شناسهٔ خبر: 53665 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

بحران کردستان از آغاز تا فرجام - 1

از تاسیس گروهک تروریستی کومله تا پیشنهاد شیخ ساواک برای اداره فدراتیو کردستان!

عزالدین حسینی

نماینده تلاش دارد که تحولات پس از انقلاب شکوهمند اسلامی را در حوزه های گوناگون سیاسی و امنیتی به بحث بنشیند . در اولین گام می کوشیم تا رخداد ها و تحولات کردستان پس از انقلاب اسلامی را به صورت روزانه و از روزی که این بحران آغاز شد ، ادامه یافت و به پایان رسید بررسی کنیم .

امیدواریم بتوانیم گامی هر چند کوچک در بازخوانی تاریخ انقلاب و اثبات مظلومیت انقلاب شکوهمند اسلامی که از اولین روز پیروزی گرفتار جدایی طلبان و حمایت های بین المللی ابرقدرت ها از آنان شد برداشته باشیم .

انشاء الله 

۲۳ بهمن ۱۳۵۷

ژاندارمری مهاباد سقوط کرد

در جریان تلاش مردم کلانتری ، شهربانی ، گروهان ژاندارمری و هنگ ژاندارمری مهاباد سقوط کرده و به دست نیروهای انقلاب افتاد.

در جریان این تسخیرات ۱۴ تن کشته و حدود ۴۰ نفر زخمی شدند . [۱]

۲۶ بهمن ۱۳۵۷

امروز سازمان انقلابی زحمتکشان کردستان کومله تاسیس شد . [۲]

۲۹ بهمن ۱۳۵۷

پیام امام به مردم کردستان ؛ اعزام آیت الله نوری به منطقه

امام خمینی رهبر انقلاب امروز طی حکمی آیت الله حسین نوری را به نمایندگی از سوی خود به کردستان اعزام کردند .

در بخشی از پیام امام که خطاب به مردم کردستان صادر شده آمده است : ملت ایران هرگز همگامی و سختکوشی و مجاهدات دلیرانه برادران کردستانی در مبارزات ضد استعماری و استبدادی رژیم طاغوتی پهلوی را فراموش نخواهد کرد.

در ادامه این پیام تاکید شده است : شما خواهران و برادران عزیز باید توجه داشته باشید که دشمن اصلی یعنی استعمار هنوز با وسایل مختلف دست اندرکار سنگ اندازی و تفرقه افکنی است تا بدین وسیله بار دیگر بر مخازن ما سیطره پیدا کرده و به چپاول و غارت این ملت بپردازد. من به شما فرزندانم توصیه می‌کنم که گول نیرنگهای استعمار را نخورید و حکم خدای بزرگ که وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرقُوا  را با همکاری و همگامی با سایر برادران همرزم خود کماکان ادامه دهید.[۳]

۳۰ بهمن ۱۳۵۷

پیام امام خطاب به احمد مفتی زاده و معرفی آیت الله نوری

امام خمینی امروز در نامه ای خطاب به احمد مفتی زاده تاکید کردند : اینک جناب حجت الاسلام آقای حاج شیخ حسین نوری - دامت برکاته - که از مدرسین محترم حوزه مقدسه علمیه می‌باشند از طرف اینجانب بدان منطقه اعزام می‌شوند. هرگونه مطلبی باشد می‌توانید با ایشان در میان بگذارید تا جناب ایشان به اطلاع من برسانند.[۴]

۱ اسفند ۱۳۵۷

درخواست گروهی از قبائل کرد  برای خودمختاری

ماجرای کردستان همچنان به عنوان یکی از مهمترین مسائلی است که دولت موقت انقلاب با آن روبه رو است . گروهی از قبائل کرد در حالی که فریاد می زنند زنده باد خمینی می گویند خواهان جدایی از ایران نبوده و تنها تقاضایشان از دولت مرکزی خودمختاری است . فروهر و گروه او با شیخ عزالدین حسینی ملاقات کرد تا در مورد مسئله خودمختاری با وی به بحث بپردازد . فروهر پیش از حرکت به سوی کردستان در تقاضایی که هدفش مستقیما کردها بود از همه ایرانیان خواست تا از برادران خود در ارتش حمایت کنند .  این تقاضای فروهر نتیجه موجی از حمله به پایگاه های ژاندارمری ، پلیس و تاسیسات دولتی توسط افراد قبائل بود .

