شناسهٔ خبر: 87415 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

کارنامه سه سالگی بهارستانِ نهم از نگاه نمایندگان هیئت رئیسه کمیسیون های تخصصی/۱

مهمترین اقدام یا اقدامات مجلس شورای اسلامی طی سال ۹۳

به گزارش نماینده، در سال ۹۳ مجلس نهم سال سوم خود را پشت سر گذاشت و انبوهی از طرحها و لوایح در دستورکار صحنعلنی و کمیسیونها قرار گرفت. طرحها و لوایحی که برخی پرسروصدا بود و برخی در عین اهمیت در سکوت خبری تصویب یا رد شد. انتخاب از میان این انبوه آنهم از زبان یکی از اعضای هیئترئیسه کمیسیونهای تخصصی مجلس شاید شنیدنیتر باشد. نظرخواهی در مورد اقدامات مهم مجلس و کمیسیونهای تخصصی که به ارزیابی مجلس نهم در سال سوم رسید.

اعضای کمیسیونهای تخصصی که نماینده به سراغ آنها رفت و نقطه نظراتشان را در این مجال مرور خواهیم کرد:

 

الیاس نادران

نماینده مردم تهران

نایبرییس اول کمیسیون برنامهوبودجه

حجتالاسلام سیدمهدی موسویلارگانی

نماینده مردم فلاورجان (استان اصفهان)

نایبرئیس دوم کمیسیون اقتصادی

منصور حقیقت پور

نماینده مردم اردبیل

نایب دوم رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

حجتالاسلام سیدعلی طاهری

نماینده مردم گلستان

سخنگوی کمیسیون فرهنگی

حسینعلی شهریاری

نماینده مردم زابل

رئیس کمیسیون بهداشت

محمدسعید انصاری

نماینده مردم آبادان

نایبرئیس اول کمیسیون انرژی

ابوالفضل ابوترابی

نماینده مردم اصفهان

دبیر اول کمیسیون قضایی

عباس رجایی

نماینده مردم اراک/ خنداب/ کمیجان (استان مرکزی)

رئیس کمیسیون کشاورزی

سیدمحمد بیاتیان

نماینده مردم بیجار

دبیر اول کمیسیون صنایع و معادن

 

به نظر شما مهمترین اقدام یا اقدامات مجلس شورای اسلامی طی سال ۹۳ چه بود؟

حجتالاسلام سیدعلی طاهری:

یکی از مهمترین کارهایی که مجلس امسال انجام داد، تصویب قانون رفع موانع تولید است که میتواند در بحث اقتصاد مقاومتی یک گام بسیار مثبت به حساب بیاید، ما اگر بخواهیم در برابر تحریمها بایستیم راهحلش اقتصاد مقاومتی است، یکی از شاهبیتهای اقتصاد مقاومتی بحث تقویت تولید در کشور است که در قانون آمدهایم برای رفع موانع. در بحث احکامی از قوانین مالی و مقررات مالی که در بودجه میآمد ولی ماهیت بودجهای نداشت، این قانون هم آمد و بخشی از قوانین و تنظیم مقررات مالی دولت اسمش هست که یکبار مجلس مصوب کرده و رفته شورای نگهبان و برگشته، اشکالات را کمیسیون مربوطه برطرف خواهد کرد، این هم میتواند در نظام بودجهنویسی شفافتر باشد و بحث جداول بیشتر بحث شود که بتواند در بودجهنویسی سالیانه مؤثر باشد.

 

حسینعلی شهریاری:

لایحه بخشی از مقررات دولت که تصویب شد از اقدامات مهم بود. بررسی بودجه را نیز میتوان از اقدامات مهم دانست که همهساله در مجلس انجام میشود.

 

محمدسعید انصاری:

اقدامات مهمی در مجلس طی سال جاری صورت گرفت از جمله در بحث مبارزه با آمریکا و برخوردی که آمریکا با ایرانیان و مسئولین که به خارج از کشور میروند، میشود مانند انگشتنگاریها سایر بیاحترامیها... تصویب شد که اقدامات متقابل صورت بگیرد. بررسی بودجه ۹۴ نیز یکی از مقاطع مهم مجلس بود. سفرهای رییس مجلس و گروههای دوستی نیز از جمله اقدامات مهم بود.

 

 ابوالفضل ابوترابی:

به نظرم لایحه خروج از رکود و تنظیم بخشی از مقررات دولت که بسیار مؤثر بود که دائمی هستند و برای رونق بخشی کسبوکار اثربخش هستند.

 

منصور حقیقت پور:

قانونگذاری کار مجلس است. قانونگذاری هم برای ایجاد نظم در جامعه است قوانین میتوانند انضباطی در جامعه ایجاد و دستورالعملی برای رفتارهای سیاسی و اجتماعی باشند، از این منظر تمامی قوانین محترم هستند. اقدامات مجلس برای تسریع در امر اقتصاد مقاومتی، اقداماتی که مجلس برای انضباط والی کشور انجام داد از جمله مهمترین اقدامات در سال جاری است. تبیین اولیه رفع موانع تولید، مقررات مالی دولت اقدامات خوبی بود. در بعد سیاست خارجی اقداماتی که برای تقویت بنیه مذاکرات هستهای، دفاع از چارچوبهای ملی در مذاکرات نیز اقدامات مهمی بود.

