شناسهٔ خبر: 53777 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

بحران کردستان از آغاز تا فرجام - 2

از ادعای تسلط دولت بر اوضاع کردستان تا اشغال پادگان های نظامی مهاباد توسط ضد انقلاب !

بحران کردستان

نماینده تلاش دارد که تحولات پس از انقلاب شکوهمند اسلامی را در حوزه های گوناگون سیاسی و امنیتی به بحث بنشیند . در اولین گام می کوشیم تا رخداد ها و تحولات کردستان پس از انقلاب اسلامی را به صورت روزانه و از روزی که این بحران آغاز شد ، ادامه یافت و به پایان رسید بررسی کنیم .

امیدواریم بتوانیم گامی هر چند کوچک در بازخوانی تاریخ انقلاب و اثبات مظلومیت انقلاب شکوهمند اسلامی که از اولین روز پیروزی گرفتار جدایی طلبان و حمایت های بین المللی ابرقدرت ها از آنان شد برداشته باشیم .

۵ اسفند ۱۳۵۷

دولت : بر اوضاع کردستان تسلط کامل داریم

اخبار کردستان همچنان از داغترین خبرهایی است که دولت موقت انقلاب را سخت به خود مشغول داشته است.

در حال حاضر، دو منبع خبری برای اطلاع از اخبار این استان وجود دارد: نخست خبرهای رسمی‏که در بیانیه‏های دولت و ستاد انقلاب و یا از طریق مصاحبه‏های مطبوعاتی اعضای دولت منتشر می‏شود و دوم اخبار غیر رسمی که توسط خبرنگاران مجلس، نمایندگان وسایل ارتباط جمعی و رادیوهای خارجی پخش شده است.

بر اساس خبرهای رسمی، در حال حاضر ارتش کاملاً بر اوضاع کردستان مسلط است و مشکلات و تقاضاهای کردها در چارچوب هیأت اعزامی از سوی امام خمینی و دولت موقت انقلاب، حل و فصل می‏شود. خبرگزاری پارس در این زمینه با انتشار اخبار سفر هیأت اعزامی و ملاقاتهای هیأت با سرشناسان مجلس بار دیگر تسلط دولت را بر کلیه نقاط استان تأکید کرد. در این خبرها آمده است: هیأت اعزامی دولت انقلابی به ریاست داریوش فروهر و عضویت «دکتر محمد مکری» و «دکتر ابراهیم یونسی» که هر دو از اکراد هستند همچنین علامه نوری  به نمایندگی امام خمینی با پیامهایی برای مردم کردستان وارد سنندج شدند.

داریوش فروهر در این زمینه گفت: این هیأت نمایندگی دارد که از طرف دولت انقلابی به خواسته‏های مردم کردستان رسیدگی و ضمن شرکت در اجتماعات و جلسات گفت و شنود، نظرات آنان را به دولت موقت انقلاب اسلامی منعکس سازد و به مشکلات گوناگون مردم این سامان توجه خاص مبذول دارد.

هیأت مذکور در آغاز ورود خود به سنندج، مورد استقبال احمد مفتی زاده یکی از روحانیون اهل سنت شهر قرار گرفت. مفتی زاده ضمن خیر مقدم، مشکلات سیاسی و اجتماعی مردم این منطقه را برشمرد، سپس علامه نوری پیام امام خمینی را برای مردم کردستان قرائت کرد که با شور و هیجان فوق العاده مردم روبرو شد.[۱]

تصرف پادگان های نظامی در مهاباد توسط ضد انقلاب

از سوی دیگر ارتش ملی ایران نیز طی اعلامیه‏ هایی به حوادث کردستان اشاره کرده است. در اعلامیه‏ ای که در کردستان از سوی ارتش ملی صادر شد آمده است که تنها در مهاباد مشکلاتی وجود دارد و عده ای با هجوم به پادگانهای نظامی این اماکن را اشغال کرده اند .

