شناسهٔ خبر: 111307 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

«نماینده» بررسی می کند ؛ « دریچه ای به دهه ۶۰ » (۹)

گروهکی که فعالیت های سیاسی خود را با آموزش استفاده از اسلحه شروع می کند ! / روزگار سیاه ژنرال هایی که یک عمر جنایت کردند + تصاویر

منافقین در حالی که امام خمینی پس از پیروزی انقلاب با انتشار بیانیه ای از مردم خواست تا سلاح های در دست خود را به مساجد و کمیته ها تحویل دهند و نیز با وجودیکه بارها از سوی مقامات اعلام شده است افراد فاقد صلاحیت حق داشتن سلاح را ندارند ، سازمان مجاهدین خلق ایران( منافقین) امروز آئین نامه حمل و نگهداری سلاح را که از طرف این سازمان تهیه شده است اعلام کرد .

مقدمه

نزدیک چهار دهه از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی می گذرد و با گذشت زمان و جابجایی نسل ها این سوال برای بسیاری از جوانانی که آن روزها را ندیده اند پیش آمده که اولا چرا انقلاب شد و از سویی دیگر این انقلاب چه کرد و چگونه به راه خود ادامه داد . از اختصار غیرقابل توجیه کتاب های درسی تاریخ مدارس که تنها و تنها به پیروزی انقلاب اسلامی و نیز گذرا به آغاز و پایان جنگ تحمیلی و نیز برخی حوادث ریز و درشت انقلاب و آن هم تیتر وار پرداخته اند بگذریم در این نوشتار که به صورت سلسله وار از امروز در «نماینده» منتشر خواهد شد تلاش خواهیم کرد به سوال دومی که در ابتدای مقدمه به آن اشاره کردیم بپردازیم .

از روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ و دقیقا از اولین روز پیروزی انقلاب نظام نوپا که در روز ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ با نام زیبای «جمهوری اسلامی» مزین شد با حوادث و روی دادهای بی شماری روبرو بوده است ، تحلیل این حوادث جوابگوی روشنفکر نمایانی است که از توهمی به نام «توهم توطئه » سخن می گویند و می پندارند که حوادث پس از انقلاب همه طبیعی بوده و قدرت های جهانی از آمریکا گرفته تا شوروی در آن نقشی نداشته اند و یا نقش آنان طبیعی و در راستای نظامات پذیرفته شده بین المللی بوده است .

توطئه های گروه ها و احزاب برای دزدیدن انقلاب اسلامی ملت ایران نیز بخش دیگری از این سلسله نوشته ها را تشکیل خواهد داد ، گروه ها و احزابی مانند مجاهدین خلق و یا همان منافقین ، چریک های فدایی خلق ، توده و نیز لیبرال مآبانی چون نهضت آزادی و جبهه ملی و ...در این راستا مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت .

در این نوشته ها نیم نگاهی نیز به حوادث روز جهان که به انقلاب اسلامی ملت ایران مرتبط بوده اند خواهیم پرداخت .

ناگفته نماند گزارش روزانه تاریخ ایران پس از انقلاب بخشی از  نوشتار حاضر را به خود اختصاص خواهد داد  و در این روزشمار از نوشته هایی از نگارنده این سطور که به صورت روزانه و در ستون دیدگاه خبرگزاری فارس منتشر می شود بهره گرفته و از توضیح چرایی و پشت پرده های این حوادث نیز غفلت نخواهد شد .

از دوستان و پژوهشگران گرانقدر خواستاریم در صورت هر گونه انتقاد و یا پیشنهاد ما را از نظرات خود آگاه سازند.

«نماینده»

و اما روزشمار ۱ اسفند ۱۳۵۷

امروز روزنامه کیهان رئوس قانون اساسی احتمالی را که در آینده نزدیک به رفراندوم گذاشته خواهد شد منتشر کرد ، گرایشات سوسیالیستی به وضوح در آن چه منتشر شده دیده می شود ، باید منتظر ماند و دید تحولات آینده چه چیزی را رقم خواهد زد ، تبریز این روزها آرام شده ولی زمزمه های جدایی  کردستان شنیده می شود ، عده ای دنبال جدایی کردستان و تعدادی نیز خواهان اداره فدرالی این بخش از کشور هستند ، داریوش فروهر به نمایندگی از دولت موقت به کردستان رفته تا با سران و نمایندگان کرد ملاقات و مذاکره کند ، امروز ۴نفر از امرای ارتش که در کشتارهای شهرستان ها دخالت داشتند اعدام شدند ، تصفیه ارتش نیز همچنان ادامه دارد . از سوی دیگر در حالی که امام چند روز پیش از مردم خواسته بود سلاح ها را به مساجد تحویل دهند مجاهدین خلق آئین نامه استفاده از سلاح منتشر می کنند .

