شناسهٔ خبر: 94888 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

گزارش «نماینده» از وضعیت انتخاباتی کرمان؛

یاران احمدی نژاد و خانواده «آیت الله» در صف رقابت های انتخاباتی/ برادر معاون اول در مقابل چهره همسو با لاریجانی قرار گرفت

انتخابات-کرمان یاران احمدی نژاد، نزدیکان«آیت الله»، اصولگرایان و اصلاح طلبان چهار ضلع انتخاباتی استان کرمان را تشکیل می دهند.

گروه سیاسی نماینده - همایش بزرگ اصولگرایان کرمان، هشتم خرداد با حضور صدها تن از اقشار مختلف و با سخنرانی غلامعلی حداد عادل "رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس" برگزار و بر وحدت و همدلی نیروهای انقلاب در انتخابات مجلس تاکید شد.

موضوع جلسه"وحدت جریان اصولگرا در انتخابات مجلس دهم" بود.

محمدمهدی زاهدی، نماینده اصولگرای کرمان و عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین که در این همایش سخنرانی می کرد ضمن تشکر از حضور حدادعادل، به ترسیم وحدت اصولگرایان در انتخابات پیش رو پرداخت و گفت: جریان اصولگرایی استان گروه های مختلف از جمله؛ بسیج که وابستگی به سپاه و جای دیگر ندارند، جبهه پیرو خط امام و رهبری، ایثارگران، جریان منتسب به دکتر زاکانی و ... همه پای کار آمده‌اند و سعی کرده‌ایم منشور اصولگرایی استان را ترسیم کنیم.

زاهدی، دورنمایی وحدت اصولگرایان را روشن عنوان کرد و اظهارداشت: امروز حلقه همگرایی و همدلی و وحدت اصول گرایان استان را تشکیل داده ایم و از فردا همه با هم یک دل و یک صدا در مسیر مستقیمی که تبعیت از مقام معظم رهبری است گام برداریم.

** گزینه های احتمالی اصولگرایان در انتخابات مجلس

شورای هماهنگی اصولگرایان کرمان، ماموریت همگرایی در انتخابات مجلس را برعهده گرفته و در این راستا در حال رایزنی و گفتگو با کاندیداهای احتمالی و ترسیم استراتژی انتخابات است.

حجت الاسلام رضایی، سخنگوی شورای هماهنگی اصولگرایان کرمان، از انتخاب گزینه های احتمالی اصولگرایان در مجلس دهم خبر داد و در عین حال در خصوص استراتژی انتخاباتی جریان متبوعش، توضیح داد: در استراتژی انتخابات این دوره توجه به رویش ها در جریان اصولگرا جدی گرفته خواهد شد به طوری که عدم تمرکز بر روی چهره های مطرح شده و حرکت به سمت چهره های جدید را اصل کار خود قرار خواهیم داد.

وی  همچنین ضمن معرفی گزینه های احتمالی برای کاندیدا شدن در مجلس دهم شهر کرمان، گفت: حجت الاسلام سید صمصام الدین قوامی از مدرسین حوزه علمیه قم، حجت الاسلام دکتر سید رضا موسوی، دکتر معافی، دکتر زاهدی، حسین خاکساری، غلامرضا کرمی، خانم دکتر نامجو، خانم دکتر ثانی، خانم دکتر رزازی و عده ی دیگر از جمله کاندیدای احتمالی برای مجلس دهم هستند که با برخی از آنها مذاکراتی صورت گرفته است.

** آرایش فعلی کرمان در قوه مقننه

سند ده کرسی در بهارستان به اسم نمایندگان مردم کرمان ثبت شده و در دوره فعلی قانون گذاری، اکثر نمایندگان در این حوزه گفتمان اصولگرایی را نمایندگی می کنند.

«علیرضا منظری توکلی، موسی غضنفرآبادی، فرج الله عارفی، حسین آذین، حسین امیری خامکانی، شهباز حسن پور بیگلری، حسین فتاحی، محمد رضا پورابراهیمی داورانی، محمد مهدی زاهدی و محمد رضا امیری کهنوج در انتخابات مجلس نهم به عنوان منتخبین مردم انتخاب و وارد بهارستان شدند».

از ۱۰ نماینده کرمان شش نفر(منظری توکلی، غضنفرآبادی، آذین، فتاحی، زاهدی و امیری) عضو فراکسیون اصولگرایان هستند به همین جهت وزن اصولگرایان در این استان سنگینی می کند.

** تمایل خانواده آیت الله برای کاندیداتوری در انتخابات

رفسنجان، زادگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی"رئیس دولت سازندگی و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام" است بنابراین برخی از نزدیکان و اعضای خانواده وی تمایلی برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس دهم از حوزه رفسنجان پیدا کرده اند. پیش از این حسین مرعشی محکوم فتنه ۸۸، عضو حزب کارگزاران و برادر همسر «آیت الله» در حاشیه مراسم بزرگداشت پدر محمد قوچانی از کاندیداتوری خود در انتخابات آینده خبر داد.