در نزاعی که بین قبائل رخ داد هفته گذشته در نزدیکی رضائیه  ۱۴نفر کشته . ۵نفر زخمی شدند . در سنندج نیز رئیس پلیس توسط جوانان مسلح ربوده شد .

در همین اثنا اعضای جامعه دفاع از آزادی و انقلاب که در سنندج تشکیل شده است هشدار داد که سازمان امنیت ترکیه با همکاری سازمان جاسوسی آمریکا در حال توطئه برای بوجود آوردن اغتشاش هستند. این کمیته ادامه می دهد  حوادثی که فعلا در کردستان رخ می دهد معلول یک توطئه بین المللی است که ریشه های گسترده ای دارد و اگر در کردستان به نتیجه برسد در چهار گوشه ایران زمزمه تجزیه طلبی را بلند خواهند کرد . در این اعلامیه مصطفی بارزانی بعنوان عامل اجرای توطئه تجزیه کردستان معرفی شده است که تصمیم دارد با کمک هفتاد هزار جنگجوی ایل جاف ، بارزانی و سایر قبائل شمال عراق کردستان را تجزیه کند .

رادیو کردستان آزاد امشب چند بیانیه از سوی حزب دموکراتیک کردستان پخش کرد و در آن یکی دوبار به هدف خود که به استقلال رساندن کردستان است اشاره کرد .

عزالدین حسینی : اداره کردستان به صورت فدراتیو

ظهر امروز هیئت اعزامی دولت با نمایندگان تمام مناطق کرد نشین به گفت و گو نشست .

نمایندگان مناطق کردنشین خواسته های خود را اینگونه برشمردند :

- خلق کرد خواهان تأمین حق تعیین سرنوشت خود بصورت  فدراتیو در چارچوب کشور ایران می‏باشد ، هرگونه اتهام تجزیه طلبی را رد می‏کند و از دولت  وقت آقای مهندس بازرگان می‏خواهد که موضع خود را در مقابل این خواسته‏ها اعلام دارد.

- همه پادگانها در کردستان باید تحت نظر شورای انقلابی اداره شود بدین منظور کمیته مشترک نظامی از افسران میهن پرست و نمایندگان شوراهای انقلابی تشکیل گردد.

-افسران جنایتکار که دستور تیر اندازی داده و موجب شهادت فرزندان خلق شده اند باید  تحویل دادگاه انقلابی خلق گردند و بمنظور تبدیل ارتشی ارتجاعی به ارتش خلقی باید ارتش از عناصرضد انقلابی تصفیه گردد.

-همه نمایندگان حاضر که  نمایندگان شهرستانهای کردنشین هستند اعلام می‏دارند که عزالدین حسینی صلاحیت دارد در رأس هر هیأتی قرار بگیرد که از طرف خلق کرد با دولت مرکزی مذاکره نماید و دستگاه رهبری انقلاب و دولت موقت را از مذاکره و تماس با عناصر ارتجاعی کرد برحذر دارد.

-از آنجا که ملا مصطفی بارزانی و گروه قیاده موقت ، «عمال سازمان سیا آمریکا و ساواک ایران و امنیت ترکیه» بوده‏اند و می‏باشند و مورد نفرت تمام خلق کرد هستند، لذا از دولت انقلابی می‏خواهیم هر نوع ارتباط و تماس با این دارو دسته قطع گردد و رهبران خائن آنها از ایران اخراج شوند بدون آنکه این سیاست به وضعیت خانواده‏های پناهنده بی بضاعت لطمه‏ای وارد آورد.[۵]

مفتی زاده : فريب نيرنگهاي سرسپردگان رژيم سابق را نخوريد

احمد مفتي زاده یکی از سران کرد طي پيامي به مردم هشدار داد كه فريب نيرنگ هاي گوناگون دشمن را نخوريد.

