شناسهٔ خبر: 87432 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

وزارتخانه ای که روزهایی خاص را برای مجلس رقم زد/ ۱

دانای کابینه حاشیه ساز شد!/ قطار حاشیه های وزرای پیشنهادی

گروه سیاسی نماینده/

اولین استیضاح کابینه تدبیر را فرجی دانا رقم زد

چهارشنبه بیست و نهمین روز مردادماه، بالاخره زمان استیضاح فرجیِ دانای دولت یازدهم بعد از آنهمه مدارا، جلسه مجلسیها و قولهایی که فرجی دانا زیر بار عملیاتی شدنش نرفته بود، فرارسید. این طرح در تاریخ ۲۱ مردادماه با ۵۱ امضا و در ۴ بند از سوی هیئترئیسه مجلس اعلام وصولشده بود.

از ۸ دیماه ۹۲ که مجلسیها ترجیح داده بودند فرجهای دیگر به دانای کابینه بدهند و تنها به ارائه کارت زرد برای عملکردش بسنده کرده بودند؛ جلسات مختلف با فرجی که آن موقع هنوز وزیر بود برگزار شد و بهعناوینمختلف تذکرات و هشدارهای نمایندگان به گوش وی رسید ولی ظاهراً در برای فرجی همچنان بر روی یک پاشنه میچرخید و اصرار به اقدامات پرحاشیه و انتصاب افراد فعال در فتنه بهخصوص جعفرین (جعفر میلی منفرد و جعفر توفیقی)، عزم مجلسیها را برای استیضاح جزم کرد. البته استیضاح فرجی دانا فقط مختص به عملکرد سیاسی او و تغییر رؤسای دانشگاه نبود.

در متن استیضاح، دلایل اینچنین آمده بود:

۱. عدم پذیرش و سرگردانی پذیرفتهشدگان قانونی بورسیههای تحصیلات تکمیلی و متأسفانه ارائه مجوز پذیرش افراد ردّ صلاحیت شده در این دورهها علیرغم تأکید مراجع ذیصلاح و قانونی در کشور و بازگرداندن برخی از اساتید اخراجشده توسط هیئتهای رسیدگی به تخلفات یا مراجع ذیربط دانشگاهی

۲. اعزام گروههای سیاسی بعضاً دارای سوابق تندروی در قالب کارشناسان، ارزیابی عملکرد رؤسای دانشگاهها که زمینه ایجاد تنش را در دانشگاهها فراهم نموده و تغییر شیوه انتخاب رؤسای دانشگاهها برخلاف رویههای جاری شورای عالی انقلاب فرهنگی برخلاف دستور صریح ریاست محترم جمهوری

۳. منصوب نمودن عناصر دارای سابقه مشخص در فتنه ۸۸ در مسئولیتهای مهم ستادی وزارتخانه و عزل اشخاص عالم، متعهد و مدیر از برخی دانشگاهها و نصب افراد دارای سوابق تند و افراطی بهویژه در مدیریتهای میانی دانشگاهها

۴. عدم مواجه درست با تحرکات سیاسی ضدانقلاب و ضد نظام برخی عناصر فعال در دانشگاهها و میدان دادن به برخی نشریات دارای رویکرد ضد دینی و گرایشهای شدیداً قومی و تجزیهطلبانه در محیطهای دانشگاهی و احیای برخی تشکلهای افراطی و آشوبطلب.

 

بیسابقهترین لابیها طی یازده سال گذشته!

جهانگیری دایه مهربانتر از رییسجمهور شد

بااینکه متأسفانه فشارها و لابیهای زیادی بر روی مجلسیها صورت گرفته بود، اما در مجلس و بین اکثریت نمایندگان نشانی از دو دستگی و تفرقه نبود. اکثریت نمایندگان یکدل بودند و بر ضرورت اقدامشان ایمان داشتند.

جلسه استیضاح اولین وزیر دولت تدبیر بود و شنیدهها نشان از متفاوت بودن این استیضاح در چندین سال اخیر داشت. تفاوتهایی هم خوشایند و هم تأسفبرانگیز! خبرها حاکی از وعدهووعیدهای سر به فلک کشیده بود. نمایندگان میگفتند لابیهای صورت گرفته در یازده سال اخیر بینظیر است؛ گفته میشد روابط و آشناییها خرج شده و معاونین پارلمانی و حتی وزرا به کار گرفته شدند و حتی نمایندگان همسو با دولت با نمایندگان تماس گرفتند تا جایی که تماسها و تطمیعها ظاهراً به تهدید هم رسیده بود. استیضاحکنندگان اقلیت، تندرو و افراطی خوانده شدند و استیضاح سیاسی و جناحی لقب گرفت ولی این حاشیهسازیها با واقعیت تفاوتی از زمین تا آسمان داشت.

در روز استیضاح رئیسجمهور ترجیح داد در سفر استانی به اردبیل باشد و به همین دلیل اسحاق جهانگیری معاون اولش را برای دفاع از عملکرد یکساله فرجیدانا در وزارت علوم به مجلس فرستاد. در این بین عدهای معتقد بودند که نبود دکتر روحانی حکایت از باز شدن قفل استیضاح با کلید وعدهووعیدهای دولتیها را دارد. ولی...

