شناسهٔ خبر: 109469 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

«نماینده» بررسی می کند ؛ « دریچه ای به دهه ۶۰ » (۸)

انقلابی که پیروز شد و رژیمی که به وحشت افتاد ؛ حمایت نظامی ایران از چریک های مبارز شیطان را تکان داد !

ایران و اسرائیل پیروزی انقلاب اسلامی در ایران ، قطع روابط ایران و اسرائیل و اخراج و یا فرار صهیونیست ها از کشورمان شاید یکی از مهم ترین روی دادهای دیپلماتیک در این برهه باشد روی دادی که مقامات اسرائیلی را به وحشت انداخت و آنان از حمایت نظامی ایران از فلسطین ابراز نگرانی کرده و وحشت خود را علنی ساختند .

مقدمه

نزدیک چهار دهه از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی می گذرد و با گذشت زمان و جابجایی نسل ها این سوال برای بسیاری از جوانانی که آن روزها را ندیده اند پیش آمده که اولا چرا انقلاب شد و از سویی دیگر این انقلاب چه کرد و چگونه به راه خود ادامه داد . از اختصار غیرقابل توجیه کتاب های درسی تاریخ مدارس که تنها و تنها به پیروزی انقلاب اسلامی و نیز گذرا به آغاز و پایان جنگ تحمیلی و نیز برخی حوادث ریز و درشت انقلاب و آن هم تیتر وار پرداخته اند بگذریم در این نوشتار که به صورت سلسله وار از امروز در «نماینده» منتشر خواهد شد تلاش خواهیم کرد به سوال دومی که در ابتدای مقدمه به آن اشاره کردیم بپردازیم .

از روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ و دقیقا از اولین روز پیروزی انقلاب نظام نوپا که در روز ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ با نام زیبای «جمهوری اسلامی» مزین شد با حوادث و روی دادهای بی شماری روبرو بوده است ، تحلیل این حوادث جوابگوی روشنفکر نمایانی است که از توهمی به نام «توهم توطئه » سخن می گویند و می پندارند که حوادث پس از انقلاب همه طبیعی بوده و قدرت های جهانی از آمریکا گرفته تا شوروی در آن نقشی نداشته اند و یا نقش آنان طبیعی و در راستای نظامات پذیرفته شده بین المللی بوده است .

توطئه های گروه ها و احزاب برای دزدیدن انقلاب اسلامی ملت ایران نیز بخش دیگری از این سلسله نوشته ها را تشکیل خواهد داد ، گروه ها و احزابی مانند مجاهدین خلق و یا همان منافقین ، چریک های فدایی خلق ، توده و نیز لیبرال مآبانی چون نهضت آزادی و جبهه ملی و ...در این راستا مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت .

در این نوشته ها نیم نگاهی نیز به حوادث روز جهان که به انقلاب اسلامی ملت ایران مرتبط بوده اند خواهیم پرداخت .

ناگفته نماند گزارش روزانه تاریخ ایران پس از انقلاب بخشی از  نوشتار حاضر را به خود اختصاص خواهد داد  و در این روزشمار از نوشته هایی از نگارنده این سطور که به صورت روزانه و در ستون دیدگاه خبرگزاری فارس منتشر می شود بهره گرفته و از توضیح چرایی و پشت پرده های این حوادث نیز غفلت نخواهد شد .

از دوستان و پژوهشگران گرانقدر خواستاریم در صورت هر گونه انتقاد و یا پیشنهاد ما را از نظرات خود آگاه سازند.

«نماینده»

و اما روزشمار ۳۰بهمن ۱۳۵۷

فردا مدارس کشور باز خواهند شد ، امام به همین مناسبت امروز پیامی را صادر کرده و از معلمان می خواهند فرزندان این مرز و بوم را بنا به شرایط زمانه تربیت کنند . رهبر انقلاب همچین از مسئولان می خواهند کتاب های درسی را از محتوای استعماری و غیر اسلامی تصفیه کنند . ایشان در جمع معلمان مدرسه علوی نیز با غیر قانونی و مخالف حقوق بشر خواندن سلطنت از تز استعماری جدایی دین از سیاست سخن گفتند . امام  همچنین با انتشار پیامی با گوشزد کردن خطر بازگشت اجانب از نیروهای انتظامی خواستند به مراکز حفاظتی بازگردند .

جزئیات طرح کمیته تعلیمات جبهه ملی برای انتقال قدرت منتشر شد ولی بلافاصله این جبهه محتوای آن را تکذیب کرد ،با قطع کامل روابط ایران با اسرائیل دفتر جبهه آزادیبخش فلسطین نیز در محل سابق سفارت رژیم صهیونیستی افتتاح شد و عرفات از آرزوی خود سخن گفت که می خواهیم فلسطین را با رهبری امام خمینی آزاد کنیم .

ماموریت داریوش فروهر در کردستان و اوضاع آشفته آن و نیز مصاحبه امیرانتظام و این که جدایی کردستان از ایران تنها یک شایعه است از دیگر رخدادهای مهم امروز بود .

توصیه ملک حسن دوم حاکم مراکش به شاه سابق ایران مبنی بر این که تا زمانی که در رباط به سر می برد سکوت کرده و از اظهار نظر بپرهیزد دیگر خبر امروز بود که روزنامه ها به آن پرداختند ...

 مبارزه تا قطع دست استعمارگران چپ و راست 

امروز امام خمینی به مناسبت بازگشایی مدارس پیامی را صادر کرد . رهبر انقلاب در این پیام به مسئولان آموزش و پرورش و دانش آموزان تذکراتی دادند ؛

۱ـ رمز پیروزی ما وحدت کلمه بوده است. اکنون با کمال خضوع میخواهم تا از اختلافات دست برداشته و برای فردای خود فکر اساسی کنید، و از هرگونه اختلاف بپرهیزید که چون موریانه خوب و بد را نابود میکند.

