شناسهٔ خبر: 100399 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

«نماینده» از وضعیت انتخاباتی سمنان گزارش می دهد؛

وضعیت لیدر رهروان در ابهام / رفت و آمدهای چهره نزدیک به شهردار تهران

انتخابات-سمنان حامیان رئیس دولت سابق و فعلی حاشیه را به متن ترجیح می دهند البته در این بین اصولگرایان و اصلاح طلبان از فضا استفاده و درحال تدارک و برنامه ریزی در انتخابات مجلس دهم هستند، از سوی دیگر وضعیت لیدر رهروان در ابهام قرار دارد و نیروی همسو با شهردار تهران به شاهرود سفر می کند.

«نماینده» / هرچه تقویم سال ۹۴ به هفتم اسفند ماه نزدیک می شود فعالیت های انتخاباتی از حاشیه به متن ورود پیدا می کند از این رو به مرور زمان مسئولان، دست اندرکاران اجرایی، کارگردانان و بازیگران سپهر انتخابات خبر ساز می شوند.

چندی پیش استاندار سمنان با صدور حکمی "رئیس ستاد و رئیس کمیته مالی و پشتیبانی ستاد انتخاباتی" این استان را منصوب کرد. از سوی دیگر احزاب و تشکل های سیاسی نیز با حضور در اتاق فکر و رایزنی و گفتگو با همفکرانشان درجهت رسیدن به یک فهرست واحد انتخاباتی تلاش می کنند.

از استان سمنان خبر می رسد اصولگرایان و اصلاح طلبان چراغ اتاق انتخابات را روشن و برخی به پایتخت سفر کرده اند تا آخرین استراتژی های انتخاباتی برای آنان تبیین شود، در این راستا اصلاح طلبان چندین جلسه در تهران و در دفتر رئیس دولت اصلاحات برگزار کردند.

حسن همتی رئیس شورای اصلاح طلبان سمنان ضمن بیان این مطلب گفته بود: تاکنون با آقای موسوی‌لاری و اعضای کمیته راهبردی طی چندین دیدار در تهران٬ مباحث و پیشنهادهای خود را مطرح کردیم و مشورت‌های خوبی صورت گرفته است. آخرین جلسه نیز در دفتر رئیس دولت اصلاحات برگزار شد که البته خود او در این جلسه حضور نداشت٬ ولی نمایندگانی از سوی وی در جلسه شرکت کرده بودند.

اصولگرایان سمنانی نیز فعالیت های خود را در ریل وحدت و همگرایی قرار داده اند به همین جهت اواخر سال گذشته نشست شورای همگرایی با حضور حجت الاسلام سید رضا تقوی برگزار ودر آن جلسه بر دست یابی به فهرست واحد و همگرایی در انتخابات مجلس دهم تاکید شد. البته استان سمنان زادگاه رئیس جمهور سابق و فعلی است پس، از این منظر هم مورد توجه قرار می گیرد اما تا به امروز فعل جدیدی از سوی نزدیکان و حامیان آنها در ادبیات سیاسی استان صرف نشده است.

محمود احمدی نژاد رئیس دولت نهم و دهم که پس از تحویل دولت به حسن روحانی در ولنجک مستقر شده اخیرا اعلام کرد "هیچ برنامه ای برای انتخابات مجلس ندارد" این در حالی است که عبدالرضا داوری از نزدیکان رئیس جمهور پیشین در گفتگویی از نقش آفرینی حامیان احمدی نژاد در انتخابات سخن گفت و تاکید کرد: جریان حامیان آقای احمدی نژاد یک حضور جدی و واقعی در انتخابات خواهندداشت.

با توجه به مواضع دو پهلویی که از اردوگاه احمدی نژادی ها بیان می شود تاکنون تحرکی توسط آنان در این استان دیده نشده، شنیده ها حاکی از این است احمدی نژادها در انتخابات(حوزه گرمسار) فعال ظاهر می شوند اما فعلا ترجیح می دهند خبری از این فعالیت ها مخابره نکنند.

محمد نبی حبیبی"دبیرکل حزب موتلفه" ضمن تائید فعالیت انتخاباتی احمدی نژادی ها، گفت: تا آنجایی که من اطلاع دارم، آقای احمدی نژاد گروه هایی را با سرپرستی برخی از افراد به استان ها می فرستد که در همین زمینه نیز یک شورای راهبردی تشکیل داده اند. احمدی نژاد هم مثل بقیه تفکرها در جامعه هم موافقین و هم مخالفینی دارد. اینکه در کدام نقطه از ایران مردم  چقدر به او اقبال خواهند کرد، باید آینده را ببینیم به چه شکل است.

**وضعیت سمنان در بهارستان

۴ کرسی قوه مقننه در اختیار نمایندگان سمنان قرار دارد و در انتخابات مجلس نهم مردم به کاندیداهای اصولگرایان اعتماد و آنان را راهی بهارستان کردند با این حال پس از ورود به مجلس دو نماینده در فراکسیون اصولگرایان و دو نماینده دیگر در فراکسیون رهروان ولایت حضور پیدا کردند.

عبدالرحمان رستمیان، علیرضا خسروی، کاظم جلالی و غلامرضا کاتب نمایندگان مردم سمنان در مجلس نهم هستند، کاظم جلالی در انتخابات مجلس نهم به عنوان نماینده علی لاریجانی به جبهه متحد اصولگرایان معرفی شد اما به هنگام ورود به مجلس فراکسیون رهروان ولایت با محوریت رئیس مجلس را تشکیل داد و سپس رئیس مرکز پژوهش های مجلس شد.