 

استیضاحی فرا فراکسیونی رقم خورد

ناطقین موافق استیضاح: علیرضا زاکانی، موسی غضنفرآبادی، سید حسین نقوی حسینی، قاسم جعفری، محمدحسن آصفری، علیاصغر زارعی، بیژن نوباوه، الیاس نادران؛ و مخالفین: جواد هروی و غلامعلی جعفرزاده ایمنآبادی که هر کدام به ایراد نطق پرداختند.

علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران بهعنوان اولین مخالف عملکرد وزیر پشت تریبون رفت و تصریح کرد: علت اصلی طرح استیضاح قانونشکنی، التهاب آفرینی و فعال کردن همه گروههای فرقهای و قومی و گروهگرا در دانشگاه بهجای انسانسازی در این نهاد مهم است.

مخالفان اولین وزیر علوم دولت یازدهم فقط نمایندگان شاخص حوزه انتخابیه تهران و فراکسیون اصولگرایان نبودند بلکه برخی از اعضای فراکسیون رهروان ولایت نیز در جلسه استیضاح به مخالفت با فرجی دانا پرداختند.

نقوی حسینی و محمدحسن آصفری از اعضای فراکسیون رهروان در نطقهای جداگانه به ضعف مدیریتی و سیاسیکاری فرجی دانا در وزارت علوم اشاره کردند.

تغییر رؤسای دانشگاهها نیز یکی دیگر از دلایل استیضاح وزیر علوم بود، بیژن نوباوه نماینده مردم تهران بهعنوان مخالف فرجی دانا در جلسه استیضاح خطاب به او و همکارانش گفته بود: “آقای وزیر میگویید رودربایستی ندارید اما بررسی کنید و بگویید با کدام ضدانقلاب برخورد کردهاید؟ فرمودهاید پنجاهوچند درصد از رؤسای دانشگاهها را عوض کردهاید بفرمایید از این درصد چند درصد از آنها اهدافشان با نظام سازگاری داشته است. در یکی از همین دانشگاههای کشور و در شهر همدان ۸ نفر را تغییر دادهاید برای چه اینها را عوض کردهاید؟ ”

استیضاح فرجی دانا فقط مختص به عملکرد سیاسی او و تغییر رؤسای دانشگاه نبود بلکه فضاسازی در بحث بورسیهها هم به کمک این استیضاح آمد و به گفته علیاصغر زارعی بداخلاقی و فضاسازی در بحث بورسیهها یکی دیگر از دلایل استیضاح وزیر علوم بود.

حرفهای مزخرف را اشاعه ندهید

نطقها آنقدر جلسه را داغ کرده بود که نمایندگان به ادامه جلسه تا ساعت ۱۳ رأی دادند. در این میان پخش فیلمهایی از اظهارات فرجیدانا در دیدار با تشکلها و تصاویر توفیقی و یک رئیس دانشگاه در جمع فتنهگران همچنین پخش فیلم اظهارات خاتمی در مراسم ۱۶ آذر، نیز فضای جلسه صحن علنی را متفاوت کرده بود. نکته جالبتوجه در این میان پخش فیلم بازتاب استیضاح وزیر علوم در رسانههای بیگانه بود که غیرت لاریجانیِ رئیس را به جوش آورد و گفت: “حرفهای مزخرف را اشاعه ندهید”

دوپینگ لاریجانی اثر نکرد

لاریجانیِ رئیس مجلس که قبلاً مهلت یکماهه داده بود و در روز استیضاح به تعبیر فرجی دانا صندوقچه اسرار شد؛ و تلاشهایش برای عدم استیضاح وزیر به جایی رسید که بعد از رأی نمایندگان به عدم اعتماد یکی از بهارستانیها برگه کاغذی را رو به لنز دوربین خبرنگاران گرفت که روی آن نوشته شده بود: دوپینگ لاریجانی اثر نکرد! با توجه به پیوستن اعضای فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت در صف مخالفت با اولین وزیر علوم در دولت یازدهم میتوان استیضاح فرجیدانا را فرافراکسیونی عنوان کرد، استیضاحی که از مجموع ۲۷۹ رأی مأخوذه، ۱۴۵ نماینده رأی به عدم اعتماد وزیر دادند و ۱۱۰ نفر مخالف استیضاح و ۱۵ نفر نیز ممتنع بودند.

