است بدان پرداخته شود ضرورت بازخوانی تاریخ انقلاب اسلامی است . رهبر معظم انقلاب 6 خرداد ماه سال گذشته طی سخنانی در دانشگاه امام حسین (ع) اظهار داشتند : تاریخ انقلاب را بدانید. این انقلاب مثل خیلی از حرفهای دیگری که در دنیا معمول است، صِرف ادعا نیست؛ یک دامنه‌ی وسیعی از تجربه و عمل در مقابل آن است. این انقلاب آزموده است، تجربه‌شده است. این حرفها، حرفهائی است که در میدان عمل، صدق خود را ثابت کرده است. اگر امام عزیز ما به ما یاد میداد که به خدا توکل کنیم، اعتماد کنیم، حسن ظن داشته باشیم، تلاش کنیم، و میگفت اگر این کار را بکنید، پیروز خواهید شد، این اتفاق افتاد؛ همچنان که در صدر اسلام اتفاق افتاد؛ که امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) در نهج‌البلاغه فرمود: «فلمّا رأی اللّه صدقنا انزل بعدوّنا الکبت و انزل علینا النّصر». این ملت صدق خود را نشان داد، راستگوئی خود را نشان داد؛ وارد میدان شد و در میدان عمل، این فکر و این اندیشه و این مبانی نظری تجربه شد. این را باید شما در تاریخ انقلاب ببینید.

آن چه از فرمایشات آیت الله خامنه ای می توان استنباط کرد این واقعیت بسیار مهم است که باید برای فهم داشته ها به تاریخ انقلاب مراجعه کرد تاریخی که پر است از نشانه ها ؛ از نشانه های مظلومیت تا نمادهای اقتدار و عظمت یک ملت در برابر دشمنان .

کردستان را شاید بتوان نقطه عزیمتی دانست برای دو مقوله ای که ذکر آن رفت . جمهوری اسلامی هم در کردستان مظلوم واقع شد و هم اقتدار و قدرت خود را به جهانیان نشان داد. امروز با گذشت بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب تاریخ کردستان پس از انقلاب مرور نشده است . کسی نمی داند که در آن برهه تاریخی و در آن خطه از سرزمین کهن ایران چه گذشت و این ندانستن زمینه ساز آن شده که دشمنان انقلاب و ایران برای ما تاریخ سازی کنند ...روزی به بهانه قومیت ها و روزی دیگر به بهانه مذاهب و ...

اگر ما تاریخ مظلومیت و اقتدار خود را در کردستان سرافراز مرور نکنیم و نگوئیم که فرزندان معنوی حضرت روح الله برای آزادی و سرافرازی این خطه چه ها که نکشیدند فردا روزی شرمنده تاریخ خواهیم شد ...شرمنده از آن روی که قلم به دستان مزدور اجانب تاریخ را خواهند نوشت و به دربار افاعنه تقدیم خواهند نمود و بسیار سخت است تاریخی که نوشته شده است را تغییر داد مگر آن که واقعیت ها و حقیقت ها را آن گونه که هست مرور و به مردم ارائه کرد تا کسی را یارای تحریف نباشد ...

از این رو است که ما ضرورت مرور تاریخ انقلاب به صورت عام و تاریخ کردستان پس از انقلاب به صورت خاص را احساس کرده و بر آن استمرار داریم و امیدواریم که این تلاش مختصر مورد رضایت حضرت حق قرار گرفته و روح ملکوتی امام خمینی را شاد نماید ...انشاء الله 

۱۰ اسفند ۱۳۵۷

قاسملو : اعطای خودمختاری وظیفه دولت است

دكتر عبدالرحمن قاسملو دبير كل ۵۰ ساله حزب دمكرات كردستان در يك مصاحبه اختصاصي با كيهان اعلام كرد: خلق كردستان ساليان درازي است زير ستم ملي قرار دارد و در واقع رفع این ستم ملي كه ابعاد اجتماعي و اقتصادي و فرهنگي دارد، يكي از وظايف دولت انقلابي مهندس بازرگان است.