از بین نمایندگان سمنان، «رستمیان و خسروی» به عنوان نمایندگان اصولگرا در فراکسیون اصولگرایان مجلس عضویت پیدا کردند. براساس اخبار دریافتی که در برخی از رسانه های استان منتشر شده نمایندگان کنونی در انتخابات مجلس دهم ثبت نام خواهند کرد و باردیگر می خواهند بخت خود را در ایستگاه دهم بهارستان آزمایش کنند.

** کاندیداهای احتمالی سمنان

اصولگرایان، اصلاح طلبان و نیروهای مستقل در زمین رقابت های انتخاباتی استان سمنان در حال بازی هستند، از دانش آموخته دانشگاه امام صادق(ع)، استاندار سابق البرز، رئیس سابق دانشگاه تهران، معاون وزیر اقتصاد در دولت اصلاحات و نماینده منظم ادوار که هرکدام از عقبه سیاسی (اصولگرا و اصلاح طلب) برخوردارند به عنوان کاندیداهای احتمالی نام برده می شود.

مصطفی کواکبیان(اصلاح طلب) : عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، دبیرکل حزب مردم سالاری و نماینده مجلس هشتم رسما کاندیداتوری خود در انتخابات مجلس دهم را اعلام کرد و گفت هنوز تصمیم نگرفتم از کدام حوزه انتخابیه ثبت نام کنم. با توجه به اینکه وی در انتخابات مجلس هشتم در این حوزه ثبت نام و پیروز شد و ارتباط و تعامل خوبی نیز با سمنانی ها دارد به احتمال زیاد از استان متبوعش وارد رقابت های انتخاباتی خواهد شد.

فرهاد رهبر(اصولگرا) : رئیس اسبق سازمان مدیریت و برنامه ریزی در دولت نهم و رئیس سابق دانشگاه تهران از سوی رسانه های محلی، کاندیدای احتمالی انتخابات معرفی شده است. براساس خبر منتشر شده وی در صورت کاندیداتوری در انتخابات مستقل ظاهر خواهد شد.

سید مسعود سیادتی(اصلاح طلب) : از چهره های اصلاح طلبی است که با اصلاح طلبان استان همکاری می کند و در صورت کاندیداتوری نام او در فهرست انتخاباتی اصلاح طلبان ثبت می شود.

حیدر مستخدمین حسینی(اصلاح طلب) : کارشناس مسائل اقتصادی که سابقهٔ فعالیت چندین‌وچندساله در وزارت امور اقتصاد(دولت اصلاحات) را در فعالیت اجرایی ثبت کرده است، وی هنوز پیرامون انتخابات اعلام موضع نکرده است با این حال نام او به عنوان کاندیدای احتمالی اعلام شده است.

حسن سبحانی(نماینده ادوار مجلس) : سبحانی از نمایندگان منظم در دوره های پیشین است، او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ ثبت نام کرد اما در نهایت نتوانست در قامت نامزد انتخابات وارد شود.

سبحانی، دکترای علوم اقتصادی و استاد دانشگاه، نماینده دامغان در دوره‌های پنجم، ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی بود.

** وضعیت لیدر رهروان در ابهام؛ رفت و آمدهای چهره نزدیک به قالیباف در سمنان

کاظم جلالی رئیس فراکسیون رهروان ولایت پس از اعلام تشکیل "حزب رهروان" سوژه رسانه ها بویژه روزنامه های زنجیره ای شد، روزنامه شرق سال گذشته گفتگویی مشروح با او انجام داد، وی همچنین در گفتگو با روزنامه اعتماد انتقادهای شدیدی نسبت به محمد رضا باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری بیان کرد.

جلالی چندین دوره با رای مردم شاهرود در جایگاه نمایندگی جلوس کرده است اما در انتخابات مجلس دهم اخبار ضدو نقیضی پیرامون این چهره نزدیک و همسو با رئیس مجلس منتشر می شود.

یک سایت نزدیک به نماینده مردم شاهرود در خبری اعلام کرده بود: "کاندیداتوری جلالی این بار ازشاهرود به مراتب کمرنگ تر از هر دوره ای است"، این خبر درکنار حضور چهره نزدیک به شهردار تهران در شاهرود اعلام شد.

علی اصغر خانی نیروی همسو با محمد باقر قالیباف معرفی می شود که در انتخابات مجلس و شورای شهر ثبت نام کرده بود اما با شکست مواجه شد. او برای بازدید از مراحل کار اجلاسیه شهدا در شاهرود حضور یافت، برخی این رفت و آمدها را معنی دار و درراستای انتخابات مجلس دهم تلقی می کنند.

اسامی کاندیداهای احتمالی استان سمنان، براساس آخرین اخبار و کنش و واکنش های آنها در گزارش آمده است و پایگاه اطلاع رسانی «نماینده» حق اظهار نظر آنان را محفوظ می داند.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۴-۳۱ ۱۱:۰۳ 0 0

    خیلی خبرتان ناقص است احمدی نژادی ها بزودی کاندیدای نسبتا جوان معرفی خواهند کرد و تا کنون دو جلسه با وی برگزار کردند
                                

نظر شما