اعلام رئوس قانون اساسی احتمالی

امروز روزنامه کیهان رئوس قانون اساسی جمهوری دموکراتیک اسلامی را منتشر کرد . پیش نویس قانون اساسی ، آخرین مراحل تهیه و تدوین را می گذراند . خلاصه اصول و نهادهای این قانون تا چند روز دیگر برای عموم ملت منتشر خواهد شد تا همگان پس از آگاهی از محتوای جمهوری اسلامی و اظهار نظر درباره آن در رفراندوم راجع به تغییر رژیم شرکت کنند .

براساس این گزارش در قانون اساسی همه آزادی های ذکر شده در اعلامیه جهانی حقوق بشر و سایر میثاق ها و عهدنامه های بین المللی ملحوظ شده و هیچ نوع محدودیتی برای هیچ گروه فکری و عقیدتی قائل نشده است .

یکی از دست اندرکاران تدوین قانون اساسی می گوید : آزادی های پیش بینی شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی آنقدر زیاد است که هرگز همه آنها مورد استفاده قرار نمی گیرد . اصل شوراها که هم در نظام های سوسیالیستی و هم در قرآن است ، در تمام موارد و زمینه ها در قانون اساسی جمهوری اسلامی پذیرفته شده و تمام ارگان ها و سازمان های اجرائی و غیراجرائی از روستا تا سطح استان و تمام موسسات در جمهوری اسلامی بوسیله شورا ها اداره می شوند. وی تاکید می کند که قانون اساسی جمهوری اسلامی از دیدگاههای پیشروترین سوسیالیست ها پیشروتر است و همه نهادهای اصلی این نوع نظام ها را در خود دارد .

در جزئیات منتشر شده فقط به دو منصب ریاست جمهوری و نخست وزیری اشاره شده است .(۱)

چنان چه در جزئیات قانون اساسی منتشره در روزنامه کیهان مشاهده می شود نویسندگان این قانون تمایلات شدید سوسیالیستی داشته و میزان ترقی و یا عقب ماندگی یک قانون را به نزدیکی یا دوری آن از اندیشه های سوسیالیستی می دانند . باید منتظر ماند و دید قانون اساسی جمهوری اسلامی و نویسندگان آن چه می گویند و آیا این قانون بر اساس آن چه در کشورهای  سوسیالیستی اجرا می شود تدوین خواهد شد و یا تمایزی اساسی با نظام های منتسب به شرق و غرب خواهد داشت

تیرباران 2 .

شعارهای مردم که به پیروزی انقلاب اسلامی منجر شد از جمله نه شرقی ، نه غربی ، جمهوری اسلامی می تواند رویکرد بنیادین قانون اساسی آینده نظام جدید را روشن کند .

درخواست گروهی از قبائل کرد  برای خودمختاری

ماجرای کردستان همچنان به عنوان یکی از مهمترین مسائلی است که دولت موقت انقلاب با آن روبه رو است . گروهی از قبائل کرد در حالی که فریاد می زنند زنده باد خمینی می گویند خواهان جدایی از ایران نبوده و تنها تقاضایشان از دولت مرکزی خودمختاری است . فروهر و گروه او با شیخ عزالدین حسینی ملاقات کرد تا در مورد مسئله خودمختاری با وی به بحث بپردازد . فروهر پیش از حرکت به سوی کردستان در تقاضایی که هدفش مستقیما کردها بود از همه ایرانیان خواست تا از برادران خود در ارتش حمایت کنند .  این تقاضای فروهر نتیجه موجی از حمله به پایگاه های ژاندارمری ، پلیس و تاسیسات دولتی توسط افراد قبائل بود

تیرباران 3 .