۲ـ کتابهای درسی را، چه دبستانی و چه دبیرستانی و چه دانشگاهی، تغییر اساسی داده و آنچه از عکس و مطالبی که به نفع استعمار و استبداد است تصفیه کنید؛ و دروس انقلابی و اسلامی که بچههای ما را بیدار و جوانان ما را مستقل و آزاده بارآورد جایگزین آن کنیم؛

۳ـ باید در سراسر ایران با پاکسازی آموزش و پرورش از آثار فرهنگ استعماری، محیطی به وجود آورید که اطفال ما را شیر بچگانی که همیشه پشت جبهۀ مقاومت علیه امریکا و صهیونیست و سایر چپاولگرهای شرق و غرب نشستهاند، تربیت کنید. و مطمئن باشید که خمینی تا قطع ریشههای استعمار چپ و راست همسنگر شماست؛ و رسالت اسلامی هر فرد مسلمان تا مرگ ادامه دارد. من چشم امیدم به شماست.(۱)

سلطنت مخالف حقوق بشر است

رهبر انقلاب در جمع معلمان و کارکنان مدرسه علوی سخنرانی کرده و سلطنت را غیرقانونی و مخالف حقوق بشر خواند .

امام خمینی گفت : مردم حق دارند که یک نفری را به عنوان سلطان، به عنوان رئیس جمهور، به هر عنوانی انتخاب کنند. این صحیح است. خود مردم به اختیار خودشان این کار را کردند. لکن آیا مردم حق دارند که الآن برای طبقات بعد، برای فرزندان، فرزندانِ فرزندان، الآن تکلیف معین کنند؟ هیچ همچو حقی برای هیچ کس نیست.

رهبر انقلاب ادامه دادند : شما خودتان به حَسَب حقوق بشر، خود شما باید بر مقدرات خودتان حکومت کنید، بر مقدرات خودتان دست داشته باشید؛ اما شما بر مقدرات یک کشور دیگر نمیتوانید، بر مقدرات یک ملت دیگر نمیتوانید، بر مقدرات آنهایی که نیامدند،هم نمیتوانید شما دخالت کنید. حقی نیست برایتان. بنابراین سلطنت به این معنا که ارثی باشد و پشت در پشت سلطان باشد یک کسی، قانونی نیست و مخالف حقوق بشر است.

اساس حکومت سابق ظلم بود

امام در ادامه سخنان خود اساس رژیم پهلوی را غیرقانونی و ظالمانه خوانده و ادامه دادند : از اول این بنا در این سلسله غیرقانونی بود. از اول مجلس مؤسسانی که اینها درست کردند با زور و سرنیزه بود. از اول وکلایی که اینها ایجاد کردند با انتصاب بود نه انتخاب مردم. مردم هیچ اطلاعی از این معانی نداشتند، و اگر داشتند نمیتوانستند نفس بکشند.

رهبر انقلاب گفتند : بنابراین اساس این حکومت اساس ظلم بود و سلطهاش سلطۀ باطل بود. از اول سلطۀ باطل آنها داشتند بر کشور ما. و در عین حال که سلطۀ باطل بود، کارها هم همه از روی خیانت و جنایت بود.

دانش آموزان را بر اساس زمان تربیت کنید

امام در ادامه سخنان خود به معلمان مدرسه علوی توصیه کردند دانش آموزان را بر اساس حال و آینده این کشور تربیت کنید .

رهبر انقلاب گفتند : بچههای ما در هر زمانی موافق آن زمان باید تربیت بشوند ، در روایات هم هست که بچههاتان را تربیت کنید به غیر آن طوری که خودتان هستید، (۲) برای زمان آتیه. برای اینکه اینها در زمان آتیه باید دست به کار مملکت و کشور بشوند.

امام با انتقاد از دور نگه داشتن دانش آموزان از سیاست گفتند : شما بچهها را از سیاست، از اینطور چیزها دور نگه ندارید. دور نگه داشتن بچهها از سیاست اساس این میشود که وقتی وارد در اجتماع شدند، مثل یک آدم کوری وارد اجتماع بشوند. خود اشخاصی که میخواهند بعد در این مملکت در این کشور زندگی بکنند و مقدرات این مملکت دستشان باشد، آنها باید آگاه باشند از همۀ خدعههایی که کردهاند، از همۀ کارهایی که استعمار کرده، از همۀ عقب نگهداریهایی که به دست اینها واقع شده، اینها باید به دست شما و به تعلیم شما به آنها گفته بشود.

جدایی دین از سیاست نظریه ای استعماری

ایشان با اشاره به نظریه استعماری جدایی دین از سیاست فرمودند : قضیۀ سیاست یک مطلبی نیست که در اسلام مطرح نباشد. این معنایی که دین از سیاست جداست، مطلبی است که استعماریها انداختهاند در دهن مردم و میخواهند به واسطۀ این، دو فرقه را از هم جدا کنند ... سیاسیون را از سایر مردم جدا بکنند تا استفادههایشان را بکنند. اگر این قوا با هم مجتمع بشوند، آنها میدانند که با اجتماع قوا نمیتوانند منافعی را که میخواهند ببرند؛ ولهذا دامن به این تفرقهها زدهاند زیاد. (۳)

لزوم بازگشت نیروهای انتظامی به محل کار خود

امروز امام خمینی در پیامی دیگر به ملت ایران با اشاره به خطر بازگشت اجانب از نیروهای انتظامی خواستند به مراکز حفاظتی بازگردند .

در این پیام آمده است : در این موقع حساس که اشرار با نامهای فریبنده مشغول توطئه بر ضد انقلاب اسلامی هستند و خطر برگشت اجانب با دست اینان بر سر چپاول کشور میرود، لازم است نیروهای انتظامی ملی فوراً به مراکز حفاظتی خود برگردند و با نیروی انتظامی، همکاری برای حفاظت شهر و مراکز حساس مربوط به شهر نمایند.  (۴)

تعطیلی ملاقات های امام تا سوم اسفند

امروز ستاد تبلیغات امام خمینی اعلام کرد که رهبر انقلاب به علت تراکم کار تا روز پنج شنبه سوم اسفند از ملاقات دیدارکنندگان معذور است . (۵)

ملک حسن : شاه باید سکوت کند

اطرافیان شاه سابق امروز گفتند او در نظر دارد تا چند روز آینده مراکش را ترک کند و ممکن است به سوئیس برود .

