شناسهٔ خبر: 151895 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

رحیمی:اقتصاد ما دولتی است و موجب ایجاد رانت و فساد می‌شود

رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون قضایی مجلس گفت: اقتصاد ما یک اقتصاد دولتی است و اقتصاد دولتی خود موجب ایجاد فساد و رانت می‌شود و واسطه و واسطه‌گری را در این سیستم شاهد هستیم و برخورد با دلالان که حاصل اقتصاد بیمار دولتی هستند ثمری در پی ندارد.

به گزارش «نماینده»، جلیل رحیمی جهان‌آبادی نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور گفت: وقتی یک کشور در شرایط تحریم به سر می‌برد و حمل و نقل و بیمه‌ها تحریم است و صادرات نفت کاهش پیدا می‌کند، به تبع آن، تولید و صادرات و درآمد در عرصه‌های مختلف کاهش پیدا می‌کند، تبعات و آثارش متوجه اقتصاد کشور می‌شود.

وی با اشاره به وجود واسطه‌ها و دلال‌ها در اقتصادی کشور، افزود: این واسطه‌ها و دلال‌ها معلول وضعیت اقتصادی فعلی در کشور هستند، وقتی در عرصه بین‌المللی کشور دچار مشکلات است و بازار آشفته است، در بازار آشفته دلال هم پیدا می‌شود، افراد فرصت‌طلب در همه سیستم‌های اقتصادی وجود دارند و در زمان آشفتگی از فضای بازار سوءاستفاده می‌کنند. 

عضو کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: اقتصاد ما یک اقتصاد دولتی است و اقتصاد دولتی خود موجب ایجاد فساد و رانت می‌شود و واسطه و واسطه‌گری را در این سیستم شاهد هستیم. 

رحیمی جهان‌آبادی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر این است که ما در تحریم به سر می‌بریم و همه توطئه‌های اقتصادی برعلیه ما در حال انجام است و این جنگ تمام‌عیار اقتصادی تمام ارکان اقتصادی کشور ما از جمله بازار را تحت‌الشعاع قرار داده است. 

وی در رابطه با برخورد قوه قضائیه با رانتخواران و دلالان گفت: برخورد با مفسدین برخورد با معلول است چرا که ریشه مشکلات با برخورد با معلول حل نمی‌شود و اگرچه برخورد با دلالان ممکن است مشکلات در بازار را کاهش دهد، اما هر چه با دلال‌ها و و اسطه‌ها برخورد شود و حتی دلال‌ها اعدام شوند، تا زمانی که ثبات اقتصادی در کشور وجود نداشته باشد، یک عده دیگر باز جایگزین آنها شده و اقدام به این کار می‌کنند. 

عضو کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت:‌ وقتی در یک کشور ثبات اقتصادی وجود ندارد مردم پول خودشان را از کشور خارج می‌کنند و یا سکه و ارز می‌خرند، چرا که احساس می‌کنند ریال افت می‌کند و این مسئله به بی‌ثباتی اقتصادی در کشور بازمی‌گردد. 

رحیمی جهان‌آبادی خاطرنشان کرد: طبیعی است در این شرایط بی‌ثباتی اقتصادی هم یک عده هم از این شرایط سوءاستفاده کنند، قوه قضائیه هر چند که در دستگیری و برخورد با دلال‌ها درگیر باشد، نتیجه خاصی در پی نخواهد داشت چرا که اگر داشت از ابتدای پیروزی انقلاب، قوه قضائیه برخوردهای زیادی را با دلال‌ها و واسطه‌ها داشته است. این برخوردها چه نتیجه‌ای داشته است،‌ اقتصاد ما یک اقتصاد پویا شده است؟ رشد اقتصادی ما مثبت شده است؟ ما شده‌ایم سرآمد منطقه؟ 

وی افزود: علاوه بر بی‌ثباتی اقتصادی،‌ ناامنی روانی را در جامعه شاهد هستیم که مردم فکر می‌کنند اوضاع رو به بدتر شدن است و هر کس سعی دارد دارایی خود را به اموال منقول و غیرمنقول تبدیل کند. 

عضو کمیسیون قضایی مجلس در پایان گفت:‌ اینکه ما قوه قضائیه را تحریک به برخورد با کسانی کنیم (دلالان) که خود معلول این سیستم اقتصادی بیمار دولتی هستند، هیچ حاصلی برای اجتماع ندارد. 

نظر شما