 

الیاس نادران:

دو مصوبه مجلس داشت یکی در رابطه با بحث خروج از رکود و یکی در رابطه با بحث نظارت مالی دولت. یک مصوبه هم اصلاح قانون مالیاتهاست البته هنوز نهایی نشده که برای شورای نگهبان ارسال شود. به نظرم اینها قوانین مهمی بود که مجلس تصویب کرد.

به لحاظ نظارتی هم به نظرم بحث سؤال از وزرا و بهخصوص استیضاح وزیر علوم به دلیل میدان دادن به افراد افراطی فعال در فتنه ۸۸ و بعد هم زنجیره معرفی افراد پیشنهادی و رأی نیاوردن آنها که درنهایت به آقای دکتر فرهادی رسید که مجلس علیرغم بدرفتاریهای رییسجمهور و توهینهایی که در صحن به مجلس کردند، مجلس رأی خوبی را به دکتر فرهادی داد که بتواند مدیریت وزارت علوم را به ریل اصلی آن برگرداند.

 

سیدمهدی موسویلارگانی:

مجلس شورای اسلامی در راستای فرمایشات و منویات مقام معظم رهبری در رابطه با اقتصاد مقاومتی قوانین مهمی را تصویب کرد؛ لایحه بخشی از مقررات مالی دولت و لایحه خروج از رکود دو لایحهای بود که دولت آورد. کلیات لایحه خروج از رکود پیشنهادی دولت رأی نیاورد و در همین راستا طرحی را خود نمایندگان با هماهنگی نمایندگان دولت آوردند و آن طرح مصوب شد. تمام این طرح در راستای برطرف شدن مشکلاتی که هم باعث رکود شده و هم مشکلاتی را برای ایجاد سرمایهداری و کسبوکار به وجود آورده است. لایحه خروج از رکود مصوب نمایندگان را شورای محترم نگهبان نیز تائید کرده است و اگر عملیاتی شود باعث رونق در کشور میشود؛ اما اگر حقیقتاً بخواهیم واقعبینانه به موضوع توجه کنیم؛ نه مجلس شورای اسلامی و نه دولت آن وظیفهای که در باب اقتصاد مقاومتی به گردنشان بوده است را به نحو احسن انجام ندادیم. البته مجلس یک کمیسیونی را در رابطه با بحث تولید و اصل ۴۴ داشته ولی خیلی بهتر از اینها میتوانست عمل کند. مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی دستور دادند که مجلس قوانین مزاحم را پیدا کند و برطرف شود، اگر جایی نقصان قانون هست برایش دولت لایحه و مجلس طرح بیاورد و بدین ترتیب مشکلات را برطرف کنند. این جدیت در کار نشده است.

از موارد مهم دیگری که در این سال انجام شد بحث حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر بود. ما بعد از سیوشش سال که از انقلاب میگذرد باید در مورد این دو واجب الهی (امربهمعروف و نهی از منکر) که مانند نماز و روزه واجب است، تلاش میکردیم و این طرح درواقع در طی سالها مغفول مانده بود. این طرح الحمدالله در مجلس تصویب شد. البته یکسری ایرادات را شورای محترم نگهبان وارد میدانسته که ایرادات جزئی است و دارد این ایرادات هم برطرف میشود. امیدواریم این طرح یکسری از مشکلات احکام شرعی و دینی ما که از موضوعات مهم هم هست برطرف کند.

 

عباس رجایی:

یکی از مهمترین اقدامات حمایت از برنامه هستهای کشور و حمایت از مواضع رهبر معظم انقلاب در ارتباط با این موضوع بوده است. شما میدانید که اینها مسائل سرنوشتساز کشور است و تا به امروز هم سعی شده که به گونه این مسائل پیش برود که بهترین نتایج را برای کشور به بار بیاورد.

در رابطه با بحثهای تقنینی هم ما قوانین بسیار مهمی را در این سال دنبال کردیم از جمله قانون امربهمعروف و نهی از منکر، قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت که درواقع میتوان گفت ما در سال جاری دو بار بودجهنویسی انجام دادیم یکبار لایحه بودجه بود و یکبار هم قانون تنظیم، لایحه خروج از رکود و مباحثی که در حاشیه آن مطرح بوده است از قوانین بسیار مهم مجلس در سال جاری بود.

 

سیدمحمد بیاتیان:

لایحه آییننامه مالی دولت به نظرم از اقدامات بسیار مهم بود. اقدامی که در بودجه در بحث هدفمندی انجام دادیم و باعث میشود که رویه غلط صورت گرفته مبنی بر اینکه یارانه به همه اقشار تعلق بگیرد اصلاح شود؛ قدمی بزرگی در بودجه امسال برداشته شد اگرچه کامل نیست و اقدامات بعدی را نیز میطلبد. لایحه حمایت از تولید نیز در زمره اقدامات مهم سال جاری قرار میگیرد. چکیده همه این اقدامات به مؤلفههای اقتصاد مقاومتی برمیگردد که مدنظر مقام معظم رهبری و تنها راه برونرفت از مشکلات اقتصادی است.

نظر شما