در حالی که شاه سابق یک ماه است که میهمان ملک حسن دوم شاه مراکش است اطرافیان محمدرضاپهلوی گفتند شاه از مشکلاتی که اقامت طولانی اش برای دولت مراکش ایجاد می کند آگاه است .

این منابع گفتند : چون شاه سابق ایران مایل است آشکارا درباره وضع ایران اظهار نظر کند ولی شاه مراکش از او تقاضا کرده است از هر گونه فعالیت سیاسی و از هرگونه موضع گیری تا زمان اقامت در مراکش خودداری کند ، به این دلیل است که وی به فکر خروج از مراکش افتاده است .

اردشیر زاهدی سفیر پیشین ایران در آمریکا نیزبا دولت سوئیس درباره اقامت شاه در این کشور دست اندرکار گفت و گوهای سری است .

مقامات سوئیس به دلایل امنیتی تقاضا کرده بودند تعداد اطرافیان شاه به مقدار زیادی کاهش یابد و از ۳۰نفر تجاوز نکند ولی شاه سابق به نوبه خود مایل است که یک گروه پنجاه نفری او را همراهی کنند .(۶)

اعدام ۵نفر قطعی شد

ساعت ۱۱صبح امروز دادگاه انقلاب اسلامی پس از بررسی مجدد روی پرونده های وابستگان و عوامل رژیم سابق حکم اعدام سرتیپ معتمدی فرمانده لشکر زرهی و فرماندار نظامی قزوین و سرتیپ ملک فرمانده تیپ قزوین را به صورت قطعی اعلام کرد

ایران و اسرائیل .

در رسیدگی امروز همچنین حکم اعدام تیمسار سپهبد ربیعی فرمانده نیروی هوایی ، سپهبد عبدالله خواجه نوری رئیس سابق دادگاه های نظامی و سالارجاف تائید شد .(۷)

آیت الله شریعتمداری : انشاء الله با ما هم مشورت میکنند

آیت الله شریعتمداری طی مصاحبه ای گفت : مردم باید حداکثر سعی و دقت را بعمل آورند و افراد ملت باید ایمان و رشد اجتماعی خود را ثابت کرده و از فرمان مراجع اطاعت کامل کنند .

وی در پاسخ به این سوال که آیا با ایشان و سایر مراجع درباره امور جاری مملکت مشورت شده است گفت : چون تاکنون اوضاع ناآرام بوده مشورت بصورتی که باید باشد صورت نگرفته است ولی اکنون که شرایط تا حدی آرام شده است درباره مقدمات مجالس گفت و گوهایی شده است و انشاء الله انجام خواهد گرفت .

خود مختاری بر خلاف مسیر ملت است

آیت الله شریعتمداری درباره تمایلات خودمختاری بعضی تشکل ها و قومیت ها نیز گفت : روحانیت با همکاری مردم سعی در حفظ یکپارچگی و وحدت کلی و تمامیت ارضی خواهد کرد و چون حقوق و مزایای تمامی شهرها و استانها بر مبنای عدالت و انصاف استوار خواهد گشت هیچ دلیل منطقی برای جدایی خواهی و یا خود مختاری نخواهد بود و قطعا بر خلاف مسیر اکثریت ملت ایران بوده و از بین خواهد رفت .

وی در پایان مصاحبه ضمن تکذیب مراجعه به تبریز گفت : قصد ترک حوزه علمیه قم را نداشته ام. (۸)

بازنشستگی ۴۵تن از امرا و فرماندهان ارتش

سرلشکر قرنی رئیس ستاد ارتش ملی ایران امروز با اشاره به این که کلیه فرماندهان و روسایی که با حکم رسمی از سوی ستاد کل ارتش ملی انتخاب می شوند دقیقا از جهات دینی ، سیاسی و اخلاقی بررسی شده اند از افسران ، همافران ، درجه داران ، کارمندان و سربازان درخواست کرد از دستورات فرماندهان خود اطاعت کنند . (۹)

وی همچنین از کلیه روسای ارکان ستاد و روسای سرویس های بهداری ، مهندسی ، دارایی ، آماد و نگهداری ، لشکر پیاده (لشکر پیاده گارد سابق) خواست برای بررسی وضع موجود و بازسازی سربازخانه های لشکر صبح روز اول اسفند در سربازخانه افسریه حاضر و خود را به سرپرست لشکر معرفی کنند . (۱۰)

امروز همچنین بدستور سرلشکر قره نی ۴۵تن از امرا و افسران ارتش بازنشسته شدند . (۱۱)

طرح جبهه ملی برای انتقال قدرت

به دنبال انتشار مطلبی تحت عنوان طرح جبهه ملی ایران برای انتقال قدرت ، اطلاعیه ای از سوی این جبهه صادر شد . در این اطلاعیه آمده است آنچه به نام جبهه ملی ایران نشر یافته است در هیچ یک از ارگان های رهبری این جبهه و بویژه شورای مرکزی و هیات اجرایی آن طرح و تصویب نشده و نمی تواند نظر رسمی جبهه ملی ایران تلقی گردد . این در حالی است که طرح فوق توسط کمیته تعلیمات تهیه شده و در اختیار دکتر کریم سنجابی وزیر امور خارجه قرار گرفته تا در جلسه هیات وزیران مطرح شود . (۱۲)

ایران و اسرائیل

دفتر جبهه آزادیبخش فلسطین افتتاح شد

یاسر عرفات رهبر جبهه آزادیبخش فلسطین امروز به همراه سید احمد خمینی و دکتر یزدی معاون نخست وزیر در امور انقلاب در حالیکه گروهی از چریک های فلسطینی و عده ای از مجاهدین و فدائیان از آنها محافظت می کردند در محل سفارت سابق اسرائیل در خیابان کاخ [فلسطین] حضور یافته و دفتر جبهه آزادیبخش فلسطین را در این محل افتتاح کردند .