 قاسملو در اين گفتگو ضمن بررسي علل شكست جنبش كردستان در سالهاي ۲۴و۲۵ و برشمردن خواست‏هاي خلق كرد،گفت: آنچه مردم كردستان مي‏خواهند عبارت است از تأمين حقوق ملي در چارچوب كشور ايران و نه جدا كردن كردستان از خاك ايران آن طور كه عناصر مرتجع و فرصت طلب مطرح ميكنند و بعضي وسايل ارتباط جمعي غربي كه در خدمت امپرياليسم جهاني هستند به آن دامن ميزنند.

وي افزود: در اساسنامه ما گفته مي‏شود، حزب ما حزبي است دمكرات و مدافع كارگران، دهقانان زحمتكشان و روشنفكران و اين گروهها نيروي محركه جامعه هستند. به نظر ما مسايل مربوط به امور مالي و بانكي، به ويژه نقش اسكناس و مسايل مربوط به طرح هاي اقتصادي دراز مدت كه از نظر اقتصادي و در سطح ملي مي‏تواند مهم باشد، در صلاحيت دولت مركزي است. بقيه مسايل مربوط به امور داخلي منطقه خودمختار ميشود همه مسايل فرهنگي، اداري و اجتماعي خاص منطقه را دولت خودمختار اداره مي‏كند. در حالي كه براي نمونه ارتش از مركز بايد اداره شود،ژاندارمري و شهرباني بايد بوسيله دولت خودمختار رهبري شود.

قاسملو ضمن تاييد همه گروهها و سازمانهايي كه عليه رژيم شاه مبارزه كرده‏اندگفت: ما حاضريم درزمينه دو مسأله اساسي تأمين دموكراسي و آزاديهاي اساسي براي همه احزاب و سازمان‏ها و گروههاي سياسي و ملي كه عليه رژيم مبارزه كرده‏اند و مبارزه در راه تأمين حقوق ملي خلق‏هاي ايران، از جمله خلق كرد و در بسياري از زمينه‏هاي ديگر، با اين سازمانها و ديگر احزاب ملي همكاري كنيم.

نمایندگان واقعی خلق کرد از دید قاسملو

دكتر قاسملو درمورد نتيجه مذاكرات هيات اعزامي دولت، گفت: ما به هیئت گفتيم بايد اعتماد مردم جلب و از شيوه ‏هاي گذشته اجتناب شود. دولت بايد با نمايندگان واقعي خلق كرد وارد مذاكره شود نه با آنها كه تا ديروز به شاه تملق مي‏گفتند و امروز به دست بوسي امام ميروند.ما به صراحت گفتيم هيچ نيروي تجزيه طلبي در منطقه وجود ندارد و بايد ذهن مردم را درباره مسأله خودمختاري خلقها روشن كرد.

رهبر حزب دمكرات پيرامون وقايع اخير در پادگان‏هاي نظامي كردستان گفت: پادگان‏هاي مهاباد، جلديان، پيرانشهر و پوه وسيله كميته مشتركي از سربازان،افسران، درجه داران و انقلابيون مسلح اداره مي‏شود، ولي پادگان سردشت هنوز تصفيه نشده است[۱]

۱۱ اسفند ۱۳۵۷

بارزانی فوت کرد

امروز ملامصطفی بارزانی رهبر پیشین جنبش کردستان عراق در یکی از بیمارستان های واشنگتن بر اثر حمله قلبی درگذشت . وی که حدود ۷۵سال سن داشت از سالها  پیش با بیماری سرطان ریه دست و پنجه نرم می کرد . [۲]

وی زمان اعلام جمهوری کردستان به رهبری قاضی محمد در ایران از یاران او بود و از سوی وی به درجه ژنرالی رسید .