در قسمت‏هايي از اين پيام آمده است : موقعيت انقلابي ما در مقايسه با شرايط پيشرفت تدريجي انقلاب زودرس بود و لذا اگر نيروهاي نظامي و انتظامي خيلي زود اعلام همبستگي با ملت كردندو دست خود را با جنگ داخلي طولاني نيالودند. در برابر مزدوران رژيم رژيم سابق اينجا و آنجا هستند كه چون حيات خود را رو به نابودي مي‏بينند با وسائل و عناوين مختلف مي‏خواهند دردسر براي مردم ايجاد كنند و اذهان را از مسير واقعي انقلاب منحرف سازند.

وی ادامه داد :  يكي از اين افراد مزدور شخص سرشناسي بنام شيخ‏ هادي‏هاشمي است كه اسناد به دست آمده از ساواك سنندج نشان مي‏دهد وي پولهاي كلاني براي لشكر كشي به شهرها و روستاهاي كردستان جهت سركوبي انقلاب از ساواك گرفته است. اين شخص سه بار به بخش كامياران و يك بار با افراد مزدورش به پاوه حمله كرد و اخيراً نيز كشتار فجيع قروه را به وجود آوردكه در توجيه آن اختلاف مذهبي را پيش كشيده است درحالي كه اين ادعا ياوه اي بيش نيست و دژ جنگي او توسط مبارزين قروه فتح شد و اكنون كه متواري است و با نوشتن نامه به شهرها و روستاهاي استان كردستان استمداد مي‏كند كه چون او سني است اهل تشيع به او حمله كرده‏اند!

مفتی زاده تاکید کرد : هموطنان آگاه باشيد و فريب نيرنگ هاي گوناگون دشمن را نخوريد.

وی همچنین در پيام خود ضمن اشاره به وقايع اخير كردستان بار ديگر تاكيد كرد كه مردم كردستان همراه برادران اهل تشيع خود در پيروزي انقلاب شكوهمند ايران جان بر كف تلاش خواهند كرد. . [۶]

۲ اسفند ۱۳۵۷

قاسملو : ما پشت سر امام خمینی قرار داریم

عبدالرحمن قاسملو رهبر حزب دموکراتیک کردستان امروز هرگونه اتهام جدایی طلبی را رد کرد و پشتیبانی کامل خود را از آیت الله خمینی و دولت بازرگان اعلام داشت . قاسملو گفت : حزب او و مردم کرد جملگی پشت سر [امام]خمینی قرار دارند و اخیرا هم همبستگی خود را با دولت اعلام کرده اند .

قاسملو ادامه داد : شایعات حمله جلال طالبانی به پایگاه های مرزی بی اساس است ولی در صورتی که وی بخواهد وحدت ملی ما را به مخاطره اندازد با او و پشتیبانانش به مخالفت برخواهیم خواست . [۷]

قاسملو كه پس از ۲۵ سال تبعيد به وطن باز گشته است همچنين با اشاره به گفت و گوهاي خود با داريوش فروهر،آن را موفقيت آميز خواند و گفت كه يك بيانيه ۸ ماده‏اي كه حاوي خواست هاي مردم كرد مي‏باشد به فروهر داده شد.

براساس اين بيانيه عزالدين حسيني يكي از روحانيون مهاباد، رهبري تيم مذاكرات را با دولت، در آينده به عهده خواهد داشت.