سید احمد خمینی به نمایندگی از رهبر انقلاب در این مراسم با تبریک پیروزی انقلاب اسلامی گفت : این پیروزی به ایران منحصر نخواهد ماند و ما تا آزادی تمام سرزمین های اسلامی به مبارزات خود ادامه خواهیم داد .

ابراهیم یزدی طی سخنانی در این مراسم با بیان اینکه امروز یک روز تاریخی و حماسی است گفت : از روزی که اشغالگران انگلیسی و صهیونیستها سرزمین مقدس ما مسلمانان را اشغال کردند و برادران فلسطینی ما را از سر زمینشان اخراج کردند آن روز قلب میلیونها مسلمان جهان در دلهایشان لرزید .

پس از سخنان سید احمد خمینی و دکتر یزدی عرفات طی سخنانی گفت : در این لحظات حساس بنام انقلابیون و مبارزین فلسطین با شما و در کنار شما تعهد می کنم که تحت رهبری امام بزرگ خمینی همه با هم فلسطین را آزاد کنیم . (۱۳)

دیدار عرفات با روحانیون تهران

در ملاقات امروز یاسر عرفات با روحانیون تهران دکتر بهشتی در پیامی همبستگی ملت ایران را با مبارزات بر حق ملت فلسطین علیه امپریالیسم و صهیونیسم مورد تاکید قرار داد و گفت : از این پس ملت ما با امکاناتی بیشتر و انسجامی غرور آفرین در مبارزه علیه غاصبین ارض فلسطین با مردم فلسطین خواهند بود

ایران و اسرائیل .

بهشتی ادامه داد : امیدوارم همانطور که مبارزات دلیرانه ملت مبارز مسلمان ایران با رهبری قاطع امام به ثمر رسیده است جهاد پیگیر مستمر برادران فلسطینی ما در پرتو اسلام و قرآن و با رهبری مومن بحق بتوانند به زودی به پیروزی برسند . (۱۴)

عرفات رابط شوروی با ایران ؟!

الکفاح العربی هفته نامه هوادار لیبی ، چاپ لبنان امروز گزارش داد که یاسر عرفات رئیس کمیته اجرائی سازمان آزادیبخش فلسطین بین انقلاب ایران و شوروی نقش رابط را بازی کرده است .

این هفته نامه با بیان این که شوروی از پیروزی انقلاب ایران در هراس است مدعی می شود عرفات در تلاش است تا این نگرانی را از بین ببرد .(۱۵)

سخن مرد شماره ۲سازمان آزادیبخش فلسطین مبنی بر این که ایران باید به اردوگاه سوسیالیست روی آورد نیز بر این تحلیل صحه می گذارد .

ابوایاد (۱۶)در جمع تظاهرات کنندگان لبنانی در بیروت گفت : ایران باید به سوی دوستان واقعی خود یعنی سازمان آزادیبخش فلسطین ، شوروی و اردوگاه سوسیالیستی روی آورد . (۱۷)

شعار ملت ایران در راهپیمایی های گسترده مبنی بر نفی همزمان شرق و غرب که تجلی آن در شعارهای اساسی مردم یعنی استقلال ، آزادی ، جمهوری اسلامی و نه غربی ، نه شرقی ، جمهوری اسلامی دیده می شود باعث آن شده که شوروی انقلاب ایران را متمایز از سایر انقلاب های منطقه در دهه گذشته بداند . انقلاب هایی که بیشتر با تکیه بر یکی از ابرقدرت های این زمان یعنی شوروی به پیروزی رسیده اند و اکنون موظف به پیگیری سیاست های این قطب قدرت بین المللی هستند .

چند روز پیش امام خمینی در دیدار با عرفات از وی خواسته بود به جای تکیه بر قدرت های مادی به معنویات تکیه کند . (۱۸)

دفتر سیاسی مجاهدین عضو گیری را آغاز کرد

دفتر سیاسی جنبش ملی مجاهدین از امروز کار خود را با عضو گیری آغاز کرد . این دفتر که در ساختمان سابق بازرسی شاهنشاهی مستقر است با پخش پرسشنامه هایی در میان هواداران سازمان مجاهدین خلق رسما به عضو گیری پرداخت .

در این پرسشنامه ها هواداران بایستی به سوالاتی از قبیل شغل ، میزان تحصیلات ، سن ، سابقه زندان و میزان آشنایی با ایدئولوژی مجاهدین پاسخ دهند . (۱۹)

اوپک تاثیر قطع نفت ایران را بررسی می کند

وزیر نفت امارات متحده عربی امروز اعلام کرد وزیران نفت اوپک در تاریخ ۶فروردین ماه آینده جلسه ای مشورتی در ژنو تشکیل خواهد داد .

منابع نفتی معتقدند در این گردهم آیی تاثیر قطع نفت ایران بر روی قیمت های جهانی نفت مورد بحث قرار خواهد گرفت . هنوز روشن نیست که آیا کلیه اعضای کشورهای صادر کننده نفت اوپک که ۱۳کشور می باشند با تشکیل جلسه این سازمان موافقت کرده اند یا نه .(۲۰)

قطع کامل روابط ایران با اسرائیل

امروز وزارت خارجه اعلام کرد به منظور قطع کامل روابط بادولت رژیم اشغالگر قدس ۳۲تن از اسرائیلی های مقیم ایران اخراج شده اند .

در بیانیه وزارت خارجه با اعلام قطع کامل روابط پنهان و آشکار و نیز غیر قانونی رژیم سابق با اسرائیل از اخراج ۳۲نفر از کارکنان دفتر آژانس یهود و هواپیمایی اسرائیلی « ال – هال»و دیگر کارشناسان اسرائیلی از ایران خبر داده شده است .