زاکانی - موافق استیضاح

راهی جز استیضاح نیافتیم

التهاب آفرینی و قانونشکنی علل اصلی استیضاح

 

غضنفرآبادی - موافق استیضاح

فرجی دانا افراد رد صلاحیت شده را با لجبازی و ناتوانی انتصاب کرد

آقای وزیر! بهجای اینکه مدیریت کنید مدیریت شدید

 

جعفری - موافق استیضاح

لااقل دین و فرهنگمان را نگیرید

 

 

توضیح انصاری از زبان لاریجانی:

رئیسجمهور از بورس استفاده نکرده است

 

 

زارعی - موافق استیضاح

جزو حامیان فرجیدانا در روز رأی اعتماد بودم

۳ هزار بورسیه ادعایی، ۱۹۰ نفر شدند

 

جعفرزاده - مخالف استیضاح

امروز باید جلسه تشویق وزیر برگزار میشد نه استیضاح

 

 

پخش فیلم بازتاب استیضاح وزیر علوم در رسانههای بیگانه

لاریجانی: حرفهای مزخرف را اشاعه ندهید

 

 

فرجی دانا - وزیر استیضاحشده

انتشار اسامی بورسیه شدهها را بههیچعنوان تائید نمیکنیم

فراکسیون روحانیت مجلس:

ادامه همکاری با وزیر علوم را به مصلحت نمیدانیم

 

نقوی حسینی - موافق استیضاح

دانشگاهها دارند آبستن فتنه جدید میشوند

 

 

آصفری - موافق استیضاح

بیدروپیکری در فضای دانشگاه به

محیط علمی منجر نمیشود

 

هروی - مخالف استیضاح

وزارت علوم در تحقق عدالت آموزشی کارهای خوبی انجام داده است

(پاسخ زاهدی به برخی سخنان هروی)

 

فرجی دانا - وزیر استیضاحشده

اگر رکود علمی هم باشد نتیجه

سیاستهای ۶ سال قبل است

 

نوباوه - موافق استیضاح

هماهنگی ستاد داخلی وزیر علوم و جریانات رسانهای خارج از کشور/ مطالبات برحق نمایندگان را کاسبکارانه جلوه میدهند

 

 

نادران - موافق استیضاح

مسائل دانشگاهی تحتالشعاع مسائل

سیاسی و انحرافی قرار گرفته است

 

 

رأی قاطع نمایندگان

به بیمیلی نسبت به نیلی

پس از استیضاح پرحاشیه فرجی دانا، فشارها و اهانتها به بهارستانیها از هر سو فزونی یافت. تا جایی که ناخواسته لجاجت را در ذهن تداعی میکرد. بی هر دلیلی فرجی دانا، دانای کابینه و راهش ماندگار خطاب میشد. اظهارات تعجببرانگیز خرد و کلان کابینه حُسن و حَسن در این مدت که کار را حتی به نزول “ماأدراک” ها رساند.

هفتمین روز آبان ماه بررسی صلاحیت محمود نیلی احمدآبادی در دستور کار مجلس قرار گرفته بود. کمتجربگی و کاستیهای توان مدیریتی نیلی بهگونهای بود که عده کثیری معتقد بودند نیلی، میل واقعی دولت نیست و حتی از سر تفنن و دستگرمی به مجلس معرفی شده است.

 

دستهگلی که یک آشنا به آب داد

اگرچه رئیسجمهور نیز لازم میدید تأکید کند وی گزینهای مطلوب و منتخب است و به گواه شخص ایشان همه تحقیقاتشان میگوید که وی لیاقتهای لازم را دارد. بااینحال روز قبل از تشکیل جلسه رأی اعتماد و درست در زمانی که ساعت به شمارش معکوس تشکیل جلسه صحن علنی نزدیک بود، مشاور فرهنگی رئیسجمهور دست به اقدامی تأملبرانگیز زد و بر خلاف اظهارات رئیسجمهور که تأکید داشت در برابر بهارستانیها راهش اخلاق و ادب است، حسامالدین آشنا در صفحه شخصی فیسبوکش نوشت:

“نمایندگان محترم مجلس فردا انتخابی راه گشا را در پیش رو دارند؛ این عزیزان میتوانند: میانِ رفتن زیر بار سلطه گفتمانی اقلیت مطلق پایداری و استقلال مجلس از افراطگرایان یکی را انتخاب کنند.

- میان راهبرد همراهی یا عدم همراهی قوا یکی را انتخاب کنند.

- میان خواسته دانشگاهیان و خواستههای باجخواهان یکی را انتخاب کنند.

آقای دکتر نیلی احمدآبادی وزیر پیشنهادی ریاست جمهوری نه اهل فتنه است نه بیتجربه و نه ناشناخته او یک جرم بیشتر ندارد دانشگاه را برای دانشگاهیان میخواهد نه برای سیاستمداران. ”

 

جلسه رأی اعتماد مجلس به نیلی احمدآبادی در مجلس

جلسه رأی اعتماد به نیلی احمدآبادی که به ریاست لاریجانی برگزارشده بود، همچون جلسه استیضاح فرجی دانا با موج فرا فراکسیون نمایندگان روبهرو شد بهطوریکه اکثر اعضای فراکسیون رهروان ولایت رأی منفی به نیلی احمدآبادی دادند.

ناطقین مخالف وزیر پیشنهادی: عزیز اکبریان، حجتالاسلام محمود نبویان، الیاس نادران، عبدالله جمیری؛ و موافقین وزیر پیشنهادی: ابراهیم نکو، محمدقسیم عثمانی، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، مهرداد بائوج لاهوتی که هر یک در نوبت خود به ایراد نطق پرداختند. با توجه به پیشینه وزیر پیشنهادی، عدم رأیآوریاش چنان اظهر من الشمس بود که الیاس نادران از هیئترئیسه خواسته بود بدون ایراد نطقها رأیگیری انجام شود.

