شناسهٔ خبر: 99499 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

«نماینده» از وضعیت انتخاباتی هرمزگان گزارش می دهد

تحرکات بی سروصدای اصولگرایان در حاشیه خلیج فارس/ اصلاح طلبان هرمزگان منتظر تصمیم "شورای توسعه" هستند

انتخابات-هرمزگان از اردوگاه اصلاح طلبان هرمزگان خبر می رسد کاندیداهای اصلاح طلبان با تصمیم شورای هماهنگی و شورای مشورتی توسعه استان انتخاب و سپس به مردم معرفی می شوند.

 نماینده/ انتخابات مجلس دهم، هفتم اسفند سال جاری برگزار می شود از این رو با حکم وزیر کشور رئیس و اعضای ستاد انتخابات تعیین شدند همچنین ترکیب هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات نیز مشخص و آیت الله احمد جنتی به عنوان رئیس این هیئت انتخاب شد.

ره پیک "سخنگوی  هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات" دیروز در گفتگویی با بیان اینکه هم در مجلس خبرگان و هم در مجلس شورای اسلامی در سطح استان، باید هیئت استانی را با ترکیب ۵ نفر تعیین کنیم، تصریح کرد: در جلسه اول هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات برای تعدادی از استان‌ها تعیین تکلیف شد و در جلسه دوم هم این موضوع ادامه داشت و ترکیب هیئت نظارت بر انتخابات حدود ۱۳ استان تعیین و احکام اعضای آنها نیز صادر شد. پس از آن هر هیئت نظارتی‌ که در سطح استان تشکیل شد برای هیئت های شهرستانی حوزه انتخابیه شهرستانی به مرور پیشنهاد می دهد تا در هیئت مرکزی مطرح و مورد تایید قرار می‌گیرند.

برخی از مدیران دولتی هم استعفا دادند تا برای انتخابات آماده شوند، علاوه بر تمایل مدیران سابق دولت برای رقابت در آوردگاه بهارستان گعده و نشست و برخواست های انتخاباتی احزاب و تشکل های سیاسی نیز آغاز شده است. این فعالیت های سیاسی فقط محدود به پایتخت نیست چرا که اکثر استانها بازیگران و نقش آفرینان خود را وارد صحنه کرده اند و درحال یارگیری و چینش مهره هستند تا پس از تعیین مصادیق، دست یابی به سامانه انتخاباتی و سپس ثبت نام و تائید صلاحیت ها کاندیداهای مورد حمایتشان را به مردم معرفی کنند.

«هرمزگان هم از این قاعده مستثنی نیست».

اصولگرایان و اصلاح طلبان دو قطب انتخاباتی هرمزگان را تشکیل می دهند البته اصلاح طلبان استان تحت عنوان حامیان دولت و یا به صورت تشکیلاتی به نام "شورای مشورتی توسعه" شناخته می شوند، اصولگرایان استان نیز مشق وحدت و همگرایی در پیش گرفته اند تا بدین وسیله بتوانند با لیستی واحد با رقیب رقابت کنند.

از اردوگاه اصلاح طلبان هرمزگان خبر می رسد کاندیداهای اصلاح طلبان با تصمیم شورای هماهنگی و شورای مشورتی توسعه استان انتخاب و سپس به مردم معرفی می شوند.

** ترکیب هرمزگان در بهارستان

پنج کرسی سبز بهارستان به نام نمایندگان هرمزگان در خانه ملت ثبت و ضبط شده است. در انتخابات مجلس نهم هرمزگان خبر ساز شد علت هم آن بود که جوان ترین کاندیدای مجلس رای مردم را به دست آورد و راهی خانه ملت شد.

ابوالقاسم جراره جوان ترین نماینده مجلس و عضو فراکسیون اصولگرایان است، پس از اعلام نتایج انتخابات مجلس نهم پیروزی وی بازتاب خبری پیدا کرد و از ۲۰:۳۰ تا رسانه های مکتوب خبر از حضور نماینده جوان در مجلس در کنار شکست چهره های شاخص سیاسی دادند.

