شناسهٔ خبر: 107499 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

«نماینده» بررسی می کند ؛ « دریچه ای به دهه ۶۰ » (۶)

تلاش ضد انقلاب برای انحلال ارتش ؛ چرا گروهک ها مخالف جمع آوری سلاح از سوی نظام نو پا هستند ؟!

تاریخ انقلاب در سخنان مرزبان دو نکته مستتر است یک آن که او خواهان حفظ اسلحه از سوی گروه های انقلابی نما است گروه هایی که بعد از سرنگونی رژیم طاغوت با استفاده از اسلحه هایی که از تخلیه پادگان ها به دست آورده اند به فکر تصاحب قدرت در نظام بی ثبات بعدی هستند و دوم انتقاد او از دولت موقت که انقلابی نیست .

مقدمه

نزدیک چهار دهه از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی می گذرد و با گذشت زمان و جابجایی نسل ها این سوال برای بسیاری از جوانانی که آن روزها را ندیده اند پیش آمده که اولا چرا انقلاب شد و از سویی دیگر این انقلاب چه کرد و چگونه به راه خود ادامه داد . از اختصار غیرقابل توجیه کتاب های درسی تاریخ مدارس که تنها و تنها به پیروزی انقلاب اسلامی و نیز گذرا به آغاز و پایان جنگ تحمیلی و نیز برخی حوادث ریز و درشت انقلاب و آن هم تیتر وار پرداخته اند بگذریم در این نوشتار که به صورت سلسله وار از امروز در «نماینده» منتشر خواهد شد تلاش خواهیم کرد به سوال دومی که در ابتدای مقدمه به آن اشاره کردیم بپردازیم .

از روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ و دقیقا از اولین روز پیروزی انقلاب نظام نوپا که در روز ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ با نام زیبای «جمهوری اسلامی» مزین شد با حوادث و روی دادهای بی شماری روبرو بوده است ، تحلیل این حوادث جوابگوی روشنفکر نمایانی است که از توهمی به نام «توهم توطئه » سخن می گویند و می پندارند که حوادث پس از انقلاب همه طبیعی بوده و قدرت های جهانی از آمریکا گرفته تا شوروی در آن نقشی نداشته اند و یا نقش آنان طبیعی و در راستای نظامات پذیرفته شده بین المللی بوده است .

توطئه های گروه ها و احزاب برای دزدیدن انقلاب اسلامی ملت ایران نیز بخش دیگری از این سلسله نوشته ها را تشکیل خواهد داد ، گروه ها و احزابی مانند مجاهدین خلق و یا همان منافقین ، چریک های فدایی خلق ، توده و نیز لیبرال مآبانی چون نهضت آزادی و جبهه ملی و ...در این راستا مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت .

در این نوشته ها نیم نگاهی نیز به حوادث روز جهان که به انقلاب اسلامی ملت ایران مرتبط بوده اند خواهیم پرداخت .

ناگفته نماند گزارش روزانه تاریخ ایران پس از انقلاب بخشی از  نوشتار حاضر را به خود اختصاص خواهد داد  و در این روزشمار از نوشته هایی از نگارنده این سطور که به صورت روزانه و در ستون دیدگاه خبرگزاری فارس منتشر می شود بهره گرفته و از توضیح چرایی و پشت پرده های این حوادث نیز غفلت نخواهد شد .

از دوستان و پژوهشگران گرانقدر خواستاریم در صورت هر گونه انتقاد و یا پیشنهاد ما را از نظرات خود آگاه سازند.

«نماینده»

و اما روزشمار ۲۷ بهمن ۱۳۵۷
مردم اولین جمعه بدون شاه را تجربه می کنند ، هر چند امروز تعطیل بود ولی روزنامه های کیهان و اطلاعات به صورت فوق العاده منتشر شدند تا خبر اعدام تعدادی از سران رژیم سابق  را به اطلاع مردم برسانند . امام خمینی امروز روز پرکاری را پشت سرگذاشتند ، پیام به مردم و ممنوعیت ورود به منازل افراد ، پیام به روحانیون جهت شرکت در افتتاح مجدد مراکز نظامی و انتظامی ، درخواست از کارکنان صنعت نفت برای شکستن اعتصابات و گفتگو با دانشگاهیان درباره دولت موقت و ارتش از جمله کارهای امروز امام بود .
امروز همچنین خبر دستگیری تعدادی از سران رژیم سابق از جمله شهریار شفیق خواهر زاده شاه و شعبان جعفری معروف به شعبان بی مخ در روزنامه ها منتشر شد . خبر دستگیری این افراد هنوز از سوی منابع آگاه و مطلع تائید نشده است .
بدون اجازه وارد منازل مردم نشوید
با پیروزی انقلاب عده ای فرصت را غنیمت دیده و با این استدلال که باید سران نظام طاغوت را دستگیر و محاکمه کنیم خود به خانه های مردم ریخته و عده ای را دستگیر می کنند .
در این میان افراد بیگناهی نیز دستگیر ، کشته و یا مجروح می شوند که رهبر انقلاب با توجه به اوضاع آشفته ای که ایجاد شده بیانیه مهمی را صادر و مردم را از انجام کارهای خودسرانه باز می دارند .
ایشان در بخشی از بیانیه اینگونه تذکر می دهند: گرچه بسیاري از اینگونه افراد به خاطر سوابق سوء خود مستحق تنبیه و مجازاتند اما براي اینكه افراد بیگناه خانواده‎ها به زحمت نیفتند، لازم دانستم كه از شما فرزندان عزیز بخواهم از این به بعد بدون كسب اجازه از دولت قانوني به خانۀ هیچ كس حمله نكنید و كسي را از پیش خود توقیف ننمایید.
رهبر انقلاب در پایان مفاد این بیانیه را حکم اسلامی اعلام کرده و تخلف از آن را جایز نمی دانند . (۱)
امام خمینی امروز در مصاحبه با روزنامه اطلاعات به این موضوع اشاره مجدد کرده و می گویند : از این پس جوانان مؤمن و باایمان نباید بدون اطلاع دولت موقت انقلاب و مراجع ذي‎صلاح كسي را بازداشت كنند. انقلاب اسلامي، خود این مجرمان را به سزاي اعمالشان خواهد رساند. و لازم است هر چه زودتر ملت مسلمان، به زندگي عادي خود بازگردند.(۲)
روحانیون مراکز نظامی و انتظامی را افتتاح کنند
در اوضاع آشفته پس از پیروزی انقلاب واحدهاي ارتش، پلیس، ژاندارمري و ادارات دیگر تعطیل شده اند ولی قرار است از فردا کار خود را شروع کنند . رهبر انقلاب با پیش بینی این نکته که نهاد های فوق ممكن است براي تجدید فعالیت خود با مشکلاتی روبرو شوند از روحانیون و علما می خواهند«در مراسم افتتاح مجدد این مراكز شركت كنند»(۳)
پایان اعتصاب در صنعت نفت
امام امروز کارگران صنعت نفت را خطاب قرار داده و از آنان می خواهند به اعتصاب پایان دهند : اكنون كه بحمداللّه‎ پیروزي حاصل است، مقتضي است اعتصاب خود را بشكنند و به سر كار خود بروند. اكنون اعتصاب برخلاف مسیر انقلاب است و شكستن آن موافق صلاح ملت است.(۴)