در جهت اجرای دقیق این سیاست دولت موقت به کلیه کارمندان ایرانی نمایندگی رژیم سابق در اسرائیل دستور داد هر چه زودتر فلسطین اشغالی را ترک کنند . (۲۱)

نگرانی شدید اسرائیل از تبعات نظامی قطع رابطه با ایران

مقامات اسرائیلی امروز اظهار اطمینان کردند که می توانند با مشکلات اقتصادی ناشی از قطع روابط با ایران مقابله کنند ولی از تاثیرات نظامی بلند مدت این امر به شدت اظهار نگرانی کردند .

موشه دایان وزیر خارجه اسرائیل درباره قطع روابط ایران با اسرائیل گفت : من از این مسئله متاسفم اما باید آنرا به عنوان یک واقعیت بپذیریم .

دایان با بیان این که نگران حضور هیئت فلسطینی در ایران نیست چرا که حکومت ایران اسلامی است و این دیدارها عادی است گفت : با این وجود اگر ایران به فکر حمایت چریکی و نظامی از فلسطینی ها بیفتد این موضوع شکل دیگری یافته و خطرناک می شود .

انقلاب ایران و ضرورت صلح با مصر

همچنین موشه دایان وزیر خارجه اسرائیل در مصاحبه ای با مجله اشپیگل گفت : رویدادهای ایران انعقاد هر چه زودتر قرارداد صلح بین اسرائیل و مصر را ضروری می سازد .

روزنامه معاریو چاپ تل آویو نیز درباره استقبال ایران از هیئت فلسطینی اظهار امیدواری کرد : مشکلات ایران در ماه های آینده تا اندازه ای برسد که فرصت پرداختن به اسرائیل را نداشته باشد .(۲۲)

سید مهدی هاشمی آزاد شد

سید مهدی هاشمی که به اتهام دخالت در قتل آیت الله شمس آبادی(۲۳) و رهبری گروه مشهور به هدفی ها محاکمه و زندانی شده بود توسط نیروهای انقلاب آزاد شد و به نجف آباد بازگشت ، وی پس از یک سخنرانی در نجف آباد این شهر را به مقصد محل سکونت خود (قهدریجان) ترک کرد . (۲۴)

صدور گذرنامه متوقف شد

در پی دستور صریح دولت موقت انقلابی مبنی بر ممنوع بودن خروج ایرانیان از کشور تا اطلاع بعدی اعلام شد که در شرایط حاضر به هیچ کس گذرنامه داده نخواهد شد و گذرنامه هایی که حدود ۲۵روز قبل برای تجدید اعتبار یا برای صدور به اداره گذرنامه داده شده بود و حاضر هستند به صاحبان آنها تحویل داده نخواهد شد .

گفتنی است بختیار در اواخر حکومت خود دستور داده بود گذرنامه هایی که برای تجدید یا صدور به  اداره گذرنامه داده می شود حداقل ۲۰روز بیشتر از مهلت قانونی نگهداری شود و این دستور تا روزی که دولت وی استعفا داد همچنان اجرا می شد . (۲۵)

امروز همچنین از طرف وزیر کشور انتقال اموال صاحب منصبان ممنوع شد(۲۶)

احضار ماموران ساواک خارج از کشور

از آنجا که گروهی از کارمندان شناخته شده سازمان منحله ساواک که تعداد آنها بالغ بر ۱۱۴نفر است و در پوشش ماموران دیپلماتیک در ماموریت های ایران در خارج مشغول به کار بوده اند ، امروز وزارت خارجه از نمایندگی های ایران در خارج خواست تا فورا بخدمت آنان خاتمه داده شود و ضمن اخذ گذرنامه و صدور برگ عبور آنها آنان را به ایران بازگشت دهند .  (۲۷)

راه پیمایی هواداران چریک های فدائی در تبریز

حدود ۱۵هزار تن از هوادران سازمان چریک های فدائی خلق ایران بمناسبت سالگرد انقلاب مردم تبریز و اعدام خسرو گلسرخی در یک برنامه راهپیمایی و سخنرانی شرکت کردند . ضمنا ستاد عملیاتی سازمان چریک های فدائی خلق در محل گارد دانشگاه تبریز مستقر شد . (۲۸)

جبهه ملی خواستار حضور مجاهدین و فدائیان خلق در دولت شد 

کمیته تعلیمات جبهه ملی ایران نامه سرگشاده ای به دکتر کریم سنجابی دبیر جبهه ملی ایران و وزیر خارجه دولت موقت انقلاب نوشت و خواستار این شد که مجاهدین خلق و فدائیان در دولت وحدت ملی سهم داشته باشند .

در بخشی از این بیانیه می خوانیم « کلیه گروهها و سازمان هائی که در این انقلاب بزرگ مشارکت داشته اند باید بنحوی در دولت موقت انقلاب و سازمان های لشکری و کشوری و اجرادی و دیگر نهاد های انقلابی و دموکراتیک مورد نیاز شرکت موثر داشته باشند تا برنامه های دولت موقت با توافق و حمایت همه نیروهای انقلابی تنظیم و اجرا شود .

کمیته تعلیمات جبهه ملی ادامه داد : تشکیل دولت از عناصر وابسته به نهضت آزادی و جبهه ملی و احتمالا بعضی افراد دیگر به هیچ وجه کافی و متناسب با این مرحله انقلابی نمیباشد .

این بیانیه ادامه داد : علاوه بر جبهه ملی و نهضت آزادی باید از دیگر رزمندگان انقلاب از قبیل سازمان مجاهدین خلق و فدائیان خلق و دانشگاهیان وشورای نویسندگان نیز دعوت شود که در دولت و سازمان های دولتی و اجرائی شرکت کنند.(۲۹)

رئیس شهربانی جدید : شهربانی بوسیله شورای افسران اداره می شود

سرهنگ ناصر مجللی(۳۰) رئیس جدید شهربانی گفت : شهربانی بخاطر خدمت به مردم بوسیله شورای افسران مبارز و میهن پرست و خوشنام اداره خواهد شد .

وی ادامه داد : تنها مسئله ای که در حال حاضر مورد توجه است سازمان دادن شهربانی و ادارات تابعه است.