هاشمی

وی در دولت پنجم استاندار کرمان و دو دوره نماینده مردم کرمان در مجلس بود اما به دلیل نقش آفرینی در فتنه ۸۸ و محکومیت قضایی، احتمال تائید صلاحیت او در این دوره از انتخابات دشوار است.

محسن هاشمی رفسنجانی: فرزند آیت الله هاشمی، معاون عمران دانشگاه آزاد و مدیر عامل سابق شرکت متروی تهران نیز در گفتگو با روزنامه اصلاح طلب «اعتماد» کاندیداتوری خود در انتخابات مجلس دهم را رسما اعلام کرد و گفت: از تهران، کرمان و یا رفسنجان کاندیدای انتخابات خواهم شد.

فرزند هاشمی رفسنجانی گزینه اصلاح طلبان در انتخاب شهردار تهران بود اما در مقابل محمد باقر قالیباف شکست خورد و در نهایت صندلی خیابان بهشت به وی نرسید. همچنین محسن هاشمی در انتخابات شورای شهر تهران در دوره چهارم نیز از حوزه تهران کاندیدا شد ولی صلاحیت وی احراز نشد.

چندی قبل، پارس نیوز خبر داده بود: محمد هاشمی(برادر)، علی هاشمی(برادرزاده) و همچنین فاطمه هاشمی رفسنجانی، نامزد انتخابات آتی مجلس خواهند بود.

در مورد پیشنهاد خاندان آیت الله هاشمی رفسنجانی به یاسر(دیگر فرزند آیت الله هاشمی)، وی ضمن ابراز تمایل به این موضوع خواستار آن شده که به ساماندهی ستاد انتخاباتی و تامین مالی فعالیت های انتخاباتی سایر اعضای خانواده بپردازد.

پیشنهادی نیز مطرح شده تا فائزه هاشمی و مهدی هاشمی نیز با وجود محکومیت ثبت نام کنند. احتمال عدم احراز صلاحیت  این دو فرزند آیت الله با داشتن محکومیتهای قضایی موجب ایجاد حس مظلومیت در افکار عمومی خواهد شد.

** وضعیت اصلاح طلبان در کرمان: از چهره های کمتر شناخته شده و اقتصادی تا برادر معاون اول دولت

اصلاح طلبان که در انتخابات سازوکار حلقه ۱۰۰ نفره را در پیش گرفته اند تاکنون ترجیح داده اند در پشت پرده فعالیت های انتخاباتی در استانها را کارگردانی کنند. با این حال براساس اخبار منتشر شده قرار است مهره های سفید و کمتر شناخته شده در انتخابات مجلس ثبت نام کنند که پس از رد صلاحیت برخی از چهره ها و محکومان فتنه ۸۸ این افراد در فهرست اصلاح طلبان اعلام موجودیت کنند.

در حوزه انتخابیه کرمان نیز چهره های اقتصادی و دانشگاهی به صورت غیر مستقیم از چراغ سبز انتخابات عبور کرده اند و تاکنون، زمزمه‌های کاندیداتوری ابوالقاسم سیف الهی "شهردار فعلی کرمان"، علی اکبر مشرفی "مدیر عامل کارخانه لاستیک بارز"، محمدجواد فدایی "رئیس فعلی دانشگاه شهید باهنر کرمان"، هاشمیان "خواهرزاده هاشمی رفسنجانی" و ابراهیم جهانگیری "برادر اسحاق جهانگیری" شنیده شده است.

کاندیداتوری برادر معاون اول دولت تدبیر و امید تازگی ندارد چراکه سایت اصلاح طلب «خرداد» ضمن اعلام کاندیداتوری او و حضورش در فهرست اصلاح طلبان آورده بود: اصلاح‌طلبان اولين نامزد خود را براي انتخابات مجلس دهم در كشور برگزيدند؛ ابراهيم جهانگيري برادر كوچكتر اسحاق جهانگيري. او قرار است از حوزه انتخابيه سيرجان و بردسير وارد گود رقابت با اصولگرايان شود.

ابراهيم جهانگيري در انتخابات مجلس دهم بايد با شهباز حسن‌پور، نماينده فعلي سيرجان و بردسير رقابت كند. نماينده‌اي كه در رديف چهره‌هاي همسو با علي لاريجاني در مجلس محسوب مي‌شود.

** نقش آفرینی احمدی نژادی ها در کرمان

کفه انتخاباتی یاران محمود احمدی نژاد در کرمان سنگین است، براساس اخبار دریافتی تعدادی از وزرا، مدیران و چهره های نزدیک و همسو با رئیس جمهور سابق قصد کاندیداتوری در انتخابات مجلس دهم را دارند.