روحانی: بین ما و شما حکم و حاکم قانون اساسی است/ آقای نیلی منتخب و مطلوب من است

بین ما و شما حکم و حاکم قانون اساسی است و داور اصلی بعد از خداوند، افکار عمومی است و این افکار عمومی است که قضاوت خواهد کرد و همیشه از ما وحدت را میخواهد. افکار عمومی نه فاصله را میپسندد و نه خدایناکرده لجبازی را میپسندد.

آقای نیلی منتخب من و مطلوب من بوده و بنده وی را دعوت کردم و همه تحقیقات به من میگوید که وی لیاقتهای لازم را دارد ولی حالا چرا باید یک دروغی را علم کنیم و بگویند که هدف و مطلوب نهایی دولت آقای نیلی نیست.

 

انتقاد نبویان از عدم توجه به ارزشهای اسلامی در زمان مدیریت نیلی

آقای نیلی در دانشگاه تهران معاون خانمی داشتند که با مردان دست میداد. علاوه بر این در دوران ایشان، اردوهای مختلط به ترکیه برگزار شد که هنوز عکسهایش زبانزد است... بر هم زدن آرامش دانشگاهها، با انجام کارهای سیاسی، خیانت به دانشگاههاست... فیلم حضور نیلی در اغتشاشات سال ۸۸ موجود است و نامههای ایشان در ایام فتنه نیز زبانزد است.

 

ابراهیم نکو: حضور نیلی در وزارت علوم انقلابی در حوزه علم بپا خواهد کرد / بسیاری از اعضای کمیسیون آموزش با وزیر پیشنهادی موافق هستند

نماینده مردم رباطکریم در مجلس شورای اسلامی با تمجید از برنامههای وزیر پیشنهادی علوم خواستار رأی مثبت همکاران خود به محمود نیلی احمدآبادی شد و گفت: حضور نیلی در وزارت علوم انقلابی در حوزه علم و دانشگاه بپا خواهد کرد... بنده اطلاع دارم که بسیاری از اعضای کمیسیون آموزش با وزیر پیشنهادی موافق هستند لذا نباید دراینباره دروغ بگوییم.

 

با ارسال پیامی از سوی زاهدی به لاریجانی: ادعای نظر مثبت کمیسیون آموزش نسبت به وزیر پیشنهادی علوم تکذیب شد

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات با ارسال پیغامی به رئیس مجلس، انتشار خبری مبنی بر اعلام نظر مثبت کمیسیون آموزش درباره وزیر پیشنهادی علوم را تکذیب کرد

 

عزیز اکبریان: آقای نیلی از فتنه تبری بجویید/ شما از تهران تا کرج را هم نمیتوانید مدیریت کنید

 نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم خطاب به نیلی احمدآبادی گفت: شما باید از فتنه تبری بجویید، شما که از تهران تا کرج را نمیتوانید مدیریت کنید، چه طور میتوانید آموزش عالی کل کشور را اداره کنید.

آشنا دایه مهربانتر از مادر نباشد. نمایندگان نه دولتی هستند نه خواهند بود بلکه سرباز ولایت و نوکر مردم هستند.

 

عثمانی: وزیر پیشنهادی بهطور روشن درباره فتنه اظهارنظر کند/گویی برنامه نیلی به دست برخی مخالفان نرسیده است

نماینده مردم بوکان تصریح کرد: جریان فتنه محکوم است. از نیلی احمدآبادی میخواهم بهطور واضح موضع خود را نسبت به فتنه روشن کند تا آنها که کمر همت برای زمین زدن دولت بستهاند، موفق نشوند... عینک سیاسی را بردارید نیلی رأی میآورد.

 

نادران: امان از دست مشاورین/ مگر در دولت هم فالگیر دارید؟ ! / ما موضع نمیخواهیم ما عملکرد میخواهیم

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی مجلس تصریح کرد: من با هیئترئیسه صحبت کردم و استدعا کردم اگر آییننامه اجازه میدهد بعد از فرمایشات رئیسجمهور و آقای نیلی بدون سخنرانی موافقان و مخالفان رأیگیری انجام شود تا وقت مجلس گرفته نشود و دولت نیز گزینه اصلی خود را معرفی کند... امروز رئیسجمهور فرمایشات خوبی داشتند کاش تشریف داشتند در حضور خودشان میگفتم، ایکاش این فرمایشات خوب را در جمع نخبگان و مردم زنجان هم میشنیدیم حرفهایی که باید اینجا زده میشد جای دیگر زدند و حرفهایی که جای دیگر باید میزدند اینجا زدند... کاش به گفتههای مشاوران استناد نمیکردید، امان از دست مشاوران و ما ادراک ما المشاورین.