رئیس جدید شهربانی در مورد امیران گذشته نیز گفت : من در این مورد تصمیم نمیگیرم ، این با شورای انقلاب است که در مورد آنها تصمیم بگیرد (۳۱)

حمایت مطبوعات شوروی از جناح چپ ایران در مقابل بورژوازی

مطبوعات شوروی بطور فزاینده ای آشکارا از جناح چپ ایران در مقابل آن چه بورژوازی میانه رو می خوانند حمایت می کنند .

گزارش این روزنامه ها بر اساس اخبار و تحلیل های اتخاذ شده از سوی حزب توده منتشر می شود .

داریوش فروهر به کردستان رفت

امروز داریوش فروهر (وزیر کار و امور اجتماعی) در رأس هیأتی به کردستان رفت . فروهر برای بررسی اوضاع منطقه ؛ از جمله ادامه محاصره پادگان مهاباد، حمله و خلع سلاح پاسگاههای مرزی و مسأله خودمختاری به کردستان رفته است (۳۲)

ساعت ۱۵امروز داریوش فروهر به اتفاق اردلان ، کامیاب ، مکری و ابراهیم یونسی وارد مهاباد شد . جمعی از مردم مهاباد در مراسم استقبال از فروهر شعار میدادند : زنده باد خمینی ، زنده باد آزادی ، ما تجزیه طلب نیستیم اما آزادیخواه هستیم و در چارچوب ایران خودمختاری می خواهیم ، دموکراسی برای ایران ، خودمختاری برای کردها.

گفته می شود هیئت اعزامی از تهران حامل نامه بسیار مهمی از سوی مهندس بازرگان نخست وزیر دولت انقلابی برای امام جمعه مهاباد می باشد اما هنوز متن نامه مشخص نشده است . (۳۳)

اعلام استقلال کردستان فقط شایعه است

امیرانتظام معاون نخست وزیر در امور اداری و روابط عمومی عصر امروز در مصاحبه ای نقطه نظرات دولت بازرگان را تشریح کرد . او در این مصاحبه گفت : اعلام استقلال کردستان فقط شایعه است .

درباره استقلال کردستان امیر انتظام گفت : دیشب به ما خبر رسید که طالبانی باعث ناراحتی شده و به چند پاسگاه حمله کرده است . صبح امروز نیز یک گروه به سرپرستی داریوش فروهر وزیر کار و امور اجتماعی برای رسیدگی به این مسئله به کردستان رفتند و نتیجه آن بعد از برگشت آنها و شاید امشب اعلام خواهد شد .

انتظام تاکید کرد ما اعلام استقلال کردستان را به هیچ وجه تائید نمی کنیم .

معاون نخست وزیر افزود : سیاست دولت این است که به هیچ وجه اجازه ندهیم هیچ قسمت و هیچ منطقه ای از خاک ایران جدا شود و با کمال قدرت از چنین اتفاقی جلوگیری خواهد شد .

وی با بیان این که با توجه به موقعیت ژئوپلتیک ایران امکان جنگ داخلی منتفی است گفت : این دسیسه ها فقط برای متزلزل کردن دولت انقلابی است .

دیگر تبریک نگوئید

امیر انتظام در این مصاحبه از مردم خواست دیگر برای نخست وزیر و اعضای دولت موقت تبریک نگویند.

امیر انتظام در ادامه گفت : شایعه ای در حال حاضر بین مردم وجود دارد مبنی بر این که زمین هایی که طبق قانون اصلاحات ارضی در گذشته تقسیم شده و در اختیار مردم قرار گرفته است پس گرفته شده و به صاحبان قبلی تحویل خواهد شد  ، امیر انتظام در باره این شایعه گفت : دولت این خبر را به صورت جدی و قطعی تکذیب می کند ولی ممکن است این قانون در آینده به نفع زارعین اصلاح بشود .

وی در ادامه از مردم خواست به حق و حقوق سایر شهروندان تجاوز نکنند چرا که این روزها شاهد آن هستیم که بعضی از مردم با هجوم به خانه افراد عده ای را می گیرند و باعث اذیت وآزار آنان می شوند . وی ادامه داد این کار از یک طرف باعث اختلال در کار مملکت و از طرف دیگر سبب ناراحتی شدید مردم است و مهمتر آنکه برخلاف هدفهای انقلاب است .

همه آزادند هرچه میخواهند بگویند و هرچه می خواهند بنویسند

امیر انتظام درباره آزادی احزب نیز گفت : دولت هیچ گونه محدودیتی برای بیان و قلم قائل نیست .

وی ادامه داد : هر کس با هر ایدئولوژی حق دارد در این مملکت آنچه را فکر می کند به صلاح ملت خودش است هم بیان کند و هم بنویسد اما اگر گروهی تحت هر عنوان و هر ایدئولوژی بخواهد علیه حاکمیت ملت و آرامش مملکت اقدامی بکند با کمال قدرت آنها را متوقف خواهیم کرد . (۳۴)

تصفیه رادیو و تلویزیون همانند ارتش و ساواک

صبح امروز سرپرست رادیو و تلویزیون در محوطه ی این سازمان برای بیش از ۵هزار نفر از کارکنان رادیو و تلویزیون درباره خط مشی جدید سازمان سخنرانی کرد .

صادق قطب زاده با بیان این که رژیم سابق سه پایه داشت که عبارت بودند از ارتش ، ساواک و رادیو و تلویزیون گفت : همانگونه که تصفیه اساسی در ارگان های اساسی دیگر دولتی از قبیل ارتش و ساواک لازم بود در این سازمان نیز لزوم تصفیه افراد ناباب قطعی است .

وی ادامه داد : این انقلاب اسلامی بود ، اسلامی هست و به فضل الهی و با کمک مردم محروم این مملکت اسلامی نیز خواهد ماند .

تشکیل میزگردهای آزاد

قطب زاده گفت : تلاش داریم بزودی زود میزگردهایی تشکیل دهیم و در آن  اشخاص با طرز تفکرهای مختلف و بیان های متفاوت چه در زمینه های فکری ، سیاسی و اقتصادی آزادانه نظرات خود را برای مردم بیان کنند .