یاران احمدی نژاد

در این بین از مجید دوستعلی دبیر سابق هیات دولت، مجید نامجو وزیر نیرو در  دولت احمدی‌نژاد، سید محمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد، سید احمد حسینی رئیس ستاد انتخاباتی احمدی نژاد در سال ۸۸ و جواد کمالی معاون سابق سیاسی امنیتی استانداری کرمان(دولت دهم) و مجتبی ثمره هاشمی به عنوان کاندیداهای احتمالی انتخابات و یاران احمدی نژاد نام برده می شود. البته سید محمد حسینی در گفتگویی بر وحدت اصولگرایان در انتخابات تاکید کرد و گفته بود: اگر بنا باشد در انتخابات حضور پیدا کنم با هماهنگی اصولگرایان خواهم آمد.

همچنین برخی از منابع از احتمال کاندیداتوری رئیس دفتر آیت الله مصباح یزدی خبر دادند و اعلام کردند: حسین جلالی رییس دفتر آیت‌الله مصباح یزدی طی ماه‌های گذشته جلسات فراوانی را در سطح استان کرمان برگزار کرده است.

حسین جلالی عضو شورای مرکزی جبهه پایداری است و با توجه به نشست های سه جانبه موتلفه، ایثارگران و پایداری و دستیابی به فهرست واحد، وی در صورت کاندیداتوری در لیست اصولگرایان قرار خواهد گرفت و احتمال کاندیداتوری او به صورت مستقل ضعیف است.

** رقابت برادران در رفسنجان

نام دو برادر اصولگرا و اصلاح طلب به عنوان کاندیدای احتمالی انتخابات مجلس از حوزه رفسنجان شنیده شده، علاوه بر سید محمد حسینی "فعال سیاسی اصولگرا و وزیر سابق ارشاد" برادر وی(سید حمید حسینی) که از نظر سیاسی در جریان رقیب(اصلاح طلبان) قرار دارد تمایلی برای ورود به انتخابات مجلس پیدا کرده است.

**از استعفا فرماندار بم تا حضور چهره های جدید در جیرفت

محمود ذوالفقاری"فرماندار بم" برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس از این سمت استعفا داد و رسما کاندیداتوری خود را در آوردگاه دهم بهارستان اعلام کرد.

همچنین از حوزه جیرفت خبر می رسد، چهره های جدید قصد کاندیداتوری در انتخابات را دارند، برخی شنیده ها حکایت از حضور چهره های جدیدی همچون اعظمی، جهانبخش بهزاد نژاد، حجت الاسلام محمد احمد یوسفی، بهنام سعیدی، بختیار مجاز، یحیی کمالی پور، حجت الاسلام علی زادسر، علی اسلامی پناه و فرج اله عارفی دارد.

 

 

اسامی کاندیداهای احتمالی، براساس آخرین اخبار و کنش و واکنش های آنها در استان اعلام شده و پایگاه اطلاع رسانی «نماینده» حق اظهار نظر آنان را محفوظ می داند.  

نظرات مخاطبان 1 6

  • ۱۳۹۴-۰۳-۱۲ ۰۰:۲۵حاتمی 0 1

    احمدی نژاد و هاشمی در انتخابات رقابت نخواهند کرد بلکه احتمال ائتلاف و نزدیکی یاران و حامیان آنها وجود دارد.عارف در حاشیه انتخابات قرار خواهد گرفت.
    این احتمال هم می رود که معاون اول دولت اصلاحات باز در این دوره از انتخابات انصراف دهد.
                                
  • ۱۳۹۴-۰۳-۱۲ ۰۹:۴۴محمدی 0 2

    احمدی نژاد و هاشمی، ائتلاف! از اون حرف ها بود.
    ضمن اینکه عارف پس از انتخابات ریاست جمهوری خودش رو برای انتخابات مجلس آماده کرد و تجربه انصراف و کناره گیری رو هم داره بنابراین دیگه به این راحتی میدان رو ترک نمی کنه.
    
                                
  • ۱۳۹۴-۰۳-۱۲ ۱۰:۰۵رجبی 0 1

    به احتمال زیاد محسن هاشمی این دوره مشکلی برای تائید صلاحیت نخواهد داشت و از فیلتر نظارت عبور می کنه ولی مرعشی چه اعتماد به نفسی داره.
                                
  • ۱۳۹۴-۰۳-۱۴ ۱۵:۵۴م ح 0 1

    لطفا تمام شخصیت هایی که روحانی هستند را با عنوان حجت الاسلام خطاب و معرفی نمایید
    نظیر حجت الاسلام جلالی، و گرنه اصل بی طرفی را رفعایت نکرده اید.
    باتشکر
                                
  • ۱۳۹۴-۰۳-۲۰ ۰۹:۰۲بابک 0 0

    حضور برادران ... هم در رفسنجان حتمی است این دو برادر اصولگرا هستند و در انتخابات گذشته دکتر ... نفر ... انتخابات مجلس دور قبل شد که در این دوره عزم خود را برای حضور دوباره در انتخابات جزم کرده است 
                                
  • ۱۳۹۴-۰۳-۲۲ ۱۶:۱۸رضا 0 0

    سلام. ع از اعضای فراکسیون اصول گرایان است که به ان اشاره نکردید
                                

نظر شما