شناسهٔ خبر: 104757 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

«نماینده» بررسی می کند ؛ « دریچه ای به دهه ۶۰ » (۲)

توطئه خطرناک روزنامه وابسته به اسرائیل علیه ملت ایران ؛ از این روزنامه زیاد خواهید شنید !

توطئه آیندگان یک روز پس از پیروزی انقلاب روزنامه آیندگان که توسط داریوش همایون تاسیس شده و در طول رژیم شاه در جهت سیاست های این رژیم فعالیت کرده بود امروز و با پیروزی انقلاب در جهت رهبر سازی برای مردم می کوشد .

مقدمه

نزدیک چهار دهه از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی می گذرد و با گذشت زمان و جابجایی نسل ها این سوال برای بسیاری از جوانانی که آن روزها را ندیده اند پیش آمده که اولا چرا انقلاب شد و از سویی دیگر این انقلاب چه کرد و چگونه به راه خود ادامه داد . از اختصار غیرقابل توجیه کتاب های درسی تاریخ مدارس که تنها و تنها به پیروزی انقلاب اسلامی و نیز گذرا به آغاز و پایان جنگ تحمیلی و نیز برخی حوادث ریز و درشت انقلاب و آن هم تیتر وار پرداخته اند بگذریم در این نوشتار که به صورت سلسله وار از امروز در «نماینده» منتشر خواهد شد تلاش خواهیم کرد به سوال دومی که در ابتدای مقدمه به آن اشاره کردیم بپردازیم .

از روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ و دقیقا از اولین روز پیروزی انقلاب نظام نوپا که در روز ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ با نام زیبای «جمهوری اسلامی» مزین شد با حوادث و روی دادهای بی شماری روبرو بوده است ، تحلیل این حوادث جوابگوی روشنفکر نمایانی است که از توهمی به نام «توهم توطئه » سخن می گویند و می پندارند که حوادث پس از انقلاب همه طبیعی بوده و قدرت های جهانی از آمریکا گرفته تا شوروی در آن نقشی نداشته اند و یا نقش آنان طبیعی و در راستای نظامات پذیرفته شده بین المللی بوده است .

توطئه های گروه ها و احزاب برای دزدیدن انقلاب اسلامی ملت ایران نیز بخش دیگری از این سلسله نوشته ها را تشکیل خواهد داد ، گروه ها و احزابی مانند مجاهدین خلق و یا همان منافقین ، چریک های فدایی خلق ، توده و نیز لیبرال مآبانی چون نهضت آزادی و جبهه ملی و ...در این راستا مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت .

در این نوشته ها نیم نگاهی نیز به حوادث روز جهان که به انقلاب اسلامی ملت ایران مرتبط بوده اند خواهیم پرداخت .

ناگفته نماند گزارش روزانه تاریخ ایران پس از انقلاب بخشی از  نوشتار حاضر را به خود اختصاص خواهد داد  و در این روزشمار از نوشته هایی از نگارنده این سطور که به صورت روزانه و در ستون دیدگاه خبرگزاری فارس منتشر می شود بهره گرفته و از توضیح چرایی و پشت پرده های این حوادث نیز غفلت نخواهد شد .

از دوستان و پژوهشگران گرانقدر خواستاریم در صورت هر گونه انتقاد و یا پیشنهاد ما را از نظرات خود آگاه سازند.

«نماینده»

سحرگاه روز پس از پیروزی چگونه شروع شد ...

امروز مردم در شرایطی کارهای روزانه خود را شروع می کنند که ایران بعد از ۲۵۰۰سال حکومت پادشاهی و با سرنگونی رژیم ۵۰ساله پهلوی در آغاز یک مسیر جدید قرار گرفته است . هزاران کشته و مجروح که تعداد زیادی از این افراد در ۴۸ساعت گذشته و پیش از پیروزی نهایی انقلاب به شهادت رسیده اند گواه این مدعا است که برای پیروزی انقلاب اسلامی هزینه های فراوانی پرداخت شده است.

