شناسهٔ خبر: 87417 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

کارنامه سه سالگی بهارستانِ نهم از نگاه نمایندگان هیئت رئیسه کمیسیون های تخصصی/۳

کارآمدترین اقدام مجلس یا کمیسیون های تخصصی در سالی که گذشت

به گزارش نماینده، در سال ۹۳ مجلس نهم سال سوم خود را پشت سر گذاشت و انبوهی از طرحها و لوایح در دستورکار صحنعلنی و کمیسیونها قرار گرفت. طرحها و لوایحی که برخی پرسروصدا بود و برخی در عین اهمیت در سکوت خبری تصویب یا رد شد. انتخاب از میان این انبوه آنهم از زبان یکی از اعضای هیئترئیسه کمیسیونهای تخصصی مجلس شاید شنیدنیتر باشد. نظرخواهی در مورد اقدامات مهم مجلس و کمیسیونهای تخصصی که به ارزیابی مجلس نهم در سال سوم رسید.

اعضای کمیسیونهای تخصصی که نماینده به سراغ آنها رفت و نقطه نظراتشان را در این مجال مرور خواهیم کرد:

 

حجتالاسلام سیدمهدی موسویلارگانی

نماینده مردم فلاورجان (استان اصفهان)

نایبرئیس دوم کمیسیون اقتصادی

منصور حقیقت پور

نماینده مردم اردبیل

نایب دوم رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

حجتالاسلام سیدعلی طاهری

نماینده مردم گلستان

سخنگوی کمیسیون فرهنگی

عباس رجایی

نماینده مردم اراک/ خنداب/ کمیجان (استان مرکزی)

رئیس کمیسیون کشاورزی

سیدمحمد بیاتیان

نماینده مردم بیجار

دبیر اول کمیسیون صنایع و معادن

عبدالرضا عزیزی

نماینده مردم استان خراسان شمالی

رئیس کمیسیون اجتماعی

کارآمدترین اقدام مجلس یا کمیسیون متبوعه شما چه بوده که اگر عملیاتی شود اثربخشی آن برای مردم قابللمس است؟

حجتالاسلام سید علی طاهری

گمان میکنم یکی از ابزارهای نظارتی مجلس طرح سؤال است، سؤالاتی که از وزرا در مجلس طرح شد و موجب شد که وزرا کارت زرد بگیرند، مجلس از عملکرد این وزرا راضی نبوده و این کارت زردها نشاندهنده نارضایتی بود و امیدواریم که تذکرات مفید واقع شود و اشکالات مربوط به وزرا برطرف شود. همچنین تحقیق و تفحصهایی که در مجلس قرائت شد یکی از آنها مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی بود یکی مربوط به صنعت خودرو بود. البته به دلیل حجم بالای طرح و لایحه و سؤال و تحقیق و تفحص که در مجلس هست این موضوع طرح سؤال از وزیر صنعت که نتیجه تحقیق و تفحص بوده الآن در نوبت است که امیدواریم در سال جدید سریعتر به صحن بیاید که نتایجش را در بحث بهبود کیفیت تولید خودرو در کشور شاهد باشیم و این رضایتمندی مردم را میتواند در پی داشته باشد.

 

عبدالرضا عزیزی:

کارآمدترین به نظرم این بود که مجلس دولت را موظف کرد یارانه ثروتمندان و خارجنشینان را حذف کند و صرف اشتغال شود.

 

منصور حقیقت پور:

موضوعات مربوط به کمیسیون ما چیزی نیست که مثلاً از روز بعد تأثیرش را در قیمت نان ببینیم. ما اقداماتی انجام دادهایم که اثرش مثلاً ده سال بعد مشخص میشود. دفاع از دیپلماسی جهادی، تحکیم ارتباط با پارلمانهای کشورهای دوست و تمرکز حمایت از سیاستهای جمهوری اسلامی ایران در سوریه، عراق، لبنان و فلسطین؛ اینها اقدامات مهمی بود که در جنبههای نظارتی و همچنین عملیاتی و بیانیهای صورت گرفت. در بعد نظارتی هم کنترل عملیاتی بسیاری از سفارتخانهها، نظارت بر رفتار آنها و ... ازجمله اقدامات عملیاتی کمیسیون بود.