تاریخ انقلاب
این دولت موقت است
امام خمینی امروز با تعدادی از دانشگاهیان به مناسبت بازگشایی دانشگاه ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به  گفتگو می نشینند .
دانشجویان با اشاره به این نکته که دولت جدید  بر اساس ائتلاف ملی [جبهه ملی] شکل گرفته است نه با رویکرد انقلاب اسلامی از رهبر انقلاب می پرسند آیا این دولت اسلامی است ؟
رهبر انقلاب با اشاره به این موضوع که دولت بازرگان یک دولت موقت است می گویند : عرض مي‎كنم كه این دولت یك دولت موقت است براي اینكه رفراندم بكند و مثلاً مجلس مؤسساني [تشكیل بدهد] مسئلۀ رژیم را تحكیم بكند، بعد دست مردم است همه چیز. اختیار دست خود مردم است؛ وكلایشان را خودشان تعیین مي‎كنند، وكلا هم خودشان تعیین مي‎كنند دولت را؛... مسئله‎اي نیست كه كسي بخواهد تحمیل بكند... تحمیل در كار نیست.    
امام با بیان اینکه نحوه انتخاب دولت موقت بر اساس ضروریات انقلاب و نیز ولایت شرعی صورت گرفته است ادامه می دهند : اینطور نیست كه اینها حالا بخواهند مملكت را تا آخر اداره بكنند. این جور نیست. حالا از باب اینكه دیگر یك انقلاب است آقا، مسئلۀ انقلابي است. این مسئلۀ انقلابي را نمي‎شود زود حلش كرد. این را باید بتدریج درست كرد. الآن شما مي‎بینید كه تمام این مملكت ما آشفته است؛ یعني آن دستۀ شلوغكار رفتند، حالا یك دستۀ شلوغكار دیگر پیدا شده! ما باید اینها را علاج بكنیم تا یك قدري آرام بشود.
رهبر انقلاب در پاسخ به سوال دانشجویان که از ایشان می پرسند آیا این دولت اسلامی است با اشاره به «ولایت شرعی »می گویند : نخست‎وزیر را من تعیین كرده‎ام؛ من به ولایت شرعي تعیین كردم. وقتي یك [كسي] به ولایت شرعي تعیین شد، یك حكومت شرعي است این. و اینطور هم نیست كه ما بخواهیم تا آخر اینطوري رفتار كنیم. این موقت است كه اصول اولیه درست بشود، و از ناچاري است.
هر چند امام دولت موقت را حکومتی شرعی می دانند ولی باب انتقاد را نیز بسته ندانسته و در پاسخ به اظهار نگرانی دانشجویان که آیا می شود از دولت جدید انتقاد نیز کرد می گویند مردم حق انتقاد دارند .
مشکلات یک شبه حل نمی شود
دانشجویان در ادامه با همان شور انقلابی که شاه را سرنگون کرده اند از امام می خواهند ارتش را نیز به دلیل فسادی که در بدنه و راس آن مشاهده می شود منحل کرده و ارتش جدیدی تاسیس کنند ولی رهبر انقلاب با این نظر به شدت مخالفت می کنند .