قدرت های بزرگ امروز و با گذشت یک روز از پیروزی انقلاب نظام جدید را به رسمیت میشناسند. البته لحن سخنان مقامات آمریکایی نشان دهنده نگرانی آنان از روند تحولات در ایران انقلابی است .

تکلیف ملت در بیان امام

با سقوط نظام ۲۵۰۰ساله شاهنشاهی رهبر انقلاب پیامی را خطاب به ملت ایران صادر و با تاکید بر این که پیروزی نهایی ملت ایران نزدیک است تذکراتی را به عنوان تکلیف شرعی ، الهی و تعهد ملی به مردم خاطرنشان می کنند .

امام در ابتدای بیانیه بسیار مهم خود تاکید می کنند کسانی که به مفاد آن عمل نکنند مخالفان خداوند تعالی و خائن به کشور و نهضت اسلامی هستند .

در این بیانیه می خوانیم ؛

۱ ـ اكنون كه دستگاه دیكتاتوري و ستمكاري برچیده شد، باید از هر نوع خرابكاري و چپاول و آتشسوزي و ظلم احتراز شود؛ و بر عموم است كه از اینگونه اعمال غیر اسلامي و غیر انساني بشدت جلوگیري نمایند. آنان كه دست به این اعمال وحشیانه ميزنند خائن به مملكت و مخالف نهضت اسلامي هستند.

۲ ـ باید ملت تا برقراري نظم از طرف دولت موقت، نظارت در حفظ مراكز عمومي از قبیل وزارتخانهها و بانكها و دیگر مراكز دولتي و ملي بنمایند، و اموال ملت را نگذارند هدر برود. ملت عزیز! نگذارند بدخواهان منعكس كنند كه با به هم خوردن رژیم فاسد، هرج و مرج و خرابكاري جاي آن را گرفته است.

۳ ـ به فرصتطلباني كه ميخواهند با ماسك انقلابي از رژیم منقرض پشتیباني كنند و نهضت را بدنام نمایند، مهلت فعالیت ندهید و ملت مسلمان باید ابتكار را به دست بگیرد.

۴ ـ مأموریني كه از طرف جناب آقاي نخستوزیر اسلامي مأموریت دارند، سربازان انقلابند و باید با آنان همكاري كنید؛ و اگر مخالفین مردم مسلمان خواستند كارشكني كنند از آنها جلوگیري كنید.

۵ ـ لازم است مردم هر چه زودتر از خیابانها به مساجد و مراكز اجتماع بروند و به فرمودۀ علماي اعلام و خطباي محترم گوش دهند. و بر علماي اعلام و خطباي بلاد است كه به مساجد و مراكز عمومي تشریف برده و مردم را دعوت به صلاح و سداد كنند؛ و از اعمال خلاف شرع و خلاف مسیر نهضت بشدت جلوگیري نمایند و با بیاني رسا، مردم را از هرج و مرج و خرابكاري باز دارند و حكم شارع مقدس را ابلاغ نمایند.

۶ ـ اكنون كه قواي انتظامي، از قبیل ارتش و ژاندارمري و شهرباني، به ملت پیوستهاند بر عموم ملت لازم است كه به هیچ وجه تعرض به آنان نكنند و آنان را چون برادر نگهداري كنند. و بر علماي اعلام است كه مردم را ارشاد كنند كه از قواي انتظامي، كه تحت لواي حكومت اسلامي آمدهاند، حمایت نمایند.[۱]

هشدار امام : مواظب دست های خائن و غیر منزه باشید

با پیروزی انقلاب سیر حوادث به سرعت پیش می رود و امام بیانیه دوم خود را صادر کرده و اعلام میکنند ملت ایران وارث یک کشور زلزله زده و ویران است .