سخنگوی دولت نیز در یک بیانیه جداگانه اعلام داشت که مذاکراتی در جریان است تا این افراد به طور صلح آمیز محل را تخلیه نمایند. در عین حال یک اعلامیه دیگر نظامی حاکی از آن است که ضد انقلاب با پخش بیانیه‏هایی در شهرهای سقز، بانه و مریوان از مردم خواسته اند به پایگاههای نظامی حمله کنند .

بنا به گفته دولت،به دنبال تقاضای اصناف مختلف معلمان، دانشجویان و کمیتة دفاع از آزادی و انقلاب، تظاهر کنندگان از راهپیمایی بسوی پادگانها منصرف شده اند . در رضاییه نیز حجت الاسلام «قریشی» از طریق تلویزیون از کلیة پرسنل ارتش، ژاندارمری و پلیس خواست به سرکار خود برگردند و از دستورات فرماندهان خود که از سوی کمیته انقلاب منصوب شده‏اند اطاعت کنند .[۲]

عزالدین حسینی : ما تجزیه طلب نیستیم

امام جمعه مهاباد امروز طی مصاحبه ای اعلام کرد : توطئه تجزیه طلبی نیرنگ جدید امپریالیزم است .

عزالدین حسینی گفت : در هیچ یک از شهرهای کردنشین گرایش تجزیه طلبی وجود ندارد و ما هرگونه دسته بندی سیاسی را در منطقه کردنشین به شدت محکوم می کنیم .

وی ادامه داد : ما در مذاکراتمان با هیئت اعزامی به ریاست داریوش فروهر تفاهم کامل داشته ایم و خواست های هشت گانه ما از دولت مرکزی باید به طور جدی مورد مذاکره قرار گیرد .

عزالدین حسینی گفت : فروهر قول داده است خواست های ما را در هیئت دولت مطرح کند .

امام جمعه مهاباد گفت : در جریان مذاکرات ما با هیئت اعزامی شورش پادگان مهاباد پیش آمد و سربازان و افسران انقلابی بعضی از افراد نظامی طرفدار رژیم سابق را خلع سلاح کردند ولی من تاکید می کنم تقارن این جریان با سفر هیئت عمدی نبوده است .

وی ادامه داد : به محض شورش در پادگان به همراه آیت الله نوری به آنجا رفته و در جمع افسران و درجه داران سخنرانی کردیم و اکنون هیچ نگرانی وجود ندارد .

بارزانی نقشه های سیا را اجرا می کند

اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز با مخابره تلگرامی به مقر امام خمینی ملا مصطفی بارزانی رهبر کردهای عراقی رانده شده را  متهم کرد که با پخش شایعات بی اساس و دست زدن به عملیات تحریک آمیز و خرابکارانه و انتساب این اعمال به جلال طالبانی در کردستان جنگ اعصاب به راه انداخته است .

در ادامه این تلگرام آمده است : دار و دسته ملامصطفی بارزانی مزدور شاه و ساواک با ارشاد سازمان سیا دست به اقداماتی زده اند که به خیال خود در کردستان ناامنی و بحران ایجاد کنند و از این طریق به انقلاب اسلامی ایران لطمه بزنند . [۳]

مکری : کردها فقط خود مختاری می خواهند

دکتر مکری که همراه داریوش فروهر به کردستان رفته بود امروز و پس از بازگشت به تهران گفت :  باید به کردها آزادی فرهنگی و امکان برقراری نظم داخلی توسط خودشان داده شود.

وی ادامه داد :  در کردستان به خوبی از ما استقبال شد، و ما در نقاط مختلف برای مردم سخنرانی کردیم. آنها همواره در شعارهایشان رهبری امام خمینی را مورد تایید قرار می‏دادند و ضمناً تجزیه طلبی را محکوم می‏کردند، اما البته شعری داشتند با این مضمون که«دمکراسی برای ایران و خودمختاری برای کردستان».

مکری گفت : ما با اعضای کمیتة انقلابی شهر مهاباد نیز مذاکره کردیم و از آنها خواستیم که نظریات و پیشنهادهایشان را به ما بدهند. همچنین به آنها گفتیم که برآورده کردن بعضی خواستهای آنها در حال حاضر ممکن است، ولی درمورد بقیه خواسته ها باید در مجلس مؤسسان صحبت شود.