شما ترکیب مخالفان آقای نیلی را ببینید، آقای حداد و آقای لاریجانی پایداری هستند، اصلاً پایداری باشند کفر است؟... دوستان از شما پرسیدند چرا برای ریاست دانشگاه تهران به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی نشدید، گفتید قرار بوده برای وزارت علوم معرفی شوید. چطور این اتفاق ممکن است درحالیکه شما در خرداد سرپرست شدید و در آن زمان هنوز آقای فرجی دانا وزیر بود مگر در دولت هم پیشگو و فالگیر دارید!... برای اولین بار شاهد این هستیم که نامه معرفی وزیر پیشنهادی ابتدا در رسانهها منتشرشده و سپس چند روز بعد در مجلس قرائت میشود.

 

واکنش انصاری به نطق نادران پیرامون نحوه معرفی وزیر پیشنهادی علوم به مجلس/ لاریجانی: نامه معرفی زمان تعطیلی مجلس داده شد

معاون پارلمانی رئیسجمهور اظهارنظر نماینده مردم تهران در مجلس پیرامون نحوه معرفی وزیر پیشنهادی علوم به خانه ملت واکنش نشان داد.

 در پاسخ به واکنش وی لاریجانی گفت: آقای انصاری هم اعلام کردند که در ساعت ۱۱ و ۵۵ دقیقه نامه معرفی وزیر پیشنهادی علوم تحویل دفتر رئیس مجلس شده است، ایشان راست میگوید نامه در این زمان تحویل شده، اما مجلس تعطیل بود، البته من پرسیدم که چرا اینقدر نامه را دیر آوردید، گفتند چون میخواستیم برنامهها و سوابق را نیز ضمیمه کنیم.

 

جعفرزاده: رئیسجمهور اظهارات مشاورش را اصلاح کند/ مگر همکاران ما زمانیکه در کسوت وزارت قرار گرفتند، چه سوابقی داشتند

جعفرزاده ایمنآبادی، نماینده مردم رشت در موافقت با نیلی: به سوابق آقای نیلی احمدآبادی ایراد گرفتند، مگر همکاران ما زمانی که در کسوت وزارتخانه قرار گرفتند، چه سوابقی داشتند. اگر کمتر از آقای نیلی احمدآبادی نبود، سوابقشان بیشتر هم نبود... فردی شب گذشته مطالبی گفته که قطعاً اشتباه بوده و رئیسجمهور باید آن را اصلاح کند، اما نباید آقای نیلی احمدآبادی آن را پاسخگو باشد.

 

جمیری: رئیسجمهور فردی کارآمدتر برای وزارت علوم معرفی کند

نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر دولت برای معرفی وزیر علوم با مجلس هماهنگی بیشتری داشت شاهد معرفی وزیری توانمندتر بودیم، گفت: از رئیسجمهور میخواهیم برای وزارت علوم فردی کارآمدتر و ارزشیتر معرفی کند.

 

لاهوتی: نمایندگان به نیلی رأی دهند تا گزینه اصلی شود! / فتنه خط قرمز ماست

آخرین نمایندهای که در دفاع از وزیر پیشنهادی علوم پشت تریبون قرار گرفت لاهوتی، نماینده مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی بود. وی با اشاره به سخنان برخی مخالفان گفت: از کجا میدانید که اینطور قضاوت میکنید که آقای نیلی بهجای کار علمی میخواهند یک کار سیاسی را دنبال کنند. این قضاوت منصفانهای نیست... بحث فتنه خط قرمز ماست، مگر میشود آقای روحانی وزیری معرفی کند که در جریان فتنه نقش داشته باشد؟ ... از کجا میدانید که وی گزینه اصلی نیست؟ اگر به این نتیجه رسیدید که گزینه اصلی نیست، شما نمایندگان به وی رأی دهید که گزینه اصلی شود.

مجلس میلی به نیلی نداشت!

فرا فراکسیونی بودن، آرای مخالف وزیر پیشنهادی علوم را افزایش داد، بنابراین بهارستاننشینان با نمایندگان مجلس با ۱۶۰ رأی مخالف، ۷۹ رأی موافق و ۷ رأی ممتنع به نیلی احمدآبادی و جریانی خاص برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رأی اعتماد ندادند.

 

 

دانشآشتیانی هم از وزارتِ وزارتخانهی دانشساز بازماند

پسازاینکه بهارستاننشینان بار دیگر به وزیر پیشنهادی رئیسجمهور “نه” گفتند نجفی همچنان تحت عنوان سرپرست وزارت علوم فعالیتهای خود را ادامه داد و در نهایت در زمان برگزاری نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها (۲۰ آبان) خبر معرفی وزیر پیشنهادی علوم به قوه مقننه منعکس شد، این بار باز یکی دیگر از معاونان وزیر دولت اصلاحات و عضو جبهه منحله مشارکت از سوی رئیسجمهور به مجلس معرفی شد.

فخرالدین احمدی دانشآشتیانی معاون مصطفی معین وزیر علوم در دولت اصلاحات که سابقه عضویت در حزب مشارکت را هم در کارنامه سیاسی خود ثبت کرده بود روز سهشنبه ۲۷ آبان ماه دستور جلسه صحن علنی را به بررسی صلاحیت خود برای تصدی وزارت علوم اختصاص داد. ناگفته پیدا بود که این گزینه نیز نمیتواند اعتماد بهارستان نشینان را کسب کند.