در بخشی از این بیانیه امام با تاکید بر تذکرات بیانیه قبلی خود می گویند « در چنین روزي كه انقلاب است دستهاي خائن و غیر منزه در كار است، و ممكن است خیانتكارها بخواهند بین شما تشتت بیندازند. باید جداً از خرابكاري اجتناب و مراقبت كنید كه اگر كساني خواستند خرابكاري و آدمكشي كنند یا به مراكز دولتي و ارتشي و كاخها و دیگر جاها حمله نمایند باید مانع بشوید؛ چون ایجاد تشتت خواهد كرد. اینها به اسلام و مملكت اسلامي خیانت است و باید از این قبیل خیانتها جلوگیري شود.»

حساس ترین روزهای اسلام و مسلمین

رهبر انقلاب با بیان اینکه این ایام حساسترین روزهایی است که بر اسلام و مسلمین می گذرد از مردم میخواهند اسلحه هایی که در دست دارند را به مساجد تحویل دهند « باید تمام اسلحههایي كه در دست مردم است جمع شوند. هر كس اسلحهاي پیدا كرد باید به مسجد محلۀ خود ببرد و به امام جماعت مسجد تحویل بدهد؛ و بعد این اسلحهها از مساجد به كمیته آورده ميشود، و كمیته این اسلحهها را در اختیار سربازان اسلامي كه براي دفاع از اسلام و مسلمین تدارك دیده شدهاند ميگذارد. فقط باید این سربازان مسلح باشند و دیگران نیازي به اسلحه ندارند. تسلیحات باید زیر نظركمیته باشد. »

ایشان خرید و فروش اسلحه را حرام اعلام کرده و  ادامه می دهند « توجه داشته باشید كه اسلحه فروشي حرام است؛ مال غیر است، مال ملت است؛ نه كسي باید بخرد و نه كسي باید بفروشد. كساني كه خریدهاند باید اسلحهها را به مساجد یا كمیته برگردانند. این اسلحهها ذخایر ملت هستند؛ نباید از بین بروند. و اگر اشخاصي را دیدید كه ميخواهند این اسلحهها را ببرند جداً ممانعت كنید و نگذارید كه اسلحهها دست افراد منحرف بیفتد.»

امام در این بیانیه وظیفه اداره شهرها را بر عهده کمیته هایی می گذارد که با نظر علما و معتمدین شهر شکل گرفته اند .

رهبر انقلاب به یکی از مهمترین مسائل روز نیز اشاره ای می کنند و آن خطر ایجاد تفرقه بین شیعه، سنی و اقلیت های مذهبی است .

 این قسمت از بیانیه امام از آنجا اهمیت پیدا می کند که زمزمه هایی از شورش در مناطق سنی نشین کشور به ویژه ترکمن صحرا بلند شده است .

عده ای به این بهانه که نظام جدید شیعی بوده و اهل سنت را به رسمیت نمی شناسد  به ایجاد اختلاف بین برادران مسلمان پرداخته اند .  امام در این بیانیه همه مسلمانان را برادر خوانده و می گویند «ما با مسلمین اهل تسنن یكي هستیم؛ واحد هستیم كه مسلمان و برادر هستیم. اگر كسي كلامي بگوید كه باعث تفرقه بین ما مسلمانها بشود، بدانید كه یا جاهل هستند یا از كساني هستند كه ميخواهند بین مسلمانان اختلاف بیندازند. قضیۀ شیعه و سني اصلاً در كار نیست، ما همه با هم برادریم.»

ایشان خطاب به اقلیت های مذهبی نیز می گویند «اقلیتهاي مذهبي هم خاطر جمع باشند كه ما اطمینان ميدهیم به آنها كه در این مملكت زندگي عادلانه و مرفهي خواهند داشت و مورد پشتیباني ما هستند. اسلام از اهل ذمه پشتیباني ميكند. اگر كساني چیز دیگري ميگویند براي تفرقه انداختن است.»[۲]

نکته

یک روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی شایعاتی در مناطق ترکمن نشین کشور دهان به دهان منتشر شد مبنی بر این که نظام جدید به انتقام چماق به دستان ترکمنی که در نظام سابق به آزار و اذیت انقلابیون پرداخته بودند شیعیان را مسلح کرده است ، این شایعات و ایجاد کمیته ستاد مرکزی خلق ترکمن صحرا باعث به وجود آمدن فجایع زیادی در این مناطق شد تا آنجا که به دستور امام و با همیاری سپاه و ارتش غائله ترکمن صحرا فرو نشست . بیانیه امام در این شرایط که هنوز دو روز از پیروزی انقلاب اسلامی نمی گذرد و اشاره به توطئه ایجاد تفرقه بین اقلیت های دینی و مذهبی ناظر بر این ماجرا است . از ابتدای انقلاب تاکنون توطئه ایجاد تفرقه یکی از سیاست های اصلی دشمنان اسلام در کشورهای مسلمان بوده است .