پس از تسلیم قاضی محمد مصطفی بارزانی مدت ها با دولت مرکزی جنگید و بعد از آن به روسیه رفت . بارزانی در زمان عبدالکریم قاسم به کردستان عراق رفت و در سال ۱۹۶۱جنگ با دولت این کشور برای خود مختاری کردستان عراق را آغاز کرد .

وی در نامه ای که در۹ فوریه ۱۹۷۷به جیمی کارتر رئیس جمهور آمریکا نوشت از قطع کمک های آمریکا و ایران که یاران او در این نبرد بودند سخت گله کرده و تقاضای کمک نمود . [۳]

۱۲ اسفند ۱۳۵۷

افشای طرح خودمختاری کردستان

طرحی که چگونگی خودمختاری کردستان در آن پیش بینی شده است فاش شد . به موجب این طرح امور مربوط به سیاست خارجی ، دفاع، وزارت دارایی ، بانک مرکزی و نشر اسکناس به عهده دولت مرکزی است و در سایر زمینه ها صلاحیت اداره سازمان های دولتی در کردستان در اختیار حکومت خودمختار کردستان خواهد بود [۴]

امور داخلي بايد به دست مردم كردستان داده شود

احمد مفتي زاده يكي از سران کرد که به قم سفر کرده است اظهار داشت : استان مرزي ايران، هيچگاه از كشور جدا نخواهد شد.

وی همچنین گفت : كردستان جزء جدايي ناپذير ايران است و مردم كردستان به طور كامل از جمهوري اسلامي حضرت آيت الله خميني پشتيباني مي‏كنند.

مفتي زاده ادامه داد: تنها چيزي كه مردم كرد خواستار آنند قيد و تضمين حقوقشان در قانون اساسي جديد است كه قرار است تدوين گردد و بعداً به تصويب مجلس موسسان برسد. [۵]

۱۳ اسفند ۱۳۵۷

قاسملو : امیدواریم کار به نبرد مسلحانه نکشد

دکتر عبدالرحمان قاسملو دبیرکل حزب دموکرات کردستان ایران که با برگزاری یک میتینگ ۲۰۰هزار نفری دست به یک مانور سیاسی در مقابل دولت مرکزی زده است اعلام کرد عکس العمل کردها در قبال خودداری دولت مرکزی از دادن خودمختاری به کردستان با توجه به موضعی است که دولت انتخاب خواهد کرد .

وی ادامه داد : خواست ما روشن است ، دموکراسی برای ایران ، خودمختاری برای کردستان ، مبارزه مسلحانه را رژیم سابق به ما تحمیل کرد ، امیدواریم در این دوران کار به مبارزه مسلحانه نکشد .

قاسملو گفت : تاریخ نشان داده است که شکل مبارزه را همواره هیات حاکمه انتخاب می کند . [۶]

پی نوشت ها


[۱] کیهان ، ۱۰ اسفند ۱۳۵۷، قاسملو از نمایندگان واقعی خلق کرد سخن می گوید و می گوید دولت باید با کسانی مذاکره نکند که تا دیروز تملق شاه را می گفتند و امروز از ارادت به جمهوری اسلامی سخن می گویند ...بی شک منظور او از این کنایه امثال عزالدین حسینی است ...او که زمان شاه با ساواک همکار بود ولی امروز با جمهوری اسلامی ابراز همبستگی می کند و از سوی دیگر نیروهایش را برای تسخیر پادگان ها گسیل می دارد ...به هر حال چه عزالدین حسینی و چه قاسملو هر دو سابقه روشنی در باب همکاری با رژیم طاغوت دارند یکی مانند عزالدین حسینی عامل ساواک بوده و دیگری یعنی قاسملو از عوامل رژیم طاغوت برای تجزیه کردستان بهره می گرفته است ...

[۲] کیهان ، ۱۲اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۷

[۳] اطلاعات ، ۱۲اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۸

[۴] اطلاعات ، ۱۲اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۵

[۵] اطلاعات ، ۱۲ اسفند ۱۳۵۷

[۶] اطلاعات ، ۱۳اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۸

نظر شما