شناسهٔ خبر: 87429 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

پرونده ای برای آقای جنجال!/ ۱

یکشنبه ای که مطهری سیاه کرد! + دیدگاه نمایندگان

به گزارش نماینده، یکشنبه بیست یکمین روز زمستان نیز صندلیهای سبز مجلس طبق روال میزبان جلسه علنی بود و بازهم چون همیشه بعد از دستور کار اصلی و بررسیهای مربوط به آن، نوبت به ناطقان رسید. در میان ناطقانِ اسمی جنجالی ناخودآگاه گوش خبرنگاران را تیز میکرد. نشنیده پیدا بود که خوراک خبری برای کفگیرِ به تهدیگ خوردهی رسانههای خارجی و برخی دنبالههای داخلیشان فراهم خواهد شد.

علی مطهری جهت ارائه نطق میان دستورش پشت تریبون رفت و سخنان خود را با تبریک ولادت پیامبر اکرم صلواتاللهعلیه آغاز کرد و بلافاصله تیغ تند انتقادات بیپایهاش، صداوسیما را نشانه گرفت و تصریح کرد: “نگاهی به برنامههای صداوسیما در این ایام ازنظر شادیآفرینی این شائبه را ایجاد میکند که برنامههای شاد بیشتر برای اعیاد ملی پخش و در ایام حزن و اندوه به سراغ مناسبتهای مذهبی میروند”

فریمانی که ظاهراً عزمش برای تبدیل به تیتر شدن در رسانهها، جزم بود در ادامه تأکید کرد: صداوسیما در ایام ۹ دی بر طبل تفرقه کوبید درحالیکه ۹ دی مردم فارغ از اقدامات تفرقهافکنانه دو طرف فتنه برای وحدت به خیابان آمدند و اگر این حرکت مردم بهگونهای دیگر تفسیر شود این روز یومالله نیست بلکه یومالشیطان است!

نماینده تهران که دیگر با توجه به سوابقش آن را میتوان نماینده جنجالسازان خواند، همسو با مغالطههای آن ایام جریانهای معاند آنهم در برابر وحدت میان شیعه و سنی، در ادامهی گل به خودیهایش اظهار داشت: در بحث وحدت اسلامی پیشرفت نداشتهایم و حتی پسرفت کردهایم و دشمنیها زیاد شده است. وقتی از وحدت اسلامی دم میزنیم و اجازه ساخت یک مسجد به اهل سنت در تهران نمیدهیم آنها نیز در مکه و مدینه این موضوع را تلافی میکنند.

مطهریِ پسر در ادامه لحظههایی نیز وظیفه نمایندگیاش را به یاد آورد و دقایقی به مسائل اصلی و واقعی پرداخت. ازجمله در تذکری به دولت در مسئله ۴.۱ میلیارد تصریح کرد: “دولت به جای مجادله و ایجاد تنش در کشور باید صداقت به خرج میداد و با اعتراف به اشتباه بانک مرکزی این موضوع را حل میکرد و ما انتظار نداریم که اقدامات دولت قبل در این دولت نیز تکرار شود”.

همچنین در تذکری به وزارت راه و شهرسازی عنوان داشت: “مسئولان این وزارتخانه درباره مجوز شرکت هوایی صهیونیستی اوکراین اینترنشنال بررسیهای لازم را انجام داده و توضیح دهند”. تذکر به وزارت کشور در خصوص عدم انتخاب معاونت سیاسی و جلوگیری از پدیده ساپورت از دیگر تذکرات وی بود. همچنین تقدیر و تحسین جشنواره مردمی فیلم عمار و پلیس راهور نیز از دیگر بخشهای نطقش بود که البته در رسانههای معلومالحالی که همیشه مشغول سوت و کف برای جنجالهای مطهری هستند عنوان نشد.

با این وصف ۷ دقیقه فرصت نطق میان دستور مطهری هنوز تمام نشده بود و به گمانم گمان کرد که در تذکرات و تقدیر و تحسینهایش به اصل و ریشه خود متمایل شده لذا برای خوشایند گروهی خاص و جنجالی ماندن خود کلیدواژه کهنه و نخنما شده رفع حصر را پیش کشید. اظهارات بیپایه مطهری مبنی بر غیرقانونی بودن حصر با اعتراض شدید نمایندگان مردم مواجه شد؛ بهگونهای که مجلس یکصدا مرگ بر فتنهگر گویان مانع از ادامه نطق آقای جنجال شد.

