شناسهٔ خبر: 87423 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

کارنامه سه سالگی بهارستانِ نهم از نگاه نمایندگان هیئت رئیسه کمیسیون های تخصصی/ ۵

مهمترین بیانیه و نامه ای که در سال پیش به امضای نمایندگان رسید

به گزارش نماینده، در سال ۹۳ مجلس نهم سال سوم خود را پشت سر گذاشت و انبوهی از طرحها و لوایح در دستورکار صحنعلنی و کمیسیونها قرار گرفت. طرحها و لوایحی که برخی پرسروصدا بود و برخی در عین اهمیت در سکوت خبری تصویب یا رد شد. انتخاب از میان این انبوه آنهم از زبان یکی از اعضای هیئترئیسه کمیسیونهای تخصصی مجلس شاید شنیدنیتر باشد. نظرخواهی در مورد اقدامات مهم مجلس و کمیسیونهای تخصصی که به ارزیابی مجلس نهم در سال سوم رسید.

اعضای کمیسیونهای تخصصی که نماینده به سراغ آنها رفت و نقطه نظراتشان را در این مجال مرور خواهیم کرد:

الیاس نادران

نماینده مردم تهران

نایبرییس اول کمیسیون برنامهوبودجه

حجتالاسلام سیدمهدی موسویلارگانی

نماینده مردم فلاورجان (استان اصفهان)

نایبرئیس دوم کمیسیون اقتصادی

منصور حقیقت پور

نماینده مردم اردبیل

نایب دوم رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

حجتالاسلام سیدعلی طاهری

نماینده مردم گلستان

سخنگوی کمیسیون فرهنگی

حسینعلی شهریاری

نماینده مردم زابل

رئیس کمیسیون بهداشت

محمدسعید انصاری

نماینده مردم آبادان

نایبرئیس اول کمیسیون انرژی

ابوالفضل ابوترابی

نماینده مردم اصفهان

دبیر اول کمیسیون قضایی

عباس رجایی

نماینده مردم اراک/ خنداب/ کمیجان (استان مرکزی)

رئیس کمیسیون کشاورزی

سیدمحمد بیاتیان

نماینده مردم بیجار

دبیر اول کمیسیون صنایع و معادن

عبدالرضا عزیزی

نماینده مردم استان خراسان شمالی

رئیس کمیسیون اجتماعی

 

مهمترین بیانیه و نامهای که به امضای شما رسیده چه بود؟

حجتالاسلام سیدعلی طاهری:

ما تحقیق و تفحصی را شروع کردیم درباره اینکه چه تعداد از مدیران رستههای اجرایی ما دو تابعیتی هستند، یا دارای گرین کارت هستند؟ این تحقیق و تفحصی است که با توجه به فرار خاوری به وجود آمد، شنیده میشود برخی مدیران رستههای اجرایی دارای این کارت سبز هستند درحالیکه آن سابقه تلخ باید موجب شود الآن مسئولان در انتخاب مدیرانشان بیشتر دقت کنند که این اتفاق نیفتد. این الآن شروع شده و امیدواریم در مجلس به تصویب برسد و کار شروع شود تا بتوانیم جلوی آسیبهای احتمالی را بگیریم. میگویند مارگزیده باید از ریسمان سیاهوسفید بترسد- چرا ما که آسیب دیدهایم تدبیر نکنیم، بعضی از مدیران شنیده میشود که خانوادهشان خارج از کشور هستند. کسی که اینطور است برود به خارجش برسد، کارهای مهم دولتی را به کسی بسپارند که تمام هوش و حواسش به داخل کشور باشد. بهنظرم امضای این تحقیق و تفحص ازجمله امضاهای این سال بوده است.

 

حسینعلی شهریاری:

بیانیههای مربوط به انرژی هستهای، ۹ دی، حمایت از بیانات رهبری جزو مهمترینها بوده است.

 

عبدالرضا عزیزی

بیانیههای زیادی از جمله حمایت تیم هستهای ایران در مذاکرات با ۱+۵، تشکر از قوه قضائیه به دلیل مبارزه با فساد، محکوم کردن سخنان نتانیاهو

 

محمد سعید انصاری

من خیلی از بیانیهها را امضا کردم به همین دلیل حضور ذهن ندارم کدام مهمتر بوده است. ولی به نظرم بهطور مثال بیانیهای در اطاعت از منویات رهبری امضا کردم که بسیار مهم بود.

 

ابوالفضل ابوترابی

من همه نامههایی که امضا میکنم خوب و مهم هستند (با خنده)

 

منصور حقیقت پور

بیانیههایی که به دفاع از فلسطین، عراق، سوریه و بحرین و آرمانهای هستهای بوده یا بعضاً همه را امضا کردهام یا در جمعآوری امضاها نقش داشتم.

 

الیاس نادران

حمایت از فعالیتهای هستهای دولت و توجه به مسائل اساسی در دفاع از عزت ملت ایران و پیشرفت کشور. در حوزههای مختلف چه سیاست خارجی و چه در حوزههای اقتصادی نامههای زیادی امضا شده است. یکسری از نامهها نیز هست که نوشته و امضاشده ولی در بیانیههای رسمی مجلس نیامده؛ مانند نامههایی که به رییسجمهور و ریاست محترم قوه قضائیه نوشتهشده که هشدار میدهد به برخی مفاسد که دانهدرشتها انجام میدهند و لازم هستند که قوا نسبت به این مفاسد حساسیتهای لازم را داشته باشند. برخی راههای برونرفت از رکود و توجه به مؤلفههای سیاستهای اقتصاد مقاومتی، در خصوص یارانهها مکاتباتی با دولت داشتیم که به تکلیف قانونیاش عمل کند و مجموعه نامههایی که در حوزه اقتصادی نوشتهشده است.

 سیدمهدی موسویلارگانی

بیانیههای زیادی امضا کردیم ولی بیانیههایی که در مباحث هستهای در مجلس امضاشده که قاطعیت نمایندگان مجلس را در ارتباط با بحث انرژی هستهای به گوش جهانیان میرساند، به نظرم مهمترین بوده است. البته بیانیههایی در دفاع از ولایت و فرمایشات مقام معظم رهبری، دفاع از سوریه، عراق و همچنین محکوم کردن جنایات داعش در کشورهای اسلامی ازجمله بیانیههای ارزشمندی بوده است. طرحی هم که در ارتباط با بحث هستهای با این مضمون که اگر توافقات بهگونهای نباشد که تمام تحریمها برطرف شود و حقوق ملت ایران ذرهای بخواهد نادیده گرفته شود با دو فوریت حتی غنیسازی تا ۶۰ درصد هم انجام شود، به نظرم مشت محکمی در دهان افرادی بود که در مقابل جمهوری اسلامی قرارگرفتهاند و بعضاً برخی موارد تهدیدات و تحریمهایی اضافه میکنند و میگویند گزینهها روی میز است.

 

عباس رجایی

یکی دو تا موضوع بسیار مهم بوده است؛ یکی در ارتباط با بزرگترین میتینگ شیعه در راهپیمایی بزرگ اربعین، حمایت از نیروهای مسلح در مانورها و علیه داعش، همچنین مذاکرات هستهای که به نظرم مهمترین بیانیههای کشور در این مدت بوده است.

 

سید محمد بیاتیان

امضاهای زیادی داشتیم ولی شاید مهمترینش نامهای باشد که قبل از بررسی بودجه امضا شد. طرحی دوفوریتی مبنی بر اینکه اگر تحریمها اضافه شود مجلس دولت را ملزم به خروج از NPT خواهد کرد و اقدامات متقابل صورت خواهد گرفت.

 

نظر شما