تاریخ انقلاب
رهبر انقلاب می گویند : ما باید این طبقۀ اول، امرا و ـ نمي‎دانم ـ اینهایي كه با فساد آمده‎اند روي كار و خودشان هم اكثراً ـ البته همه نه، اما اكثراً ـ فاسدند، اینها را درجاتشان را كنار بگذاریم، بازنشسته‎شان بكنیم. و بعد بیاییم سراغ این پاییني‎ها؛ پاییني‎ها را یك سر و صورتي بدهیم. تا بعد برویم سراغ افراد ببینیم افراد چطوریند.
دانشجویان که فساد مقامات نظام سابق را قطعی دانسته و نیازی به برگزاری هیچ محکمه ای نمی بینند به امام می گویند مقامات نظام سابق فقط در صورت فاسد بودن منصوب می شدند و در نتیجه گناهشان محرز است ولی رهبر انقلاب اینگونه به مسائل نگاه نکرده و می گویند : مسائل قضایي یك مسائل شرعي است. مسائل قضایي یك مسائلي است كه با ـ مثلاً ـ عصبانیت، با دشمني، با بدبیني، با اینها نمي‎شود. یك مسائل قضایي است كه ان شاءاللّه‎ یك دادگاه قضایي، همین امشب شاید یا فردا تأیید بشود براي محاكمۀ اینها. اینها باید روي موازین درست بشود. من فرض كنید با یك كسي بد هستم، قاضي نمي‎تواند به اینكه شما با او بد هستید ترتیب اثر بدهد. آن روي موازین شرعي است كه هر كس ثابت شد آدم كشته مي‎كشندش؛ هر كه ثابت شد كه دزدي كرده [مال] دزدي را از او مي‎گیرند.
امام با اشاره به این که همه مسائل نمی تواند  یک شبه حل شود ادامه می دهند : من خودم هم جوان بودم! یك توقعاتي جوانها دارند كه این توقعات از باب آن انرژي كه در آنها هست، از باب آن قدرتي كه در آنها هست، مي‎خواهند همۀ مسائل یك شبه حل بشود. اینطور نیست مسائل.(۵)
عمال آمریکا در پوشش کمونیست ها
رهبر انقلاب در ملاقات با اساتید دانشگاه نیز به سخنان بسیار مهمی اشاره می کنند . ایشان با اشاره به اوضاع آشفته ای که عده ای با بهانه برادری و نیز توده ای بودن ایجاد کرده اند می گویند: اینها یك مردمي هستند كه اینطور نیست كه منطق سرشان بشود. شما بگویید بیایید بنشینیم با هم مباحثه بكنیم؛ منطق ندارند. اینها حمله مي‎كنند به این طرف و آن طرف. منزلهاي مردم را دارند غارت مي‎كنند. این براي این است كه مي‎خواهند شلوغي بپا كنند. اینها مي‎خواهند الآن وضع را شلوغ كنند، و از این شلوغي استفاده كنند براي اربابها. و من احتمال مي‎دهم كه امریكا باشد نه شوروي. چون اینها در دربار هم بودند. همین كساني كه ـ عرض مي‎كنم ـ طبل كمونیست را مي‎زدند، سران بزرگشان توي دربار خدمتگزار بود!(۶)
نکته
امام در این بخش از سخنان خود به به سران سابق حزب توده و دیگر ماركسیستها مانند پرویز نیكخواه، كورش لاشایي، منوچهر آزمون، نورالدین الموتي و... اشاره می کنند كه در كابینه، دربار و دستگاههاي تبلیغي شاه نقش كلیدي داشتند. شاه در خاطرات خود نوشته است: «... كمونیستهاي سابق كه صمیمانه به انقلاب شاه و مردم پیوسته بودند و در تلویزیون كار مي‎كردند، تا پایان كار وفادار ماندند». پاسخ به تاریخ، ص ۴۰۷.
کسی شاه را راه نمی دهد
با گذشت نزدیک به یک ماه از خروج اجباری شاه از کشور و سقوط رژیم پهلوی دیگر کسی تمایلی برای پذیرش یک شاه بی تاج و تخت ندارد . خبرگزاری آسوشیتدپرس از مغرب گزارش داد شاه مخلوع ایران و همسرش امروز تبعیدگاه موقت خود را در جنوب مغرب ترک کردند و راهی محل اقامت تازه خود در رباط پایتخت مراکش شدند . کشورهای انگلیس ، اسپانیا ، فرانسه و سوئیس اعلام کرده اند که نمی توانند درباره اقدامات امنیتی کافی برای حفظ جان شاه مطمئن باشند . (۷)

تاریخ انقلاب
اخباری در حد شایعات
امروز نیز مثل روزهای گذشته دستگیری سران نظام سابق ادامه داشت . علاقه مردم به دستگیری اعضای خانواده سلطنتی  و سران رژیم سابق که هنوز در ایران به سر می برند باعث می شود که برخی شایعات به عنوان خبر در سطح جامعه منتشر شود .  
دستگیری شهریار شفیق خواهر زاده شاه(۸)  ، ارتشبد حسن طوفانیان جانشین وزیر جنگ و رئیس خریدهای وسائل و تجهیزات ارتش توسط نیروهای انقلاب در ویلائی در شمال کشور(۹) و دست آخر شعبان جعفری معروف به شعبان بی مخ(۱۰) از جمله این شایعات محسوب می شوند.
نکته
طوفانیان با پیروزی انقلاب به مخفیگاه مطمئنی در تهران رفت و بعد از چند روز تصمیم گرفت از کشور خارج شود. او خود را از راه کوهستان به ترکیه رساند و از آنجا با فرزندان خود در آمریکا تماس گرفت. آنها نیز با چند مقام آمریکایی ـ که با طوفانیان آشنایی نزدیک داشتند ـ مذاکره کردند و از طریق سفارت ایالات متحده در ترکیه، کمکهای لازم شد تا طوفانیان توانست خود را به آمریکا برساند.
 شایعات مربوط به دستگیری طوفانیان در روزهای اول انقلاب از آنجا ناشی شد که در آن ایام، پاسداران انقلاب، منزل یکی از برادران او به نام هادی را  در ولنجک زیر نظر داشتند و شبی به تصور آنکه حسن طوفانیان را به دام خواهند انداخت، خانه را محاصره کردند و به اشتباه، هادی را به جای حسن دستگیر و روانه زندان کردند. گزارشهای خیلی محرمانه اول تیر ۵۸ از مجموعه اسناد لانه جاسوسی نیز مؤید همین روایت است. در آنها به صراحت تأکید شده است که نیروهای انقلابی، هادی طوفانیان را بازداشت کردهاند. ر ک اسناد لانه جاسوسی جلد ۴۹، صفحه ۶۱
آیت الله طالقانی : در عزل و نصب ها دخالت نمی کنم
آیت الله طالقانی امروز با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد در عزل و نصب مقامات دولتی دخالتی نخواهد داشت.
در پی انتصابات چند روز گذشته و نیز مراجعه افراد و گروه ها به منزل آیت الله طالقانی اطلاعیه ای از سوی ایشان صادرشد . آیت الله طالقانی در این اطلاعیه از مردم خواست از هرگونه مراجعه در این زمینه به ایشان خودداری شود .  در این اطلاعیه خاطر نشان شده است باید دست دولت موقت و شورای انقلاب از هر جهت باز باشد . (۱۱)
۲۸بهمن ۱۳۵۷
سفر عرفات به عنوان اولین رهبر خارجی به ایران از اخبار مهم امروز بود ، عرفات در دیدار با امام خمینی انقلاب ایران را انفجار نور خواند و افشا کرد تعدادی از سران عرب به وی گفته بودند بختیار پیروز خواهد شد . امام برای اولین بار و به صراحت امروز حکم اعدام شاه را صادر کرد . انحلال گارد شاهنشاهی و گارد جاویدان ، دستگیری آخرین رئیس ساواک ، خودکشی تیمسار ایرج مقدم رئیس مهمات سازی صنایع نظامی و وزیر نیرو در کابینه ازهاری ، فرار خواهر زاده شاه به دوبی و مسدود شدن حساب های بانکی دربار ، ساواک و ارتش از دیگر اخبار مهم امروز بود .
دیدار عرفات با امام خمینی
یاسر عرفات رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین به عنوان اولین رهبر عرب و همچنین اولین مقام سیاسی جهان به ایران آمد و با امام خمینی ملاقات کرد .در این دیدار که یک و نیم ساعت به طول انجامید علاوه بر عرفات ، هانی الحسن یکی دیگر از مقامات فلسطینی ، سید احمد خمینی و ابراهیم یزدی نیز حضور داشتند. عرفات در این دیدار از امام به عنوان رهبر و معلم اول فلسطین و مسلمانان جهان نام برد و پاک ترین احساسات فلسطینیان را تقدیم رهبر انقلاب کرد . هواپیمای عرفات ساعت ۳۰/۶دقیقه بعد از ظهر امروز در فرودگاه مهرآباد بر زمین نشست . عرفات پس از خوشامدگویی نمایندگان ایرانی گفت : انسان وقتی به خانه خود میاید نیازی به اجازه ندارد ، امروز یکی از روزهای بزرگ پیروزی مسلمانان جهان است . انقلاب ایران برای فلسطین یک پیروزی بزرگ است . عرفات در بخش دیگری از سخنان خود گفت انقلاب شما همچون زلزله ای برای تمام دنیا ، اسرائیل و امپریالیزم بود و ثابت کرد که هیچ کشوری نمی تواند کشور دیگری را ، یا رهبری مردم کشورش را زیر اختناق و ستم نگه دارد . ما بین مجاهدان فلسطین و ایران هیچ اختلافی نمی بینیم . عرفات سوار بر اتوبوسی که هویدا به قیمت نیم میلیون تومان آن را برای سفرهای خود خریده بود به سوی اقامتگاه امام حرکت کرد . (۱۲)