در نزاعی که بین قبائل رخ داد هفته گذشته در نزدیکی رضائیه(۲)  ۱۴نفر کشته . ۵نفر زخمی شدند . در سنندج نیز رئیس پلیس توسط جوانان مسلح ربوده شد .

در همین اثنا اعضای جامعه دفاع از آزادی و انقلاب که در سنندج تشکیل شده است هشدار داد که سازمان امنیت ترکیه با همکاری سازمان جاسوسی آمریکا در حال توطئه برای بوجود آوردن اغتشاش هستند. این کمیته ادامه می دهد  حوادثی که فعلا در کردستان رخ می دهد معلول یک توطئه بین المللی است که ریشه های گسترده ای دارد و اگر در کردستان به نتیجه برسد در چهار گوشه ایران زمزمه تجزیه طلبی را بلند خواهند کرد . در این اعلامیه مصطفی بارزانی بعنوان عامل اجرای توطئه تجزیه کردستان معرفی شده است که تصمیم دارد با کمک هفتاد هزار جنگجوی ایل جاف ، بارزانی و سایر قبائل شمال عراق کردستان را تجزیه کند .

رادیو کردستان آزاد امشب چند بیانیه از سوی حزب دموکراتیک کردستان پخش کرد و در آن یکی دوبار به هدف خود که به استقلال رساندن کردستان است اشاره کرد .

عزالدین حسینی : اداره کردستان به صورت فدراتیو

ظهر امروز هیئت اعزامی دولت با نمایندگان تمام مناطق کرد نشین به گفت و گو نشست .

نمایندگان مناطق کردنشین خواسته های خود را اینگونه برشمردند

تیرباران :

- خلق کرد خواهان تأمین حق تعیین سرنوشت خود بصورت  فدراتیو در چارچوب کشور ایران می‏باشد ، هرگونه اتهام تجزیه طلبی را رد می‏کند و از دولت  وقت آقای مهندس بازرگان می‏خواهد که موضع خود را در مقابل این خواسته‏ها اعلام دارد.

- همه پادگانها در کردستان باید تحت نظر شورای انقلابی اداره شود بدین منظور کمیته مشترک نظامی از افسران میهن پرست و نمایندگان شوراهای انقلابی تشکیل گردد.

-افسران جنایتکار که دستور تیر اندازی داده و موجب شهادت فرزندان خلق شده اند باید  تحویل دادگاه انقلابی خلق گردند و بمنظور تبدیل ارتشی ارتجاعی به ارتش خلقی باید ارتش از عناصرضد انقلابی تصفیه گردد.

-همه نمایندگان حاضر که  نمایندگان شهرستانهای کردنشین هستند اعلام می‏دارند که عزالدین حسینی صلاحیت دارد در رأس هر هیأتی قرار بگیرد که از طرف خلق کرد با دولت مرکزی مذاکره نماید و دستگاه رهبری انقلاب و دولت موقت را از مذاکره و تماس با عناصر ارتجاعی کرد برحذر دارد.

-از آنجا که ملا مصطفی بارزانی و گروه قیاده موقت ، «عمال سازمان سیا آمریکا و ساواک ایران و امنیت ترکیه» بوده‏اند و می‏باشند و مورد نفرت تمام خلق کرد هستند، لذا از دولت انقلابی می‏خواهیم هر نوع ارتباط و تماس با این دارو دسته قطع گردد و رهبران خائن آنها از ایران اخراج شوند بدون آنکه این سیاست به وضعیت خانواده‏های پناهنده بی بضاعت لطمه‏ای وارد آورد.(۳)

اعدام ۴ فرمانده ارتش

رادیوی صدای انقلاب ایران در ساعت هشت و بیست دقیقه امروز خبر اعدام چهار تن از امرای ارتش را صادر کرد .

بنا به اطلاع رسیده از کمیته انقلاب اسلامی سرتیپ نعمت الله معتمدی فرماندار نظامی و فرمانده لشکر قزوین  ، سرلشکر پرویز امین افشار رئیس لشکر گارد ، سرتیپ منوچهر ملک فرمانده تیپ زرهی قزوین ، سرتیپ حسین همدانیان رئیس ساواک کرمانشاهان در ساعت ۳و ۴۵دقیقه بامداد امروز اعدام شدند

سرنوشت سیاه ژنرال ها .