وي اظهار اميدواري كرد كه خواسته‏هاي ما به آيت الله خميني و بازرگان تسليم شود و آنها به ما جواب مشخص بدهند. [۸]

در اجتماع بزرگي با حضور داريوش فروهر؛مردم كردستان، شايعه تجزيه طلبي را رد كردند

داريوش فروهر وزير كار كه به منظور بررسي مشكلات و خواسته هاي مردم به كردستان اعزام شده است وارد مهاباد شد و مورد استقبال حدود صدهزار نفر از اهالي قرار گرفت.

فروهر و همراهان ابتدا به ديدار امام جمعه رفتند. در اجتماع مردم مهاباد در ميدان شهرداري، داريوش فروهر و دكتر مكري سخنراني كردند و گفتند كه شاه خلق كرد را فروخته است.

در اين اجتماع، كه علاوه بر ساكنان مهاباد مردم شهرهاي مختلف كردستان نيز حضور داشتند، اجتماع كنندگان اتهام تجزيه طلبي مردم کردستان را رد كردند و با كليه برادران ايراني خود در نقاط مختلف كشور اعلام همبستگي كردند.

 داريوش فروهر و همراهان به خانه خواهر اسماعيل شريف زاده كه در مبارزات سال ۴۶ کشته شده بود شده رفتندو امروز نيز دكتر قاسملو يكي از رهبران حزب دمكرات كردستان كه اخيراً وارد مهاباد شده است، عزالدين حسینی و غني بلوريان با داريوش فروهر و همراهان او مذاكراتي انجام دادند و خواسته هاي خود  را كه طي قطعنامه ۸ ماده‏اي تنظيم شده بود به آنها تحويل دادند.[۹]

۳ اسفند ۱۳۵۷

جلال طالبانی وارد مریوان شد

براساس یک گزارش تائید نشده جلال طالبانی رهبر کردهای عراق به همراه ۶۰تن از چریک های خود وارد مریوان شده و دریکی از مدارس این شهر اقامت کرده است .

کمیته نظامی اتحادیه میهنی کردستان عراق طی تلگرافی خطاب به آیت الله خمینی ضمن تکذیب ایجاد ناراحتی طرفداران جلال طالبانی در مرزهای ایران اعلام کرد : بارها اعلام داشته ایم ما افرادی شرافتمند و معتقد به آزادی همه ملت ها هستیم ضمن عدم دخالت ونیز ایجاد مشکل در امور  داخلی ایران پشتیبان واقعی نهضت بزرگ ملت ایران به رهبری آن زعیم عالیقدر می باشیم . [۱۰]

 


[۱] اطلاعات ، ۲۴ بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۳

[۲] بهروز ، مازیار ، شورشیان آرمانخواه (ناکامی چپ در ایران ) ، صفحه ۲۹۷ ، "۲۶ بهمن" سالگرد آغاز رسمی فعالیتهای تروریستی گروهک تجزیه طلب و تروریست کومله است . این گروهک تروریستی در ۲۶ بهمن ۱۳۵۷ با سوء استفاده از اوضاع نابسامان کشور، در جریان انقلاب شکوهمند اسلامی و با سوء استفاده از فقر، بیکاری و آشوب های کردستان تاسیس شد . گروهک تروریستی کومله با توصیه و سفارش نهادهای جاسوسی امریکا (سیا)، رژیم صهیونیستی(موساد) و انگلیس، برای اقدامات خرابکاری، تروریستی، ترویج و تشویق مردم کردستان به تاسیس یک کشور مستقل کردی! و اقدامات براندازانه تاسیس شد که از پایه گذاران و بنیانگذاران  این گروهک می توان به محمد حسین کریمی مشهور به (خانه)، فواد مصطفی سلطانی و عبدالله مهتدی نام برد.

کومله در طول جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران خدمات قابل توجهی به صدام کرد و  این گروهک به پاس خوش خدمتی به  صدام از سوی وی علاوه بر حقوق ماهیانه اردوگاههای نظامی از جمله اردوگاه های: (رانیه – زرگویز – زرگویزله – بوتی – چهارتا – چناره – سرکپکان – سونه – سوران – خندکه – کرکوک – سلیمانیه – اربیل – بغداد و چخماق )، تسلیحات سبک و سنگین،پاسپورت برای سهولت رفت و آمد اعضای کومله  به بغداد و اروپا و نیز پول های هنگفت و دلارهای باد آورده دریافت کردند .