تاریخ انقلاب
عرفات : من جز خون برای آزادی قدس چیزی ندارم
در این دیدار عرفات با تبریک پیروزی انقلاب گفت : من از بدبختي آنجا متولد شدم یا از خوشبختي آنجا متولد شدم، و آنجا وطن من است. این حكم تقدیر بوده كه در آنجا متولد شدم. این معنایش این نیست كه من مسئول بیت‎المقدس هستم؛ مسئول آزاد كردنش همۀ شما هستید. مسئولیت شما بعد از این پیروزي بزرگ در ایران بیشتر از مسئولیت من است كه در بیت‎المقدس متولد شدم. من غیر از خونم چیزي ندارم كه در راه آزادي قدس بدهم ولي شما با این پیروزي بزرگ، همچو امكانات عظیمي را در اختیار دارید. و شما باید كاري كنید تا همه در قدس نماز بخوانید.
وی ادامه داد : بگین دربارۀ پیروزي شما مطلب مهمي گفت: «دوران تاریكي در اسرائیل پیش آمده» ینك زلزله در گرفته؛ و زلزله به ما نزدیك شده و یا رسیده، و ما رَمَیتَ اِذْ رَمَیتَ وَ لكِنَ‎اللّه‎ رَمي.
عرفات گفت: من در جواب دایان و بگین گفتم كه تو مي‎تواني به آمریکا تکیه کنی ولي من هم مي‎توانم پشتیبان پیدا كنم؛ و این پشتیبان را پیدا كرده‎ام و تكیه به ملت ایران به رهبري حضرت آیت‎اللّه‎ العظمي خمینی دادم.
سران عرب می گفتند بختیار پیروز می شود
عرفات در بخش دیگری از سخنان خود به دیدارهای خود با برخی از سران عرب اشاره کرده و گفت: آنها از ما می خواستند کاری به کار انقلاب ایران نداشته باشیم چرا که بر اساس آخرین اطلاعات بختیار پیروز خواهد شد.
وی  ادامه داد : وقتي بگین این حرف را مي‎گوید كه «دورۀ تاریكي براي ما آغاز شده» خیلي معنا دارد. این دلیل وحشتشان است. كیسینجر وقتي مي‎گوید: «بزرگترین حادثه‎اي كه بعد از جنگ جهاني دوم اتفاق افتاده، پیروزي انقلاب ایران بوده»، این خطرناك بودن پیروزي انقلاب اسلامي ایران براي امریكا در چه رابطه است! اگر امریكا در ایران اقداماتي را كه در ویتنام انجام داده انجام ندهد، جنبش انقلابي ایران امتداد پیدا مي‎كند تا به اسرائیل برسد. دیروز این را كیسینجر گفته. از این حرف مي‎توانیم بفهمیم كه چقدر خطرناك است براي مصالح امریكا در منطقه. و از زبان خود دشمن مي‎شود فهمید كه حقایق وضع ما چگونه است.
وی به دیدار خود با حکام عرب در بغداد اشاره کرده و افزود : وقتي كه من به بغداد آمدم، به سران كشورهاي عربي در بغداد ـ حكام عرب ـ گفتم كه كمترین حرفي كه از حكام عرب من شنیدم این بود كه شما چه‎كار دارید به كار ایران؟! شما چه‎كار دارید به آیت‎اللّه‎ العظمي خمیني؟! این كمترین حرفي بوده كه مي‎زدند. دیگران مي‎گفتند كه مصالح شما با وجود شاه تأمین مي‎شود! شاه را داشته باشید، مصالحتان شاید بهتر تأمین بشود. آخرین بار در یك دیدار از كشورهاي خلیج، چند روز پیش از پیروزي شما حكام خلیج مي‎گفتند كه اطلاعاتي كه به ما رسیده این است كه بختیار پیروز مي‎شود؛ و امریكایي‎ها بختیار را مي‎توانند نگاه دارند در مقابل [انقلاب] ایران.
انقلاب شما انفجار نور بود
عرفات در ادامه سخنان خود گفت : آنها مي‎گویند زلزله‎اي رخ داده؛ ما مي‎گوییم كه انفجار نور روي داده. (۱۳)ما مي‎گوییم دوراني كه امت ما و منطقۀ ما آزاد و مستقل باشد فرا رسیده. مشكلات زیادي هست در پیش ولي در عین حال خوشبین هستم به آینده.
امام خطاب به عرفات : خدا را در نظر داشته باشید و بر قدرت ها تکیه نکنید
امام خمینی نیز در پاسخ اظهارات عرفات گفت : خدا تكیه‎گاه است. و من به ایشان [یاسر عرفات] و به ملت خودم و به ملت ایشان این توصیه را مي‎كنم همیشه، به اینكه همیشه خدا را در نظر داشته باشند و نظر به این قدرتها نداشته باشند؛ اعتماد بر مادیات نكنند بلكه اعتماد بر معنویات بكنند. قدرت خدا فوق همۀ قدرتهاست. و لهذا ما دیدیم كه ملتي كه مستضعف بود و هیچ نداشت بر تمام قوا غلبه كرد، و ان‎شاءاللّه‎ مي‎كند. و ما از هیچ چیز نمي‎ترسیم وقتي كه با خدا باشیم؛ براي اینكه اگر كشته بشویم و با خدا باشیم سعادتمندیم و اگر بكشیم هم سعادتمندیم.(۱۴)
امام حکم اعدام شاه را صادر کرد
امام خمینی امروز نیز روز پرکاری داشت . ایشان در دیدار با گروه پژوهش های ملی و اجتماعی با اشاره به این نکته که هیچ کشوری حاضر به پذیرش شاه نیست گفت : شما دیدید كه اولي كه این نهضت پیش آمد، امریكا با آن شدت دنبال اینكه خیر، من چه خواهم كرد! چه خواهم كرد! و دیگران، انگلستان هم همین طور؛ شوروي هم با ملایمت ولي واقعش هم همین بود؛ چین هم كه همین طور بود. اینها همه اول آنطور كردند؛ بعد كه ملت پافشاري كرد، كم كم اینها یكي یكي عقب زدند. به قدري عقب زدند كه الآن این محمدرضا در رباط است! حالا نمي‎دانم كجاست. كسي راهش نمي‎دهد! ممالك یكي یكي مي‎آیند مي‎گویند ما نمي‎توانیم تو را حفظت كنیم! به اینجا رسید كه راهش نمي‎دهند! ان‎شاءاللّه‎ راهش ندهند.