اظهارات بیپایه مطهری آنگونه قابلاعتراض بود که حتی ابوترابی که ریاست مجلس را به عهده داشت تاب نیاورد و درحالیکه نمایندگان مردم را به آرامش فرامیخواند در تذکر به مطهری تصریح کرد: شما در فضای واقعی کشور قرار دارید و آنچه در مورد این افراد انجامشده با نهایت رحمت اسلامی و با توجه به مسائل ملی انجامشده است و اگر اراده نظام به رأفت نبود، قطعاً بهگونهای دیگر انجام میشد.

وی ادامه داد: شما وقتی در جریان این واقعیت هستید میدانید که این احکام بر اساس اختیارات شرعی و قانونی بوده است و نطق شما اعتراض مردم را در پی دارد و نمایندگان هم از سوی همین مردم انتخاب شدند، از شما انتظار میرود که مصالح ملی و قانونی را رعایت کنید.

علی مطهری که با واکنشهایی کمسابقه مواجه شده بود گفت: “بهتر است آقای ابوترابی این تذکر را پس از نطق به من میداد” و این بار نیز ابوترابی قاطعانه پاسخش را داد و تصریح کرد: “نه نطق شما انضباط مجلس را به هم میزند”.

علاوه بر این اعتراضات تعداد زیادی از نمایندگان پای تریبون جمع شده و با شعار مرگ بر فتنهگر خواهان پایین آمدن علی مطهری شدند و به گزارش خبرگزاریها فتحالله حسینی که برای دعوت از علی مطهری بهمنظور پایین آمدن از پشت تریبون رفته بود، با برخورد تند مطهری مواجه شد و مطهری وی را هل داد.

پس از اظهارات جنجالی آقای جنجال جو مجلس چنان متشنج شد که حجتالاسلام ابوترابی برای برقراری آرامش اعلام تنفس جلسه علنی را اعلام کرد.

فارغ از جنجالسازیهای تکراری مطهری که پاسخ روشنی دارد نکته قابلتوجه شاید واکنش اکثریت نمایندگان مردم باشد تا جایی که اظهارات بیپایه مطهری محور سخنان ناطقان بعدی را نیز به واکنش قاطع و منطقی نسبت به ادعای آقای جنجال تغییر داد. شاید همین یک جمله در نطق میان دستور مرندی بهعنوان ناطق بعد از مطهری در پاسخ به جنجالآفرینی امروز و روزهای پیش وی کافی باشد: برخی برای مطرح کردن خود و خوشحال کردن دشمنان خارجی از فتنه گران حمایت میکنند.

 

مطهری تمامقد به زنجیر کشیده شد!

از همان روز مطهریِ پسر که گویی عملیاتی موفقیتآمیز را به اجرا درآورده بود بهسرعت به تیتر یک رسانههای معاند تبدیل شد و تشنج در مجلس ایران در پی اعتراض مطهری به ادامه حصر تیتر مشترک خارجنشینان شد و همانگونه که پیشبینی میشد رسانههای زنجیرهای جناح خاصِ داخلی نیز با تیترهایی چون علی مطهری مجلس را تعطیل کرد، مطهری خواستار بازگشت به قانون شد و نطق مطهر علاوه بر تیتر مشترک نطق ناتمام با استفاده تمام ابزارهای موجود، جنجالسازی آقای جنجال را پوشش دادند.

 

 

*اگرچه از یکشنبهای که مطهریِ پسر به قیمت تیتر یک شدن خود، سیاه کرد گفتنیهای بسیاری منعکسشده ولی با این حال مرور برخی واکنشهای مختلف نمایندگان نسبت به این جنجالسازی شاید خالی از لطف نباشد، واکنشهایی عمدتاً با یک مضمون و برخی نیز متفاوت...

 

 

الیاس نادران:

به بهانه اعدام و محاکمه سران فتنه به دنبال فتنه دیگری هستند

عدهای فریبخورده پازل دشمن را تکمیل کرده و به بهانه اعدام و محاکمه سران فتنه به دنبال آن هستند تا فتنه دیگری را رقم بزنند. در این بین عدهای بازیخورده تبحر به خرج داده و پازل دشمن را کامل میکنند بیاعتنا به اینکه گیرم پسر نوح باشی یا برادر حاتم طایی ولی فردا این نسبتها افاقهای نخواهد کرد.

 

نقوی حسینی:

در جامعه درد دیگری جز سران فتنه وجود ندارد؟!