 

توکلی دستبهقلم شد؛

قبل از فرارسیدن روز رأی اعتماد نیز واکنشها مبنی بر به عدم صلاحیت وزیر پیشنهادی زیاد بود. احمد توکلی نماینده مجلس و عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی نامهای به رئیسجمهور نوشت و در آن نامه تأکید کرد: “سعهصدر و گسترده کردن دایره انتخابتان شما را به انتخاب مدیران موفق و خوشسابقه اصلاح‌‌طلبی هدایت می‌‌کند که بلاشک مجلس به آنها رأی خواهد داد... کاری نکنیم که گروهی رئیسجمهور و گروهی مجلس را لجباز تلقی کنند؛ از اصلاحطلبان خوشسابقه انتخاب کنید”

 

غلامعلی حداد عادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز تصریح کرد: “تصور میکنم برای آقای رئیسجمهور راه آسانی وجود دارد که مسئله را حل کند و ما تعجب میکنیم که چرا ایشان بجای انتخاب راه آسان، راه سخت را انتخاب میکنند، نظر عموم نمایندگان این است که آموزش عالی به دست کسانیکه در فتنه ۸۸ فعال و مؤثر بودهاند، نیفتد”

 

نقوی حسینی عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس شنبهشب با حضور در برنامه نگاه یک در رسانه ملی تأکید کرد: “احساس میکنیم سهمخواهی دیده میشود، یک عده فقط میخواهند سهمی از رئیسجمهور بگیرند... بیست گزینه دیگر اینگونه معرفی شوند با عدم رأی اعتماد روبهرو خواهند شد. رئیسجمهور فرد دیگری را معرفی کند ببیند مجلس رأی میدهد یا نه؟ ”

 

طبق اعلام هیئترئیسه؛ قاسم جعفری و علیرضا زاکانی بهعنوان نمایندگان مخالف وزیر پیشنهادی و محمدباقر شریعتی و سیدعبدالکریم هاشمی نخلابراهیمی که بخشی از وقت خود را به محمدرضا تابش و علی مطهری اختصاص داد بهعنوان موافقان وزیر پیشنهادی به ایراد نطق پرداختند.

 

روحانی: برای انتخاب وزیر تحتفشار هیچ جناحی نیستم/ لجبازی برای دولت مناسب نیست/ فضای دانشگاه نباید فضای سیاسیکاری باشد

حسن روحانی اظهار داشت: امروز بهعنوان چهارمین نوبت است که برای درخواست رأی اعتماد وزیر علوم پیشنهادی خدمت نمایندگان مجلس میرسم، البته تماس و نزدیکی مجلس و دولت همواره مطلوب است و فرصتی که بنده هم در خدمت نمایندگان باشم، مغتنم است ولی امیدوارم فرصتهای آینده برای همفکری و تعاون در راستای رفع مشکلات اساسی مردم باشد... فضای دانشگاه عمدتاً باید فضای علم و فرهنگ باشد نه فضای سیاسی و سیاسیکاری.

برخلاف آنچه برخی از رسانهها شایع میکنند، من در انتخاب وزیر تحتفشار هیچ گروه سیاسی و یا هیچ شخصی نبوده و نه هستم و نه من کسی هستم که فشارپذیر باشم و بخواهم به خاطر نظر گروهی انتخابی را انجام دهم... آنچه حق من است تعیین یک نفر برای پذیرش مسئولیت وزارت است.

معیار ما برای معرفی وزیر علوم آن است که فردی باشد که در دانشگاه دارای مقبولیت باشد ... قولی که در انتخابات ۲۴ خرداد به مردم داده شد این بود که ما به دنبال قانونگرایی و نشاط علمی در دانشگاهها هستیم

تجسس یا اینکه در گوشه زندگی فردی بگردیم که حتماً نقطهضعفی پیدا کنیم و بعد با ذرهبین آن نقطهضعف را بزرگ کنیم چه نتیجهای خواهد داشت؟... اولین کسانی که دانشآشتیانی را برای وزارت علوم به من معرفی کردند دوستان قدیمی ایشان بودند که اتفاقاً دوستان پروپاقرص اصولگرای ما هستند.

 

قاسم جعفری در مخالفت با وزیر پیشنهادی: چه شده است که تصادفاً همه از یک گروه آنهم آقای معین و مجموعه وی معرفی میشوند. آیا این تصادفی است؟

نماینده مردم بجنورد در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: ای کاش اصولگرا و اصلاحطلب نبود و همه حقطلب میشدیم اما چه شده است که تصادفاً همه از یک گروه آنهم آقای معین و مجموعه وی معرفی میشوند. آیا این تصادفی است؟

آقای معین همین دو سه روز پیش گفت که باجخواهی مجلس در این ۳۵ سال بیسابقه است. نمایندگان مجلس شما چه باجخواهی کردهاید؟ اگر باجخواهی صورت گرفته من درخواست دارم که آقای معین یا هر فرد دیگری باجخواهها را معرفی کند.