تاریخ انقلاب
رهبر انقلاب ادامه داد : ما خودمان راهش مي‎دهیم! بگذار بیاید و در یك محكمۀ عدلي محاكمه بشود و اموال مردم را بدهد. اول هم كه آمد نباید بكشند او را، باید اموال را از او بگیرند؛ اموال مردم را بدهد. بعد هم اگر مجازات قتل است، مجازاتش كنید. و هست حتماً!(۱۵)
دو توصیه مهم امام به تجار و کسبه
امام خمینی امروز در پیامی به اعتصاب کنندگان اعم از دانشگاهیان، کارگران  ، کارمندان ، کسبه و کشاورزان ضمن تقدیر و تشکر از تجار و کسبه خواستند از گرانفروشی اجتناب کنند .
رهبر انقلاب در این پیام دو توصیه مهم داشتند ؛
۱ـ تجار و كسبه و تولید كنندگان باید از اجحاف و گرانفروشي و هر نوع سوء استفاده از شرایط موجود خودداري نمایند و سعي كنند قیمتها كاملاً عادلانه و بر وفق موازین شرعي باشد .
۲ـ لازم است مساوات و برابري اسلامي را كاملاً در نظر گرفته نسبت به طلبهایي كه به صورت چك و یا سفته و یا هر نوع دیگر دارند، مراعات لازم را بنمایند و به بدهكاران مهلت كافي بدهند؛ و از فشار آوردن به كسبه‎اي كه به خاطر اعتصابات طولاني متضرر شده‎اند خودداري كنند، و به آنان مهلت داده شود كه بتوانند به طوري كه فشار بر آنها وارد نشود بدهكاریهاي خود را بدهند. من از تجار و بازرگانان انتظار دارم این امر انساني و اسلامي را توجه نموده و عمل نمایند.(۱۶)
تشکر پاپ از امام خمینی
پاپ ژان پل دوم از امام خمینی بمناسبت حمایت ایشان از اقلیت های مذهبی تشکر کرد . این پیام به وسیله سفیر واتیکان به رهبر انقلاب ابلاغ شد . سفیر واتیکان  در این دیدار گفت : پاپ از ما خواسته است که آرزوهای قلبی خود را برای سلامت شمما و موفقیت ملت ایران خدمتتان تقدیم کنیم . امام نیز در پاسخ گفت : اقلیت های مذهبی همیشه در اسلام محترم بوده اند . (۱۷)
انحلال گاردجاویدان
گارد شاهنشاهی و گارد جاویدان(۱۸) به دستور رئیس ستاد کل ارتش ملی ایران امروز منحل و عده ای از امرای ارتش نیز بازنشسته و از کار برکنار شدند .
بر اساس اعلام ستاد کل ارتش بایستی کلیه افسران ، درجه داران ، کارمندان و سربازان گارد منحله خود را به نیروی زمینی معرفی کنند .  
به گفته سرلشگر قره‌نی «لشگر گارد سابق به صورت یک لشگر پیاده تجدید سازمان خواهد شد و افسران و درجه‌داران و سربازان لشکر یک پیاده باید به یگان‌های مربوطه مراجعه کنند.» وی ادامه داد  : «مرکز آموزش گارد به صورت مرکز (۰۶) آموزش وظیفه تجدید سازمان یافته و به نیروی زمینی منتقل می شود، پرسنل این مرکز نیز باید به پادگان سلطنت آباد مراجعه کنند»
ارتش برای کاهش دوره های نظام وظیفه عمومی و دوره های آموزشی نظام وظیفه مطالعات وسیعی را آغاز کرده است . (۱۹)
امروز از سوی رئیس ستاد کل ارتش ملی ایران دریادار احمد مدنی به سمت فرماندهی نیروی دریایی ملی ایران منصوب شد .
همچنین ۳۰تن از امرا و افسران ارشد نیروی هوایی امروز بازنشسته شدند . ستاد کل ارتش ملی ایران امروز گروهی از امرا و افسران ارشد نیروی هوایی را بازنشسته کرد ، یزدانبخش ، مهدیون ، جهانبانی ، برنجیان ، محقیی و شعاعی در لیست بازنشسته ها هستند .
امروز همچنین گروهی از خانواده های چریک های فدائی خلق بهمراه سه تن از وکلا و با حضور در روزنامه کیهان نسبت به اقدامات دولت موقت بازرگان و انتصابات ارتش اعتراض کردند . مادر یکی از این چریک ها با اعتراض به انتصاب سرلشکر قره نی وی را یکی از کودتاگران و همکاران سابق رژیم و ساواک دانست .(۲۰)
اعدام قریب الوقوع ۲۱سرکرده رژیم شاه
روزنامه کیهان امروز گزارشی از اعدام چهار ژنرال ارتش منتشر کرده و از اعدام قریب الوقوع ۲۱نفر دیگر از سران رژیم سابق خبر می دهد . در این گزارش آمده است دادگاه حکم اعدام ۲۵تن از دست اندرکاران رژیم پهلوی را صادر کرده بود که امام خمینی در مرحله اول حکم اعدام ۴تن از ژنرال ها را تائید کرده و این حکم لحظاتی مانده به بامداد روز ۲۷بهمن اجرایی شده است . خبرهای تائید نشده ای حاکی است سالارجاف و عبدالعظیم ولیان نیز اعدام شده اند . (۲۱)
آخرین رئیس ساواک دستگیر شد
کمیته تبلیغات امام در تماسی با خبرگزاری پارس از دستگیری سپهبد ناصر مقدم آخرین رئیس ساواک خبر داد .(۲۲)
امروز همچنین سپهبد ایرج مقدم رئیس مهمات سازی صنایع نظامی و وزیر نیرو در کابینه ازهاری در اتاق آجوادان ارتشبد طوفانیان با شلیک یک گلوله به شقیقه خودکشی کرد. وی علت خودکشی اش را در یادداشتی که به جا گذاشته غیرقابل تحمل بودن زندگی برای خود در این زمان ذکر کرده است .(۲۳)
نکته