قدرت های بزرگ انقلاب ایران را به رسمیت می شناسند

با پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران قدرت های بزرگ با رصد کردن اوضاع کشور پیروزی انقلاب را به رهبران و مسئولان جدید تبریک می گویند .

شوروی و چهار کشور مسلمان پاکستان ، سوریه ، موریتانی و لیبی امروز از اولین کشورهایی بودند که نظام جدید را برسمیت شناختند .

رئیس جمهوری آمریکا نیز اعلام کرد که آمریکا با دولت جدید ایران در تماس است و تلاش خواهد کرد با آن همکاری نزدیکی داشته باشد .

جیمی کارتر گفت : سفارت آمریکا در تهران گزارش داده است آقای بازرگان برای تامین ایمنی افراد آمریکایی تلاش فراوان کرده است . [۳]

کارتر همچنین گفت : اراده ملت ایران رژیم را سرنگون کرد . [۴]

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت : واشنگتن و تهران در جهت برقراری روابط عادی دیپلماتیک تلاش می کنند اما افزود این کار تا استقرار کامل دولت جدید میسر نخواهد شد . [۵]

چند ساعت پس از بیانیه مطبوعاتی کارتر شوروی نیز رسما اعلام کرد که دولت موقت بازرگان را برسمیت شناخته و آماده است روابط حسنه ای با این دولت برقرار کند . [۶]

فرانسوا میتران رهبر حزب سوسیالیست فرانسه نیز امروز گفت : انقلاب ایران اثر مستقیمی بر کشورهای خاورمیانه خواهد داشت . وی پیش بینی کرد انقلابی از نوع انقلاب ایران در کشورهای اسلامی همسایه نیز روی خواهد داد . وی اضافه کرد : انقلاب ایران رژیم های مرتجع منطقه را زیر و رو خواهد کرد . [۷]

خوشحالی مسلمانان از پیروزی انقلاب ایران

چنان چه گفته شد کشورهای مسلمان جزو اولین دولت هایی بودند که انقلاب ایران را به رسمیت شناختند از دولت ها که بگذریم به ملل مسلمان میرسیم که انقلاب ایران به رهبری امام خمینی را امیدی برای مردم دیگر کشورهای اسلامی می دانند .

روزنامه اطلاعات

امروز در بیروت مردم با شلیک تیرهای هوایی پیروزی انقلاب ایران را جشن گرفتند و روزنامه های لبنان با تیترهایی نظیر «تهران در دست انقلابیون» و « پیروزی انقلاب ایران » گزارش های انقلاب ایران را به اطلاع مردم رساندند .

در شهر صیدا هزاران مسلمان شیعه به حمایت از امام خمینی رژه رفتند . آنها عکس های بزرگی از آیت الله خمینی و امام موسی صدر با خود داشتند . [۸]

امام موسی صدر رهبر شیعیان لبنان سوم شهریور ماه امسال بنا به دعوت معمر قذافی وارد لیبی شد و نهم شهریور ربوده شد .

امشب مردم صور نیز همراه با و همگام با شیعیان صیدا پیروزی انقلاب ایران را با شلیک توپ و گلوله جشن گرفتند . 