وی ادامه داد : آنانی که سم پاشی می کنندو می خواهند بگویند که در رادیو و تلویزیون سانسور برقرار شده باید بدانند که سوابق من حداقل نشان می دهد که تسلیم این گونه تهدیدهای احمقانه و مغرضانه نشده و نمی شوم و هرگز نخواهم شد .

بلندگو نخواهیم شد

وی ادامه داد : رادیو و تلویزیون باید در جهت فکری مردم پابرهنه باشد و در مقابل دولت یک سازمان انتقادی و سازنده درست بکند و بیان کننده نظرات و افکار و عقاید سایرین باشد .

قطب زاده افزود : ما اخبار دولتی را پخش خواهیم کرد ولی بلندگوی هیچ دولتی نخواهیم شد ، این سازمان با تمام وجود و آرمانهایش بطور دربست در اختیار رهبری این انقلاب اسلامی و نماینده آن از لحاظ استراتژیک خواهد بود .

اعتصاب با حقوق و مزایا دلیل انقلابی بودن نیست

وی ادامه داد : اعتصاب سه ماهه افراد سازمان که با پرداخت کلیه حقوق و مزایا صورت گرفته است دلیل بر انقلابی بودن کارکنان این سازمان نیست ، تمام کسانی که اعتصاب کرده اند انقلابی نیستند و همین طور تمام آنها که اعتصاب را شکسته اند ضد انقلابی نمی باشند .

قطب زاده گفت : در میان کسانی که اعتصاب کرده اند افراد ضد انقلاب و خود فروخته هم وجود دارد و در میان اعتصاب شکنان نیز افراد سالم ولی ضعیف دیده می شود .

وی افزود : این سازمان متعلق به کارکنان نیست بلکه به افراد مسلمان ملت تعلق دارد . (۳۵)

پی نوشت:

۱-صحیفه امام ، جلد ۶، صفحه ۱۹۳

۲-علی ع میفرماید: «لاتقسِروا اولادکم عَلی آدابکم، فاِنَّهم مَخْلُوقونَ لِزَمانٍ غیر زمانکم»؛ فرزندان خویش را بر آداب خود مجبور مسازید که آنها برای زمانی غیر عصر شما آفریده شدهاند. شرح نهجالبلاغه، ابن ابیالحدید، ج ۲۰، ص ۲۶۷.

۳-صحیفه امام ، جلد ۶، صفحه ۱۹۷

۴- همان ، صفحه ۱۹۵

۵- کیهان ، ۳۰بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۲

۶- کیهان ، ۳۰ بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۸

۷- اطلاعات ، ۳۰بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۲

۸- کیهان ، ۳۰بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۲

۹- همان

۱۰- همان

۱۱-  اطلاعات ، ۱اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۲

۱۲- بر اساس این طرح در مراکز استانها و هر یک از شهرستان ها و در مراکز بخش ها کمیته هایی از طرف طبقات و گروه های اجتماعی از جمله بازاریان ، اصناف و صاحبان مشاغل آزاد ، استادان و کارکنان دانشگاه ،  دانشجویان ، فرهنگیان و کارکنان ادارات و موسسات دولتی ، کارگران کارخانه ها و قضات و وکلای دادگستری تشکیل می شود .

شورای موقت استان با حضور ۵نفر از روحانیون طراز اول استان و ۵نفر از نمایندگان هر یک از کمیته های فوق تشکیل می شود .

در صورتیکه بنا بر تشخیص شورای موقت استان و یا شورای موقت شهرستان معلوم شود که گروه و طبقه اجتماعی دیگری وجود دارد که باید کمیته جداگانه ای تشکیل دهند مانند شورای کارگران صنعت نفت در مناطق نفت خیز کمیته مذکور نیز تشکیل و به ترتیب قبل نمایندگان خود را برای شورای استان و یا شورای شهرستان تعیین خواهند کرد.

هیئتی مرکب از رئیس دادگستری استان و دادستان استان . دادستان شهرستان و سه نفر به انتخاب قضات دادگستری و سه نفر به انتخاب وکلای دادگستری هر استان به ریاست رئیس دادگستری به ترتیبی که خود مقرر خواهند داشت برای انتخابات کمیته ها و همچنین شورای موقت استان نظارت خواهند کرد .  شورای موقت هر استان سه نفر را برای استانداری استان انتخاب و به دولت پیشنهاد خواهد کرد که یکی از آنان از طرف رئیس دولت به سمت استانداری انتخاب خواهد شد .

در ادامه این طرح می خوانیم : کلیه مقامات انتظامی هر محل اعم از شهربانی ، ژاندارمری و سازمان های وابسته و مربوط به آنها از نظر انجام وظیفه قانونی کلا تحت نظر مستقیم روسای دادگستری و دادگاه هلی مستقل را انجام خواهند داد .

مسئولیت امور انتظامی و مسائل مربوط به نظم و امنیت منطقه نیز بر عهده استانداران و فرمانداران می باشد که با همکاری روسای دادگستری و روسای دادگاههای مستقل انجام خواهند داد و دستگاهها و سازمانهای انتظامی موظف به رعایت و اجرای دستورات آنان میباشد . کیهان ، ۳۰بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۲، چاپ دوم

۱۳- کیهان ، ۱اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۸

۱۴- کیهان ، ۱اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۲

۱۵-  همان ، صفحه ۸

۱۶- صلاح خلف معروف به ابوایاد مرد شماره دو سازمان آزادیبخش فلسطین پس از یاسر عرفات، عضو کمیته مرکزی و مسئول امنیتی جنبش فتح، در سال ۱۹۳۳م در شهر یافا بهدنیا آمد. وی در سال ۱۹۴۸م هم‏زمان با اولین جنگ اعراب و اسرائیل همراه با خانواده به غزه رفت.