سپهبد ناصر مقدم پس از قیام ۱۵ خرداد  به ریاست اداره سوم ساواک منصوب شد. وی در این سمت پی‌گیری فعالیت‌های روحانیون و مبارزان مذهبی را بر عهده داشت. مقدم تا پایان سال ۱۳۴۹ در این سمت باقی ماند. در سال ۱۳۵۰ از ساواک به ارتش بازگشت و به عنوان رئیس اداره دوم ستاد مشترک ارتش، مسئولیت امور «اطلاعات و ضد اطلاعات» ارتش را به عهده گرفت و تا درجه سپهبدی پیش رفت. وی در اواسط خرداد ماه ۱۳۵۷ به جای نعمت‌الله نصیری به ریاست ساواک منصوب شد. رک دکتر باقر عاقلی. شرح حال رجال سیاسی و نظامی ایران، جلد سوم. تهران: نشر گفتار، نشر علم، ۱۳۸۰
تکذیب همکاری با ارتش برای سرکوب ضد انقلاب
مجاهدین خلق امروز با انتشار اطلاعیه ای عجیب اظهارات رادیو تبریز مبنی بر همکاری این سازمان با ارتش برای مبارزه با ضد انقلاب را تکذیب کرد. مجاهدین خلق اعلام کرده است کلیه اقدامات این سازمان مستقل بوده است .(۲۴)
 این سازمان همچنین در بیانیه ای خطاب به امام خمینی از اعدام ۴نفر از سران ارتش تشکر کرده و اظهار امیدواری کردند تمامی سران رژیم سابق اعدام شوند.(۲۵)
نظارت ۲۰ نفر بر سازمان صدا و سیما
شورای موسس اتحادیه کارکنان رادیو و تلویزیون ملی ایران امروز با صادق قطب زاده سرپرست این سازمان توافق کردند که یک شورای ۲۰نفره طرح ، برنامه ریزی و اجرای برنامه های سازمان رادیو و تلویزیون را برعهده گیرد . (۲۶)
اعتراض آمریکا به شوروی
امروز دولت آمریکا رسما به شوروی درباره تحلیل برخی ار روزنامه های این کشور از ماجرای حمله به سفارت آمریکا اعتراض می کند .
روزنامه های شوروی حمله عده ای به سفارت آمریکا را برنامه ریزی شده از سوی ساواک اعلام کرده بودند تا بهانه لازم برای مداخله نظامی آمریکا در ایران بدست آید . (۲۷)
فرار خواهرزاده شاه به دوبی
شهریار شفیق که دیروز خبر دستگیری وی در روزنامه ها منتشر شده بود آخر وقت امروز توانست با یک موتور لنج و با حمایت چند کماندوی تکاور از مرز آبی ایران به دوبی فرار کند (۲۸)
حساب دربار ، ساواک و ارتش مسدود شد
امروز معاون نخست وزیر در امور انتقال قدرت با انتشار اطلاعیه ای از بانک ها خواست کلیه دارایی های دربار، ساواک و ارتش شاهنشاهی دربانک ها را مسدود کرده و از پرداخت هر گونه وجه و یا نقل و انتقال از این حسابها خودداری کند . (۲۹)
حاج سید جوادی با حفظ سمت سرپرست دادگستری شد
احمد صدر حاج سید جوادی وزیر کشور از طرف مهندس بازرگان و با حفظ سمت به عنوان سرپرست دادگستری انتخاب شد . وی که از سال ۳۸ تا ۴۰دادستان تهران نیز بوده است اظهار داشت که وظیفه سرپرستی دادگستری به صورت موقت به وی محول شده و تا انتخاب وزیر دادگستری در این سمت ایفای وظیفه خواهد کرد . (۳۰)
موج حمایت های جهانی از انقلاب ادامه دارد
دولت عراق طی نامه ای به مهندس بازرگان نخست وزیر موضع خود را دربرابر حوادث جاری ایران روشن ساخت . در این اطلاعیه اعلام شده است دولت عراق از پیروزی انقلاب ایران خرسند است . رئیس شورای انقلاب و صدراعظم افغانستان نیز در پیامی به مهندس بازرگان پیروزی انقلاب ایران را تبریک گفته است.(۳۱)
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز اعلام کرد دولت این کشور حکومت مهدی بازرگان در ایران را به رسمیت می شناسد و آماده همکاری با نظام جدید است .
همچنین مقامات هندی با ارسال پیامی به مهندس بازرگان انتخاب وی را به نخست وزیری تبریک گفته و آرزو کردند روابط دوستانه هند و ایران در جهت همکاری ثمربخش هر چه بیشتر ادامه یابد .
آلمان غربی هم اعلام کرد رویدادهای ایران امر داخلی این کشور است . یمن جنوبی نیز با ارسال پیامی برای امام خمینی حکومت ایران را به رسمیت شناخت . ژاپن ، جمهوری خلق کره، لهستان و ترکیه از دیگر کشورهایی بودند که با ارسال پیام هایی نظام جدید را به رسمیت شناختند .
 در این میان نخست وزیر مصر شناسایی دولت موقت ایران را به بعد از همه پرسی که بازرگان وعده اش را داده است موکول کرد . (۳۲)
عامل رسانه ای رژیم سابق : باید اسلحه در دست انقلابیون بماند !
رضا مرزبان از همکاران مطبوعاتی رژیم طاغوت که امروز پس از پیروزی نهضت انقلابی شده است در نوشتاری که روزنامه آیندگان امروز آن را بازتاب داد نوشت : در رژیم انقلابی که هر خشت آن با خون جوانان ما روی هم قرار گرفته جلوه های محافظه کارانه وصله چندان جوری نیست یک دولت نمی تواند در عین انقلابی بودن تظاهرات محافظه کارانه نیز داشته باشد .
وی ادامه داد : آن چه تا این لحظه جای خوشوقتی است این است که رهبری انقلاب نسبت به آن چه می کند هشار است و بسیار زود ، تمایلات محافظه کارانه در سطح رهبری مهار می شود و به مجرای مناسب جاری می گردد . در زمینه سیاست داخلی یک لحظه ضد انقلاب داشت خنده بر لب هایش می شکفت و آن زمانی بود که برای پس گرفتن سلاح از مردان مدافع انقلاب [!] شتابزده اقدام شد ، ولی بروز وقایع خیلی زود رهبری انقلاب را به خطای در حال تکوین متوجه ساخت .