معاون پارلمانی رئیسجمهور مصاحبههای انبوهی را انجام داده است و برخی از این مصاحبهها بهجای وصل کردن فصل کردن را دنبال میکند تا وصل کردن را. وی در مصاحبههای خود میگوید آقای روحانی از ابتدا بنایی برای استفاده از مجلس در بحث وزارت علوم نداشته است... این پیام را القا نکنند که مجلس به دنبال این است که فردی را از خود برای وزارت انتخاب کند... آقای ابوترابی به شوخی گفت ظاهراً یا مشورت نیست یا مشورت از (باب شاوراهن، خالفواهن) با ما انجام میشود. به نظر من باید در این مسئله تجدیدنظر صورت گیرد... معرفی وزیر حق رئیسجمهور است اما مجلس هم حق دارد مسیر خود را برای اطمینان خاطر طی کند.

نقویحسینی: گویا وزارت علوم سهم حزب منحله مشارکت است/ فتنه خط قرمز مجلس است

نماینده مردم ورامین با بیان اینکه اگر ۲۰ نفر دیگر نیز با ویژگیهای میلی منفرد، توفیقی و آشتیانی برای وزارت علوم معرفی شوند مجلس به آنها رأی اعتماد نمیدهد، گفت: گویا وزارت علوم سهم حزب منحله مشارکت شده است.

بالاترین رأی اعتماد را برخی وزرای شما از مجلس اصولگرا اخذ کردند ازجمله وزیر ارتباطات با ۲۱۸ رأی، وزیر اطلاعات با ۲۲۷ رأی، وزیر اقتصاد با ۲۷۴ رأی، وزیر امور خارجه با ۲۳۲ رأی، وزیر بهداشت با ۲۶۰ رأی، وزیر نیرو با ۲۷۲ رأی، وزیر کشور با ۲۵۶ رأی و وزرای دیگر، این نشان میدهد بالاترین آمار رأی اعتماد در بین وزرا را این مجلس اصولگرا به کابینه شما داده است.

مجلس اعتقاد دارد شعارهای دولت شما باید حفظ شود. مردم به تدبیر، امید و اعتدال رأی دادند اما تمامی افراد معرفیشده برای وزارت علوم بویی از اعتدال نبردند.

 

مطهری: اصرار بر فتنهگر خواندن کسانی که از فتنه ۸۸ تبری میجویند درست نیست/ مجلس ناخودآگاه در جهت تقویت فتنه گام برمیدارد

نماینده مردم تهران بهعنوان موافق اظهار داشت: مجلس ناخودآگاه در حال گام برداشتن در جهت تقویت فتنه سال ۸۸ است... وقتی افراد باسابقه درخشان را فتنهگر معرفی میکنیم، این سؤال ایجاد میشود که این چه فتنهای است که شخصیتهای باسابقه نظام همه در آن دخیل هستند... خیلی از حرفهای برخی نمایندگان به نفع موسوی و کروبی تمام میشود.

دانشآشتیانی زمانی که حزب مشارکت قانونی بوده است در آن عضو غیر مؤثر بوده و نمیتوان در این مورد گفت که ایشان عضو حزب منحله است چرا که مانند این است که بگوییم هرکس عضو حزب جمهوری اسلامی بوده چون بعداً امام فرمودند این حزب منحل شود پس او هم عضو حزب غیرقانونی بوده است.

 

زاکانی: دانشآشتیانی از گردانندگان فتنه ۸۸ بوده است/ سپردن مدیریت آموزش عالی به عناصر افراطی خلاف مصالح کشور است

نماینده مردم تهران در مخالفت با وزیر پیشنهادی با بیان اینکه سپردن مدیریت آموزش عالی به عناصر افراطی خلاف مصالح کشور است، گفت: دانشآشتیانی از گردانندگان فتنه ۸۸ بوده و تا به امروز هم نیش قلم و بیان وی ادامه دارد... سپردن مدیریت آموزش عالی به فعالان فتنه ۸۸ و عناصر افراطی برخلاف مصالح کشور است... اگر ۱۰ نفر را هم رد کنید هر بار در همین مسیر معرفی میکنیم بر این جریان تأکید داریم.

دانشآشتیانی از مؤسسان حزب مشارکت است، بیانیههای مختلف را امضا کرده است و اسناد آن نیز موجود است، مجلس ششم تحصن شد و من از علی مطهری تعجب میکنم که میخواهد مجلس نهم را با ششم مقایسه کند، مجلس ششم برای جلوگیری از امر منطقی و قانونی انتخابات تحصن شد، ۱۱۹ نفر از اساتید ۷ بهمنماه سال ۸۲ بیانیه رسمی دادند و به نفع تحصنکنندگان روزه سیاسی گرفتند که دانشآشتیانی نیز جزو این افراد بود و در آن بیانیه تحصن نمایندگان را نقطه عطف پیشرفت کشور دانستند.