ابوایاد، تحصیلات خود را در قاهره به پایان برد و پس از آشنایى با یاسر عرفات، همدوش او در چندین عملیات ضد صهیونیستی شرکت کرد. او از ابتدای امر، از تشکیل یک سازمان چریکی برای مبارزه با اشغال‏گران صهیونیستی در فلسطین جانبداری می‌‏کرد .

پس از جنگ ۶ روزه، وی مسئول روابط فتح با دولت‏های عربی شد و توانست حمایت جمال عبدالناصر در مصر و عبدالسلام عارف در عراق را جلب کند. او همواره از سیاست‏های محافظه‏کارانه و نرمش‏های سیاسی یاسر عرفات انتقاد می‌‏کرد و خواهان جدیت در کار بود. او از اولین طراحان حکومت سکولار و غیرمذهبى در فلسطین بود؛ در حالى که رویکرد ایدئولوژى شخصى او، بلکه چهره بارز عقیدتى او چپ بود.

سرانجام مأموران موساد،ابوایاد را بههمراه دو مقام دیگر سازمان آزادیبخش فلسطین در تاریخ چهاردهم ژانویه سال ۱۹۹۱ میلادی در سن پنجاه و هشت سالگی در تونس به قتل رساندند.

۱۷- روزنامه اطلاعات ، ۳۰بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۱۲

۱۸- صحیفه امام ، جلد ۶، صفحه ۱۷۸

۱۹- کیهان ، ۱اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۲

۲۰-همان

۲۱-کیهان ، ۳۰بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۳

۲۲-کیهان ، ۱اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۸

۲۳-نام سید مهدی هاشمی برادر داماد آیت الله منتظری برای اولین بار در سال های قبل از انقلاب و در جریان قتل آیت الله شمس آبادی شنیده شد .  با انتشار کتاب شهید جاوید تالیف آیت الله صالحی نجف آبادی و جنجال های پیرامون این کتاب گروهی به نام هدفی ها توسط سید مهدی هاشمی شکل گرفت . بنابر آنچه در مطبوعات رژیم شاه منتشر شد، گروه هدفی ها به خاطر مخالفت شمس آبادی با محتوای کتاب « شهید جاوید » وی را به قتل رساند . این کتاب درباره قیام امام حسین(ع) نگاشته شده بود. صالحی نجف آبادی در کتاب شهید جاوید ، بدون در نظر گرفتن علم امامت سیدالشهدا، رسیدن به حکومت را تنها دلیل قیام آن حضرت معرفی کرده بود .

در زمان انتشار این کتاب، برخی از علما نظیر آیت الله منتظری و آیت الله مشکینی از آن تقدیر کردند و بر آن، تقریظ نوشتند اما عده زیادی نیز آن را انحرافی دانسته و با آن مخالفت کردند.

ظاهرا یکی از علمای مخالف کتاب مذکور در اصفهان، آیت الله شمس آبادی بود. وی از علمای با نفوذ اصفهان به حساب می آمد و به عنوان طرفدار مرجعیت آیت الله خویی، شناخته می شد، اما در جریان مبارزات سال ۴۲ امام خمینی، وی نیز به همراه دیگر علمای اصفهان به حمایت از امام، اعلامیه داد و حتی در سال ۴۷ به همراه عده ای از علما، علیه محکومیت آیت الله منتظری وآیت الله ربانی شیرازی، به وسیله دادگاه های شاه تلگراف هایی به مراجع قم و تهران مخابره کرد.

مطبوعات رژیم شاه ، علت اصلی کشته شدن وی توسط گروه « شهید جاوید » به رهبری سیدمهدی هاشمی را مخالفت وی با کتاب معرفی کردند، اما به خاطر ماهیت رژیم شاه و نیز طرفداری این افراد از نهضت امام خمینی، باور این تبلیغات دشوار بود، به گونه ای که اکثر مردم تصور می کردند که آیت الله شمس آبادی را ساواک به قتل رسانده و به بهانه آن، جمعی از انقلابیون را بازداشت کرده است و از این ماجرای خود ساخته، علیه مبارزات امام خمینی بهره گیری می کند.

با پیروزی انقلاب و افشای اسناد و مدارک این ماجرا مشخص شد باند سید مهدی هاشمی تاکنون مرتکب قتل های متعددی شده است . رک خاطرات سیاسی آیت الله ری شهری ، رنجنامه سید احمد خمینی و ...

۲۴- کیهان ، ۳۰بهمن ۱۳۵۷، صفجه ۴

۲۵-همان

۲۶-همان

۲۷- همان، صفحه ۴

۲۸- همان، صفحه ۸

۲۹- همان ، صفحه ۱۰

۳۰- اولین رئیس شهربانی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب  اسلامی می باشد از افسران قدیمی ارتش بود که در زمان حکومت دکتر محمد مصدق ریاست شهربانی شیراز را به عهده داشت و بعد از کودتای ۲۸ مرداد دستگیر شد و به زندان افتاد وی در سال ۱۳۴۰ به علت مخالفت با رژیم پهلوی بازنشسته و مجدداً روانه زندان گردید او مدتها در زندان قزل قلعه در زندان انفرادی به سر برد و پس از آن توسط رژیم سابق ممنوع الخروج بود و تحت نظر قرار داشت گفتنی است در فاصله پیروزی انقلاب اسلامی (۲۲ بهمن۵۷) تا زمان انتصاب سرهنگ مبعلی (۲۸بهمن۵۷) سرلشگر محمدعلی نوروزی که قبلاً ریاست شهربانی اصفهان را برعهده داشت به عنوان سرپرست موقت شهربانی مامور سر و سامان دادن به اوضاع آشفته شهربانی شده بود.

۳۱- کیهان ، ۳۰بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۱۲

۳۲- همان ،صفحه ۳

۳۳- روزنامه اطلاعات ، ۱اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۳

۳۴- کیهان ، ۳۰بهمن ۱۳۵۷ ، صفحه ۲

۳۵- روزنامه اطلاعات ، ۱اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۲

 

نظر شما