سرتیپ نعمت الله معتمدی کردستانی فرمانده لشکر ۱۶زرهی قزوین که به اتهام قتل و غارت و آتش سوزی در قزوین اعدام شد ،در مدت ۶ ماه که فرمانداری نظامی قزوین را برعهده داشت در جلسه ای با شرکت معلمان و دبیران قزوین تاکید کرده بود که برای برقراری نظم حتی از کشتن ده ها هزار نفر ابا ندارد . وی در همین جلسه گفته بود من مغز دانش آموزی را که علیه شاه شعار بدهد به دیوار کلاس می پاشم .

معتمدی در روز ۱۱دی ماه فرمان حمله همه جانبه با توپ و تانک به شهر قزوین را صادر کرد . وی بعدا در توجیه حمله ۱۱دی ماه به شهر قزوین گفت که سربازان و درجه داران شاه دوست از دستور من مبنی بر عدم هجوم به شهر تمرد کردند . ولی روز شنبه ۲۸بهمن در مراسم صبحگاهی در پادگان قزوین به هنگام سخنرانی توبه آمیز خود به وسیله یکی از افسران جزء و عده ای از سربازان و درجه داران مورد پرخاش قرار گرفت و متهم شد تمامی فرمان های کشتار را خود شخصا صادر کرده است . وی همان روز به وسیله افسران و درجه داران دستگیر و تحویل کمیته انقلاب شد .

گفتنی است وی تا روز جمعه ۱۱دی ماه سرلشکر قزوین بود و بعد از آن به سمت فرماندهی لشکر مزبور منصوب شد .

سرتیپ ملک ،معاون سرلشکر معتمدی ، که پیش از حمله ۱۱دی ماه به شهر قزوین درجه سرهنگی داشت  با درجه تشویقی به سرتیپی ارتقا پیدا کرد . وی نیز که اکنون تیرباران شده است فرماندهی یکی از تیپ های لشکر قزوین را بر عهده داشت . (۴)

اجساد امرای معدوم به پزشکی قانونی فرستاده شد

اجساد ۴تن از امرای لشکری که شب گذشته حکم دادگاه درباره آنها اجرا شد در ساعت هشت و نیم صبح امروز به پزشکی قانونی منتقل و به سالن تشریح فرستاده شدند . (۵)

تصفیه ارتش در سطوح مختلف ادامه می یابد

دستور پرداخت حقوق ارتشبانانی که پس از اطلاعیه ستاد کل ارتش به سرکار حاضر شدند صادر گردید ولی از فوق العاده های کلان و بی حساب خبری نخواهد بود .

سرلشکر قرنی ضمن اعلام مطلب فوق افزود : تجمع ضد انقلابیون هیچ خطری برای کشور ندارد ولی تضعیف ارتش به تمامیت مملکت لطمه خواهد زد.

کاریکاتور

کاریکاتور کیهان ؛ ۱ اسفند ۱۳۵۷

رئیس ستاد کل ارتش ملی ایران گفت برنامه تصفیه در صفوف مختلف ادامه خواهد داشت و صرفه جویی لازم نیز صورت خواهد گرفت و از ریخت و پاش های گذشته جلوگیری می شود .

وی ادامه داد : بازنشستگی امرای ارتش بخاطر تطهیر و یا تنبیه آنان نیست بلکه پس از بازنشستگی چنانچه تخلفی داشته باشند تعقیب می شوند ، بازنشستگی به منزله باز شدن جا برای جوانترها است .

قرنی در مورد مستشاران آمریکایی و خارجی نیز گفت : ارتش ملی تابع سیاست دولت است .