همچنین امروز بسیاری از مدارس محله های غربی بیروت و صیدا بعنوان پشتیبانی از انقلاب و امام خمینی تعطیل بود ، برگزاری تظاهرات گسترده در شهرها و روستاهای لبنان و درحمایت از انقلاب ایران از دیگر رویدادهای این کشور بود .  [۹]

سفارت اسرائیل تحویل فلسطینی ها شد

امروز سفارت اسرائیل در خیابان کاخ توسط مردم اشغال و به مردم فلسطین هدیه شد. بر سردر نمای ساختمان سفارت بر روی یک تخته چوب نام دفتر آزادی بخش فلسطین نوشته شده و روی یک پارچه سفید نیز شعار « مرگ بر بختیار» دیده می شود . [۱۰]

تصرف کاخ نیاوران به دست مردم

در پی خروج ماموران گارد سلطنتی از کاخ نیاوران این کاخ به دست سربازان انقلاب افتاد و در اختیار مردم قرار گرفت .

ساعت ۱۰و ۳۰دقیقه صبح امروز گروه انبوهی از اهالی نیاوران برای تصرف کاخ نیاوران بسوی این محل حرکت کردند و پس از مدتی کاخ را به محاصره درآوردند . با تسلیم ۱۵۰تن از ماموران گارد سلطنتی از ساعت ۱۱سربازان انقلاب در محل کاخ مستقر شدند .  از ساعت ۶بعد از ظهر نیز کاخ نیاوران به پاسدارانی که از سوی کمیته امام خمینی به محل اعزام شده بودند تحویل داده شد .

گفته می شود محوطه کاخ و احتمالا داخل آن مین گذاری شده است . به همین جهت به شدت از آن مراقبت می شود . [۱۱]

امروز مقر فرماندهی ساواک نیز به تصرف مردم در آمد . با آنکه ساواک در تهران ساختمان های مختلفی در اختیار داشت اما مقر اصلی آن در خیابان سلطنت آباد و در ۳کیلومتری پادگان سلطنت آباد قرار دارد .

کیهان در روز پیروزی3

این مقر حدود ساعت ۹پس از ساعتی زد و خورد  به دست مردم افتاد . با آن که اعلام شده بود محوطه وسیع و چمن کاری شده سازمان مین گذاری شده است پس از آن که مردم بی محابا از در و دیوار وارد ساختمان شدند ۹نفر در اثر انفجار مین مجروح و یک نفر نیز شهید شد . [۱۲]

استعفای وزیر دربار

امروز علیقلی اردلان وزیر دربار از حضور در محل کار خودداری کرد و طی پیامی خطاب به کارکنان وزارت دربار اعلام کرد از امروز در آنجا سمتی ندارد . وی به هوشنگ دیده بان نماینده کارمندان دربار ماموریت داد تا مراتب همبستگی کارکنان دربار را به کمیته امام خمینی اعلام کند . [۱۳]

آغاز به کار نخست وزیر در کاخ

ساعت ۱۰ و ۳۰دقیقه امروزهیئتی از طرف مهندس بازرگان به مقر نخست وزیری در خیابان کاخ مراجعه کرد و کاخ نخست وزیری را تحویل گرفت  ، بازرگان از بعد از ظهر امروز کار خود را در این مکان شروع کرد . [۱۴]

وی ساعت دو و بیست دقیقه بعد از ظهر به محل ساختمان نخست وزیری رفت و ضمن معرفی سرپرست نخست وزیری و دو معاون خود رسما شروع به کار کرد .

کیهان در روز پیروزی2

مهندس بازرگان در جمع کوچکی از کارکنان نخست وزیری مهندس هاشم صباغیان را به عنوان معاون نخست وزیر در امور انتقال قدرت و دکتر ابراهیم یزدی را به عنوان معاون نخست وزیر در امور انقلاب و مهندس عباس امیر انتظام را به عنوان سرپرست نخست وزیری به آنان معرفی کرد .

وی همچنین اظهار داشت که تمام کارکنان فعلا می توانند در پست های خود مشغول به خدمت باشند تا در جریان کار و بعد از بررسی و مطالعه تصمیمات منطقی گرفته شود .