مرزبان همچنین با حمله به بازرگان و سنجابی نوشت : انقلاب فرصت مجامله ندارد و از صراحت برخوردار است ، ولی این صراحت در سخنان نخست وزیر و وزیرخارجه به نظر نمی آید . چرا ؟ مگر خوبی را در محافظه کاری خلاصه کرده اند ؟ همه مبارزان انقلاب می گویند مهندس بازرگان مرد خوبی است و همه عقیده دارند دکتر سنجابی مرد خوبی است ولی خوبی این دو بزرگوار را گفته هاشان ، خوبی غیر انقلابی نشان می دهد .
مرزبان ادامه داد : اگر قرار بود هر یک از این دو بزرگوار در رژیم سابق هم مسند کنونی را داشته باشند بی هیچ دردسری مطلبی کمتر از آن چه حالا می گویند نمی گفتند ، شاید تصور شود که این نشان ثابت قدم بودن است اما تعریف دیگری نیز برای مطلب می توان کرد : محافظه کاری !
مرزبان با اشاره به سیاست خارجی دولت موقت نوشت : ملت ایران نه آمریکا را می بخشد ، با این همه جنایات که سلسله جنبانش واشنگتن بوده است و نه می تواند کوچکترین تفاهمی با پیمان های متجاوزگر و مستعمره ساز ناتو و سنتو داشته باشد . (۳۳)
در سخنان مرزبان دو نکته مستتر است یک آن که او خواهان حفظ اسلحه از سوی گروه های انقلابی نما است گروه هایی که بعد از سرنگونی رژیم طاغوت با استفاده از اسلحه هایی که از تخلیه پادگان ها به دست آورده اند به فکر تصاحب قدرت در نظام بی ثبات بعدی هستند و دوم انتقاد او از دولت موقت که انقلابی نیست .
هر چند که بخشی از سخنان مرزبان در این زمینه بوی راستی می دهد ولی شنیدن آن از سوی کسی که خود یکی از اصحاب رسانه ای و سانسورچی های رژیم پهلوی بوده است خنده دار می نماید .
در این زمینه در قسمت پیشین اشاره شد و از این جهت می گذاریم و می گذریم .
ادامه تلاش ها برای نابودی ارتش
در حالی که پیوستن ارتش و همافران به انقلاب پیروزی نهضت را تسریع کرد برخی گروهک ها تلاش دارند ارتش را نابود و آن را منحل کنند .
سخنگوی سازمان چریک های فدایی خلق در گفت و گویی که آیندگان آن را امروز منتشر کرد طی سخنانی با حمله به ارتش و ضمن بزرگنمایی نقش این گروهک در پیروزی انقلاب اظهار داشت : ما معتقدیم هر ذره ای که از ارتش ارتجاعی و ضد خلقی وجود داشته باشد به همان اندازه پیروزی های انقلاب را تهدید می کند ، ما می گوئیم که ارتش توده ای باید از نیروهایی تشکیل بشود که ارتش ارتجاعی و ضد خلقی را در هم شکستند.
سخنگوی چریک های فدایی خلق در پاسخ به سوالی در زمینه مسلح ماندن این گروهک گفت : مسئله تامین سلاح برای ما مسئله مشکلی نیست سرنوشت انقلاب و روابط نیروهایی که در آن شرکت دارند برای ما اهمیت دارد . ما حتی در سخت ترین شرایط هم می توانیم خودمان را مسلح نگه داریم و همان طور که در گذشته نشان داده این نیازمان را فراهم کنیم .
سخنگوی این گروهک وابسته به بیگانگان در ادامه مسیر آینده را تبیین کرده و با منتفی دانستن ورود به مجلس و نهادهای رسمی و قانونی برای ادامه فعالیت گفت : شرکت یک سازمانی مثل ما در انتخابات پارلمانی یک اصل نیست . معیار برای این که ما در این نوع فعالیت ها شرکت بکنیم این است که این تاکتیکی که به کار می بریم آیا می تواند به بسیج نیروهای وابسته به طبقه کارگر کمک کند و جای بیشتری برای مبارزات خلق داشته باشد یا نه ، به هر حال ما فکر می کنیم طبقه کارگر از راه های پارلمانی به حاکمیت نخواهد رسید.
وی همچنین گفت : یک انقلاب دیگری در پیش داریم و آن انقلاب سوسیالیستی تحت رهبری طبقه کارگر خواهد بود . (۳۴)
انقلاب اسلامی را به اسلامی و غیر اسلامی تقسیم نکنید !!
جواد مجابی نویسنده در مصاحبه ای با آیندگان در پاسخ به این سوال که آیا انقلاب ملت ایران مذهبی است یا سیاسی گفت : این خطا است انقلابیونی را که در جنبش ایران شرکت جسته اند به مذهبی و غیر مذهبی تقسیم کنیم ، می توان تمام کسانی که در این انقلاب درگیرند در آینده به مرتجع و مترقی نشانه کنیم ، مترقی و مبارز با انقلاب ، با مردم با جامعه و تاریخ پیش می رود ، هماهنگ است مرتجع حتی اگر چند روزی نقاب آزادیخواهی به چهره بزند روزی از رفتار باز می ماند ، چون توان انقلابی ندارد .
وی از سوی دیگر و در حالی که مردم از سوی امام خمینی و روحانیت رهبری و سازمان داده شده بودند ضمن انکار این واقعیت گفت : انقلاب مبارزه ای است که پایانی ندارد ، گرچه شکل تداومی آن در هر دوره تنوعی دارد . یک روزه توده خود انگیخته و بی سازمان انقلاب را آغاز کرد . روزی دیگر در تشکل انقلابی و هیئت حزبی و سازمان های ملی پاسدار آن خواهد شد . (۳۵)