رئیس ستاد کل ارتش ادامه داد : غیر از تصفیه و تجدید سازمان تا جایی که لازم باشد تصفیه دیگری نخواهد کرد و ارتش برای نگهداری مرزها تقویت خواهد شد . (۶)

توسط سازمان مجاهدین( منافقین)، آئین نامه حمل و نگهداری سلاح منتشر شد

در حالی که امام خمینی پس از پیروزی انقلاب با انتشار بیانیه ای از مردم خواست تا سلاح های در دست خود را به مساجد و کمیته ها تحویل دهند و نیز با وجودیکه بارها از سوی مقامات اعلام شده است افراد فاقد صلاحیت حق داشتن سلاح را ندارند ، سازمان مجاهدین خلق ایران( منافقین) امروز آئین نامه حمل و نگهداری سلاح را که از طرف این سازمان تهیه شده است اعلام کرد

در این اطلاعیه آمده است : یک انقلابی و یک ضد انقلاب هر دو ممکن است حامل سلاح باشند اما هدفها و آرمانهای آنها اساسا متفاوت است ، انقلابیون ما بینش ها و اعتقادات خود را بر سلاح هایشان حمل می کنند و این درحالی است که مرتجعین و ضد انقلابیون جز بخاطر شهوات شخصی شان اسلحه برنداشته اند ، پس هرگز نباید هدفی را که بخاطر آن سلاح بدست گرفته ایم فراموش نموده و یا به آن کم بها داد .

سازمان مجاهدین هدف از برداشتن اسلحه را برقراری صلح در جهان اعلام کرد .(۷)

بازگشایی مدارس با پیام امام خمینی

با پیام رهبر انقلاب(۸) مدارس کشور امروز فعالیت خود را آغاز کردند . بر اساس تصمیمی که در بازگشایی مدارس اتخاذ شد نمایندگان منتخب امام و روسای آموزش و پرورش نواحی ۱۶گانه و شهرستان های تابع در جلسه ای با حضور جعفر فاضل فولادی مدیرکل آموزش و پرورش تهران مشکلات مدارس و خط مشی بازگشایی آن را مورد بررسی قرار دادند .

جمعی از دانش آموزان مدارس و هنرستان های تهران هم طی بیانیه ای خواستار تشکیل شورائی از معلمان و دانش آموزان در مدارس شده اند تا بر امور اداری و اجرائی و آموزشی نظارت کامل داشته باشند و کتاب های درسی فقط از طریق گروههای واحد درسی که منتخب این شوراها باشند تدوین گردد .

دکتر باهنر نیز امروز طی سخنانی گفت : ما برای ۸تا ۹میلیون دانش آموز باید حدود ۶۰میلیون کتاب چاپ کنیم که اینکار با حداکثر سرعت ۸ماه طول می کشد و تا مهر آینده انشاء الله اینکار انجام خواهد شد . اما در حال حاضر بعضی از قسمت های کتاب های موجود که ضد انقلابی هستند با کمک صاحب نظران و دبیران برجسته معین و حذف خواهند شد . این کار ظرف یک هفته تا ۱۰روز انجام می گیرد و قسمت های حذف شده را از طریق رادیو و تلویزیون با سرعت به اطلاع معلمان سراسر کشور خواهیم رساند .

دکتر باهنر عضو کمیته آموزش و پرورش همچنین گفت : امتحانات دانش آموزان امسال فقط یکبار انجام می شود . (۹)

شاهین بدون شاه بازگشت

ساعت ۱۰ صبح امروز هواپیمای جت اختصاصی شاه سابق بنام شاهین در فرودگاه مهرآباد بر زمین نشست. این هواپیما از مراکش به سمت تهران پرواز کرده و ۱۵نفر سرنشین داشته است . خلبان بعد از نشستن هواپیما در فرودگاه خود و تعدادی از افراد گارد را که با این هواپیما به تهران آورده است در اختیار اعضای کمیته انقلاب فرودگاه قرار داد .

در موقع فرود این هواپیما که شاه سابق با آن به مراکش رفته است ، افراد گارد انقلاب و ماموران فرودگاه مهرآباد اقدامات امنیتی لازم را به عمل آوردند .

هواپیمای آبی رنگ شاهین ساعت ۶صبح از فرودگاه رباط به قصد آزمایش به پرواز درآمد و ناگهان با تغییر مسیر به سوی تهران روانه شد . گفته می شود علاوه بر خلبان معزی و کمک خلبان حدود ۳۰نفر از اعضای گارد محافظ و خدمه هواپیما نیز جزو سرنشینان هواپیما هستند . (۱۰)

خلبان هواپیما و همراهان او به محض پیاده شدن از هواپیما روی زمین زانو زده و خاک را بوسیدند . (۱۱)

بازگشایی حسینیه ارشاد

حسینیه ارشاد در موعدی که تعیین و اعلام خواهد شد مجددا افتتاح می شود . عده ای شایع کرده بودند که حسینیه ارشاد فردا بازگشایی خواهد شد که این خبر تکذیب شد . (۱۲)

معرفی نزیه به کارکنان شرکت ملی نفت

صبح امروز نخست وزیر به اتفاق حسن نزیه رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت ملی نفت به این شرکت رفته و وی را به کارکنان و مدیران معرفی کرد .