مهندس بازرگان از کارکنان اعتصابی نخست وزیری نیز درخواست کرد که به سر کارهای خود بازگردند.[۱۵]

امروز قرار بود مهندس بازرگان در محل نخست وزیری با خبرنگاران مصاحبه کند که به علت تیراندازی شدید در اطراف کاخ از ورود خبرنگاران به محل نخست وزیری جلوگیری شد و بازرگان فقط در جلسه مغارفه کارکنان کاخ شرکت کرد . [۱۶]

تحویل ستاد ارتش به نمایندگان بازرگان

فرماندهان نیروهای سه گامه زمینی ، هوایی و دریایی ارتش امروز استعفای خود را به امام خمینی تسلیم کردند . [۱۷]

ستاد ارتش نیز یک روز پس از پیروزی انقلاب رسما تحویل نمایندگان دولت جدید شد . یک سخنگوی دفتر نخست وزیر در این مورد اظهار داشت : هیاتی به این منظور به ستاد ارتش رفت و مراسم تحویل ستاد را انجام داد . وی اضافه کرد : بدستور مهندس بازرگان نخست وزیر موقت ، تا انتخاب فرماندهان نیروها و یگان های ارتشی ، معاونان آنان کارها را برعهده خواهند گرفت .

امروز همچنین گفته شد تا تعیین وزرا دولت موقت معاونان فعلی وزارتخانه ها کارها را انجام خواهند داد.[۱۸]

قرنی رئیس ستاد ارتش شد  

امروز گفته شد از طرف مهندس بازرگان تیمسار سرلشگر ولی الله قرنی به سمت ریاست ستاد ارتش منصوب شده است . [۱۹]

سپهبد محمد علی نوروزی از امروز به سمت کفالت شهربانی دولت موقت منصوب شد .وی تا قبل از احراز این سمت معاونت شهربانی را بر عهده داشت . [۲۰]

تخلیه نیروی هوایی از فرودگاه مهرآباد

از ساعت ۳بامداد امروز با تخلیه نیروی هوایی از فرودگاه مهر آباد افراد انقلابی مسلح با همکاری تعدادی از کارکنان هواپیمایی کشوری کنترل فرودگاه مهرآباد را عهده دار شدند .

در ضمن باندهای فرودگاه مهرآباد از دیشب تا اطلاع ثانوی بسته شده است .

افراد نیروی هوایی در حال حاضر عهده دار نگهبانی از قسمت های مربوط به هواپیماهای شکاری در فرودگاه مهرآباد می باشند. [۲۱]

خلع سلاح مردم به نام کمیته

امروز در چند مورد افرادی که خود را وابسته به کمیته انقلاب معرفی می کردند درصدد برآمدند نیروهای مسلح مردم را خلع سلاح کنند . بدنبال تماس گروه ها و نیروهای مسلح با کمیته انقلاب و نظر خواهی از امام خمینی اعلام شد : هیچکس حق ندارد بنام کمیته انقلاب افراد مسلح را خلع سلاح کند . [۲۲]

شلیک به مردم از هتل اوین

ساعت ۱۲ امروز از هتل اوین به سوی جمعیتی که در محوطه زندان اوین بودند آتش گشوده شد . در این حادثه دو نفر کشته شد . این تیراندازی حدود نیم ساعت به طول انجامید و سرانجام شلیک کنندگان با بلند کردن پرچم سفید تسلیم شدند . گفته می شود تعدادی از زندانیان به دلیل بسته بودن درهای الکتریکی همچنان درون زندان به سر می برند . [۲۳]

ترور جانشین فرمانده گارد جاویدان

جانشین فرمانده گارد جاویدان ترور شد . صبح امروز محمد امین بیگلری جانشین فرمانده گارد جاویدان به ضرب ۳گلوله کشته شد . گفته می شود وی بدست راننده اش کشته شده است . تیمسار بیگلری از کسانی بود که شب ۲۲بهمن اعلام کرده بود گارد به ملت پیوسته است.[۲۴]

احزاب از راه می رسند

حزب توده با انتشار بیانیه ای خواستار لغو محدودیت هایی شد که رژیم سابق برای حضور آنان وضع کرده بود. در این بیانیه که از پاریس منتشر شد آمده است حزب توده آماده همکاری صادقانه با دولت مهندس بازرگان است . [۲۵]