در این زمینه گفتنی های فراوانی است که در روزهای آینده بدان خواهیم پرداخت.

۳- صحیفه امام ، جلد ۶ ، صفحه ۱۸۴ ، خبرگزاری فرانسه با اشاره به این پیام امام در آن روزها گزارش داد : امام خميني رهبر مذهبي مردم ايران ديروز نماينده ويژه‏اي براي پايان دادن به بحران كردستان به سنندج فرستاد. كردها كه در غربي‏ترين بخش ايران در كنار عراق زندگي مي‏كنند، يكبار ديگر پس از ۲۹ سال، زمزمه تجزيه طلبي برداشته‏اند. اخباري كه از كردستان مي‏رسد حاكي است كه تظاهرات گسترده‏اي از شهرهاي اين استان با شركت معلمان، كارگران، دانش آموزان، نظاميان و مردان مسلح صورت گرفته است و اين تظاهرات، بعنوان حركت مخالف عليه دولت مركزي تلقي شده است. رک اطلاعات ، ۳ اسفند ۱۳۵۷

[۴] صحیفه امام ، جلد ۶ ، صفحه ۱۹۶

(۵)اطلاعات، ۲اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۱ ،  بنی صدر زمانی که عضو شورای انقلاب بود همراه تنی چند از اعضای آن شورا در کردستان به دیدن شیخ عزالدین حسینی رفت و این خاطره جالب را نقل می کند : « شورای انقلاب هیئتی را معین کرد مرکب از آقایان : طالقانی ، بهشتی و من . احتمالا هاشمی رفسنجانی هم بود که رفتیم به سنندج . ما را در محلی که مدرسه ای بود جا دادند . صبح روز دوم دیدیم بیرون محل اقامتمان چند تیر شلیک شد . بعد آقای عزالدین حسینی وارد شد . به علامت اینکه ایشان وارد می آیند از سوی سواران ایشان تیر شلیک شد . مرحوم طالقانی خیلی بهش برخورد ، روحانی می آید به دیدار روحانی آن هم با تفنگچی ! مثل اینکه ساختمان را محاصره کرده باشند ، این جور شکلی پیدا کرده بود .
در این بین پرونده ای را هم آورده بودند که پرونده ساواک عزالدین حسینی بود ...داشتیم پرونده او را می خواندیم که او وارد شد و آمد و نشست . مرحوم طالقانی گفت : شیخ ! تفنگچی آوردی ؟ جواب داد : نه ! من غلط می کنم ! طالقانی گفت : البته که غلط می کنی، ما آمده ایم مسئله را صلح و صفا بدهیم و شما تفنگچی آوردی اینجا دور و بر محل اقامت ما ؟! ... شما آنموقع که از ساواک حقوق میگرفتی ، آن موقع خودمختاری نمی خواستی ، حالا این ملت انقلاب کرده ، می خواهی به هم بزنی ؟ ! حسینی با شنیدن این مطلب و با دیدن پرونده ساواکش مثل مرده شد و گفت : « هر چه شما بفرمائید ما تسلیم هستیم ، ما حرفی نداریم ، غلط می کنیم با دولت مرکزی در بیفتیم» رک بنی صدر ، خاطرات ، به کوشش حمید احمدی ، انجمن مطالعات و تحقیقات تاریخ شفاهی ایران ، برلین ، ۱۳۸۰، صفحه۹۸

[۶] کیهان ، ۱ اسفند ۱۳۵۷

[۷]  اطلاعات ، ۳اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۸

[۸] اطلاعات ، ۳ اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۸

[۹] کیهان ، ۲ اسفند ۱۳۵۷

[۱۰] اطلاعات ، ۳اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۳

برچسب‌ها:

نظر شما