نزیه صبح امروز طی مذاکره ای با نمایندگان کارکنان شرکت ملی نفت کار خود را آغاز کرد .(۱۳)

آیت الله قمی : انتقام جویی های فردی حرام است

آیت الله قمی امروز با انتشار پیامی اعلام کرد متاسفانه خبرهایی میرسد که در سطح استان خراسان عده ای را به بهانه همکاری با ساواک دستگیر کرده و مورد آزار و اذیت قرار داده اند . وی ادامه داد : با این که اتهام این افراد هنوز ثابت نیست از این رو لازم است که پاکسازی جامعه جنبه انتقام گیری نداشته باشد . آیت الله قمی افزود : این اقدامات نباید از سوی افراد فاقد صلاحیت انجام گیرد .(۱۴)

امسال کارمندان عیدی و پاداش ندارند

وزیر دارایی اعلام کرد حقوق اسفند ماه پیش از ۱۵اسفند قابل پرداخت خواهد بود  به همین منظور به خزانه داری کل دستور داده شده است ترتیب پرداخت اعتبارات هریک از وزارتخانه ها داده شود تا این وزارتخانه ها و سازمان ها بموقع حقوق اسفند ماه کارکنان خود را پرداخت کنند .

در حالی که مدیر کل خزانه امروز گفت پرداخت پاداش کارمندان از حیث تامین اعتبار مشکلی ندارد(۱۵) دولت طی بخشنامه ای که امروز صادر کرد به کلیه وزارتخانه ها اعلام کرد امسال به علت مشکلات مالی به کارمندان عیدی و پاداش پرداخت نخواهد شد .

در این اطلاعیه آمده است با توجه به وضع مالی دولت و گذشت و فداکاری که از کارکنان دولت انتظار می رود در جلسه هیئت دولت تصویب گردید که در سال جاری از پرداخت هرگونه عیدی و پاداش خودداری شود .

یک مقام نخست وزیری گفت : کارمندان دولت با اعتصاب شکوهمند خود در طول سال های اخیر که منجر به سقوط رژیم پهلوی شد نهایت فداکاری را از خود نشان دادند و اکنون نیز دولت انتظار دارد که با توجه به مشکلات مالی ناشی از اعتصاب ها و قطع صدور نفت که میلیاردها ریال از درآمد دولت کاسته شد کارمندان دولت با گشاده دستی از این حقوق قانونی خود گذشت کنند . (۱۶)

عرفات فاش کرد : توطئه نظامی کارتر علیه انقلاب ایران

یاسر عرفات امروز وارد مشهد مقدس شد و ساعت ۲۱با خبرنگاران به گفت و گو نشست . وی گفت : این موضوع قابل تامل است که کارتر رئیس جمهوری آمریکا اوامر خود مبنی بر بسیج عمومی فرقه ۸۲صادر کرده است و همه میدانیم که این دسته افرادی هستند که تعلیمات عالی نظامی را دیده اند و فقط برای دخالت های نظامی در مواقع بسیار حساس آماده شده اند و بسیج این فرقه دلیل بر این است که آمریکا انقلاب ایران را بسیار جدی تلقی می کند .

وی افزود : ایران نام یک منطقه جغرافیایی نیست بلکه ایران عبارت است از  یک پل سیاسی – نظامی و اقتصادی . (۱۷)

مطبوعات عرب و سفر عرفات به ایران

مطبوعات کشورهای خارجی و مخصوصا عرب درباره حضور عرفات در تهران و گشایش دفتر نمایندگی سازمان آزادیبخش فلسطین در پایتخت ایران مطالبی انتشار داده اند .

روزنامه های کویتی ضمن تبریک تصمیم ایران به اخراج هیئت دیپلماتیک اسرائیل از تهران ، نوشته اند که این امر سبب تحکیم و تقویت روابط عرب و ایران خواهد شد و اکنون زمان آن است که توازن رابطه میان دو طرف برقرار شده و به تشنج پایان داده شود .

