شناسهٔ خبر: 87437 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

دومین ویژه‌نامه نوروزی «نماینده» منتشر شد

گذری بر سومین سال بهارستان نهم

ویژه نامه مجلس431 دومین ویژه‌نامه نوروزی نماینده، از حال و هوای تغییرات هیئت رئیسه شروع و در چهار پرونده دیگر با عناوین «کارنامه سه سالگی بهارستانِ نهم از نگاه نمایندگان هیئت رئیسه کمیسیون های تخصصی»، «نیم نگاهی به مهمترین طرح ها و لوایح در سومین کارنامه بهارستان نهم»، «روزهای پرتلاطم بهارستانِ نهم»، «مروری بر عملکرد نظارتی بهارستانی ها»؛ گذری بر بهارستانِ نهم در سال سوم دارد.

نماینده/ قانونگذاریها، مصوبها، جلسات علنی و غیرعلنی، نطقهای تند و آتشین و حتی سرد، صندلیهای پر و خالی، جنجالآفرینیها، قدم نهادن در راه مبارزه با استکبار خارجی و حتی دین گریزان و جنجالسازان داخلی و ... همه و همه نهتنها در حافظه هرم بهارستان که در حافظه مردم و از همه مهمتر در کارنامه اعمال هر نماینده ثبت شد. چرا که “ما یَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلاّ لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ” و به تعبیر رهبری؛ هر کلمهاى که از ما صادر میشود، ثبت میشود، ضبط میشود؛ هر حرکت ما، هر اقدام ما، بلکه هر اندیشهى ما و فکر ما.

دوره مسئولیت از عمر مستثنا نیست و چون عمر گذراست. بهارستاننشینان در سال ۹۳ همچون چشم برهم زدنی سومین سالِ مجلس نهم را پشت سر گذاشتند. سالی که توجه به فرهنگ و اقتصاد آنهم با مدیریت جهادی چراغ راه یکساله که نه، هرساله شد.

شیب قیمتها در این سال، اگرچه برخلاف آمارهای اعلامی، بر ملایمتش افزوده شد، کاهش چشمگیر قیمت نفت، فشارها از ناحیه تهدیداتِ تحریمی و بحبوحه مذاکرات هستهای ... زنگهای هشداری بود بر ضرورت تأکیدات رهبری بر اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی در این عرصه. اگرچه اقدامات سال سوم مجلس نهم در خصوص اقتصاد مقاومتی همانند سال دوم به تعبیر رهبری مشکور بود؛ ولی این اقدامات تا چه حد با مطلوب فاصله دارد، سؤالی است که باید بهارستانیها در عزمها و اذهان خود جوابش را جستجو کنند.

مبارزه با فساد که از سالها پیش دنبال میشد شاید در این سال رنگ و بوی عملیاتیتری گرفت. به ثمر نشستن افشاگریهای چندسالهی سه نماینده مجلس در خصوص جرائم رحیمی و در نهایت اجرای حکم وی به نظر، انگیزهها را برای مبارزه با مفاسد اقتصادی بیشازپیش کرد. از طرف دیگر بحبوحه توافق و تمدید مذاکرات نیز سالی هستهای برای نمایندگان مردم در بهارستان رقم زد. بیانیهها، مصوبات و واکنشهایی در دفاع از تیم مذاکرهکننده و حراست از دستاوردهای هستهای، اگرچه در بیان برخی داخلیها با توهین مواجه شد ولی ناامیدی خارج نشینان ۵+۱ را در پی داشت.

نظارتها در این سال با تمام موانعی که وجود داشت جدیتر و عزمها نسبت به تحقیق و تفحصها نیز جزمتر شد. اگرچه آن هم به مذاق دولتیها خوش نیامد و در برهههایی آنگونه که باید زیر بار همنوایی و تعامل با مجلس نرفتند. در همین راستا حتی متأسفانه بهعناوینمختلف شاهد توهینهای تأسف باری نسبت به نمایندگان مردم بودیم که گفتنیهای بسیار دارد و در تنگنا نمیگنجد.