مطهری تلاش دارد رسانهها و اخبار را حول محور خودش مدیریت کرده و برای رسانههای بیگانه خوراک تهیه کند گویا این هم مأموریت ایشان است. اظهارات مطهری از تریبون مجلس برخلاف مصوبات نظام موجب عصبانیت نمایندگان و بروز تنش شد. آیا در جامعه درد دیگری جز سران فتنه وجود ندارد؟ مشکل اشتغال جوانان، چرخ صنعت، امنیت کشور و گروههای افراطی ذهن تمام مسئولان را درگیر کرده است؛ اما آقای مطهری در این فضا به دنبال ایجاد تنش و حل مباحث غیرضروری است.

 

محمد باقری بنابی:

کار آقای مطهری را تائید یا رد نمیکنم

اتفاقی که امروز حین نطق میان دستور آقای مطهری از سوی نمایندگان افتاد در شان نظام و درشان مجلسی که برای نظام تشکیلشده است نبود. البته من کار آقای مطهری را تائید یا رد نمیکنم. امروز شعار “استقلال آزادی جمهوری اسلامی” و آزادی بیانی که برای نمایندههای مجلس وجود دارد و در قانون اساسی پیشبینیشده است خدشهدار شد. هیئترئیسه میتوانست عملکردی بهتر از این داشته باشد و میتوانست جلسه را بهتر از این اداره کند.

 

اسماعیل جلیلی:

ناطق باید در برابر گفتار هیئترئیسه تمکین میکرد

 این انتظار میرود که نمایندگان در صحبتهایی که میکنند جو عمومی جامعه را نیز در نظر بگیرند تا هزینههایی را در حوزه اجتماعی و سیاسی از بابت این نطقها تحمیل نکنند اما اینکه نسبت به نطقی که انجام میشود بهسرعت عکسالعمل نمایندگان بهصورت میدانی یا حالت هجومی باشد این نیز نکتهای است که باید به آن توجه کرد. هیئترئیسه اقدامات لازم را انجام داد، ناطق باید تمکین میکرد و در برابر گفتار رئیس جلسه بحث را ادامه نمیداد. بهتر است مخالفت و اعتراض در قالب قانونی آن مطرح شود چراکه بهرهبرداریهایی ممکن است از این اتفاق بشود که نه برای ناطق خوب است و نه برای کلیت مجلس.

 

عابد فتاحی:

این مسائل به قوه قضاییه ربط دارد و در حیطه کار مجلس نیست

مجلس دادگاه نیست که فرمان آزادی و اعدام صادر کند. اساساً ما حق گفتن چنین حرفهایی را نیز نداریم زیرا این مسائل به قوه قضاییه ربط دارد و در حیطه کار مجلس نیست. این هیاهوها فقط ضرر و زیانی برای نظام جمهوری اسلامی است، مسائلی که در پشت تریبون مجلس جمهوری اسلامی رقم خورد هزینههایی است که نظام پرداخت میکند.

 

محمد دامادی:

هیئترئیسه با قطع نطق مانع از تنش بیشتر شد

شاید نطق آقای مطهری محتوایی داشت که باید به آن پاسخ داده میشد اما محل این پاسخگویی وسط جلسه علنی نبود چرا که بعدازآن نمایندگان میتوانستند شکایت کنند البته هیئترئیسه با قطع نطق مانع از تنش بیشتر شد.

 

حجتالله خدایی سوری:

علی مطهری نباید بیش از این به این دست از اظهارات دامن بزند و باعث تنش مجلس شود.

 

رسول خضری:

این برخورد با نماینده ناطق صحیح نیست

 این برخورد با نماینده ناطق هر اندازه که حرف خلاف قانون یا حتی دارای محتوای مجرمانه بزند صحیح نیست و شأن خانه ملت را زیر سؤال میبرد و بهانه به دست رسانههایی میدهد که میخواهند از سرکوب مخالف در فضای کشور صحبت کنند درحالیکه این موضوع صحت ندارد.

 

بهرام بیرانوند:

میخواهند فضای جامعه را با هدف خلاص کردن تعدادی مجرم احساسی کنند

گویا تقسیم کاری صورت گرفته است و میخواهند فضای جامعه را با هدف خلاص کردن تعدادی مجرم که کشور را ماهها در حاشیه یک پرتگاه سقوط و در آستانه یک جنگ داخلی قرار دادند، احساسی کنند.