مطبوعات کویت از کشورهای عرب خواسته اند که سیاست واحدی نسبت به ایران در پیش گیرند .

روزنامه کویتی الرای العام از یاسرعرفات درخواست کرد که روش امام خمینی در مبارزه علیه شاه را برای پیروزی انقلاب فلسطین در پیش گیرد .

روزنامه الجزایری الشعب به گرمی از ملاقاتی که امام خمینی با یاسر عرفات داشت و نیز از استقبال  باشکوه مردم تهران از عرفات یاد کرده است . (۱۸)

ایران به اندازه سابق کالای صنعتی نمی خرد

وزیر اقتصاد آلمان غربی امروز گفت : به عقیده او دولت ایران در نیمه دوم سال جاری مسیحی صدور نفت به خارج را از سر خواهد گرفت ولی میزان صادرات نفتی ایران باندازه سال گذشته نخواهد بود .

وی که در یک کنفرانس مطبوعاتی سخن می گفت افزود به نظر می رسد ایران به اندازه رژیم سابق کالای صنعتی خریداری و به کشور وارد نخواهد کرد . (۱۹)

                                                                                            انقلاب ایران به تجارت انگلیس ضربه زد

وزیرخارجه انگلیس امروز در پارلمان این کشور گفت : نا آرامی های جاری در ایران به تجارت انگلیس با این کشور آسیب رسانده است ولی معاملات تجاری انگلیس با ایران از بحران های کنونی جان سالم بدر خواهد برد.

دولت انگلیس از فاش شدن قرار دادهایی که لغو شده است خودداری کرده ولی دیوید اوتن گفت : وجه کلیه قراردادهایی که فسخ شده از سوی دولت ایران پرداخت شده است . (۲۰)

اوتن که از حامیان شدید شاه سابق بود افزود : مردم ایران خود می خواهند سرنوشت کشورشان را به دست گیرند و ما به این خواست احترام می گذاریم .

اوتن اظهار امیدواری کرد مشکلات داخلی ایران اجازه مداخله در کشورهای حاشیه خلیج فارس را به او ندهد.

وی گفت : مسائل ایران دستیابی به توافق در خاورمیانه را بیش از پیش ضروری کرده است . (۲۱)

هشدار کارتر به برژنف در باره ایران

رئیس جمهور آمریکا ظهر امروز به وقت تهران فاش کرد  که در یک مکالمه تلفنی به برژنف رهبر شوروی هشدار داده است که در حوادث و اوضاع ایران مداخله نکند . کارتر گفت برژنف و دیگران باید به این مسئله توجه کنند که مداخله مستقیم و یا غیر مستقیم در ناآرامی های ایران وضع وخیمی به وجود می آورد و در روابط آمریکا با این کشورها تاثیر نامطلوب می گذارد .

کارتر گفت که علاوه بر برژنف شخصا با معاون نخست وزیر چین و دیگر رهبران جهان درباره اوضاع ایران مذاکره و تبادل نظر کرده است . کارتر ادامه داد : آمریکا به یک پارچگی و استقلال ایران علاقمند است و به آن احترام می گذارد و از دیگران نیز توقع و انتظار دارد که چنین کنند . (۲۲)

به نظر می رسد ماهیت انقلاب ایران هنوز برای قدرت های جهانی ناشناخته است چرا که آنان در تلاشند تا این انقلاب را به نفع خود مصادره کرده و یا ایران انقلابی را از حوزه نفوذ رقبای خود خارج سازند .

تحولات جاری ایران می تواند دو ابرقدرت را به تحلیل نزدیک به واقعیت برساند ، رفراندوم تعیین نوع حکومت و نیز قانون اساسی که به تصویب ملت خواهد رسید در این زمینه بسیار مهم به نظر می رسد ، باید منتظر ماند و دید که آینده چگونه و به دست چه کسانی رقم خواهد خورد ، لیبرالها و حامیان غرب ، سوسیالیست ها و یا حامیان جبهه شرق و یا در نهایت مسلمانان انقلابی پیرو خط امام ؟

پیام وزیرخارجه استرالیا به سنجابی

امروز از طرف وزیر امور خارجه استرالیا پیام تبریکی خطاب به دکتر کریم سنجابی وزیر امور خارجه ایران فرستاده شد .