سازمان مجاهدین خلق ایران نیز با انتشار اولین اطلاعیه خود رسما با نام «جنبش ملی مجاهدین» اعلام موجودیت کرد . اطلاعیه مجاهدین که با آیه «فضل الله المجاهدین علی القاعدین اجرا عظیما» شروع شده است از هواداران می خواهد  از دستاوردهای انقلاب حفاظت کرده و به استمرار اهداف ضد امپریالیستی آن بپردازند . [۲۶]

آخرین آمار شهدا

آمار رسیده تا ساعت ده و سی دقیقه صبح روز ۲۳بهمن حاکی از این بود که بر اثر حوادث ۴۸ساعت اخیر تنها در ۳۸بیمارستان تهران تعداد ۶۵۴نفر به شهادت رسیده و تعداد ۲۷۰۳مفر نیز مجروح شده اند . در شهرستان ها نیز تا این ساعت ۳۱۰نفر کشته شده اند . در تهران و شهرستان ها جمعا ۱۴مامور ساواک کشته شده اند . تا این ساعت انقلاب مردم در دو روز گذشته بیش از ۹۵۰شهید داشته است . [۲۷]

قطب‌زاده رئیس رادیو و تلویزیون شد

مهندس بازرگان در اولین اقدام بعد از پیروزی انقلاب، صادق قطب‌زاده را به سمت سرپرست رادیو و تلویزیون ملی ایران منصوب کرد . [۲۸]

شریعتمداری  : به حرف رهبران ملت گوش کنید !

در حالی که مردم مسلمان ایران با انقلاب خود رژیم طاغوت را سرنگون کرده و به پیش می روند روزنامه آیندگان در صفحه نخست شماره امروز خود پیام آیت الله شریعتمداری را منتشر می کند که از ملت خواسته است گوش به سخنان رهبران [!] ملت بدهند !

بیانیه آیت الله شریعتمداری خطاب به سربازان تاکید می کند یک راه حل سیاسی بدون خونریزی و بدون جنگ داخلی باید به وسیله رهبران ملت پیدا شود و ملت ایران باید به این رهبران امکان آن را بدهد که این راه حل را بیابند .[۲۹]

سخن آیت الله شریعتمداری از رهبران ملت نیات درونی او را افشا می کند ، واضح است که او نمی خواهد رهبری مسلم و بدون تردید و شائبه امام خمینی در انقلاب ملت مسلمان ایران ادامه یابد و مورد پذیرش عموم قرار گیرد هر چند این رهبری از خرداد ۴۲ مورد پذیرش عموم قرار گرفته بود و انقلاب نیز با رهبری واحد حضرت روح الله به پیروزی رسید ولی آیت الله شریعتمداری این رهبری واحد را با توجه به روحیات خاص خود و احساس رقابتی که داشت نمی پذیرفت از این رو است که در اطلاعیه ای خطاب به سربازان به آنان گوشزد می کند که به رهبران ملت اجازه دهید که راه حل سیاسی بیابند و این در حالی است که ملت گوش به فرمان رهبر خود داشتند نه رهبران و نیز راه حل از خرداد ۱۳۴۲ یافته شده بود و بر اساس این راه حل نیز بود که انقلاب پیروز شد و همچنین با توجه به رهبری قاطعانه امام و این که همه مردم و حتی گروه های سیاسی چپ و راست این رهبری را پذیرفته بودند هرگز تهدید جنگ داخلی در ایران مطرح نبود .

توطئه آیندگان جهت رهبر سازی برای انقلاب !

روزنامه آیندگان که توسط داریوش همایون تاسیس شده و در طول رژیم شاه در جهت سیاست های این رژیم فعالیت کرده بود امروز و با پیروزی انقلاب در جهت رهبر سازی برای مردم می کوشد .