من تعجب میکنم که چرا مطهری چشم خود را بر واقعیتها میبندد، موضوع کاملاً شفاف است، قانونشکنی، تهمت زدن به نظام و همراهی کردن با بیگانگان قابلپذیرش نیست... امروز کشور نیاز به آرامش دارد آقای رئیسجمهور گفت که ما باید تنور را گرم کنیم و نانی به مردم بدهیم، آقای رئیسجمهور با شرایطی که ایجادشده نه تنور گرم میشود بلکه در جامعه آتشی برافروخته خواهد شد که تمام منافع ملی شرایط کشور را به باد خواهد داد.

حین سخنان زاکانی فیلمی از حضور دانشآشتیانی در تحصن دانشگاه امیرکبیر در فتنه سال ۸۸ به نمایش در آمد. زاکانی در هنگام پخش این فیلم در بیان توضیحاتی با بیان اینکه آقای دانشآشتیانی متعلق به دانشگاه امیرکبیر نیست و از دانشگاه دیگری به این دانشگاه آمده است، خاطرنشان کرد: وزیر پیشنهادی حضور در فتنه را تکذیب میکند اما این فیلم نشان میدهد آقای دانشآشتیانی نهتنها در این تحصن شرکت کرده بلکه گرداننده آن نیز بوده است.

 

تابش: عدم رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی اختلاف مجلس و دولت را به جامعه تلقین میکند

نماینده اردکان در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: عدم رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی اختلاف مجلس و دولت جنگ قدرت و ناکارآمدی نظام را به جامعه تلقین میکند که این گناهی نابخشودنی است

عدم رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی برای تصدی سکان وزارت علوم و عزل دیگری، چه پیامی را به جامعه منتقل میکند؟ مبادا اختلاف مجلس و دولت جنگ قدرت و ناکارآمدی نظام را به جامعه تلقین کند که این گناهی بس نابخشودنی است، در نظامی که مردم برای آن خون دادند، از جان و مال خود گذشتند و کار را امروز به دست ما سپردند، اگر ما نتوانیم سر کوچکترین مسائل تعامل و همراهی داشته باشیم درست نیست.

 

نخل ابراهیمی: دانشآشتیانی قول داده که دانشگاه عرصه گروههای سیاسی نباشد/ انتظار داشتیم فردی معرفی شود که شبهه نداشته باشد

نماینده میناب با بیان اینکه انتظار داشتیم رئیسجمهور برای تصدی وزارت علوم، فردی را معرفی کند که شبهه نداشته باشد، در موافقت با آشتیانی گفت: وزیر پیشنهادی قول داده که دانشگاه عرصه تاختوتاز گروههای سیاسی نباشد و رونق علمی در این محیط ایجاد شود... وزیر پیشنهادی علوم درباره امضاها هم گفته، من بیانیه را امضا نکردم و قول میدهم علاوه بر توسعه دانشگاهها توجه ویژهای برای بهکارگیری نیروهای مؤمن و علمی داشته باشم... اکنون ما به دولت، رئیسجمهور و وزیر پیشنهادی علوم که سابقه حضور در جبهه و خدمات قابلتوجه در حوزه علوم دارد، اعتماد میکنیم.

 

دانشآشتیانی: حضور فعالی در جبهه مشارکت نداشتم/یک بسیجیام

وزیر پیشنهادی علوم گفت: من مؤسس حزب مشارکت نبودم اما بله در جبهه مشارکت و در آن ایام حضور داشتم اما حضورم حضور فعالی نبود... من عنوان کردم که اگر پایگاه بسیج در داخل دانشگاه مستقر شود اعتبار بسیج لطمه میبیند نه اینکه من مخالف بسیج باشم و برای اینکه ممکن بود تقابلی رخ دهد من این پیشنهاد را ارائه کردم. موضوع در قالب دو نگاه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد و شورا مصوب کرد در شرایط کنونی صلاح نیست تا پایگاههای بسیج در دانشگاه مستقر باشد و ما هم آن را اجرا کردیم.

 

دانشآشتیانی هم از تصدی ساختمان شهرک غرب بازماند!

نمایندگان مردم درنهایت با ۱۷۱ رأی مخالف در مقابل تنها ۷۰ رأی موافق و ۱۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۷ رأی مأخوذه، به دانشآشتیانی برای تصدی سکّان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رأی اعتماد ندادند.

 

حدادعادل: چرا روحانی بهجای انتخاب راه آسان، راه سخت را انتخاب میکند!  

 

نقوی حسینی: یک عده فقط میخواهند سهمی از رئیسجمهور بگیرند.

 

حجتالاسلام ابوترابیفرد نایبرئیس اول مجلس پس از قرائت آراء در سخنان کوتاهی بعد از آرزوی توفیق خدمترسانی برای رئیسجمهور و دولت تصریح کرد:

نمایندگان مجلس با اعتقاد به کمک و همکاری با دولت، در انتظار وزیر پیشنهادی برای تصدی مسئولیت مهم و با حمایت قاطع از گزینه برخوردار از شاخصههای علمی، فرهنگی و سیاسی برای وزارت علوم هستند.

نظر شما