 

سیدمهدی موسویلارگانی:

اگر قانون جامع مالیاتی عملیاتی شود و دولت و مجلس بهدرستی به وظایف خود عمل کنند، این قانون میتواند بسیار تأثیرگذار باشد و مردم نیز میتوانند نتیجه این اقدام را لمس کنند. وقتی قانون مالیاتی عملیاتی شود و کشور را از اتکا به نفت جدا کند، مردم نیز آثارش را لمس میکنند و دیگر تهدیدها و تحریمها هیچ آثاری نمیتواند بر کشور ما داشته باشد.

 

عباس رجایی

به نظر من همین مباحثی که در اقتصاد مقاومتی انجامشده آثارش را در زندگی مردم خواهیم دید. البته ما که کار اجرایی انجام نمیدهیم که بگوییم کاری را انجام دادیم که مردم اثرش را در زندگی خود دیدند. کار مجلس نرمافزاری و قانونگذاری است.

 

سید محمد بیاتیان

به نظرم همین بحث هدفمندی که در بودجه لحاظ شد اثرش را در سال آینده مردم مشاهده خواهند کرد. انشاءالله مجموع دولت و مجلس به این نتیجه برسند که اقتصاد مقاومتی با پرداخت یارانه به همه اقشار جامعه همخوانی ندارد. دغدغه مردم و همه خانوارها بحث اشتغال است. زمانی که قانون هدفمندی یارانهها اجرایی شد، در آن تأکید بود که ۵۰ درصد یارانه نقدی به مردم پرداخت شود و ۳۰ درصد هزینه تولید و ۲۰ درصد نیز صرف امور عمرانی شود. ولی متأسفانه این قانون بهصورت ناقص اجرا شد و تقریباً تمامی آن صرف یارانه نقدی شد. یارانه دادن بهصورت مساوی ظلم به نیازمندان است و بهنوعی غیر هدفمندسازی است.

البته با توجه به عملکرد دولت و تفاوت میان حرف و عمل دولت خیلی نمیتوان باور کرد که این یارانهها را هم که به مردم ندهیم در حوزه تولید میتوانند کار خاصی هم انجام دهند. دولت فعلی تمام معضلات و مشکلات جهان را به عملکرد دولت قبل از خود وابسته میداند. درحالیکه معتقدم در دولت فعلی متأسفانه تفکرات پوپولیستی بسیار قویتر از دولت قبلی وجود دارد و یکی از دلایلی که دولت فعلی وارد این گود نمیشود که هدفمندسازی را به معنای درست کلمه اجرایی کند ناشی از همین نگاه دولت است. از طرفی دیگر درست است که خیلی وزرا و دستاندرکاران دولت یازدهم تجربه بالایی دارند ولی من فکر میکنم که آنها به لحاظ کارآمدی نمیتوانند مدیران اجرایی خوبی باشند. آنها ذهنشان در یک مقطع زمانی فشردهشده و مانده است بنابراین نمیتوانند مدیران امروز باشند. به همین دلیل اهل تحول و تدبیر در مسائل اقتصادی نیستند. میبینیم که ۵۲۰۰ میلیارد تومان در بودجه میگذاریم که یک کلمه تا دارد ولی شاهد هستیم به قول وزیر صنعت اگر یک ریال از این یارانه صنعت در تولید صرف شده سلام مرا هم به آن برسانید! واقعاً یک ریال پرداخت نشده است. این موارد نشاندهنده این است که دولت بر خلاف حرفهایی که در تریبونهای رسمی خود میزند، هیچ اعتقادی به تولید داخلی ندارد.

نظر شما