در قسمتی از این پیام وزیر امور خارجه استرالیا اظهار امیدواری کرده است که مردم مبارز ایران بتوانند به یک دوره آرامش ، سعادت و رفاه و خوشحالی دست یابند . (۲۳)

مذاکره دیپلمات های ژاپنی درباره اوضاع ایران

دیپلمات های ژاپنی در منطقه خاورمیانه امروز در قاهره تجمع کردند تا اوضاع ایران را در منطقه بررسی کنند .

دولت ژاپن با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد : این اجتماع از دیپلمات های مامور امور سیاسی در سفارتخانه های ژاپن در ایران ، عراق ، عربستان سعودی ، کویت ، اسرائیل، مصر ، پاکستان و آمریکا تشکیل شده است.(۲۴)

تیتر های کوتاه از روی دادهای یک اسفند ؛

در ادامه به تیترهای کوتاهی از روی دادهای یک اسفند ۱۳۵۷ بسنده می کنیم ؛

  • گروه منشعب از چریک های فدایی خلق وابسته به حزب توده ایران : روسای مدارس را باید معلمان برگزینند !
  • پیام صفر قهرمانی به چریک های فدایی خلق ؛ صفر قهرمانی که بیش از سی سال از عمرش را در زندان های رژیم شاه گذرانده بود در نامه ای به چریک های فدایی خلق نوشت : سازمان نشان داد که تنها راه درهم کوبیدن ضد خلق مبارزه مسلحانه است و چه خوب دریافتند که گلوله را تنها با گلوله می توان پاسخ گفت .
  • وزارت امورخارجه : هر کشوری که به شاه پناه دهد تحت فشار دیپلماتیک قرار می گیرد .
  • ۹۶۰ جسد به پزشکی قانونی رسید ؛ اداره پزشکی قانونی امروز اعلام کرد که در پی حوادث اخیر که منجر به کشته شدن تعداد زیادی شد تاکنون ۹۶۰ جسد در پزیشکی قانونی مورد بازدید قرار گرفته است.(۲۵)

پی نوشت

۱-کیهان ، ۱اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۵

۲-ارومیه

۳- اطلاعات ، ۲اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۱

۴- کیهان ، ۱اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۴

۵- همان

۶- اطلاعات ، ۱اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۲

۷- کیهان، ۱اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۳

۸- پیام امام خمینی به مناسبت بازگشایی مدارس ۳۰بهمن ۱۳۵۷منتشر شد .

۹- کیهان ، ۱اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۲

۱۰- همان، صفحه ۲

۱۱- اطلاعات ، ۱اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۲

۱۲- کیهان ، ۱اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۲

۱۳-  اطلاعات ، ۱اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۲

۱۴- کیهان ، ۱اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۳

۱۵- اطلاعات ، ۱اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۲

۱۶-کیهان ، ۲اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۳

۱۷- همان ، صفحه ۲

۱۸- کیهان ، ۱اسفند ۱۳۵۷،صفجه ۸

۱۹-همان ، ۲اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۲

۲۰- ۱۴ بهمن ۵۷روزنامه ها به نقل از یک منبع آگاه در لندن نوشتند : مقامات ایران به دولت انگلیس اطلاع داده اند که در نظر دارند از ماه فوریه به بعد قرارداد ۵۰۰ میلیون لیره ای خرید اسلحه به ویژه تانک های چیفیتن را لغو کنند.»  ایران در زمان رژیم سابق قرار داد های کلان خرید اسلحه با انگلیس امضا کرده بود که این قرارداد از جانب بختیار و به صورت یک طرفه فسخ شد . (ر ک الموتی، مصطفی؛ بازیگران سیاسی از مشروطیت تا سال ۱۳۵۷، لندن، ۱۳۷۵، ج۳، ص۲۶۶.)

۲۱- کیهان ، ۲ اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۴

۲۲-اطلاعات ، ۱اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۲

۲۳-کیهان ، ۱اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۲

۲۴-همان

۲۵ – اطلاعات ، ۱ اسفند ۱۳۵۷ ، صفحه ۸

نظر شما