پی نوشت ها
۱-صحیفه امام ، جلد ۶ ،  صفحه ۱۴۷
۲-همان ،  صفحه ۱۶۷
۳-صحیفه امام ، جلد ۶ ،  صفحه ۱۴۸
۴-همان ، صفحه ۱۴۹
۵-همان ،  صفحه ۱۵۱
۶-همان ،  صفحه ۱۵۸
۷-کیهان ، ۲۷بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۲
۸-کیهان ، ۲۸بهمن ۱۳۵۷، صفحه۶
۹-همان ، صفحه ۸
۱۰-کیهان ، ۲۷بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۳
۱۱-اطلاعات ، ۲۸بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۲
۱۲-کیهان ، ۲۹بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۱۰
۱۳-جمله انقلاب شما انفجار نور بود یکی از سخنان مشهور عرفات در دیدار با امام خمینی بود که از ابتدای انقلاب تا کنون به اشتباه به امام خمینی منتسب شده است .
۱۴-صحیفه امام ، جلد ۶، صفحه ۱۷۸
۱۵-صحیفه امام ، جلد ۶، صفحه ۱۷۲
۱۶-صحبفه امام ، جلد ۶، صفحه ۱۶۹
۱۷-کیهان ، ۲۹بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۱۰
۱۸-گارد جاویدان نام گارد مخصوص شاهنشاهی در دوران سلطنت پهلوی بود که مسئولیت نگهبانی از دربار و خاندان پادشاهی ایران را بر عهده داشت.سپهبد عبدالعلی بدره ای آخرین فرمانده گارد جاویدان بود .
۱۹-کیهان ، ۲۸بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۲
۲۰-کیهان ، ۲۹بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۲
۲۱-همان، ۲۸بهمن ۱۳۵۷،صفحه ۲
۲۲-کیهان ، ۲۹بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۲
۲۳-همان ،  صفحه ۹
۲۴-کیهان ، ۲۸بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۶
۲۵-همان
۲۶-همان ، صفحه ۸
۲۷-اطلاعات ، ۲۸بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۲
۲۸-کیهان ، ۲۹بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۴
۲۹-کیهان ، ۲۹بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۴
۳۰-همان ، صفحه ۹
۳۱-اطلاعات ، ۲۸بهمن ۱۳۵۷، صفحه ۲
۳۲-همان ، صفحه ۳
۳۳-آیندگان ، ۲۸ بهمن ۱۳۵۷ ، صفحه ۱۲
۳۴-آیندگان ، ۲۸ بهمن ۱۳۵۷ ، صفحه ۱۲
۳۵آیندگان ، ۲۸ بهمن ۱۳۵۷ ، صفحه ۶

نظر شما