شناسهٔ خبر: 183416 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

طیفهای مختلف سیاسی درانتخابات فعالند/میزان مشارکت افزایشی‌ست

صندوق رای مدیرکل سیاسی وزارت کشور گفت: از همه طیف‌ها، گروه‌ها، احزاب در فضای انتخابات فعالند و بدنه اجتماعی خود را ترغیب و سازماندهی می‌کنند.

به گزارش «نماینده»، عبدالله مرادی مدیرکل سیاسی وزارت کشور ، درباره حضور و فعالیت جریان‌های سیاسی در انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری بیان کرد: آن‌چه در فرآیند ثبت‌نام دیده شد و در احراز صلاحیت نامزد شاهد بودیم، پوشش‌دهنده‌ی سلایق و علایق مختلف سیاسی است؛ این موضوع از استقبال جریانات سیاسی از انتخابات قابل مشاهده است.

وی افزود: تقریباً از همه طیف‌ها، گروه‌ها، احزاب و حتی کسانی که بعضاً در انتخابات‌های گذشته رویکرد تحریمِ نانوشته و یا تحریم غیرصریح را داشتند، الان در فضای انتخابات فعالند و بدنه اجتماعی خود را ترغیب و سازماندهی می‌کنند.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور عنوان کرد: این نشان می‌دهد که در مردم سالاری دینی زمینه و شرایط برای رقابت سیاسی فراهم است؛ خصوصاً که این رقابت سیاسی یک رقابتِ عادلانه سیاسی است. هم‌چنین در قانون انتخابات ممنوعیت‌های استفاده از امکانات دولتی وجود دارد و ضرورت استفاده برابر از امکانات تبلیغاتی در صدا و سیما نیز نشان می‌دهد زمینه‌ی برابر تبلیغات برای همه وجود دارد.

مرادی اظهار داشت: باید از نقش رسانه‌ها و صدا و سیما قدردانی داشت؛ نوع برنامه‌هایی که این دوره فراهم شده به ارتقای مشارکت و انتخابِ خوب کمک می‌کند. شاهد هستیم که فضای منطقی در ارائه برنامه‌ها و تبیین دیدگاه‌ها وجود دارد و استقبال‌های خوبی از برنامه‌های صدا و سیما صورت گرفته است. هم‌چنین از نخبگان و اندیشکده‌ها برای طراحی سوالات برنامه‌های انتخاباتی استفاده شده و نشان می‌دهد ضمن فراهم بودن فضا برای کنش تبلیغاتی، نخبگان و صاحبان اندیشه هم در این حوزه مشارکت دارند. این مهم به انتخاب آگاهانه و مسئولانه‌ی مردم کمک می‌کند.

وی درخصوص برآوردها از میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری 1403 نیز عنوان کرد: بخشی از سنجش وضعیت مشارکت را باید از فضای سیاسی انجام داد؛ حضور همه‌ی گروه‌ها و احزاب نشان می‌دهد که گرمای انتخابات در عرصه سیاسی وجود دارد و این گرما به بدنه اجتماعی منتقل می‌شود.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور گفت: وقتی نظرسنجی‌های انتخابات را روندشناسی می‌کنیم، درمی‌یابیم که مشارکت در طول این مدت و نسبت به دوره‌ی گذشته‌ی انتخابات افزایشی است. علت ارتقای مشارکت نیز از نظر تحلیلی این است که رخ‌داده در تحولات کشور از جمله شکوه بدرقه‌ی شهدای خدمت و هم‌چنین اقتدار جمهوری اسلامی ایران در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی این فضا را ایجاد کرد که مشارکت ارتقا یابد.

مرادی خاطر نشان کرد: هم‌چنین در نظرسنجی‌های مختلف قابل مشاهده است که بسیاری از شهروندان وقتی مورد پرسش قرار می‌گیرند، توانمندی نظام در حل مشکلات و تأثیر بالای مشارکت در حل مسائل را ذکر می‌کنند و این نشان می‌دهد که امیدواری اجتماعی وجود دارد.

وی در ادامه عنوان کرد: ما این مسئله را در حوزه اقوام و مذاهب هم داریم؛ در دولت سیزدهم فضای متکثری برای حضور همه ایرانیان از هر طیف، قومیت و مذهبی فراهم شده و این به فضای انگیزه اجتماعی برای مشارکت کمک می‌کند. مثلاً بومی‌گزینیِ مدیران در استان‌های مرزی وجود داشته است. این مهم فضایی را ایجاد می‌کند که در کشور همدلی و مشارکت وجود بیاید که شکل گرفته و همه این موارد به ارتقای مشارکت کمک می‌کند.

نظر شما