در این سال شاید التهابات و دعوا بر سر وحدتها و کثرتها، شکافها و قومگراییها با توجه به شمارش معکوس انتخابات سال آینده بسیار شد و خواهینخواهی دامن بهارستان را نیز گرفت. اگرچه اکثریت نمایندگان مردم ترجیح دادند دستشان را در گوش حواشی کرده تا هیچ حاشیهای بر عملکرد و ادای امانتشان سایه نیندازد ولی عدهای هم اگرچه اندک ولی بودند، که تا واپسین روزهای سال نیز ترجیح دادند در فکر حلاوت صندلیهای مجلس دهم باشند تا به فکر وظیفه در مجلس نهم! ازاینرو سال سومِ مجلس نهم روزهایی هم داشت که عدهای آن را به یارگیری طی کردند. عدهای وابستگان جریانی خاص نیز با تمامی امکانات سعیشان را بر شکاف بین نمایندگان مجلسِ اصولگرا بکار بستند و به طمع و آرزوی برق صندلیهای مجلس دهم، هر اقدامی را سیاسی تعبیر کردند و زعم خود درصدد سنگلاخ سازی برای نمایندگان مردم برآمدند.

گفتنیها از مجلس نهم در سال سوم فراوان است و فرصت اندک! سخن کوتاه آنکه به بهانه ایام نوروز بر آن شدیم گوشهای هر چند اندک و در حد بضاعت از وقایع سال ۹۳ را مرور کرده و قضاوت در مورد عملکرد بهارستانیها را به خودشان بسپاریم...

این ویژه‌نامه در ۴۲ صفحه گردآوری شده است که از حال و هوای تغییرات هیئت رئیسه شروع و در چهار پرونده دیگر با عناوین «کارنامه سه سالگی بهارستانِ نهم از نگاه نمایندگان هیئت رئیسه کمیسیون های تخصصی»، «نیم نگاهی به مهمترین طرح ها و لوایح در سومین کارنامه بهارستان نهم»، «روزهای پرتلاطم بهارستانِ نهم»، «مروری بر عملکرد نظارتی بهارستانی ها»؛ گذری بر بهارستانِ نهم در سال سوم دارد.

ویژه‌نامه نوروزی «نماینده» با کلیک بر روی عکس زیر به‌صورت "پی‌دی‌اف" قابل‌مشاهده و دانلود است.

ویژه نامه مجلس

 

همچنین علاقه مندان می توانند با کلیک بر روی هریک از تیترهای ذیل به مطالعه مطلب مدنظر خود بپردازند؛

 

حرف اول 

حال و هوای تغییرات هیئترئیسه بهارستانِ نهم در سال سوم 

  • کارنامه سه سالگی بهارستانِ نهم از نگاه نمایندگان هیئت رئیسه کمیسیون های تخصصی

مهمترین اقدام یا اقدامات مجلس شورای اسلامی در سالی که گذشت

مهمترین اقدام کمیسیون های تخصصی در سال ۹۳  

کارآمدترین اقدام مجلس یا کمیسیون های تخصصی که اگر عملیاتی شود اثربخشی آن برای مردم قابل لمس است

خاص ترین اتفاق مجلس نهم در سال سوم  

مهمترین بیانیه و نامه ای که به امضای نمایندگان رسید  

ارزیابی عملکرد مجلس نهم و کمیسیون های تخصصی در سال سوم

 

  • نیم نگاهی به مهمترین طرح ها و لوایح در سومین کارنامه بهارستان نهم

مروری بر روند تصویب لایحه ای که عنواندار خروج از رکود شد   

پیـدا و پنهــان لایحه خروج از رکود  

طرحی شرعی که جنجالی خوانده شد!  

 

  • روزهای پرتلاطم بهارستانِ نهم در سال سوم

                    ** پرونده ای برای آقای جنجال!  

یکشنبه ای که مطهری سیاه کرد! + مروری بر دیدگاه بهارستانی ها

زیباکلام، بزرگترین طنز سیاسی را رقم زد

انگار نتانیاهو وارد شیراز شده است! / روایتی از کاشتن باد و دروی طوفان  

                   **وزارتخانه ای که روزهایی خاص برای مجلس رقم زد...

دانای کابینه حاشیه ساز شد! / قطار حاشیه های وزرای پیشنهادی  

حواشی و متن کلیدداریِ شنوا کننده گوشها، بر ساختمان شهرک غرب 

عملکرد کمیسیون آموزش و تحقیقات زیر ذره بین در گفتگوی تفصیلی با محمد مهدی زاهدی  

 

  • مروری بر عملکرد نظارتی بهارستان نهم در سال سوم

حواشی و متن کارت زردهای کابینه تدبیر

عملکرد نظارتی سومین سال بهارستان نهم به روایت آمار

نظر شما