علاوه بر جراره، منصور آرامی، محمد آشوری تازیانی و سید عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی با رای مردم وارد مجلس در ایستگاه نهم قانون گذاری شدند و از آنها به عنوان کاندیدای احتمالی انتخابات مجلس دهم نام برده می شود.

** نمایندگان مجلس ششم و هفتم در کنار اعضای سابق اعتماد ملی

علی معلمی پور و شهریار مشیری نمایندگان مجلس هفتم، احمد حبیبی نماینده مجلس ششم، علی دیرباز نماینده مجلس ششم و هفتم، رضا برومند معاون سابق توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری هرمزگان، تراب ذاکری، ابراهیم امینی پور فرماندار اسبق بندرعباس، محمد ذاکری رئیس شورای هماهنگی اصلاح طلبان، محمود رئوفی مشاور فعلی استاندار، اسماعیل شیرین کام فرماندار اسبق میناب، محمد علی کریمی پور فعال سیاسی و راحله ملایی رییس سابق شورای شهر بندرعباس که اخیرا از این شورا  استعفا داده کاندیداهای احتمالی اصلاح طلبان در انتخابات محسوب می شوند.

محمد باقر ذاکری و محمود روئوفی سابقه عضویت در شورای مرکزی حزب اعتماد ملی را در فعالیت های تشکیلاتی خود ثبت کرده اند البته پس از منفعل شدن «اعتماد ملی» در جغرافیای سیاسی این دو چهره از حزب فاصله گرفتند به طوری که ذاکری گفته بود: احتمال فعالیت دوباره «اعتماد ملی» ضعیف است و اصلاً حزبی وجود ندارد.

قرار است فهرست نهایی اصلاح طلبان توسط شورای هماهنگی و مشورتی توسعه تنظیم و اعلام شود.

** وضعیت اصولگرایان در هرمزگان

در بین اصولگرایان نیز اسامی برخی از مدیران سابق در استان به عنوان کاندیداهای احتمالی اعلام شده است.

هاشمی تختی "استاندار اسبق هرمزگان"، احمد مرادی "فرماندار سابق بندر عباس"، مهران شاهی "رئیس اسبق شورای شهر بندرعباس"، موسی مولاپرست، علی علامه زاده "معاون اسبق استانداری هرمزگان"، محمد بشکار "معاون منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس"، بهرام زاهدی و مهدی ملاحی در جرگه کاندیداهای احتمالی اصولگرایان قرار دارند.

همچنین یک رسانه محلی به نحوه رقابت انتخاباتی در حوزه شرق استان پرداخت و اصلاح طلبان و اصولگرایان را دو رقیب جدی در این حوزه معرفی کرد.

براساس خبر منتشر شده، سید مصطفی ذوالقدر که از حمایت اصلاح طلبان و حامیان دولت برخوردار است در کنار حسین رئیسی فرماندار اسبق میناب(نزدیک به اصولگرایان)، غلام سلطانی "عضو اسبق شورای شهر میناب"، و سیدجواد رضایی "رئیس اسبق شورای شهر میناب "(نزدیک به اصلاح طلبان) کاندیداهای احتمالی در این حوزه خواهند بود.

شنیده شده است سیدعبدالله حسینی نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس  در ادوار چهارم، پنجم، ششم و هفتم قصد کاندیداتوری در انتخابات مجلس دهم را دارد، براساس اخبار دریافتی از استان وی در صورت کاندیداتوری مورد حمایت اصلاح طلبان و حامیان دولت قرار خواهد گرفت.

 

اسامی کاندیداهای احتمالی، براساس آخرین اخبار و کنش و واکنش های آنها در استان اعلام شده و پایگاه اطلاع رسانی «نماینده» حق اظهار نظر آنان را محفوظ می داند.

 

نظر شما