وی ادامه داد : به آنها گفتیم هر تصمیمی در این مورد باید در چارچوب استقلال و تمامیت ارضی ایران اتخاذ شود.

مکری گفت : در هر حال باید ارتش قوی که از مرکز فرمان بگیرد تشکیل شود. این ارتش ملی باید حافظ مرزهای کشور باشد. وی در پایان گفت که: جلال طالبانی به ایران و حزب دمکرات سمپاتی دارد.[۴]

مکری اعلام کرد ؛ هر تصمیم باید در چارچوب استقلال وتماميت ارضي ايران صورت گیرد

سخنگوي هيأت اعزامي از سوی رهبر انقلاب بعد از بازگشت خود به تهران، عصر امروز همچنین اعلام كرد: در اين مرحله به مردم كردستان براي برقراري نظم و ترتيب در استان خود اختيار داده می شود .

محمد مكري گفت: اگر كميته انقلاب ايالتي كردستان به خوبي سازمان داده شود و با دولت مركزي نيز روابط مناسب برقرار گردد، در اين صورت وظيفه برقراري نظم و قانون نمي‏تواند به طور موقت به مردم محلي واگذار شود.

 دكتر مكري اضافه كرد: البته هر گونه تصميمي كه در اين باره اتخاذ شود بايد در چارچوب استقلال وتماميت ارضي ايران صورت گيرد آنچه كه آشكار است آن است كه مردم كردستان آزادي فرهنگي داشته باشند و به دو زبان صحبت کنند .

گفتنی است هیئت  اعزامي امام خمینی پنج شنبه گذشته [۳ اسفند]  به كردستان اعزام گرديد و تاريخ عزيمت آن اندكي پس از حركت گروه اعزامي مهندس بازرگان نخست وزیر دولت موقت به كردستان بود كه رياست آن را داريوش فروهر وزير كار و امور اجتماعي به عهده داشت.

هیئت های اعزامي‏ با اعضاء كميته انقلاب مهاباد به بحث و مذاكره پرداختند كه خواسته‏ هاي خود را براي نمايندگان امام خمینی بازگو کردند .  مکری در این زمینه گفت : من به آنها گفتم بعضي خواسته هایشان را مي‏توان بلافاصله پاسخ داد اما بقيه آنها بايد در مجلس جديد به بحث گذارده شود.

 امير انتظام سخنگوي دولت نیز امروز به خبرنگاران گفت:  نمايندگان قريب به دو ميليون نفر كرد كه در نزديكي مرز عراق و تركيه زندگي مي‏كنند خواستار خود مختاري داخلي شده‏اند ولي البته بين تقاضا و اجابت تقاضا فرق است.[۵]

پی نوشت ها

[۱] اطلاعات ، ۵اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۲

[۲]  اطلاعات ، ۵اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۲ ، در حالی دولت موقت از تسلط خود بر کرستان سخن می گوید و با خوش خیالی به مذاکره با شورشیان تجزیه طلبی که با نام خودمختاری پیش آمده اند ادامه می دهد که پادگان های نظامی در مهاباد از سوی ضد انقلاب تصرف می شود . این مشی دولت موقت ادامه یافت تا آن جا که به تدریج آشوب گران به اکثر نقاط کردستان تسلط نسبی پیدا کرده و خواب پریشان تجزیه کردستان به تعبیر نزدیک تر شد ...اگر نبود ورود مقتدرانه حضرت روح الله به میانه میدان و حکم به نیروهای مسلح در مرداد ماه سال ۱۳۵۸ مشخص نبود وضعیت کردستان این بخش جدایی ناپذیر ایران اسلامی چه بود ...در روزهای آینده در این زمینه بیشتر خواهیم نوشت .

[۳] کیهان ، ۵اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۵

[۴] کیهان ، ۵اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۱

[۵] اطلاعات ، ۶ اسفند ۱۳۵۷

برچسب‌ها:

نظر شما