 

جهانگیرزاده:

این روزها نداهایی میشنویم که متناسب با ظرفیت مجلس انقلابی و آنچه مردم از ما میخواهند نیست

فتنه ۸۸ صهیونیستها و انگلیسیهای مکار را نسبت به آینده کشور و اینکه با یک کودتا حکومت مدنظر خود را روی کار بیاورد، امیدوار کرد و رئیسجمهور آمریکا منتظر بود تا روز احتضار جمهوری اسلامی ایران را ببیند. این روزها نداهای متفاوتی را میشنویم که متناسب با ظرفیت مجلس انقلابی و آنچه مردم از ما میخواهند نیست، کسانی که دیروز خیانت کردهاند امروز باید سزای خیانت خود را ببینند نظام جمهوری اسلامی در ارتباط با فتنهگران و سران فتنه سر سوزنی مرتکب خلاف قانون نشده است.

 

پزشکیان:

چگونه میخواهیم محاکمه و دادگاهی عادل و آزاد تشکیل بدهیم؟

وقتی حتی تحمل شنیدن حرف مخالف را نداریم چگونه میخواهیم محاکمه و دادگاهی عادل و آزاد تشکیل بدهیم که طرف مقابل بتواند در آن حرف بزند؟ به آنها میگویم حداقل گوش دهید شاید اشتباه میکنید.

 

عوض حیدرپور:

مجلس نمیتواند اقدامی علیه آقای مطهری بکند

نمایندگان بر اساس قانون اساسی در انجام هرگونه اظهارنظر و دخالت در همه امور کشور آزاد هستند. نطق آقای مطهری نیز ازنظر قانون اساسی و آئیننامه داخلی مشکلی نداشته و بلامانع بوده است بنابراین مجلس نمیتواند اقدامی علیه آقای مطهری بکند و ایشان را تحت تعقیب قرار دهد

 

حجتالاسلام نبویان:

ما نیز معتقدیم حصر باید تمام شود

ما نیز معتقدیم حصر باید تمام شود و اینان محاکمه شوند چرا که اینان باغی هستند و حکمشان اعدام است. آقایانی که میگویند حصر برداشته شود آیا این حکم را میپذیرند و قانون را قبول میکنند؟ اینان به دنبال فتنه دیگری هستند. جرم خاتمی از موسوی و کروبی بالاتر است: خاتمی میدانست که تقلب نشده اما با این وضعیت به کشور خیانت کرد. به همین خاطر جرم وی از موسوی و کروبی که شاید احساس میکردند تقلب شده باشد، بالاتر است. ما مشاهده می‌‌کنیم فردی که پسر شهید مطهری است سخنانی میگوید که آمریکا، انگلیس و اسرائیل از آن سخنان استفاده میکنند و روزنامههایی از سخنان وی استقبال میکنند که اکثریت آنان مدافع فتنه هستند.

 

مهدی کوچکزاده:

فحاشی مطهری به من از صورت مذاکرات حذفشده/یکشنبه در بیمارستان بودم اما گفتند او را من پایین کشیدم

آقای مطهری در همین مجلس فحش رکیکی به من دادند که متأسفانه هم صورت مذاکرات حذفش کردند و هم پخش نشد من خواهش میکنم در صورت مذاکرات بیاورید. حیثیت مجلس را کسانی که آرزو میکنند در دوره بعد به کرسیهای اینجا تکیه بزنند با بیربط نوشتنها در روزنامهها و سایتهایشان زیر سؤال بردند؛ از شما میخواهم فیلم جلسه آن روز پخشکنید تا مشخص شود که مطهری چه کرده و دوستان و دلسوزانی که دلشان برای نظام سوخته چه کردند. من در آن روز در بیمارستان بالای سر مادرم بودم، اما گفتند مطهری را من پایین کشیدم.

 

اسماعیل کوثری:

بزرگترین مشکل آقای مطهری “توهم” است

بزرگترین مشکل آقای مطهری “توهم” است؛ او تصور کرده که مطهری زمان است در حالی چنین نیست و او حد و اندازه خودش و معلوماتش را نمیداند. فتنهگران به مطهری خط میدهند و از او برای تأمین اهداف سیاسی خود استفاده میکنند، علی مطهری قابلاعتنا نیست و نباید به او بپردازیم چرا که کشور مشکلات مهمتری چون مسائل معیشتی و اقتصادی دارد. انتظار ما از مطهری این است که دوست و دشمن را بشناسد و نسبت به توطئههای که فتنهگران برایش طراحی کردهاند هوشیار باشد و در زمین آنها بازی نکند.

 

نظر شما