توطئه آیندگان

این روزنامه در صفحه نخست شماره امروز خود دو پیام از آیت الله شریعتمداری از علمای سابقا حامی شاه و امروز به انقلاب پیوسته منتشر کرده و در صفحه ۶ و در ستونی تحت عنوان روزشمار انقلاب ایران ضمن پرداختن به حوادث ۲۰ دی ماه ۱۳۵۷ نوشته است : موسس جمعیت اسلامی پاکستان در نامه ای به آیت الله شریعتمداری پشتیبانی خلق مسلمان پاکستان را از انقلاب ایران اعلام داشت . [۳۰]

تلاش این روزنامه برای مطرح ساختن آیت الله شریعتمداری به عنوان یکی از رهبران انقلاب نشان از توطئه ای خطرناک دارد که رهبری انقلاب را هدف گرفته است .

ارتباطات این روزنامه و مسئولین آن از جمله داریوش همایون با رژیم صهیونیستی و سازمان های جاسوسی بین المللی مسئله ای است که در روزها و ماه های آینده بیشتر از آن خواهیم شنید .

روزنامه های کیهان و اطلاعات نیز وابستگی هایی به گروه های چپ گرا چون چریک های فدایی خلق ، مجاهدین خلق و یا همان منافقین دارند تلاش می کنند تا پیروزی انقلاب را به این گروهک ها منتسب کنند ، کیهان در روز پس از پیروزی تیتر می زند : ارتش انقلاب شهرها را آزاد کرد !

کیهان در روز پیروزی

این تیتر به وضوح در صدد القای آن است که این ملت ایران نبودند که انقلاب کرده اند بلکه گروهک های مسلح ریز و درشتی چون چریک ها و مجاهدین بوده اند که با زور سلاح رژیم طاغوت را عقب رانده و انقلاب را به پیروزی رسانده اند .

در روزهای آینده در این زمینه نیز بیشتر سخن خواهیم گفت .

 

[۱] صحیفه امام ، جلد ۶، صفحه ۱۲۸

[۲] صحیفه امام ، جلد ۶، صفحه ۱۳۰

[۳] کیهان ، ۲۴بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۴

[۴] اطلاعات ، ۲۴بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۴

[۵] کیهان ، ۲۴بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۴

[۶] کیهان ، ۲۴بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۵

[۷] اطلاعات ، ۲۴بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۴

[۸] کیهان ، ۲۴بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۵

[۹] اطلاعات ، ۲۴بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۲

[۱۰] اطلاعات ، ۲۳بهمن ۱۳۵۷،  صفحه ۲

[۱۱] اطلاعات ، ۲۴بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۲

[۱۲] همان ، صفحه ۲

[۱۳] همان ، ۲۳بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۲

[۱۴] کیهان ، ۲۳بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۲

[۱۵] کیهان ، ۲۴بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۲

[۱۶] اطلاعات ، ۲۴بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۲

[۱۷] همان ، ۲۳بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۲

[۱۸] کیهان ، ۲۳بهمن ۱۳۵۷ ، صفحه ۲

[۱۹] همان ، ۲۳بهمن ۱۳۵۷ ، صفحه ۲

[۲۰] همان

[۲۱] اطلاعات ، ۲۳بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۲

[۲۲] همان ، ۲۴بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۲

[۲۳] همان ، ۲۳بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۲

[۲۴] کیهان ، ۲۳ بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۲، راننده جانشین فرمانده گارد جاویدان بعد از انتشار این خبر آن را تکذیب کرده و گفت :  وی نقشی در ترور محمد امین بیگلری نداشته است . کیهان ، ۲۴بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۶

[۲۵] کیهان ، ۲۴بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۲

[۲۶] کیهان ، ۲۴بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۶

[۲۷] کیهان ، ۲۳بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۲

[۲۸] اطلاعات ، ۲۳بهمن ۱۳۵۷، صفحه۳

[۲۹] آیندگان ، ۲۳ بهمن ۱۳۵۷ ، صفحه ۱

[۳۰] آیندگان ، ۲۳ بهمن ۱۳۵۷ ، صفحه ۴

نظر شما